konflikt_interpersonalny_skrypt.doc

(69 KB) Pobierz
KONFLIKT INTERPERSONALNY

KONFLIKT INTERPERSONALNY

 

Nawiązując istotne relacje interpersonalne należy założyć, że po pewnym czasie wystąpi konflikt

Konflikty są stałym elementem naszego życia zawodowego i osobistego. Wynikają z różnorodności ludzkich osobowości i potrzeb, zmienności otoczenia i wymagań środowiska, stresu i konieczności dużych zmian.

Konflikt sam w sobie nie jest niczym złym. Złe i przynoszące wiele strat mogą być rozwiązania.

Ważna jest umiejętność konstruktywnego podejścia do konfliktu i rozwiązania go z korzyścią dla obu stron.

Otwarte, racjonalne podejście daje możliwość twórczych rozwiązań, często kończących się:

ü      większym zbliżeniem,

ü      uzgodnieniem strategii współpracy i

ü      daje obu stronom dużo osobistej satysfakcji

 

CELEM DZIAŁANIA POWINNO BYĆ NIE UNIKANIE KONFLIKTÓW, ALE NAUCZENIE SIĘ JAK NAJLEPIEJ WYKORZYSTYWAĆ ICH CECHY POZYTYWNE A OSŁABIAĆ NEGATYWNE.

 

 

PRZEDMIOT KONFLIKTÓW INTERPERSONALNYCH

 

Konflikt interpersonalny występuje wtedy, gdy działania jednej osoby uniemożliwiają lub utrudniają działania drugiej osobie

Konflikty mogą dotyczyć:

ü      celów

ü      dróg do osiągnięcia celów

ü      potrzeb

ü      oczekiwań

 

Sytuacja konfliktu to taka sytuacja, w której występują różnice poglądów (stanowisk) na dany temat (sprawę) z towarzyszącymi im żywymi emocjami.

Rozbieżności dotyczą spraw zasadniczych (stanowisk), za którymi w istocie ukryte są podstawowe potrzeby (interesy) ludzi.

 

Najistotniejsze POTRZEBY, których deprywacja stanowi faktyczne źródło konfliktu to:

ü      Potrzeba bezpieczeństwa (materialnego i psychicznego)

ü      Dominacji

ü      Sukcesu i uznania

ü      Przynależności i sprawiedliwości

ü      Pozytywnego obrazu siebie (zachowania dobrego zdania na swój temat)

 

Sytuacji konfliktu towarzyszą ambiwalentne emocje.

ü      Dysonans – rozbieżność interesów, trudności w realizacji potrzeb lub celów – w sposób naturalny budzi agresję.

ü      Agresja ujawnia się jako: poirytowanie, złość, wściekłość, werbalny lub fizyczny atak na partnera. Niekiedy w miejsce agresji pojawia się lęk, chęć wycofania się.

ü      Długotrwałe napięcie budzi uczucie zmęczenia, zniechęcenia sporem, pojawiają się tendencje do zawarcia ugody (są one tym częstsze, im więcej pozytywnych emocji budzi druga strona konfliktu)

ü      Silny konflikt wywołują też skumulowane wcześniej nierozładowane napięcia i nierozwiązane konflikty.

 

DYNAMIKA KONFLIKTÓW INTERPERSONALNYCH

 

Najczęściej bywa tak, że pewne powtarzające się zdarzenia przeradzają się w konflikt w sposób nagły.

 



                                                                     

 

Dzieje się to w następujący sposób:

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

Ø      W sytuacji, gdy obie strony są w stanie podtrzymywać komunikację między sobą, mogą powoli przejść do udzielania informacji, nie tyle o stanowiskach, co o interesach i istotnych potrzebach.

Ø      Kolejny krok to wykonanie przez jedną ze stron gestów pojednawczych i przejście z fazy konfrontacji do fazy ugody  satysfakcjonującej obie strony.

Osoba A czując się atakowana sądzi, że osoba B przypisuje z kolei jej złe intencje

 

Osoba A broniąc się reaguje agresją

Osoba B na podstawie obserwacji reakcji osoby A domniemywa, że partner A przypisał jej wrogie intencje.

Pewne zachowanie osoby A budzi reakcję wybuchową, werbalną lub pozawerbalną osoby B

Osoba B broniąc się reaguje emocjonalnie agresją i odpowiada kontratakiem skierowanym na osobę A.

Ø      Sekwencja zdarzeń zapętla się i nie ma z niej naturalnej drogi wyjścia.

Ø      Obie strony nie są w stanie zatrzymać się w bezpiecznym dla siebie momencie.





 

 

 

 

 

 

 

 

KONSTRUKTYWNE ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW

 

Pamiętaj !!

