duda_analiza_marketingowa.doc

(185 KB) Pobierz
Marketing mix ZM M
Katowice, 18.06.2009
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA MARKETINGOWA

ZM M.M. DUDA SP. Z O.O.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przygotowała:

Krempa Małgorzata

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

 

1.           Wstęp

a)  charakterystyka firmy

b)  domena

c)   misja i wizja

2.           Analiza sytuacyjna

a)      branża                                                                                                                             

b)      konsument                                                                                                               

c)      konkurencja                                                                                                               

d)      otoczenie              makro                                                                                                 

e)      analiza SWOT

3.         Cele marketingowe             

4.         Marketing mix (4 x P)

a)  Produkt

b)  Cena

c)   Promocja

d)  Dystrybucja

5.         Kluczowe czynniki sukcesu

6.         Charakterystyka głównych konkurentów

7.         Podsumowanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.               Wstęp

 

1.1.          Charakterystyka firmy

 

PPHU Duda Bis to czołowy producent i dystrybutor wyrobów
i przetworów mięsnych w Polsce. Firma działa w obszarze przemysłu mięsnego i jest znana w całej Polsce. Firma zajmuje 329 miejsce w rankingu „Polityki” 500 największych polskich firm. Dziennie produkuje 250 ton mięsa i jego przetworów, które dostarcza do sklepów patronackich, franchisingowych oraz hipermarketów. Udział spółki w rynku przekracza 4,5 procent.

Początki spółki sięgają 1990 roku, w którym Małgorzata i Marian Duda założyli firmę, która jest zaliczana do największych inwestorów w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Katowic. W 1998 roku rozpoczęto prace budowlane przy nowym zakładzie produkcyjnym na terenie Podstrefy Sosnowiecko – Dąbrowskiej KSSE. W 2003 roku uruchomiono produkcję przez ZM M.M. Duda Sp. z o.o. w nowym zakładzie produkcyjnym na terenie KSSE.W ciągu ostatnich pięciu lat firma została rozbudowana i ciągle zwiększa zatrudnienie. Ma certyfikat HACCP.

Oprócz zakładów mięsnych Grupa Duda posiada także zakłady ubojowe „Blutex” – nowoczesną ubojnię trzody chlewnej, która spełnia wszelkie wymogi Unii Europejskiej, zakład metalowy, dzięki któremu oferta zakładu obejmuje wszystkie elementy metalowe niezbędne w dobrym zakładzie przemysłu spożywczego oraz zakład budowlany, którego najsilniejszą strona jest kompleksowość usług łącząca w sobie uzyskanie odpowiednich pozwoleń, zaprojektowanie obiektu i skalkulowanie jego kosztów budowy i wykonanie wszystkich prac budowlanych. Niezmiernie ważne jest duże doświadczenie w budowie obiektów dla przemysłu spożywczego. Do Grupy Duda należy rekord w polskiej branży mięsnej – wybudowany w Sosnowcu zakład mięsny jest największą
i najnowocześniejszą jednostką produkcyjną tej branży.

 

1.2.          Domena firmy

 

W ofercie asortymentowej znajduje się mięso wieprzowe, wołowe, drób oraz wyroby typu: kiełbasy cienkie, kanapkowe, wędzonki, produkty garmażeryjne i wędliniarskie. Odpowiednia klasa surowcowa gwarantowana jest przez ścisłą, kontraktowaną współpracę z hodowcami oraz własne zaplecze surowcowe. Najwyższą jakość produkcji mięsa zapewniają nowoczesne zakłady wyposażone w zaawansowane technologicznie linie i urządzenia ubojowe, a wszystko dzięki temu, że firma posiada wyspecjalizowane w branży spożywczej własne biuro projektowe i park maszynowy. Zachowanie wysokiej jakości dostarczanych do odbiorców towarów zapewnia wyspecjalizowany tabor samochodowy do przewozu artykułów spożywczych.

1.3.          Misja i wizja przedsiębiorstwa

Misją firmy ZM M.M. Duda Sp. z o.o. jest dostarczanie najwyższej jakości produktów mięsnych z naciskiem na jakość obsługi klientów. Zmierza ona do uzyskania coraz wyższej jakości swoich produktów ku zadowoleniu ich odbiorców i własnej satysfakcji.  Dążeniem firmy jest stałe wychodzenie naprzeciw wymaganiom klientów i przewidywanie ich przyszłych oczekiwań w celu stworzenia sieci lojalnych odbiorców.

Wizja: ZM M.M. Duda Sp. z o.o. to firma mięsna dostarczająca żywność, którą uwielbia klient.

2.               Analiza sytuacyjna             

2.1.          Branża, konsument, konkurencja

 

Firma Duda działa w branży spożywczej węższej (ponieważ produkuje i sprzedaje tylko wyroby mięsne).

Produkty mięsne „Duda” można nabyć w sklepach firmowych,
w sieciach handlowych oraz sklepach franchisingowych na całym Górnym Śląsku. Firma współpracuje także z ok. 1000 sklepów patronackich. Ale praktycznie produkty firmy DUDA można kupić w każdym zakątku Polski.  Odbiorcami są klienci indywidualni.

Na śląskim rynku występuje ostra konkurencja w zakresie sprzedaży wyrobów mięsnych. Można wymienić tutaj takie firmy jak: ZM WOLAS, ZM w Żywcu Wojciech Dobija, ZM Paruzel, ZM Madej & Wróbel Sp. z o.o., ZPM JAF Sp. z o.o., ZM MAĆKO Sp. z o.o., ZM PAMSO S.A., ZM Aleksandria, ZM Poraj, ZM JANDAR Sp. z o.o., ZPM Henryk KANIA S.A., ZM Berger S.J., ZM Haga Plus Sp. z o.o., ZM Mysłowice MYSŁAW Sp. z o.o.

W dzisiejszych czasach ludzka wyobraźnia i możliwości nie mają granic. Każdy zakład chcąc wzmocnić swoją pozycję na rynku wprowadza coś nowego do asortymentu, aby stać się lepszym od konkurencji. Warunkiem powodzenia jest sprzedawanie produktów dobrej jakości
w przystępnych cenach.

Ponadto na rynku mięsnym istnieje masa produktów substytucyjnych. W każdym zakładzie mięsnym produkowane i sprzedawane są podobne produkty. Dlatego ZM M.M. Duda muszą dbać o to, aby nadawać swym wyrobom niepowtarzalny smak, jak również zaskakiwać klientów nowymi produktami, czy promocjami. Do substytutów dalszych branży mięsnej należą: mleko i jego przetwory, ryby i owoce morza oraz produkty sojowe.

Reasumując, konkurencja stanowi duże zagrożenie dla przyszłej działalności ZM M.M. Duda. Spółka, chcąc być konkurencyjną musi maksymalnie ograniczyć koszty produkcji
i dbać o stronę jakościową, wizualną i smakową produktów.

 

 

2.2. Otoczenie makroekonomiczne

 

Czynnikami sfery ekonomicznej, które mają największy wpływ na działalność „Dudy” są: kondycja gospodarki – stopa inflacji, wzrost gospodarczy, skłonność ludności do konsumpcji / do oszczędzania (co z kolei wynika z koniunktury gospodarczej, warunków bytowych społeczeństwa czy skłonności psychicznych), poziom konsumpcji
w różnych branżach, wysokość oprocentowania kredytów, poziom bezrobocia, polityka monetarna państwa, podaż towarów, rentowność produkcji krajowej, poziom cen i integracja przedsiębiorstw.

Do najbardziej istotnych czynników technologicznych należy zaliczyć: pojawianie się nowych technologii, innowacje w systemach informatycznych, techniki handlu, jakość zaplecza naukowo - badawczego, branżowe wymagania technologiczne, technologię jako narzędzie konkurencji oraz rozwój technologii, który dynamizuje zachowania konkurencyjne organizacji.

Najbardziej znaczącymi trendami sfery polityczno – prawnej są: regulacje Unii Europejskiej, polityka państwa wobec przemysłu spożywczego, wymagania prawne dotyczące wyrobów znajdujących się w obrocie, regulacje dot. warunków sprzedaży, regulacje ekologiczne, przepisy dot. utylizacji, a także wymagane atesty i dopuszczenia.

W sferze społecznej dominują: styl życia ludzi, moda, wrażliwość na tę modę, zarobki, normy, wartości, tradycje, zwyczaje, religia i kultura, nacisk na ochronę środowiska, przyrost naturalny, wysokość zarobków ludności.

Jeśli chodzi o otoczenie demograficzne to istotne znaczenie mają tu takie czynniki jak: liczba osób w wieku produkcyjnym, struktura wieku i płci, rozkład wieku, płci, zawodów, ilość osób na danym terenie, wielkość gospodarstw domowych, model rodziny, struktura rodzin czy też cechy regionalne jeśli chodzi o konsumpcję.

 

2.3.            Analiza SWOT

 

MOCNE STRONY

SZANSE

1. Bardzo dobra  jakość oferowanych produktów.

2. Własna baza surowcowa.

3. Nowoczesna linia uboju trzody                    

4. Posiadanie uprawnień eksportowych do krajów Unii Europejskiej.

5. Wdrożenie systemu HACCP - gwarantującego osiąganie wysokiej jakości produktów.

6. Zdolność kompleksowego przerobu surowców rzeźnych.

7. Ugruntowana pozycja na rozdrobnionym rynku przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem mięsa (szczególnie w regionach znajdujących się w pobliżu siedziby spółki).

8. Znajomość znaku firmowego Duda w całym kraju.

 

1. Prowadzenie kampanii reklamowych.

2. Uczestnictwo w targach.

3. Rozszerzenie asortymentu przetworów mięsnych.

4. Dalszy rozwój konfekcjonowania wyrobów.

5. Dalsza ekspansja na centralne rynki zbytu oraz duże aglomeracje miejskie.

6. Rozszerzenie współpracy z dużymi odbiorcami i sieciami handlowymi.

7. Rozwój centrów dystrybucji oraz własnej sieci handlowej.

8. Wdrożenie Systemu Zabezpieczeń Jakości ISO.

SŁABE STRONY

ZAGROŻENIA

 

1. Niewystarczająca komputeryzacja przedsiębiorstwa.

2. Nie spełnianie wszystkich zaostrzonych norm weterynaryjnych.

3. Zbyta mała ilość materiałów

reklamowych (foldery, prospekty) w stosunku do potrzeb.

4. Brak promocji na większą skalę w środkach masowego przekazu nie sprzyja znajomości i pogłębieniu marki Duda Sp. z o.o. i jej atutów.

5. Prowadzenie sprzedaży głównie w regionach geograficznie zbliżonych do siedziby firmy.

 

1. Konkurencja wewnątrz sektora pomiędzy przedsiębiorstwami zajmującymi się przetwórstwem mięsa czerwonego.

2. Konkurencja ze strony przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem mięsa białego.

3. Kryzys finansowy w Rosji.

4. Zaostrzenie norm weterynaryjnych.

5. Wzrastające wymagania jakościowe odbiorców.

6. Wzrost znaczenia dużych sieci dystrybucji.

7. Wpływ tempa dewaluacji złotego na atrakcyjność eksportu mięsa i jego przetworów.

8. Możliwość upadku części firm zajmujących się przetwórstwem mięsa, zarówno lokalnych jak i przemysłowych co stworzy szansę przejęcia ich rynków zbytu przez najsilniejsze podmioty.

 

W przedstawionej analizie SWOT zaobserwować można, że firma Duda posiada dość ugruntowaną pozycję na rynku o czym świadczy powszechna znajomość marki i produktów firmy. Przyczyniła się do tego niewątpliwie wysoka jakość oferowanych mięs i wędlin a także spełnianie standardów sanitarnych. Surowce do produkcji pochodzą z pewnych źródeł dzięki kontraktom podpisanym z hodowcami zwierząt co sprawia, że mamy gwarancję sprawdzonych walorów smakowych i dbałości o higienę. Nowoczesna linia produkcyjna sprawia, że wyroby są zróżnicowane i spełniają wymagania klientów.

Są też jednak słabe strony świadczące o pewnych brakach w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, chociaż jest ich mniej niż dodatnich aspektów. Należą do nich przede wszystkim zbyt małe nakłady przeznaczone na reklamę i promocję, co wiąże się z niedostatecznym rozsławieniem marki i asortymentu produktów. Niewystarczająca jest reklama w formie bilboardów czy gazetek reklamowych ale także trzeba zadbać o bloki reklamowe w środkach masowego przekazu. Minusem jest także wąski zasięg sieci dystrybucyjnych.

Analiza szans i zagrożeń dowodzi, iż są one porównywalne. Szansą jest większa aktywność firmy w postaci obecności na targach konsumenckich, zintensyfikowanie działań promocyjnych oraz ekspansja na niezdobyte rynki konsumenckie. Natomiast zagrożeniem jest tworzenie ko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin