PROJEKT ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA NAUCZYCIELI
grupa dzieci 4 - letnich
1. TEMAT TYGODNIOWY: Ulica ruchliwa niebezpieczna bywa.
2. TEMAT DZIENNY: Umiem lepiej niż rodzice chodzić pieszo przez ulicę
3. LITERATURA:
Ø A.Łada – Grodzicka „ABC…program wychowania przedszkolnego XXI wieku”;
Ø Wychowanie w przedszkolu 2000 nr5: M. Nowicka „Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą”;
Ø Wychowanie w przedszkolu 1998 nr1: K.Janas „Bezpiecznie i kulturalnie”.
Ø Wiersz „Idą dzieci do przedszkola” (zbiór własny)
4. RODZAJ AKTYWNOŚCI: słowna, muzyczno – ruchowa, plastyczna, praktycznych działań.
5. CELE GŁÓWNE:
Ø rozumienie konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego dla pieszych;
Ø poznanie w zabawach zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię, reagowanie na umowne znaki;
Ø wzbogacenie wiedzy na temat znaków drogowych regulujących ruch uliczny;
Ø kulturalne i bezpieczne zachowanie się wobec innych uczestników ruchu drogowego (pojazdy);
Ø rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej.
6. CELE OPERACYJNE:
DZIECKO
Ø potrafi uważnie słuchać utworów literackich;
Ø umie wypowiadać się na podany temat;
Ø wie, co oznaczają kolory sygnalizatora świetlnego;
Ø zna charakterystyczne cechy znaków drogowych;
Ø potrafi nazwać figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat;
Ø umie liczyć w zakresie liczby 4;
Ø potrafi rozpoznać swoje imię;
Ø potrafi poskładać pocięty obrazek w całość;
Ø zna słowa piosenki;
Ø rozumie zasady przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;
Ø potrafi rytmicznie poruszać się do muzyki;
Ø potrafi skupić uwagę na zadaniu
Ø umie reagować na sygnał dźwiękowy i słowny;
7. MOŻLIWOŚCI WYBORU:
Ø swobodne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;
Ø dowolny wybór miejsca działania na dywanie;
Ø indywidualne tempo pracy;
Ø łączenie się w pary według wyboru dzieci;
8. WARUNKI MATERIALNE: tekst „Raz na jezdnię wlazła gapa…”(fragment piosenki „Uliczne sygnały”) wiersz „Idą dzieci do przedszkola”, makieta ulicy, pacynka, sygnalizator świetlny, wybrane znaki drogowe, dla każdego dziecka - koperty z obrazkami pojazdów, koperty z pociętymi na części znakami drogowymi, po trzy kółka (czerwone, żółte, zielone), płyta CD z materiałem dźwiękowym oraz muzyką do zabawy „Samochody”, kółka małe dla wszystkich dzieci, obrazki do kolorowania dla każdego dziecka, chusta animacyjna.
PRZEBIEG ZAJĘCIA:
1. Powitanie dzieci oraz zaproszonych gości piosenką „A hej – a ho” (Pedagogika zabawy).
2. Wysłuchanie krótkiego tekstu „Raz na jezdnię wlazła gapa…” - rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego problemów z poruszaniem się po ulicy i przechodzeniem przez jezdnię.
3. Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest ulica?
· Do czego służy jezdnia?
· Po co są chodniki na ulicach?
· Gdzie należy przechodzić przez jezdnię?
· Kto wie, jak nazywa się ulica , przy której mieszka?
4. Zabawa klasyfikacyjna „Znaki drogowe” – wysłuchanie zagadki:
Stoją przy drogach
Na długich nogach
Wcale nie maki, ani nie ptaki
Nauczyć mogą
Jak chodzić i jeździć drogą.
· próba odpowiedzi na pytanie: Po co na ulicy są znaki drogowe?
· rozłożenie kopert na dywanie, rozpoznawanie na kopercie swojego imienia przez dzieci (Sojusz metod), składanie pociętego obrazka w całość (znak drogowy) – praca zróżnicowana wg możliwości i umiejętności dziecka (2, 3, 4 części),
· reagowanie na polecenia nauczycielki: Proszę wstaną dzieci, które mają znaki w kształcie np. koła - rozpoznawanie kształtów: koło, trójkąt, kwadrat i dopasowanie do znaków.
5. Zabawa ruchowo – rytmiczna przy muzyce „Samochody” (Pedagogika zabawy) z wykorzystaniem małych kół imitujących kierownicę.
6. Zabawa dydaktyczna „Kolory sygnalizatora świetlnego”
· wspólne zaśpiewanie piosenki „Po ulicach auta..”
· dzieci otrzymują po trzy kółka: czerwone, żółte, zielone, siadają w kręgu i ich zadaniem jest ułożenie kolorów sygnalizatora w odpowiedniej kolejności; u góry – czerwone, w środku – żółte, na dole – zielone.
7. Zabawa słuchowa „Odgłosy ulicy” – z płyty CD rozpoznawanie dźwięków pojazdów i wskazanie właściwego na obrazku (w kopertach znajdują się 3 ilustracje pojazdów);
8. Praca przy stolikach – wybranie i pokolorowanie ilustracji, na której dziecko prawidłowo przechodzi przez ulicę ( na pasach, ze światłami).
9. Podsumowanie zajęcia – zabawa z chustą animacyjną
· Pokażcie jak chodzą piesi po chodniku.
· A teraz jak pędzą samochody po jezdni.
· Kto ma dzisiaj dobry humor niech wysoko
podniesie chustę do góry.
· Komu podobało się dzisiaj na zajęciu
niech przebiegnie pod chustą.
· Odpowiedzcie na pytanie: Czy dzieci w waszym
wieku mogą same przechodzić przez ulicę?
„Uliczne sygnały”
Raz na jezdnię wlazła gapa,
Taka gapa, że aż strach.
Ktoś za kołnierz gapę złapał,
Ktoś za gapa krzyknął: Ach!
Ach ty gapo, co ty robisz!
Tu jest jezdnia, chyba wiesz!
Autobusy, samochody,
Motocykle pędzą też.
Uliczne sygnały zna duży i mały,
Uliczne sygnały trzeba dobrze znać.
Gdy światło zielone, na drugą idź stronę,
Lecz kiedy jest czerwone, wtedy musisz stać.
„Idą dzieci do przedszkola”
Idą dzieci do przedszkola
z tatą i z mamą;
zanim przejdą przez ulicę
to przystaną.
Spojrzą w lewo, potem w prawo
rzucą okiem i na pasy wchodzą
śmiało dziarskim krokiem.
Gdy po chwili po chodniku idą dalej,
ruch na jezdni nie przeraża dzieci wcale.
Hel53land