 

Ani „siłowe” rozwiązanie konfliktu (narzucenie własnego zdania, zmuszenie partnera do przyjęcia narzuconych reguł gry, pokonanie go) ani ustąpienie (rezygnacja z własnych potrzeb, poddanie się) nie jest konstruktywnym podejściem do konfliktu.

Wręcz odwrotnie. Oba te rozwiązania pogarszają relacje interpersonalne.

 

WARUNKI KONSTRUKTYWNEGO ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW

 

  1. Precyzyjna analiza konfliktu.
  2. Dbałość o utrzymanie dobrej komunikacji między stronami.
  3. Budowanie klimatu zaufania.
  4. Tworzenie wspólnych rozwiązań.

 

ZNIEKSZTAŁCENIA POSTRZEGANIA, JAKIE WYWOŁUJE KONFLIKT

 

Konflikt powoduje zniekształcone postrzeganie zachowań, motywacji i stanowisk obu stron.

Niektóre z tych zniekształceń są tak pospolite, że można je znaleźć w prawie każdej sytuacji konfliktowej między państwami, grupami osób czy dwojgiem ludzi.

 

 

 

LUSTRZANE ODBICIE

 

Obie strony mają poczucie, że są ofiarą, która broni prawdy i sprawiedliwości, została złośliwie napadnięta przez drugą z nich. Obie są przekonane, że mają rację, a przeciwnik – nie, że chcą sprawiedliwego rozwiązanie a przeciwnik się nie zgadza.

 

 

MECHANIZM ŹDŹBŁA I BELKI

 

Każda ze stron widzi wszystkie podstępne i fałszywe czyny tej drugiej, a jest całkowicie ślepa na takie same czyny dokonywane przez siebie.

 

 

PODWÓJNE NORMY

 

Nawet, jeśli obie strony mają świadomość podejmowanych przez siebie identycznych działań, są skłonne sądzić, że mają prawo tak robić, a druga strona tego prawa nie ma.

 

 

BIEGUNOWE MYŚLENIE

 

 

Obie strony mają uproszczony obraz konfliktu, uznając wszystko, co robią za dobre a wszystko, co robi przeciwnik za złe.

 

 

 

 

ETAPY ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW

 

W sytuacji konfliktowej podstawowym sposobem konstruktywnego wybrnięcia z niej jest praca nad wspólnym rozwiązaniem. Dobrze rozwiązany konflikt, to konflikt rozwiązywany przez obie strony.

 

 

 

Etapy

 

Opis

 

 

 

 

 

 

ZDEFINIUJ PROBLEM

W wielu sytuacjach konfliktowych różnice pozostają mgliste, a punkty wspólne nieznane i oba te elementy przyczyniają się do eskalacji konfliktu. Dlatego należy zdefiniować sytuacje, w których zdarzają się konflikty.

 

1.     Określ, jakie zachowania twoje i partnera przyczyniają się do istnienia konfliktu

2.     Jak partner definiuje wasz problem, jakie zachowania jego i twoje przyczyniają się jego zdaniem do istnienia konfliktu?

3.     Na ile właściwe jest twoje i jego zachowanie w sytuacji, w której pojawia się problem.

4.     Jaka jest możliwie najwęższa definicja konfliktu?

5.     Jakie są obszary różnic i braku zgody?

6.     Jakie są obszary wspólne?

 

 

 

 

 

ROZPOZNAJ PRZYCZYNY

Dopóki strony nie zrozumieją, jakie zachowania są dla nich do przyjęcia, a jakie nie – konflikty będą się powtarzały. Jeżeli zachowania te zostaną jasno określone, można będzie ich unikać w przyszłości.

 

1.     Określ jasno, które z zachowań drugiej osoby są nie do przyjęcia dla ciebie w sytuacji konfliktowej.

2.     Określ, które z twoich zachowań są nie do przyjęcia dla partnera w sytuacji konfliktowej.

3.     Jakie wydarzenia wywołują konflikt?

 

 

PRZEDSTAW MOŻLIWE ROZWIĄZANIA

 

1.     Co musisz zrobić dla rozwiązania konfliktu?

2.     Co musi zrobić partner?

3.     Jakie mogą być obustronnie pożądane cele, które rozwiązałyby konflikt?

 

 

 

WYBIERZ ROZWIĄZANIA KORZYSTNE DLA OBU STRON

Decyzja ta powinna zawierać ocenę skutków zastosowania każdego z możliwych rozwiązań i zrozumienie konieczności przyjęcia takiego rozwiązania, z którego wynikałaby współpraca:

 

1.     Co wyniknie z zastosowania każdego z możliwych rozwiązań?

2.     Jakie wspólne działanie będzie wynikiem każdego z tych rozwiązań?

Które z rozwiązań będzie w odczuciu obu stron najbardziej konstruktywne?

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin