Teoretyczne podstawy wychowania.odt

(14 KB) Pobierz

METODY WYCHOWANIA- sposób postępowania wybrany przez wychowawce (subiektywny->indywidualny).

 

4 części sytuacji wychowania:

*osoba wychowawcy

*aktualny układ warunków zewnętrznych

*społeczne ocenianie wychowanka

*osoba wychowanka

 

I.METODY WPYWU OSOBISTEGO:

-metoda wysuwania sugestii- poinformowanie wychowanka czego się od niego oczekuje

  FORMY: zachęcania

                  ocenianiezanie

                  przestrzeganie

-metoda perswazji- polega na doborze argumentów które spowodują zmianę postępowania

    *słowna- wychowawca szuka argumentów by zmienić postępowania wychowanka.

-działanie przykładem osobistym- wychowawca musi być wiarygodny!!! (to jest podstawa)

-wyrażanie aprobaty(uśmiech,zadowolenie,przytulanie w rodzinie itp.),i dezaprobarty(kiwanie głową,gesty,słowa).

 

II.METODY WPŁYWU SYTUACYJNEGO:

-nagradzanie wychowawcze- natychmiastowe, skuteczny rezultat jest adekwatny do czynu, wieku, oraz                                              indywidualnych możliwości.

-karanie wychowawcze- zrekompensowanie, natychmiastowe, adekwatne do czynu, wieku, uciążliwe, sprawiedliwe

  powinno wywołać dyskomfort.

Nagroda- atrakcyjny czynnik dla człowieka, odczuwany przez niego subiektywnie, który powoduje odczuwanie

komfortu psychicznego (uczucia na plus)

Kara- każdy czynnik odczuwany subiektywnie, który wywołuje odczucie dyskomfortu psychicznego (uczucia na minus)

-instruowanie- wychowawca uświadamia wychowankowi sytuację, podaje sposób postępowania np. film, teatr...

-organizowanie doświadczeń wychowanka- polega na uświadomieniu wychowankom, że ich dobre zachowanie

  przynosi pozytywne skutki, natomiast złe zachowanie naraża ich na sprzeczne konsekwencje z ich potrzebami.

-wywoływanie antycypacji następstw zachowań społeczno- moralnych- przedstawienie wychowankom

  ewentualnych konsekwencji, które mogą być wywołane ich postępowaniem.

-ćwiczenie- celowe powtarzanie z góry ustalonych czynności prowadzące do ugruntowania określonych postaw

  i przekonań.

 

III.METODY WPŁYWU SPOŁECZNEGO:

-modyfikacja celów zespołu- zabiegi sprzyjają bądź podnoszą atrakcyjności życia w zespole bądź wprowadzenie

  nowych rodzajów aktywności zespołu.

-kształtowanie norm postępowania obowiązujących w zespole- można wprowadzić nowe kryteria oceny

  zachowań jego członków. Inne obowiązujące normy postępowania.

-przekształcenie struktury wewnętrznej zespołu- wychowawca powinien umocnić pozycję jednostek

  posiadający dodatni wpływ na cały zespół.

-nadawanie właściwego kierunku działania kontroli społecznej w zespole- wychowawca wpływa na poglądy

  członków zespołu nadając odpowiedni: tok, kierunek tym relacjom.

 

IV.METODY KIEROWANIA SAMOWYCHOWANIEM:

*ETAPY PROCESU SAMOWYCHOWANIA:

-idealizacja- akceptacja i przyswojenie przez wychowanka określonego ideału lub wzoru osobowego. Tworzenie

motywacji do realizowania go we własnej osobowości.

-samopoznanie- kształtowanie obrazu własnej osoby.

-samoocena wstępna- rozbieżności wychowanka między tym jaki chciałby być a jaki jest w rzeczywistości.

-aspiracje perfekcjonistyczne- przeżycie przez wychowanka silnej motywacji. Dokonanie zmian własnej osobowości.

-decyzje samorealizacyjne- określenie zadań i wymagań wychowanka do własnego siebie.

-działania samowychowawcze- podjęcie przez wychowanka systematycznej i kontrolowanej aktywności.

-samoocena końcowa- wychowanek wartościuje osiągnięty stan w wyniku działań samowychowawczych.

 

GRUPY METOD KIERUJĄCE SAMOWYCHOWANIEM:

*metody przybliżania wychowankowi celów i ideałów pracy nad sobą

*metody stymulowania wychowanka, realizacji określonego programu pracy nad sobą

*metody przyswajania wychowankowi określonych technik pracy nad sobą.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin