mistrzowskie ujęcia. tim grey o perfekcyjnej obróbce zdjęć full version.pdf

(144454 KB) Pobierz
Mistrzowskie ujêcia.
Tim Grey o perfekcyjnej
obróbce zdjêæ
Autor : Tim Grey
T³umaczenie: Irmina Lubowiecka
ISBN: 978-83-246-2105-7
Format: 168 × 237, stron: 264
Po prostu zrób doskona³e zdjêcie!
Tim Grey odpowie na Twoje pytania dotycz¹ce profesjonalnej fotografii cyfrowej!
Czy ta ksi¹¿ka naprawdê zawiera odpowiedzi na moje pytania zwi¹zane z fotografi¹ cyfrow¹?
Jasne, ¿e tak! W odró¿nieniu od wiêkszoœci poradników ta ksi¹¿ka zawiera pe³ne,
wyczerpuj¹ce odpowiedzi na pytania, które najczêœciej zadaj¹ pasjonaci fotografii.
Przedstawiono je w przejrzystej formule: pytanie – odpowiedŸ i podzielono wed³ug
tematyki, dziêki czemu szybko odnajdziesz ka¿de interesuj¹ce Ciê zagadnienie!
Jesteœ ju¿ zatem tylko o krok od robienia mistrzowskich ujêæ!
Tim Grey, cz³onek zespo³u instruktorów Photoshop World Dream, od lat odpowiada na
pytania dotycz¹ce fotografii cyfrowej w popularnym amerykañskim newsletterze „DDQ:
Digital Darkroom Questions”, podczas wyst¹pieñ publicznych, w setkach artyku³ów
zamieszczanych w ró¿nych magazynach czy kwartalniku „Digital Darkroom Quarterly”.
Tim Grey po prostu zna siê na rzeczy! A poniewa¿ odpowiedzia³ na niezliczon¹ iloœæ
pytañ tysiêcy fotografów, wie wszystko na temat najczêstszych i najwa¿niejszych
kwestii zwi¹zanych z fotografi¹ cyfrow¹ – od aparatów cyfrowych, poprzez zarz¹dzanie
kolorami, do optymalizacji obrazów i uzyskiwania niezwyk³ych efektów.
Jakie tematy omówiono w tej ksi¹¿ce?
Podstawy cyfrowej ciemni
Wybór w³aœciwych narzêdzi – od aparatów po drukarki
Wybór miêdzy formatem RAW a JPEG
Kwestia zarz¹dzania kolorami
Udoskonalanie fotografii w Photoshopie
Rozwi¹zywanie czêstych problemów, takich jak szum, przyciête podœwietlenia
i dominanty barwne
Tworzenie wysokiej jakoœci wydruków
Elektroniczne udostêpnianie obrazów
Oraz du¿o wiêcej
808084726.023.png 808084726.024.png 808084726.025.png 808084726.026.png 808084726.001.png
 
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
ROZDZIAł 1.
Cyfrowepodstawy
23
Czy fotograia cyfrowa ­est zbliżona ­akością do kliszy? . . . . . . . . . . . 24
Czym ­est rozdzielczość? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Jaka ­est różnica pomiędzy DPI i PPI? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Za co odpowiada matryca? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Czym ­est zakres dynamiczny?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Czy wyższe ustawienie ISO zwiększa czułość matrycy? . . . . . . . . . . . 33
Czy cyfrowe lustrzanki ma­ą wydłużony obiektyw? . . . . . . . . . . . . . . . 35
Czym ­est aberrac­a chromatyczna?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Czy ustawienia wpływa­ą na rozmiar pliku? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Czym ­est RAW?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
ROZDZIAł 2.
Cyfroweaparatyinarzędzia
43
Jakie­ marki aparat powinienem kupić? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Czy rzeczywiście potrzebu­ę cyfrowe­ lustrzanki? . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Jak uzyskać podgląd na żywo w cyfrowe­ lustrzance? . . . . . . . . . . . . 46
Czy mogę samodzielnie czyścić obiektywy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Czy karty pamięci o wyższe­ prędkości są lepsze? . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Czy obiektywy dla cyfrowych lustrzanek
to tylko chwyt reklamowy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Ilu megapikseli potrzebu­ę? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Z ilu kart pamięci powinienem korzystać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Co sądzisz o obiektywach Lensbaby? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Czy zrezygnować z cyfrowych kart pamięci
o mnie­sze­ po­emności? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
ROZDZIAł 3.
Cyfrowyzapis
57
Co wybrać: JPEG czy RAW? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Dlaczego powinienem fotografować w trybie RAW?. . . . . . . . . . . . . . 61
Czy podczas fotografowania powinienem „szukać świateł”? . . . . . . 63
Kiedy powinienem zmieniać ustawienie ISO? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
Jak powinienem ustawić temperaturę koloru? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Spis treści
808084726.002.png 808084726.003.png 808084726.004.png 808084726.005.png 808084726.006.png 808084726.007.png 808084726.008.png 808084726.009.png 808084726.010.png
Jak uzyskać poprawny odczyt
nadmierne­ ekspozyc­i dla zapisu RAW?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Jak wiele informac­i tracę, fotografu­ąc w trybie JPEG? . . . . . . . . . . . 68
Czy powinienem korzystać
z niewłaściwego ustawienia balansu bieli? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
Jak przygotować się na rozwiązania techniczne w przyszłości? . . . 71
Jak tworzyć obrazy panoramiczne? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Jak ustawić przestrzeń barw w cyfrowe­ lustrzance? . . . . . . . . . . . . . . 73
Czy zapis obrazu o nieograniczone­ ostrości
będzie kiedyś możliwy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Czy powinienem stosować wyostrzanie w aparacie? . . . . . . . . . . . . . 75
Czy mogę usuwać pliki obrazów z karty pamięci w aparacie? . . . . . 75
Czy karta pamięci może skorzystać
na formatowaniu na komputerze, a następnie w aparacie? . . . . . . . 76
Czy migawkę aparatu cyfrowego
można zwolnić określoną liczbę razy? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Jak interpretować histogram? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
W ­aki sposób ustawienie ISO wpływa na naświetlenie obrazu? . . . 80
Czy mogę ustawić tryb fotografowania na czarno-biały? . . . . . . . . . 81
ROZDZIAł 4.
Cyfrowaciemnia
83
Polecasz system Windows czy Macintosh? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Ile pamięci potrzebu­e Photoshop? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Czy są ­akieś szczególne ustawienia
okna Preferences (Preferenc­e) w Photoshopie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Czy powinienem stosować system RAID? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Jaki system tworzenia kopii zapasowych polecasz?. . . . . . . . . . . . . . . 90
Czy polecasz używanie tabletu podczas pracy ze zd­ęciami?. . . . . . 91
Czy potrzebu­ę monitora LCD? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Czy powinienem korzystać z programu Lightroom? . . . . . . . . . . . . . . 93
Gdzie powinienem przechowywać mo­e zd­ęcia? . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Dlaczego nie widzę miniatur
niektórych obrazów w Adobe Bridge? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Dlaczego Bridge nie wyświetla podglądu obrazów RAW
w pełnych rozmiarach?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Co oznacza­ą podświetlone opc­e w menu Photoshopa CS3? . . . . . 98
Jeśli raz otwieram plik JPEG ­ako RAW,
czy późnie­ zawsze ­est on otwierany ­ako RAW? . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
10
Spis treści
808084726.011.png 808084726.012.png 808084726.013.png 808084726.014.png
Dlaczego rozmiar zd­ęć z cyfrowe­ lustrzanki Canon
różni się od rozmiaru z cyfrowe­ lustrzanki Nikon?. . . . . . . . . . . . . . . 100
Jak uzyskać obrazki miniatur dla plików RAW
w systemie Windows Vista?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
ROZDZIAł 5.
Zarządzaniekolorami
103
Czy powinienem używać własnego proilu?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Czy naprawdę powinienem skalibrować swó­ monitor? . . . . . . . . . 107
Dlaczego po skalibrowaniu monitora
po­awiła się na nim ostra dominanta?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Jaki ­est optymalny kąt patrzenia
na fotograie cyfrowe na laptopie?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Czy muszę używać wymyślnych podświetlarek,
aby ocenić swo­e wydruki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Dlaczego wydruki powinny być oglądane w świetle
o temperaturze barwowe­ 5000 kelwinów,
a monitor skalibrowany do 6500 kelwinów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Jaką przestrzeń barw polecasz? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Jakie ustawienia zarządzania kolorami w Photoshopie polecasz? . . . 113
Jak uzyskać bardzie­ poprawne rezultaty
dzięki własnym proilom drukarki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Dlaczego obraz na ekranie wciąż różni się od wydruku,
mimo że skalibrowałem monitor i korzystam z własnego
proilu drukarki? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Dlaczego wciąż tracę wiele szczegółów cieni? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Czy mogę przekonwertować zd­ęcia na CMYK
za pomocą opc­i CMYK z menu Mode (Tryb)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Jak poprawić wyświetlanie obrazów z rzutnika?. . . . . . . . . . . . . . . . . 120
Czy mogę pode­rzeć wydruk w Photoshopie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Czy potrzebu­ę własnego proilu dla skanera? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
Dlaczego kolory moich obrazów na stronie internetowe­
nie są ­uż tak żywe? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Jaka ­est różnica między przydzieleniem proilu
a konwers­ą do proilu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
ROZDZIAł 6.
OptymalizacjawPhotoshopie
129
Które dopasowania zastosować w Adobe Camera Raw,
a które zostawić dla Photoshopa? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Co mogę zrobić, ­eśli mo­a stara wers­a Photoshopa
nie obsługu­e plików RAW?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Spis treści
11
808084726.015.png 808084726.016.png 808084726.017.png 808084726.018.png
Czy powinienem korzystać z opc­i Levels (Poziomy),
gdy opc­a Curves (Krzywe) oferu­e możliwość
dostosowania punktów czerni i bieli obrazu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Jak osiągnąć lepsze rezultaty,
pracu­ąc z narzędziem Curves (Krzywe)? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Jak efektywnie pracować z narzędziami Dodge (Roz­aśnianie)
i Burn (Ściemnianie)?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Jak sprawdzić, czy maska w mo­e­ pracy ­est bez zarzutu? . . . . . . . 141
Czy powinienem dostosowywać tylko dwa z trzech suwaków
opc­i Color Balance (Balans kolorów)?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Jak dostosować konkretny zakres kolorów obrazu
za pomocą opc­i Hue/Saturation (Barwa/Nasycenie)? . . . . . . . . . . . 145
Dlaczego po zastosowaniu narzędzia Clone Stamp (Stempel)
kopiowane piksele nie pasu­ą do reszty obrazu? . . . . . . . . . . . . . . . . 146
Dlaczego po zastosowaniu narzędzia Spot Healing Brush
(Punktowy pędzel korygu­ący) uzysku­ę na obrazie
naprawdę dziwaczne efekty? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
Jak skorzystać z ustawienia Opacity (Krycie)
narzędzia Healing Brush (Pędzel korygu­ący)?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
O ile pikseli wtopić zaznaczenie,
­eżeli zamierzam wprowadzić dopasowania?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 151
Jak poprawić zaznaczenie bez konieczności poprawiania
wszystkich opartych na nim dopasowań? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Czy mogę dodać gradient do maski warstwy
bez zastąpienia oryginalne­ maski? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
ROZDZIAł 7.
Efektykreatywne
157
Jak utworzyć czarno-biały obraz z kolorowego oryginału? . . . . . . . 158
Jak stworzyć „prawie” czarno-biały obraz, z odrobiną
prześwitu­ących kolorów? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
Jak mogę stworzyć wers­ę obrazu w odcieniach sepii? . . . . . . . . . . 161
Jak szybko dodać winietowanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Jak stworzyć iltr da­ący nieostry efekt? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Jak zastosować iltr Photoshopa tylko na części obrazu?. . . . . . . . . 168
Jak wykadrować obraz owalnym kształtem i na zewnątrz
tego kształtu wtopić obraz, aby miał łagodną krawędź? . . . . . . . . . 171
Jak stworzyć wokół fotograii artystyczną krawędź? . . . . . . . . . . . . . 173
Czy mogę odtworzyć technikę Harris Shutter
(przysłona Harrisa) w Photoshopie?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
12
Spis treści
808084726.019.png 808084726.020.png 808084726.021.png 808084726.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin