PLAN WYCHOWAWCZY KLASY I SP
Zadanie główne
Zadania szczegółowe i formy realizacji
Termin realizacji
Realizatorzy
Opieka nad rozwojem biologicznym i psychicznym
1. Codzienna troska o higienę i zdrowie.
2. Zapoznanie i wdrażanie do stosowania zasad
i nawyków higienicznych.
3. Korzystanie ze wspólnych urządzeń sanitarnych-wyrabianie nawyków związanych z higieną osobistą i troską o zdrowie; korzystanie z mydła,ręcznika, papieru toaletowego, serwetek.
4. Kulturalne ,wspólne spożywanie śniadania: estetyka i higiena posiłków
5. Wspólny wypoczynek: festyn sportowo-rekreacyjny(integracyjny).
6. Radzenie sobie ze stresem –wprowadzenie zabaw terapeutycznych podczas zajęć zintegrowanych(dogoterapia, hippoterapia
7. Droga do szkoły (bezpieczeństwo w drodze do szkoły, ruch drogowy na wsi i w mieście, nauka przechodzenia przez jezdnię – ćwiczenia praktyczne w terenie).
8. Kultura zachowania przy stole (spożywanie II śniadania i obiadu w szkole – zasady zachowania)
9. Właściwe zachowanie się w miejscach publicznych (np. sklep, środki transportu)
10. Zasady bezpieczeństwa w czasie ferii zimowych i przerw wynikających z kalendarza szkolnego.
11. Rozsądne korzystanie z komputera
12. Uczę się mówić NIE – ostrożność w kontaktach z nieznajomymi.
13. Pomocne numery telefoniczne – nauka korzystania z automatów publicznych. Numery alarmowe
14. Jak postępować, gdy ktoś wyrządza mi krzywdę?
wychowawcy
klas
Troska o rozwój emocjonalno społeczny
1. Włączenie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych w pracę zespołu klasowego, uwrażliwienie na jego potrzeby.
2. Poznawanie własnej sfery uczuciowej (wskazywanie na rolę prawidłowych relacji w kontaktach z rówieśnikami).
3. Kształtowanie poczucia własnej wartości i godności, budowanie systemu i hierarchii wartości.
wychowawca
rodzice
pedagog
psycholog
Rozwój ducha i intelektu
1. Rozwijanie zainteresowań uczniów
2. Udział w klasowych, szkolnych i międzyszkolnych konkursach.
3. Organizowanie imprez artystycznych (ślubowanie uczniów klas I).
4. Występy okolicznościowe dla rodziców
i społeczności szkolnej.
5. Korzystanie z biblioteki szkolnej -pasowanie na czytelnika (uroczystość integrująca klasy pierwsze).
nauczyciel biblioteki
Wychowanie patriotyczne
1. Obrzędowość i tradycje szkolne.
2. Święta i uroczystości szkolne, religijne, rodzinne.
3. Poczucie tożsamości narodowej –odwiedzanie grobów i Miejsc Pamięci Narodowej .
4. Udział w apelach okolicznościowych
Rozwijanie świadomości miejsca w grupie
1. Funkcjonowanie społeczności szkolnej
Poznajemy się wzajemnie (Poznawanie kolegów – imiona, miejsce zamieszkania. Prawidłowa postawa przy pisaniu i rysowaniu. Kultura zachowania w czasie zajęć wobec siebie i nauczyciela.)
- Tornister ucznia klasy pierwszej (Poszanowanie przyborów szkolnych. Prawidłowe noszenie tornistra. Demonstrowanie sposobu noszenia tornistra.)
- Upiększamy naszą klasę (Estetyczne rozmieszczenie roślin ozdobnych w klasie.)
- Pełnimy dyżury w klasie (Podstawowe obowiązki dyżurnego.)
Współdziałanie w zespole (Przestrzeganie zasad i reguł obowiązujących w grach i zabawach.)
- Cechy dobrego przyjaciela.
2. Przygotowanie do życia w rodzinie.
- Mój dom rodzinny (Sposoby spędzania wolnego czasu z tatą, mamą i innymi członkami rodziny. Okazywanie uczuć miłości i szacunku. Obowiązki i zwyczaje w rodzinie. Obchody świąt członków rodziny np. Dzień Mamy, Dzień Taty, Dzień Babci i Dziadka. Szacunek dla osób starszych.)
- Poszanowanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia i Świętami Wielkanocnymi.
3. Przygotowanie do życia w społeczeństwie.
– Potrzeba więzi z kolegami.
- Tolerancja wobec innych – odpowiedzialność za słowa i czyny. Liczenie się z potrzebami innych.
- Udział w uroczystościach szkolnych
Rozwijanie postawy tolerancji oraz akceptacji dla niepełnosprawności
1. Poznajemy się wzajemnie:
- kultura zachowania wobec siebie, szacunek dla odmienności,
- specyfika szkoły i jej pomieszczeń.
2. Nie czyń drugiemu co Tobie niemiłe:
- tolerancja wobec innych,
- odpowiedzialność za
- słowa i czyny.
3. Rozumieć innych wcale nie jest trudno:
- prawo do inności..
4. Włączanie osób niepełnosprawnych w organizację imprez klasowych:
- integracja grupy.
Rozwijanie postawy proekologicznej
1. Upiększamy naszą klasę, poznajemy warunki życia roślin (zakładanie kącika przyrody),
2. Obserwacja roślin w otoczeniu szkoły - cechy charakterystyczne roślin,
3. Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie w różnych porach roku, ochrona roślin i zwierząt, uczenie życia w zgodzie z przyrodą,
4. Poznajemy zwierzęta na wsi i w mieście, opieka nad zwierzętami hodowlanymi i domowymi, zwierzęta i ich potomstwo,
5. Las i jego mieszkańcy - zwyczaje dzikich zwierząt, ochrona zwierząt,
6. Znaczenie wody w życiu ludzi, zwierząt i roślin,
7. Dbamy o higienę ciała - środki higieny osobistej, higiena jamy ustnej, właściwy ubiór, gry i zabawy na świeżym powietrzu,
8. Bierzemy udział w akcji: "Sprzątanie świata", obchodzimy Święto Ziemi.
pielęgniarka
Kształtowanie poczucia przynależności do społeczności europejskiej
1. Nasze miejsce na Mapie Świata
- Polska
- Europa
- Świat
2. Symbole narodowe
- Godło
- Flaga
- Hymn narodowy
- Międzynarodowy Dzień Dziecka
Rozwijanie podstawy odpowiedzialności – prawa i obowiązki
1. Zapoznanie uczniów z prawami i obowiązkami ucznia (regulamin w klasie i w szkole);
2. Pasowanie na ucznia,
3. Dbanie o swoje miejsce pracy,
4. Pełnienie dyżurów klasowych: obowiązki dyżurnego,
5. Pełnienie funkcji w samorządzie klasowym
Aktywne włączanie rodziców w życie szkoły
1. Zapoznanie rodziców z dokumentami i aktami prawnymi szkoły i dokumentami klasy,
2. Wybór Trójki klasowej,
3. Zapoznanie rodziców z planem współpracy i spotkań z rodzicami,
4. Stworzenie rodzicom możliwości wyrażania swoich opinii (np. ankiety),
5. Udział i pomoc rodziców w organizowaniu uroczystości, imprez, wycieczek klasowych,
6. Pedagogizacja rodziców poprzez np.: prelekcje, ankiety, zajęcia warsztatowe, spotkania z rodzicami, zajęcia otwarte,
7. Zapoznanie rodziców z osiągnięciami uczniów w nauce (arkusz postępów ucznia w nauce i w zachowaniu),
8. Angażowanie rodziców do podejmowania działań na rzecz klasy i szkoły.
Planowanie rozwoju – orientacja zawodowa
1. Poznanie zawodów osób pracujących w szkole,
2. Zawody i praca członków rodziny,
3. Spotkania z wybranymi pracownikami szkoły,
4. Wdrażanie do samooceny,
5. Zachęcanie do udziałów w kołach zainteresowań
emil2311