PROJEKT ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA NAUCZYCIELI.doc

(48 KB) Pobierz
PROJEKT ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA NAUCZYCIELI

PROJEKT ZAJĘCIA OTWARTEGO DLA NAUCZYCIELI

 grupa dzieci 4 - letnich

 

1.     TEMAT TYGODNIOWY:  Ulica ruchliwa niebezpieczna bywa.

 

2.     TEMAT DZIENNY: Umiem lepiej niż rodzice chodzić pieszo przez ulicę

 

3.     LITERATURA:

Ø      A.Łada – Grodzicka „ABC…program wychowania przedszkolnego XXI wieku”;

Ø      Wychowanie w przedszkolu 2000 nr5: M. Nowicka „Przejście przez ulicę nie jest trudną sprawą”;

Ø      Wychowanie w przedszkolu 1998 nr1: K.Janas „Bezpiecznie i kulturalnie”.

Ø      Wiersz „Idą dzieci do przedszkola” (zbiór własny)

 

4.       RODZAJ AKTYWNOŚCI: słowna, muzyczno – ruchowa, plastyczna, praktycznych działań.

 

5.     CELE GŁÓWNE:

Ø      rozumienie konieczności przestrzegania zasad ruchu drogowego dla pieszych;

Ø      poznanie w zabawach zasad prawidłowego przechodzenia przez jezdnię, reagowanie na umowne znaki;

Ø      wzbogacenie wiedzy na temat znaków drogowych regulujących ruch uliczny;

Ø      kulturalne i bezpieczne zachowanie się wobec innych uczestników ruchu drogowego (pojazdy);

Ø      rozwijanie spostrzegawczości i sprawności manualnej.

 

6.     CELE OPERACYJNE:

 

DZIECKO

Ø      potrafi uważnie słuchać utworów literackich;

Ø      umie wypowiadać się na podany temat;

Ø      wie, co oznaczają kolory sygnalizatora świetlnego;

Ø      zna charakterystyczne cechy znaków drogowych;

Ø      potrafi nazwać figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat;

Ø      umie liczyć w zakresie liczby 4;

Ø      potrafi rozpoznać swoje imię;

Ø      potrafi poskładać pocięty obrazek w całość;

Ø      zna słowa piosenki;

Ø      rozumie zasady przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych;

Ø      potrafi rytmicznie poruszać się do muzyki;

Ø      potrafi skupić uwagę na zadaniu

Ø      umie reagować na sygnał dźwiękowy i słowny;

 

 

7.     MOŻLIWOŚCI WYBORU:

Ø      swobodne udzielanie odpowiedzi na stawiane pytania;

Ø      dowolny wybór miejsca działania na dywanie;

Ø      indywidualne tempo pracy;

Ø      łączenie się w pary według wyboru dzieci;

 

8.     WARUNKI MATERIALNE: tekst „Raz na jezdnię wlazła gapa…”(fragment piosenki „Uliczne sygnały”) wiersz „Idą dzieci do przedszkola”, makieta ulicy, pacynka, sygnalizator świetlny, wybrane znaki drogowe, dla każdego dziecka - koperty z obrazkami pojazdów, koperty z pociętymi na części znakami drogowymi, po trzy kółka (czerwone, żółte, zielone), płyta CD z materiałem dźwiękowym oraz muzyką do zabawy „Samochody”, kółka małe dla wszystkich dzieci, obrazki do kolorowania dla każdego dziecka, chusta animacyjna.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA:

1.       Powitanie dzieci oraz zaproszonych gości piosenką „A hej – a ho” (Pedagogika zabawy).

2.       Wysłuchanie krótkiego tekstu  „Raz na jezdnię wlazła gapa…” - rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego problemów z poruszaniem się po ulicy i przechodzeniem przez jezdnię.

3.       Wypowiedzi dzieci na temat: Co to jest ulica?

·       Do czego służy jezdnia?

·       Po co są chodniki na ulicach?

·       Gdzie  należy przechodzić przez jezdnię?

·       Kto wie, jak nazywa się ulica , przy której mieszka?

4.       Zabawa klasyfikacyjna „Znaki drogowe” – wysłuchanie zagadki:

Stoją przy drogach

Na długich nogach

Wcale nie maki, ani nie ptaki

Nauczyć mogą

Jak chodzić i jeździć drogą.

·       próba odpowiedzi na pytanie: Po co na ulicy są znaki drogowe?

·       rozłożenie kopert na dywanie, rozpoznawanie na kopercie swojego imienia przez dzieci (Sojusz metod), składanie pociętego obrazka w całość (znak drogowy) – praca zróżnicowana wg możliwości i umiejętności dziecka (2, 3, 4 części),

·       reagowanie na polecenia nauczycielki: Proszę wstaną dzieci, które mają znaki w kształcie np. koła - rozpoznawanie kształtów: koło, trójkąt, kwadrat i dopasowanie do znaków.

5.       Zabawa ruchowo – rytmiczna przy muzyce  „Samochody” (Pedagogika zabawy) z wykorzystaniem małych kół imitujących kierownicę.

6.       Zabawa dydaktyczna „Kolory sygnalizatora świetlnego”

·       wspólne zaśpiewanie piosenki „Po ulicach auta..”

·       dzieci otrzymują po trzy kółka: czerwone, żółte, zielone, siadają w kręgu i ich zadaniem jest ułożenie kolorów sygnalizatora w odpowiedniej kolejności; u góry – czerwone, w środku – żółte, na dole – zielone.

7.       Zabawa słuchowa  „Odgłosy ulicy” –  z płyty CD rozpoznawanie dźwięków pojazdów i wskazanie właściwego na obrazku (w kopertach znajdują się 3 ilustracje pojazdów);

 

8.       Praca przy stolikach – wybranie i pokolorowanie ilustracji, na której dziecko prawidłowo przechodzi przez ulicę ( na pasach,  ze światłami).

9.       Podsumowanie zajęcia – zabawa z chustą animacyjną

·       Pokażcie jak chodzą piesi po chodniku.

·       A teraz jak pędzą samochody po jezdni.

·       Kto ma dzisiaj dobry humor niech wysoko

     podniesie chustę do góry.

·       Komu podobało się dzisiaj na zajęciu

niech przebiegnie pod chustą.

·       Odpowiedzcie na pytanie: Czy dzieci w waszym

 wieku mogą same przechodzić przez ulicę?

 

„Uliczne sygnały”

 

Raz na jezdnię wlazła gapa,

Taka gapa, że aż strach.

Ktoś za kołnierz gapę złapał,

Ktoś za gapa krzyknął: Ach!

 

Ach ty gapo, co ty robisz!

Tu jest jezdnia, chyba wiesz!

Autobusy, samochody,

Motocykle pędzą też.

 

Uliczne sygnały zna duży i mały,

Uliczne sygnały trzeba dobrze znać.

Gdy światło zielone, na drugą idź stronę,

Lecz kiedy jest czerwone, wtedy musisz stać.

 

 

 

„Idą dzieci do przedszkola”

 

Idą dzieci do przedszkola

z tatą i z mamą;

zanim przejdą przez ulicę

to przystaną.

Spojrzą w lewo, potem w prawo

rzucą okiem i na pasy wchodzą

śmiało dziarskim krokiem.

Gdy po chwili po chodniku idą dalej,

ruch na jezdni nie przeraża dzieci wcale.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin