ZABAWY DLA DWU I TRZY- LATKA
Źródło: Edward Franus „Rozwój małego dziecka”
1. Cel: rozwijanie pamięci odroczonej, kształcenie spostrzegawczości
Zabawa: wkładamy w obecności dziecka pod jeden z 3 kubków stojących na stole jeden przedmiot, zajmujemy dziecko inna czynnością np.: obraca się 3 razy przechodzimy się z nim do kuchni czy do łazienki i dopiero wtedy prosimy o pokazanie kubka, pod którym został schowany przedmiot.
2. Cel: nauczenie nazw części twarzy i głowy
Zabawa: zadajemy pytania dziecku: gdzie jest nos, buzia, ucho, policzek, włosy oraz szyja, czoło i broda.
3. Cel uczenie nazw połączone z zabawą w wykonywanie poleceń.
Zabawa: kładziemy przedmioty na stole i podajemy dziecku polecenia włóż do torby…to…itd. W odpowiedniej kolejności dziecko chowa wszystkie przedmioty.
4. Zabawa: puszczanie baniek mydlanych.
5. Zabawa: opuszczanie zajączka lusterko i promienie słońca ,światełko skacze po ścianie.
6. Zabawa w budowanie wieży czyli piętrzenie kostek z 5 elementów
7. Jedna z zabaw konstrukcyjnych jest składanie zabawek ”pan kartofel”
8. Nawlekanie dużych korali lub kółek czy krążków na sznur lub pręt, patyk
9. cel: ćwiczenie rak, poznawanie cech różnych naczyń i pudełek
Zabawy manipulacyjne: otwieranie-zamykanie słoika
10. cel ćwiczenie precyzji ruchów
zabawy manipulacyjne-przelewanie wody
11. rzucanie, chwytanie piłki, rzucanie do celu
12. cel: ćwiczenie zmysłu równowagi
13. chodzenie po pochyłej desce, chodzenie po niskiej ławce, kołysanie się na koniu z biegunami
14. zabawy ruchowe; zabawy w pociąg lub w koło
15. cel: śledzenie ruchu zabawki, steruje zgodnie ze swoim zamiarem kształtowanie rozumnej czynności
ciągnięcie lub pchanie zabawki na sznurku
16. cel: koordynacja ruchów oraz utrzymanie równowagi ciała
przechodzenie ponad sznurkiem
17. cel: rozwijanie funkcji umysłowych: myślenie, pamięć, uwaga, kształcenie zainteresowań, nauka zasad gry, form zachowania itd.
zabawy dydaktyczne: loteryjka, układanka obrazkowa, mozaika, zabawy w chowanie przedmiotów,
18. Cel; zrozumienie polecenia i uczy wykonania go zgodnie z jego treścią na zasadzie uogólnienia pojęć
zabawa dydaktyczna: uporządkowanie zbioru przedmiotów polega na wyłożeniu dwóch rodzajów zabawek: lalek i kostek. polecenie: ułóż na jednym końcu stołu lalki, na drugim –kostki.
19. Zabawa dydaktyczna: na stole ułożono 3zabawki dziecko się im przygląda po czym odwraca się tyłem do nich a my chowamy jedną z nich i pytamy dziecko co schowałam?
1,5 roku wieża z 3 klocków
1,7 wieża z 4 klocków
1,10 wieża 5 klocków
DOPOWIEDZENIA:
Odnośnie MOWY:
potrafi podać takie informacje jak: gdzie mieszkają ptaki, gdzie żyją ryby gdzie latają samoloty, gdzie jest dach, gdzie komin
Potrafi powiedzieć dokąd jada autobusy i co jest pod podłogą
Potrafi podać nazwę ulicy na której mieszka, może nie znać numeru
Potrafi odpowiedzieć na pytanie gdzie śpi odp. W swoim pokoju wcześniej odpowiadał w moim domu
Potrafi określić gdzie znajduje się pokój odp. koło łazienki
Gdzie się gotuje obiad odp. W kuchni
Gdzie jemy obiad odp w kuchni wcześniej na stole
ada3029