Bezpieczna droga do przedszkola -5l.doc

(45 KB) Pobierz

III BLOK  TEMATYCZNY Bezpieczna droga do przedszkola                                            okres…………………………………

 

HASŁO Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ Poznawanie i rozumienie siebie i świata. Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości.

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i kołowego

   Obserwowanie ru­chu drogowego,

  Organizowanie za­baw tematycznych związanych z ruchem ulicznym,

   Powiązanie zacho­wań pieszych z kolo­rami sygnalizacji świet­lnej,

Wyjaśnienie prze­znaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, zna­ków drogowych

Rozwijanie zainteresowania tekstem, pismem i wczesną nauką czytania

OBSZARY     EDUKACYJI

zdrowotno-ruchowej

intelektualnej

 

estetycznej

plastyczno-technicznej

muzycznej

Ćwiczenia poranne (3 min)

-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę -zabawy i ćwiczenia bieżne -zabawy i ćwiczenia na czworakach

dziecko aktywnie włącza się w ćwiczenia ruchowe

poprawnie wykonuje ćwiczenia

 

 

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzony metodą Kniessów ( zbiór własny )

-poznawanie możliwości własnego ciała, ruch inspirowany rytmem i muzyką (dźwiękiem i słowem)

- ćwiczenia rytmu i płynności ruchów

dziecko potrafi rytmicznie uderzać kręglami

podczas wykonywania ćwiczeń integruje się w zespole

biega w różnych kierunkach

potrafi toczyć kręgle palcami stóp do przodu i z powrotem

Przybory: kręgle

 

1. „ Droga do przedszkola”- rozmowa z dziećmi na podstawie przeżyć własnych i ilustracji.

- określanie charakterystycznych elementów drogi w mieście (sygnalizatory świetlne, zebry, znaki drogowe, chodnik, pobocze).

dziecko rozpoznaje i nazywa charakterystyczne elementy drogi

wie do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna

 

2. Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie.

-obserwowanie ruchu ulicznego na pobliskim skrzyżowaniu ulic. Oglądanie mijanych znaków drogowych; zachowania się przechodniów podczas przechodzenia przez ulicę

dziecko zna wybrane za­sady ruchu dro­gowego

dziecko rozpoznaje i nazywa pojazdy poruszające się po drogach

 

3.„Co nam mówią znaki drogowe”?- praca z rozsypaną obrazkową - poznawanie znaczenia prostych znaków drogowych zwłaszcza tych z najbliższego otoczenia

- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.

dziecko rozpoznaje kształty znaków drogowych i porównuje je do figur geometrycznych

dziecko rozpoznaje i nazywa wybrane znaki drogowe, rozumie ich znaczenie i przeznaczenie

  

1.„ Dziwne pojazdy”

- wycinanka  z kolorowych gazet

- rozwijanie umiejętności wycinania za pomocą nożyczek

dziecko sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami

dba o estetykę miejsca pracy

 

 

 

2. „ Znak drogowy” – praca przestrzenna z papieru i patyka- rozwijanie umiejętności cięcia papieru po liniach prostych oraz umiejętności łączenia materiałów klejem uniwersalnym

dziecko potrafi wycinać po linii prostej

samodzielnie posługuje się nożyczkami

potrafi sklejać elementy w całość

 

Zabawa muzyczna w oparciu o melodię piosenki: „Sygna-lizacja świetlna” z zastosowaniem różnych efektów akustycznych

-rozwijanie koordy­nacji wzrokowo--ruchowej

dziecko potrafi rytmicznie
poruszać się

jest aktywne podczas zajęć

 

zdrowotno-ruchowej

 

intelektualnej

estetycznej

plastyczno-technicznej

muzycznej

 Zabawy ruchowe

1.„ Pojazdy” – zabawa bieżna połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.

dziecko naśladuje ruch i odgłosy pojazdów

zna wybrane zasady ruchu drogowego

2. „Na leśnej drodze”- zabawa bieżna i skoczna

dziecko sprawnie biega i skacze

3. „Parking”- zabawa naśladowcza

dziecko porusza się zgodnie z instrukcją słowną

 

 

Ćwiczenia słuchowo-artykulacyjne:

„ Co to za pojazd?”- zabawa edukacyjna

-rozpoznawanie pojazdów po odgłosach, które wydają – powtarzanie grup spółgłoskowych za nauczycielem

dziecko ćwiczy swój aparat mowy

wyraźnie powtarza grupy spółgłoskowe na jednym wydechu

 

Ćwiczenia oddechowe:

- Zdmuchiwanie ze stolika, papierowych samochodów wyciętych z gazet – wydłużanie fazy wydechowej – rozwijanie pojemności płuc

dziecko poprawnie wykonuje polecenia

 

Zabawy ogródku przedszkolnym

- zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu dzieci – dotlenienie organizmów

dziecko bawi się z rówieśnikami

nie oddala się od grupy

 4. Zgaduj-zgadula- rozwiązywanie zagadek tematy-cznych

- ćwiczenie operacji myślowych – ćwiczenie koncentracji na słownych opisach

dziecko kojarzy opis słowny z przedmiotem czy zjawiskiem

odczuwa satysfakcję z własnych umiejętności

 

5. „Jestem garażem”- zabawa integracyjno-dramowa

- integracja zespołu we wspólnym działaniu

- odzwierciedlanie w zabawie własnych spostrzeżeń i doświadczeń

 

6. Zabawa twórcza: „ Co by było gdyby.....?”

- rozwijanie wyobraźni twórczej i dziecięcej fantazji

- wprowadzenie elementów humoru

dziecko dokańcza zdania wg. pomysłów własnych

przestrzega kolejności wypowiedzi

bogaci swój zasób słownictwa

 

Pojęcia matematyczne

„Pojazdy na naszych drogach i ulicach”- zabawa dydaktyczna - porządkowanie zbiorów wg wielkości malejącej i rosnącej – ćwiczenia  manipulacyjne z samochodami i figurami geometrycznymi

dziecko określa wielkość, stosuje określenia duży-mały, większy-mniejszy, taki sam

sprawnie manipuluje przedmiotami

porównuje zbiory i określa ich liczebność

 

 

 3. „Samochód z figur”-układanka

- rozwijanie wyobraźni dzieci-doskonalenie sprawności manualnych

dziecko układa kształt samochodu z mozaiki geometrycznej

przelicza elementy w indywidualnym zakresie

określa kolory klocków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin