III BLOK TEMATYCZNY Bezpieczna droga do przedszkola okres…………………………………
HASŁO Z PODSTAWY PROGRAMOWEJ Poznawanie i rozumienie siebie i świata. Ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości.
TREŚCI PROGRAMOWE:
Zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i kołowego
Obserwowanie ruchu drogowego,
Organizowanie zabaw tematycznych związanych z ruchem ulicznym,
Powiązanie zachowań pieszych z kolorami sygnalizacji świetlnej,
Wyjaśnienie przeznaczenia sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych
Rozwijanie zainteresowania tekstem, pismem i wczesną nauką czytania
OBSZARY EDUKACYJI
zdrowotno-ruchowej
intelektualnej
estetycznej
plastyczno-technicznej
muzycznej
Ćwiczenia poranne (3 min)
-zabawy i ćwiczenia kształtujące postawę -zabawy i ćwiczenia bieżne -zabawy i ćwiczenia na czworakach
dziecko aktywnie włącza się w ćwiczenia ruchowe
poprawnie wykonuje ćwiczenia
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych prowadzony metodą Kniessów ( zbiór własny )
-poznawanie możliwości własnego ciała, ruch inspirowany rytmem i muzyką (dźwiękiem i słowem)
- ćwiczenia rytmu i płynności ruchów
dziecko potrafi rytmicznie uderzać kręglami
podczas wykonywania ćwiczeń integruje się w zespole
biega w różnych kierunkach
potrafi toczyć kręgle palcami stóp do przodu i z powrotem
Przybory: kręgle
1. „ Droga do przedszkola”- rozmowa z dziećmi na podstawie przeżyć własnych i ilustracji.
- określanie charakterystycznych elementów drogi w mieście (sygnalizatory świetlne, zebry, znaki drogowe, chodnik, pobocze).
dziecko rozpoznaje i nazywa charakterystyczne elementy drogi
wie do czego służą pasy i sygnalizacja świetlna
2. Wycieczka na pobliskie skrzyżowanie.
-obserwowanie ruchu ulicznego na pobliskim skrzyżowaniu ulic. Oglądanie mijanych znaków drogowych; zachowania się przechodniów podczas przechodzenia przez ulicę
dziecko zna wybrane zasady ruchu drogowego
dziecko rozpoznaje i nazywa pojazdy poruszające się po drogach
3.„Co nam mówią znaki drogowe”?- praca z rozsypaną obrazkową - poznawanie znaczenia prostych znaków drogowych zwłaszcza tych z najbliższego otoczenia
- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
dziecko rozpoznaje kształty znaków drogowych i porównuje je do figur geometrycznych
dziecko rozpoznaje i nazywa wybrane znaki drogowe, rozumie ich znaczenie i przeznaczenie
1.„ Dziwne pojazdy”
- wycinanka z kolorowych gazet
- rozwijanie umiejętności wycinania za pomocą nożyczek
dziecko sprawnie i bezpiecznie posługuje się nożyczkami
dba o estetykę miejsca pracy
2. „ Znak drogowy” – praca przestrzenna z papieru i patyka- rozwijanie umiejętności cięcia papieru po liniach prostych oraz umiejętności łączenia materiałów klejem uniwersalnym
dziecko potrafi wycinać po linii prostej
samodzielnie posługuje się nożyczkami
potrafi sklejać elementy w całość
Zabawa muzyczna w oparciu o melodię piosenki: „Sygna-lizacja świetlna” z zastosowaniem różnych efektów akustycznych
-rozwijanie koordynacji wzrokowo--ruchowej
dziecko potrafi rytmicznieporuszać się
jest aktywne podczas zajęć
Zabawy ruchowe
1.„ Pojazdy” – zabawa bieżna połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi.
dziecko naśladuje ruch i odgłosy pojazdów
zna wybrane zasady ruchu drogowego
2. „Na leśnej drodze”- zabawa bieżna i skoczna
dziecko sprawnie biega i skacze
3. „Parking”- zabawa naśladowcza
dziecko porusza się zgodnie z instrukcją słowną
Ćwiczenia słuchowo-artykulacyjne:
„ Co to za pojazd?”- zabawa edukacyjna
-rozpoznawanie pojazdów po odgłosach, które wydają – powtarzanie grup spółgłoskowych za nauczycielem
dziecko ćwiczy swój aparat mowy
wyraźnie powtarza grupy spółgłoskowe na jednym wydechu
Ćwiczenia oddechowe:
- Zdmuchiwanie ze stolika, papierowych samochodów wyciętych z gazet – wydłużanie fazy wydechowej – rozwijanie pojemności płuc
dziecko poprawnie wykonuje polecenia
Zabawy ogródku przedszkolnym
- zaspakajanie naturalnej potrzeby ruchu dzieci – dotlenienie organizmów
dziecko bawi się z rówieśnikami
nie oddala się od grupy
4. Zgaduj-zgadula- rozwiązywanie zagadek tematy-cznych
- ćwiczenie operacji myślowych – ćwiczenie koncentracji na słownych opisach
dziecko kojarzy opis słowny z przedmiotem czy zjawiskiem
odczuwa satysfakcję z własnych umiejętności
5. „Jestem garażem”- zabawa integracyjno-dramowa
- integracja zespołu we wspólnym działaniu
- odzwierciedlanie w zabawie własnych spostrzeżeń i doświadczeń
6. Zabawa twórcza: „ Co by było gdyby.....?”
- rozwijanie wyobraźni twórczej i dziecięcej fantazji
- wprowadzenie elementów humoru
dziecko dokańcza zdania wg. pomysłów własnych
przestrzega kolejności wypowiedzi
bogaci swój zasób słownictwa
Pojęcia matematyczne
„Pojazdy na naszych drogach i ulicach”- zabawa dydaktyczna - porządkowanie zbiorów wg wielkości malejącej i rosnącej – ćwiczenia manipulacyjne z samochodami i figurami geometrycznymi
dziecko określa wielkość, stosuje określenia duży-mały, większy-mniejszy, taki sam
sprawnie manipuluje przedmiotami
porównuje zbiory i określa ich liczebność
3. „Samochód z figur”-układanka
- rozwijanie wyobraźni dzieci-doskonalenie sprawności manualnych
dziecko układa kształt samochodu z mozaiki geometrycznej
przelicza elementy w indywidualnym zakresie
określa kolory klocków
Ewaluacja
Hel53land