Bezpieczna droga do przedszkola 4-l.doc

(53 KB) Pobierz
TEMAT TYGODNIA: Bezpieczna droga do przedszkola

TEMAT TYGODNIA: Bezpieczna droga do przedszkola

AUTOR: Bożena Forma

GRUPA WIEKOWA: dzieci 4-letnie

 

CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA

CELE OGÓLNE

CELE SZCZEGÓŁOWE

PONIEDZIAŁEK

Układanie puzzli, wspólny śpiew piosenek poznanych od początku roku, połączony z elementem ruchu. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [012]. Zabawa usprawniająca pracę warg i policzków - wprawianie w ruch kółek - wiatraczków.

- doskonalenie koncentracji
- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnały

- dziecko poprawnie układa puzzle
- dziecko sprawnie tworzy parę

Słuchanie opowiadania S. Szuchowa: Przygoda z małpką. Rozmowa na temat bohatera opowiadania. Układanie mozaiki geometrycznej (z drewnianych elementów) pod dyktando prowadzącej.

- doskonalenie narządów mowy
- zwrócenie uwagi na koniecznoć zapamiętania swojego imienia, nazwiska oraz adresu
- utrwalenie nazw figur geomatrycznych

- dziecko zna swój adres

Zabawa słuchowa Co to za piosenka. Dzieci rozpoznają śpiewane na sylabie "la, la, la" melodie poznanych wcześniej piosenek, odtwarzają je równocześnie klaszcząc. Zabawy w przedszkolnym ogrodzie. Wykorzystanie sprzętów ogrodowych.

- przestrzeganie ustalonych zasad podczas zabawy

- dziecko rozpoznaje i odtwarza fragmenty piosenek
- dziecko chętnie przebywa na świeżym powietrzu

WTOREK

Na spacerze - zabawa wyrabiająca reakcję na muzykę graną z różnym natężeniem. Muzyka grana głośno - dzieci podskakują w dowolnym tempie, muzyka grana cicho - słuchają jak szumią drzewa. Zatrzymują się i wykonują powolne ruchy rękami.

- reagowanie na muzykę graną głośno i cicho

- dziecko reaguje na sygnały dźwiękowe

Gdzie mieszkam - zabawa utrwalająca ulicę, na której mieszkamy. Słuchanie wiersza B. Forma: Droga do przedszkola. Rozmowa na temat charakterystycznych elementów (drzewa, budynki) znajdujących się blisko miejsca zamieszkania. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [014]

- utrwalanie ulicy z adresu zamieszkania
- zwracanie uwagi na charakterystyczne elementy krajobrazu
- rozwijanie pamięci odtwórczej

- dziecko wie jak nazywa się ulica, przy której mieszka
- dziecko rozpoznaje okolicę, w której mieszka

Zabawy dowolne w przedszkolnym ogrodzie.

- wdrażanie do przestrzegania własności przedszkolnej

- dziecko współdziała podczas zabaw z rówieśnikami

ŚRODA

Łowimy ryby - zabawa ruchowa z elementem bieżnym. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Dzieci zajmują miejsca przy stolikach. Wycinają znaki drogowe, opisują ich znaczenie.

- wyrabianie szybkiej reakcji na sygnał
- ćwiczenie wycinania po liniach

- dziecko uważnie obserwuje kolegów, biega bez potrącania innych
- dziecko prowadzi nożyczki po wyznaczonej linii

Oglądanie i utrwalanie znaczenia wybranych znaków drogowych. Praca przy stolikach. Każde dziecko otrzymuje kopertę z elementami obrazka przedstawiającymi znane dzieciom znaki drogowe. Składa go w całość, następnie opowiada jakie jest jego znaczenie i jak wygląda.

- przypomnienie o konieczności przestrzegania przepisów drogowych
- utrwalanie wyglądu i znaczenia poznanych przez dzieci wybranych znaków drogowych
- wyrabianie spostrzegawczości podczas składania obrazka

- dziecko składa w całość obrazek
- dziecko wie, jakie informacje zawierają niektóre znaki drogowe

Wyjście w okolice przedszkola. Zwracanie uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa podczas przechodzenia przez ulicę. Dostrzeganie znajdujacych się w pobliżu znaków drogowych.

- wyrabianie umiejętności poruszania się w grupie poza budynkiem przedszkola
- utrwalanie wyglądu i znaczenia niektórych znaków drogowych

- dziecko porusza się za opiekunem po chodniku i ulicy
- dziecko rozumie znaczenie znaków drogowych

CZWARTEK

Zabawa ruchowa Sygnały. Dzieci maszerują w dowolnych kierunkach po sali. Na hasło "podskoki" zatrzymują się i wykonują trzy podskoki obunóż. Ponownie maszerują. Na hasło "odpoczywamy", zatrzymują się i przez chwilę mają zamknięte oczy. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.

- wyrabianie poczucia rytmu
- kształtowanie szybkiej reakcji ruchowej na ustalone sygnały
- zwracanie uwagi na staranność wykonywanego zadania

- dziecko poprawnie odtwarza rytmy
- dziecko reaguje na polecenia

Wyszukiwanie ilustracji w czasopismach dziecięcych przedstawiających różne sytuacje na ulicach. Rozmowa na ich temat. Praca plastyczna Drogowy znak. Dzieci podzielone na grupy. Na dużych arkuszach szarego papieru nauczycielka rysuje kontur znanego dzieciom znaku drogowego. Dzieci wypełniają go przygotowanymi wcześniej skrawkami karbowanej bibuły.

- wyrabianie umiejętności wyszukiwania w czasopismach obrazków, zdjęć, ilustracji na narzucony temat
- ćwiczenie umiejętnego współdziałania w grupie

- dziecko wyszukuje odpowiednią ilustrację i opowiada co ona przedstawia
- dziecko wspólnie z kolegami tworzy starannie wykonaną pracę
- dziecko czuje się odpowiedzialne za wykonaną pracę

Porządki w naszej sali - układanie zabawek, segregowanie klocków. Zabawy w przedszkolnym ogrodzie (huśtawki, skakanki, piłki).

- rozbudzanie poczucia odpowiedzialności za wygląd sali
- zachowanie bezpieczeństwa podczas zabaw

- dziecko wie, jakie miejsce mają określone zabawki w sali
- dziecko wykorzystuje sprzęt podczas zabaw w przedszkolnym ogrodzie

PIĄTEK

Zabawy paluszkowe. Zabawy manipulacyjne klockami plastikowymi, nazywanie różnych wytworów.

- rozwijanie koncentracji
- rozwijanie sprawności manualnych

- dziecko sprawnie wykonuje zadania
- dziecko wymyśla ciekawe wzory

Układanie puzzli o tematyce związanej z bezpieczeństwem na drodze (nauczycielka może puzzle wykonać samodzielnie rozcinając odpowiednie ilustracje). Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych.

- utrwalenie wiadomości na temat bezpieczeństwa na drodze

- dziecko przyswaja zasady bezpiecznego poruszania się po drogach

Próby puszczania baniek mydlanych przez rurkę na przedszkolnym podwórku. W przypadku brzydkiej pogody zamiennie zabawy w sali wybranymi zabawkami.

- rozwijanie pojemności płuc

- dziecko stara się nadmuchać bańkę mydlaną

odwiedzin: 193414

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin