Neohumanizm a pozytywizm.doc

(62 KB) Pobierz
Spór ped. XIX w. o typ szkoły i treści kształcenia . Idee społ. - oświat. pozytywizmu warszawskiego i kierunki zainteresowań wych. polskich pedagogów XIX w. oraz przełomu XIX i XX w.

NEOHUMANIZM A POZYTYWIZM

 

SPÓR PEDAGOGICZNY XIX w. O TYP SZKOŁY I TREŚCI KSZTAŁCENIA

Neohumanizm

 

W połowie XVIII w. do szczytu doszły oskarżenia starej szkoły łacińskiej , że zbyt wiele czasu młodzież traci na naukę zamierzchłych języków , starożytnej mitologii , literatury , historii , że jest to nieużyteczny materiał i działa na szkodę nowoczesnych zdobyczy nauk ścisłych , nowożytnych języków i literatury . W tym samym czasie odrodziły się badania naukowe nad starożytnością klasyczną . Holendrzy , Niemcy , a także Francuzi i Anglicy podjęli gruntowne badania źródłowe nad dziejami kultury , myśli i estetyki klasycznej . Już nie względy retoryczne , ale treści filozofii , sztuki i moralności Greków i Rzymian skierowała ich ciekawość w tamtą stronę . W humanizmie zachwycano się Rzymem i łaciną , w neohumanizmie główne zainteresowanie skupiła na sobie Grecja , jej rzeźba , poezja , pojęcie piękna . Uważano , że aby osiągnąć ideał człowieka rozwijającego zgodnie z naturą pełnię sił fizycznych , moralnych i duchowych , należy studiować zabytki greckiej literatury i sztuki , a także rzymskiej , która tamtą naśladowała . Uważano , że dawny humanizm hamował rozwój języków narodowych i pozwalał na bezwzględne naśladownictwo łaciny .

 

Celem neohumanizmu było :

-          przepojenie się duchem greckiej kultury ;

-          zaczerpnięcie z niej natchnienia do równie wysokich wzlotów na gruncie nowoczesnych języków i nowoczesnych potrzeb ludzkości .

 

Anthony Shaftesbury

·         (1801-1885)

 

Angielski arystokrata , myśliciel i esteta , wychowanek Johna Locke’a . Stał się przede wszystkim wskrzesicielem kultu Hellady . Rozkoszując się pięknem i artystyczną harmonią , szerzył zachwyt dla estetycznych uzdolnień Greków , którzy odczuwali związek piękna z prawdą i dobrem i na tej podstawie rozwinęli samorodną twórczość artystyczną i naukową . Za nimi dowodził , że proporcja , umiar , regularność matematyczna , prawidłowość są zgodne z pięknem i cnotą , a zarazem odpowiadają prawdziwej użyteczności . Na tym budował ideał zewnętrznej i wewnętrznej harmonii człowieka .

Wg niego człowiek wzorowy powinien :

-          żywić miłość ku sztukom i naukom ;

-          wnikać w obyczaje i urządzenia narodów , we właściwości ich sztuki , poezji , języków i nauki ;

-          być filozofem , aby rozpoznać , co w naturze i porządku świata jest piękne , co w życiu społeczeństw jest sprawiedliwe;

-          tak dochodząc do zrozumienia i pokochania przyrody i ludzi , winien dbać w swym postępowaniu o zgodność ze swą naturą wewnętrzną i zewnętrzną , żyć dla wiecznego kształcenia się indywidualnego i budować byt pełen piękna i mądrości .

Tylko wyjątkowe jednostki mogły wznieść się na takie wyżyny estetyzmu i filozofii , niezależnie zresztą od swej przynależności stanowej .

 

Prąd ten znajdował gorące echo w arystokracji angielskiej i stąd począł oddziaływać na kontynent , zwłaszcza na Niemcy . Poezja Johanna Wolfganga Goethego (1749-1832) była przykładem wartości neohumanistycznych w literaturze niemieckiej .

 

Dążność do idealizmu filozoficznego skojarzył neohumanizm ze swym entuzjazmem dla starożytności klasycznej , a dzięki temu wyjaśniał nowy cel wychowawczy , który był bardzo odmienny od praktycznej pedagogiki XVIII w. Cel ten zadecydował o doborze odpowiednich środków kształcenia , o ponownym zwróceniu się do studiów klasycznych , w których odkryto teraz niedostrzegalne dawniej wartości wychowawcze . Niemcy przodowali w tym ruchu .

W gimnazjach ożywiła się nauka języków starożytnych , do programów dodawano język grecki , zaraz po łacinie . Celem tego była możliwość czytania arcydzieł literatury starożytnej , rozkoszowania się ich właściwościami estetycznymi i moralnymi . Także najlepsze utwory literatury ojczystej zaczęto czytać i analizować w podobny sposób , jak klasykę .

Już w początkach XIX w. neohumanizm opanował szkolnictwo średnie w krajach niemieckich .

 

Wilhelm Humboldt

·         (1767-1835)

 

Niemiecki pedagog i językoznawca , twórca filozofii języka nawiązującej do poglądów Kanta i Herdera . Współzałożyciel uniwersytetu w Berlinie . Zreformował szkolnictwo pruskie w duchu neohumanizmu , którego był głównym przedstawicielem . Z jego inicjatywy zmieniono i pogłębiono programy nauczania , dokonano zmian natury organizacyjnej , w 1810 r. wprowadzono egzamin maturalny , którego zdanie było kryterium przyjęcia na studia . Tylko te szkoły średnie , którym przyznawano prawo przeprowadzania egzaminu dojrzałości , stawały się gimnazjami .

 

Z Niemiec neohumanizm promieniował na sąsiednie państwa , aż do Rosji i Anglii , gdzie zastał szczególnie przygotowany grunt . Był to pierwszy wpływ pedagogiki niemieckiej w Europie .

Neohumaniści uważali , że prawdziwa kultura może przyjść tylko przez wpajanie w dzieci szlachetnych pojęć , a te dostają się za pomocą słów , czyli za podstawę kształcenia uznali język . Uważali , że nauki rzeczowe osłabiają idealistyczną kulturę człowieka i przywiązują go do poziomego materializmu . Wyraziło się to w zwycięstwie hasła kształcenia formalnego . Jedynym skutecznym narzędziem kształcenia formalnego mogły być tylko języki starożytne przed wszystkimi innymi .

 

Immanuel Kant

·         (1724-1804)

 

Filozof niemiecki , czołowy przedstawiciel klasycznej filozofii niemieckiej , twórca poglądu zwanego krytycyzmem teoriopoznawczym . Głosił , że poznanie możliwe jest dlatego , iż umysł ludzki narzuca niepoznawalnym rzeczom samym w sobie aprioryczne (pochodzące z samego umysłu) formy i kategorie . Poglądy Kanta doprowadziły do agnostycyzmu .

 

 

Pozytywizm

 

W drugiej połowie XIX w. ogólny kierunek myśli europejskiej uległ doniosłej zmianie . Pod wpływem ogromnego wzrostu nauk przyrodniczych , które dzięki badaniom Charlesa Darwina (Anglia , 1809-1882) i rozwiniętej przez niego teorii ewolucji , wyszły poza koło specjalistów i zaczęły budzić zainteresowanie szerokich warstw .

 

Cechy pozytywizmu :

  1. przyrodniczy charakter poglądu na swiat :

-         sucha trzeźwość ;

-         odtrącanie marzycielstwa i idealizmu ;

-         liczenie się z twardą walką o byt , jaka panuje w przyrodzie i w życiu ludzkim ;

-         szacunek dla wartości materialnych .

  1. ściśle wiążący się z tym olbrzymi rozwój sztuk technicznych i życia przemysłowego .

Te cechy wywarły piętno na teorii pedagogicznej , która żądała , aby wychowanie miało charakter ścisły , naukowy oraz wyłącznie przystosowany do potrzeb życia i produkcji .

 

Herbert Spencer

·         (Anglia , 1820-1903)

 

Ogłosił program filozofii syntetycznej , który opracował na podstawie teorii ewolucji . W dziedzinie poglądów socjologicznych był twórcą tzw. organicznej teorii społeczeństwa . W dziedzinie poglądów społecznych był bardzo aktywnym obrońcą społeczeństwa burżuazyjnego , pochwalał system kapitalistyczny . Poglądy Spencera na wychowanie i kształcenie odzwierciedlały pod wieloma względami potrzeby burżuazji w warunkach rozkwitu kapitalizmu .

W swej książce „O wychowaniu umysłowym , moralnym i fizycznym” przeprowadził najostrzejszą krytykę systemu dydaktycznego szkoły klasycznej .

 

Za jedynie użyteczne uważał nauki ścisłe i przyrodnicze . Mimo podnoszenia wartości kształcącej matematyki i historii naturalnej , nie wymagał usunięcia na ich korzyść innych przedmiotów , np. literatury , a zwalczając wyłączność kierunku retoryczno – językowego żądał uwydatnienia kierunku realistycznego  -  tym wydał wyrok na nauki humanistyczne (języki starożytne i nowoczesne , literaturę , historię , geografię) w imię wyłączności wiedzy ścisłej , gdyż w jego pojęciu tylko ona daje człowiekowi szczęście i jest mu użyteczna , przyspiesza jego naturalny rozwój ku doskonałości , do której kiedyś , zgodnie z ewolucyjnym postępem przyrody , dojdzie przez długą pracę pokoleń .

 

Zadaniem wychowania wg Spencera jest przygotować człowieka do pełnego życia , na które składa się 5 stron :

-          życie fizyczne organizmu ludzkiego ;

-          życie zarobkowe , zawodowe , dające pośrednio egzystencję organizmowi ;

-          życie rodzinne , utrzymujące rozwój gatunku ;

-          życie obywatelskie w zbiorowości ;

-          życie estetyczne , stanowiące uprzyjemnienie pracy .

 

Spencer patrzył na życie człowieka oczami producenta , pracodawcy . Bezinteresowna kultura duchowa była dla niego jedynie dodatkiem do życia , na który pozwolić sobie może człowiek zamożny i mający czas .

 

 

Wychowanie nakreślone przez Spencera dawało człowiekowi dużo wiadomości przydatnych do życia praktycznego , ale nie dawało mu nic dla siebie , dla jego życia wewnętrznego , dla osobistego doskonalenia się . Twierdził , że wiadomości naukowe należy osłodzić dziecku , podając je w przystępnych lekcjach o rzeczach .

 

Studia literackie uważał za przeżytek , nie zauważał , że pomagają one w wyrobieniu cnót moralnych , w rozwinięciu skłonności serca i kultury uczucia . Mimo , że wysoko cenił wychowanie obywatelskie , nie zauważał , że nie wystarczy tu sucha znajomość urządzeń i ustroju społeczeństwa , ona nie nauczy kochać . Sądził , że każdy uczeń musi sam się przekonać , jakie postępowanie jest dobre , a  jakie złe i przynosi złe skutki dla samego ucznia . Taka metoda jest dobra jedynie w prywatnym uczeniu i wychowaniu . Dbał o zdrowie , czystość i higienę , zalecał zdrowy i obfity pokarm dla dzieci , dużo ruchu i naturalne zabawy , dobry sen . Z gier potępiał piłkę nożną jako ogłupiającą . Zwalczał każde przeciążanie młodzieży , zarówno umysłowe , jak i fizyczne .

Pierwszym warunkiem powodzenia w świecie jest wg Spencera „być zdrowym zwierzęciem” .

 

 

 

IDEE SPOŁECZNO – OŚWIATOWE POZYTYWIZMU WARSZAWSKIEGO I KIERUNKI ZAINTERESOWAŃ WYCHOWAWCZYCH POLSKICH PEDAGOGÓW XIX w. ORAZ PRZEŁOMU XIX i XX w.

 

Na przełomie XIX i XX w. Warszawa stała się ośrodkiem żywego ruchu pedagogicznego . Jego twórcami byli wybitni pedagodzy , w których dziełach ścierały się prądy i tendencje europejskiej myśli wychowawczej z poszukiwaniem założeń odpowiadających warunkom i potrzebom polskiego życia . Zagadnienia wychowania i oświaty interesowały nie tylko pedagogów , ale też pisarzy i uczonych . Pozytywiści w ramach programu „pracy organicznej” i „pracy od podstaw” sformułowali nowe ideały wychowawcze i propagowali nowe wzorce osobowe człowieka użytecznego : uczonego , fachowca , działacza społecznego , lekarza , inżyniera ; opracowali i realizowali nowe programy kształcenia , zbliżając to kształcenie do życia ; walczyli o zrównanie w prawach do najwyższego nawet wykształcenia kobiet z mężczyznami (ruch emancypacyjny kobiet) ; popierali oświatowy ruch emancypacyjny klas uciśnionych .

Henryk Wernic

Na przełomie dwóch okresów  -  romantyzmu i pozytywizmu  -  działał Henryk Wernic (1839-1905) . Był on autorem kilku większych podręczników z dziedziny pedagogiki , szeregu artykułów oraz kilku książek dla młodzieży , tłumaczem dzieł naukowych . Poszukiwał podstaw pedagogiki w etyce i psychologii . Etyka miała wskazywać cele wychowania , a psychologia  -  oświetlać drogi prowadzące do tych celów . Wskazywał na potrzebę istnienia wielkich ideałów w wychowaniu, a miłość uważał za pierwotną i zasadniczą siłę każdego wychowania . W swym najpoważniejszym dziele pt. Przewodnik wychowania zalecał wychowywać młodzież w poczuciu realizmu , przeciwdziałać egzaltacji i uczuciowości .

Piotr Chmiepowski

Zagadnieniami wychowania i nauczania zajmował się też znany historyk literatury Piotr Chmielowski (1848-1904) . Oprócz kilku artykułów na temat wychowania prywatnego napisał rozprawę pt. Co wychowanie zrobić z dziecka może i powinno ? . Praca ta była wynikiem doświadczeń autora w dziedzinie nauczania prywatnego oraz rezultatem studiów w Lipsku . Dzięki jego wysiłkom pedagogika polska otrzymała pierwszy nowoczesny zarys początkowego wychowania . Omawiał w rozprawie metody poznawania rozwoju psychicznego dziecka i zalecał opieranie wszelkich norm wychowawczych na wskazaniach psychologii .

Aleksander Świętochowski

Czołowym ideologiem pozytywizmu warszawskiego był Aleksander Świętochowski (1849-1936) . Głównym zagadnieniem jego rozpraw z dziedziny pedagogiki było wskazywanie celów wychowania , przygotowującego do życia w okresie szybkiego rozwoju przemysłu i handlu . W rozprawie pt. Nowe drogi stwierdził , iż celem wychowania jest „rozwijać do najwyższego natężenia wszystkie przyrodzone siły człowieka”  oraz  „przygotowywać do umiejętnej działalności w warunkach życiowych” . Interesowała go też reforma kształcenia kobiet .

Adolf Dygasiński

Najobszerniejszą twórczość pedagogiczną w okresie pozytywizmu warszawskiego rozwinął Adolf Dygasiński (1839-1902) W swych dziełach nawoływał do przeniesienia na grunt polski „idei cywilizacji zachodniej” , co w dziedzinie wychowania wyrażało się w przeszczepianiu najbardziej znamiennych założeń pedagogiki mieszczańskiej owego czasu . Upowszechnił w Polsce idee pedagogiczne Herberta Spencera , Aleksandra Baina oraz Fryderyka Dittesa , na którego poglądach oparł jedną z głównych swoich prac pedagogicznych  -  Ogólne zasady pedagogiki . Podstaw do wychowania poszukiwał przede wszystkim w psychologii .

Stanowisko pedagogiczne Dygasińskiego charakteryzują m.in. : szczery humanitaryzm , wielkie umiłowanie dzieci i młodzieży , duże mistrzostwo nauczycielskie , żądanie powiązania teoretycznej pracy szkoły z praktyką życiową , walka o naukowe podstawy programów szkolnych , propagowanie zasady poglądowości i innych nowoczesnych zasad i metod nauczania , postępowe poglądy na temat kształcenia kobiet . Wielką wagę przywiązywał do upowszechnienia oświaty .

 

Jan Władysław Dawid

Czołowe miejsce w pedagogice polskiej XIX i XX w. zajmuje Jan Władysław Dawid (1859-1914) . Łączył zainteresowania pedagogiczne z psychologicznymi . W pedagogice był inicjatorem i rzecznikiem kierunku empirycznego , wyrażał więc te tendencje metodologiczne , które tak szeroko postulowane są we współczesnej pedagogice .

 

Program spostrzeżeń psychologiczno – wychowawczych nad dzieckiem był w polskiej literaturze pedagogicznej dziełem pionierskim , które zapoczątkowało systematyczne obserwacje psychologiczne i pedagogiczne . Dzieło to jest uważane za prekursorskie w dziedzinie rozwoju polskiej psychologii wychowawczej i psychologii wieku dziecięcego . Wzorując się na metodach systematycznej obserwacji , znanych i rozpowszechnionych na Zachodzie , Dawid opracował szczegółowy „kwestionariusz spostrzeżeń” , koncentrujący się na następujących zagadnieniach :

-          rodzina , wychowawcy , otoczenie ;

-          dziecko , czynniki fizyczne , stan zdrowia ;

-          zmysły ;

-          pamięć , kojarzenie ;

-          uwaga , spostrzegawczość ;

-          zasób doświadczeń i wyobrażeń ;

-          wyobraźnia ;

-          rozum ;

-          mowa ;

-          uczucia ;

-          ruchy .

„Program spostrzeżeń” stanowił podstawę do badań , w których przedmiotem szczegółowej analizy był „zasób doświadczeń i wyobrażeń dziecka” , a których rezultaty przedstawione zostały w książce pt. Zasób umysłowy dziecka .

 

Główne dzieło Dawida pt. Inteligencja , wola i zdolność do pracy należy do dziedziny psychologii . Na jego treść składają się wykłady z zakresu psychologii stosowanej na Kursach Naukowych w Warszawie oraz rezultaty własnych badań opartych głównie na oryginalnym teście przyczyn i skutków . Jest to test obrazkowy , przy czym obrazki przedstawiają różne fazy określonej dłuższej czynności . Rozwiązywanie zadań testowych polega na logicznym uporządkowaniu poszczególnych czynności . Test ten mierzy poziom inteligencji , której istotą wg Dawida jest „myślenie , zdolność tworzenia pojęć , wydawania sądów , wnioskowania , rozumienia” .

 

W pracach teoretycznych i popularyzatorskich poświęcał Dawid wiele uwagi nauczaniu początkowemu . Najpopularniejszą jego pracą w tej dziedzinie , a zarazem jedną z najlepszych w literaturze światowej , jest Nauka o rzeczach . Część historyczno – krytyczna tego dzieła poddaje analizie wszystkie kierunki „nauki o rzeczach” oraz przedstawia jej rozwój . Część teoretyczna traktuje zagadnienie z dydaktycznego i psychologicznego punktu widzenia . Autor rozwinął zasady i metody „nauki o rzeczach” oraz jej program wg tzw. zbiorów przyrodzonych (pokój , mieszkanie , ogród i dom , miasto i wieś , pole , łąka , las , woda , rzeka , staw , miejsce rodzinne i jego okolice) , przedstawił rodzaje lekcji (o częściach przedmiotów , o ich cechach i typach) i ich wzory .

 

W ostatnich latach życia zainteresowania twórcze Dawida w dziedzinie wychowania ześrodkowały się wokół metodologicznych podstaw pedagogiki oraz zagadnień osobowości nauczyciela i kształcenia nauczycieli . Napisał rozprawę pt. O duszy nauczycielstwa , stanowiącą testament jego doświadczeń i przemyśleń nad istotą powodzeń wychowawczych i zadań nauczyciela . Uważał , że nauczyciela – wychowawcę cechować powinna miłość wychowanków (miłość dusz) , zamiłowanie do pracy społecznej , zalety moralne , jak doskonałość , odwaga , odpowiedzialność , wewnętrzna prawdziwość sądów i przekonań .

Stanisław Karpowicz

Indywidualnością dużej miary w pedagogice polskiej przełomu XIX i XX w. był Stanisław Karpowicz (1864-1921) . Przedmiotem własnej pracy badawczej i studiów naukowych uczynił procesy wychowawcze i poszukiwanie podstaw dla nowego systemu wychowania zgodnego z osiągnięciami nauk biologicznych oraz społecznych i odpowiadającego potrzebom życia . Pragnął stworzyć system pedagogiki osnutej na podstawach naukowych . Napisał wiele rozpraw z dziedziny przyrodoznawstwa : Wiedza przyrodnicza wobec prądów życia doby ostatniej , Nauki przyrodnicze w życiu i wychowaniu , Przyrodoznawstwo i kultura umysłu oraz z zakresu nauk społecznych i ich funkcji w wychowaniu : Poprawa stosunków życiowych jako cel wychowania , Cel i zadania wychowania wobec ewolucji społecznej , Walka z egoizmem i rozwój uczuć altruistycznych .

 

Jednocześnie z pracami naukowymi rozwijał Karpowicz aktywną działalność praktyczną . Co roku wyjeżdżał z Warszawy do Nowogrodczyzny , gdzie objeżdżał bryczką okoliczne wsie , wygłaszał odczyty , pobudzał inicjatywy oświatowe , organizował różne stałe formy pracy oświatowej .

 

Rezultatem studiów zagranicznych (Niemcy , Belgia , Francja) była rozprawa pt. Gry i zabawy jako czynnik wychowawczy. Wychowawczą funkcję ruchu ujmował Karpowicz szeroko . Interesował się zarówno gimnastyką wychowawczą , obszer...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin