Gimnastyka_mozgu.pdf

(879 KB) Pobierz
Informacje na temat kursu ZINTEGROWANEGO CZYTANIA
Grażyna Wieczorek ..::.. Synergia.org.pl
„Gimnastyka Mózgu”® według Paula i Gail
Dennisonów dla dzieci z trudnościami w
uczeniu się
Sadowska Ludwika
Wieczorek Grażyna
Gruna – Ożarowska Agata
Samodzielna Pracownia Rehabilitacji Rozwojowej, I Katedra Pediatrii Akademia
Medyczna we Wrocławiu
139398176.012.png 139398176.013.png
Grażyna Wieczorek ..::.. Synergia.org.pl
Część I.
Zestaw ćwiczeń „Gimnastyki Mózgu”®
stosowanych w terapii.
Słowa kluczowe : ćwiczenia ruchowe, „Gimnastyka Mózgu”®, trudności w uczeniu się.
1. Wprowadzenie
Kinezjologia Edukacyjna , to nowy kierunek w naukach humanistycznych o związkach
ruchu ciała z organizacją i funkcjonowaniem mózgu, wykorzystujący elementy psychologii,
pedagogiki, neurofizjologii i anatomii. Dysponuje własną wyjątkową techniką o charakterze
edukacyjnym [Dennison 1997, 1999; Hannafort 1998, 2003; Masgutowa i wsp. 2001, 2002].
Powstał w Stanach Zjednoczonych w 1969 roku. Twórcami tej oryginalnej koncepcji
diagnostyczno - terapeutycznej są Paul i Gail Dennisonowie. Metoda ta zaczęła zdobywać
popularność na świecie w latach 80 – tych, by w początku lat 90 - tych uzyskać III miejsce
w prestiżowym konkursie na temat „Wybitne współczesne technologie edukacyjne” w USA.
Kinezjologia Edukacyjna pokazuje w praktyce możliwości wykorzystania naturalnego ruchu
fizycznego niezbędnego do organizowania pracy mózgu i ciała podczas uczenia się [Grenfield
1998]. Składową Kinezjologii Edukacyjnej jest program „Gimnastyka Mózgu”®.
„Gimnastyka Mózgu”® jest programem aktywizacji naturalnych mechanizmów pracy
mózgu poprzez fizjologiczny ruch ciała, co z powodzeniem wykorzystują w terapii również
inne metody neurokinezjologiczne [Sadowska 2001, Skibińska 2001]. Twórcy metody
badając przyczyny i trudności w procesie uczenia się, zwrócili uwagę na zależności między
ruchem a rozwojem mowy oraz umiejętnością pisania i czytania [Chłopkiewicz 1987].
Zauważyli, że dzieci, które we wczesnym dzieciństwie nie raczkowały, miały zaburzenia
połykania i gryzienia, uczyły się mówić później. Zwrócili też uwagę, iż dzieci, które omijały
etap raczkowania i od razu zaczynały chodzić lub przy chodzeniu używały chodzików,
częściej mają trudności z uczeniem się. Ćwiczenia „Gimnastyki Mózgu”®
139398176.014.png 139398176.015.png
Grażyna Wieczorek ..::.. Synergia.org.pl
pomagają rozwinąć koordynację „ręka - oko”, koordynację dużej i małej motoryki rąk przy
pisaniu, rysowaniu i komunikowaniu się [Grzywniak 2001,Warszewski 2002]
2. Cel pracy
Celem pracy jest prezentacja ćwiczeń ruchowych, opracowanych przez Paula i Gail
Dennisonów, zalecanych dla dzieci i dorosłych z trudnościami w procesie uczenia
się i radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
3. Program ćwiczeń „Gimnastyki Mózgu” ® według Paula i Gail Dennison.
Program obejmuje 4 grupy ćwiczeń.
I grupa, to ćwiczenia ułatwiające przekraczanie linii środkowej .
Stymulują one pracę małej i dużej motoryki. Mają za zadanie wzmocnić i zwiększyć ilość
połączeń neuronalnych pomiędzy lewą i prawą półkulą mózgową, poprawiając integrację
sensoryczną, motoryczną oraz funkcje psychiczne. Ćwiczenia te poprawiają umiejętności
szkolne takie jak: czytanie, pisanie i literowanie.
II grupa, to ćwiczenia rozciągające wydłużające mięśnie ciała .
Ćwiczenia te likwidują negatywny wpływ różnych odruchów, w tym tzw. „odruchu
obronnego ścięgien”. Mięśnie rozciągnięte, mające właściwą długość, przekazują do mózgu
informację o rozluźnieniu organizmu i gotowości do uczenia się. Ćwiczenia integrują funkcje
przedniej i tylnej części mózgu, poprawiając myślenie, słyszenie, czytanie ze zrozumieniem
i sprzyjając poprawie postawy.
III grupa, to ćwiczenia „energetyzujące” ciało i mózg .
Umożliwiają niezbędną prędkość i intensywność przebiegu procesów nerwowych. Poprawiają
umiejętności szkolne, umiejętność skupiania się, powodując wzrost motywacji do działania.
IV grupa, to ćwiczenia pogłębiające . Potęgują one pozytywne nastawienie, stabilizują
i rytmizują procesy nerwowe organizmu, co sprzyja osiągnięciom w nauce.
139398176.001.png 139398176.002.png 139398176.003.png
 
Grażyna Wieczorek ..::.. Synergia.org.pl
Zgodnie z zaleceniami twórców metody Kinezjologii Edukacyjnej, właściwą pracę
z dzieckiem należy rozpocząć po przygotowaniu wstępnym, obejmującym nawiązanie
pozytywnej relacji osobistej, stopniowe wypicie (łyczkami) szklanki czystej wody oraz
wykonaniu 3 wstępnych ćwiczeń opisanych poniżej. Picie wody ma zapewnić odpowiednie
nawodnienie organizmu, woda pełni rolę wzmacniania procesów przewodnictwa
elektrycznego i polaryzacji błony komórkowej (pompa sodowo-potasowa).
Zawarte w programie „Gimnastyka Mózgu”® ćwiczenia ruchowe można układać w sposób
dowolny uwzględniając deficyty ruchowe i rozwojowe dziecka.
Wstępne ćwiczenia rytmizujące
Ćwiczenie 1. Stymulacja „punktów na myślenie”.
Jedną ręką masujemy przez 20 - 30 sekund dwa punkty znajdujące
się w okolicach podobojczykowych z obu stron mostka. Drugą rękę trzymamy
na pępku i wodzimy oczami, układ powtarzamy zmieniając ręce.
Ćwiczenie 2. Ruchy skrzyżowane naprzemienne.
Podnosimy do góry prawe kolano i dotykamy go lewą ręką, następnie lewe kolano
- prawą ręką. Wykonując powyższe ruchy, przekraczamy środek ciała – umowną
linię dzielącą ciało na część prawą i lewą, nazywaną
w kinezjologii „linią środkową”. Ruchy naprzemienne powinny
być wykonywane powoli.
139398176.004.png 139398176.005.png 139398176.006.png 139398176.007.png
Grażyna Wieczorek ..::.. Synergia.org.pl
Ćwiczenie 3. Pozycja wyciszająca tzw. pozycja Dennisona
Ćwiczenie składa się z 2 części, które można wykonać w 3 pozycjach:
na stojąco, na siedząco lub na leżąco. W I części krzyżujemy nogi, ręce
wyciągamy do przodu, dłonie odwracamy na zewnątrz, a kciuki kierujemy
do dołu. Układamy jedną rękę przed drugą tak, by dłonie dotykały
się wewnętrznymi stronami (kciuki nadal skierowane są w dół) i krzyżujemy palce dłoni.
Zginamy ręce w łokciach i opieramy je krzyżując na piersiach i zamykając oczy. Językiem
dotykamy podniebienia twardego. Oddychamy swobodnie i głęboko przez 1 minutę. Podczas
wdechu język przyciska się do podniebienia, a w czasie wydechu swobodnie opada.
W II części ćwiczenia, nogi ustawione są w lekkim rozkroku oparte o podłoże, a złączone
dłonie końcami palców dotykają się na wysokości pasa. Oczy, język i oddech jak w części I.
3.2. Ćwiczenia z I grupy - na przekroczenie linii środkowej.
Ćwiczenie 1. Ruchy skrzyżowane naprzemienne.
Sposób wykonania opisano w ćwiczeniach wstępnych.
Ćwiczenie 2. Leniwe ósemki .
Na wysokości oczu, naprzeciw nosa wyznaczamy punkt w przestrzeni.
Od niego rozpoczynamy kreślenie kciukiem koła w lewą stronę i do góry.
Po powrocie do punktu wyjścia rozpoczynamy kreślenie drugiego koła
w prawą stronę i ku górze. Oczy podążają za ruchem ręki. Wykonany
kciukiem rysunek przypomina leżącą ósemkę lub znak nieskończoności.
Ruch ten powtarzamy wielokrotnie, najpierw prawą, potem lewą ręką a na końcu obiema
złączonymi razem.
139398176.008.png 139398176.009.png 139398176.010.png 139398176.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin