Temat: Trudna odmiana liczebnika tysiąc
Cele ogólne:
· Rozszerzenie wiedzy ucznia z zakresu odmiany liczebników.
· Rozszerzenie wiedzy ucznia dotyczące frazeologizmów.
· Wdrażanie umiejętności pracy ze słownikami.
· Rozwijanie wyobraźni ucznia i podejmowane przez niego próby napisania utworu mającego cechy baśni.
Cele operacyjne:
Podczas lekcji uczeń:
- rozwiązuje krzyżówkę, utrwalając pojęcia dotyczące odmiany wyrazów
i charakterystycznych cech baśni
- odnajduje potrzebne informacje w odpowiednich słownikach
- poznaje różne frazeologizmy i ich znaczenie
- zdobywa wiedzę na temat odmiany liczebnika tysiąc
- uczy się pracować w zespole
Po lekcji uczeń potrafi:
- prawidłowo odmieniać liczebniki : 1000, 1001
- odszukać potrzebne informacje w słownikach i podręcznikach
- wyróżnić charakterystyczne cechy baśni
- posługiwać się słownikiem frazeologicznym
- pracować w zespole i współodpowiadać za jego pracę
- dokonać wyboru tematu do pisemnego opracowania
- samodzielnie ułożyć baśń
Cele wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności samodzielnego myślenia
- rozwijanie zainteresowań
- kształtowanie umiejętności pracy w zespole
Metody pracy:
- ćwiczeniowa
- konkurs
Formy pracy:
- praca indywidualna
- praca w zespołach
Pomoce dydaktyczne:
- Władysław Kopaliński „ Słownik mitów i tradycji kultury” PIW, Warszawa 1985
- M. Jaworski „Podręczna gramatyka polska” Warszawa 1999
- Stanisław Skorupka „ Słownik frazeologiczny języka polskiego”, Wiedza Powszechna , Warszawa 1977
- Witold Doroszewski „Słownik poprawnej polszczyzny” PIW,
Warszawa 1977
- krzyżówka do uzupełnienia
Tok lekcji:
I. Część wstępna.
1. Rozdanie uczniom krzyżówek do samodzielnego rozwiązania.
Hasłem do odgadnięcia jest imię pięknej i mądrej kobiety, która zmieniła
serce groźnego sułtana Szahrijara i która ma związek z dzisiejszą lekcją.
1.
S
P
Ó
J
N
I
K
2.
L
C
Z
E
B
M
3.
D
A
4.
H
5.
R
6.
O
Ł
bonifacyklara