Aforyzmy - Ali Ibn Abi Talib.txt

(70 KB) Pobierz
BIBLIOTECZKA
AFORYST�W

Ali Ibn Abi Talib
AFORYZMY
Wybra�
i wst�pem opatrzy�
Janusz Ganecki
w

� Copyright for the PoJish edition by
Pa�stwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990
ISBN 83-06-01891-5
Kto pokocha) nas, ludzi z rodu Proroka,
niechaj szykuje w�osiennice n�dzarza.
W wieku X i XI Bagdad sta� si� miejscem szczeg�lnym.
Ci�gle jeszcze by� stolic� kalifatu: w�adz� sprawowali tu
kalifowie abbasydzcy reprezentuj�cy wielk� tradycj�
islamu; byli przecie� dziedzicami spadku po proroku
Mahomecie. Ale ich panowanie mia�o charakter ledwie
symboliczny, bo od kilku ju� wiek�w rzeczywist� w�adz�
w ich imieniu sprawowa� kto inny. Do roku 1055 byli to
emirowie z ira�skiego rodu Bujid�w. W odr�nieniu od
kalif�w abbasydzkich, kt�rzy byli sunnitami, Bujidzi
wyznawali szyizm, a wi�c nurt w islamie o szczeg�lnym
wyd�wi�ku politycznym, kulturowym i religijnym. Mi-
mo prawie absolutnej w�adzy, jak� emirowie bujidzcy
sprawowali w kalifacie, nie odwa�yli si� nigdy naruszy�
�wi�tej tradycji i odsun�� sunnit�w, a konkretnie r�d
Abbasyd�w. Nie mo�na jednak powiedzie�, �e nie
czynili takich stara�: za ich panowania elementy kultury
szyickiej coraz cz�ciej znajdowa�y oficjalne uznanie
w pa�stwie mimo silnej opozycji ze strony kalif�w.
Jedn� z metod g�oszenia szyizmu by�o upowszechnianie
wiedzy o jego dziejach i najwybitniejszych tw�rcach,
przede wszystkim za� o Alim Ibn Abi Talibie, od
kt�rego idea szyizmu si� wywodzi. Dla szyit�w Ali by�
postaci� nieskaziteln�, a nawet �wi�t�; nic wi�c dziwne-
go, �e z biegiem czasu uznano go za r�wnie �wi�tego jak
proroka Mahometa. W X wieku do upowszechnienia
takiego idea�u Alego przyczynili si� oczywi�cie Bujidzi,
a za ich czas�w Ali zacz�� si� cieszy� szczeg�lnym
szacunkiem w wielu �rodowiskach. Z wolna Ali jawi si�
nie tylko jako �wietlana posta�, ale te� jako autor
pouczaj�cych tekst�w. Wcze�niej Ali znany by� jako
bohater chabar�w �� szyickiego odpowiednika hadis�w,
czyli opowie�ci � zawieraj�cych sprawozdania z r�-
nych wydarze� w jego �yciu. Chabary, podobnie jak
hadisy dotycz�ce Mahometa, by�y wzorem post�powa-
nia w �yciu codziennym, idealn� wskaz�wk� dla ka�dego
muzu�manina.
Te chabary, jak i inne przekazy historyczne i pseudohis-
toryczne dotycz�ce Alego leg�y u podstaw wielkiej
antologii wypowiedzi Alego powsta�ej w Bagdadzie
X wieku. Autorem tej antologii by� wybitny szyita,
potomek Alego (jego prapraprawnuk) Ar-Radi (970
�1015) nosz�cy zaszczytny tytu� szarifa (tj. cz�onka
rodu Proroka), st�d najcz�ciej m�wi si� o nim Asz-
-Szarif ar-Radi. Ar-Radi by� postaci� wybitn�, nie tylko
jako dzia�acz polityczny, ale r�wnie� jako dobry poeta;
jego tw�rczo�� antologisty to praca drugorz�dna. Zbi�r
tych wypowiedzi Alego, wyra�nie odpowiadaj�cy po-
trzebom bujidzkim, Ar-Radi zatytu�owa� Nahd� al-ba-
lagha, czyli �cie�ka wymowno�ci.
Tytu� ten wymaga kilku wyja�nie�. Poj�cie drogi, �cie�-
ki pe�ni�o w islamie szczeg�lne funkcje jako koncepcja
organizowania �wiata. Droga zawsze prowadzi�a do
jakiego� celu, a jej przebieg by� do�� �ci�le wyznaczony.
W tak pojmowanej drodze wa�ny by� nie punkt wyj�cia,
lecz cel i spos�b jego osi�gni�cia. Doj�cie do celu by�o
zadaniem ka�dego muzu�manina w �yciu doczesnym.
Dlatego te� poj�cie drogi pojawia si� w wielu dziedzi-
nach kultury. Przede wszystkim w etyce, gdzie droga
� 6
oznacza�a norm�, zasady post�powania. R�wnie� prawo
muzu�ma�skie �ci�le zwi�zane jest z koncepcj� drogi:
prawo nazywa si� szari'atem, czyli �cie�k�; z kolei
tradycj� proroka Mahometa nazywa si� sunn�, a wi�c
r�wnie� drog�. Nawet gramatyka � po arabsku nahw
� oznacza wytyczony kierunek marszu (co �wiadczy
o normatywnym charakterze gramatyki arabskiej). An-
tologi� Ar-Radiego te� mo�na uzna� za dzie�o normaty-
wne: mia�a stanowi� konkurencj� dla innej �cie�ki:
sunny, a wi�c normy ustalonej przez Proroka. I st�d
tytu�: nahd�. Ale jest to �cie�ka rozumiana bardzo
specyficznie, o czym �wiadczy druga cz�� tytu�u:
balagha, czyli wymowno��. Balagha odgrywa�a szczeg�-
ln� rol� w muzu�ma�skim systemie kszta�cenia: oznacza-
�a umiej�tno�� pi�knego wys�awiania si�, kt�ra mia�a
podstawowe znaczenie dla przedstawicieli elity muzu�-
ma�skiej,                                                                  y
Tak wi�c wyb�r Ar-Radiego mia� s�u�y� dw�m celom:
prowadzi� muzu�man�w s�uszn� �cie�k� moralno�ci
nakazanej przez Alego Ibn Abi Taliba oraz nauczy� ich,
jak si� powinno stosowa� te zasady moralne w praktyce.
Jednym s�owem ksi��ka mia�a uczy� moralno�ci, ale
tak�e poprawnego j�zyka. Przeznaczona by�a zar�wno
dla szyit�w, jak i pozosta�ych muzu�man�w; w dziele Ar-
Radiego tendencje uniwersalistyczne szyizmu znalaz�y
najlepszy wyraz.
Postaci� bardziej od Ar-Radiego nas interesuj�c� jest
oczywi�cie Ali Ibn Abi Talib, kt�remu przypisuje si�
autorstwo tych maksym. Ali, syn Abu Taliba, odgrywa �
w islamie szczeg�ln� rol�; na pewno'trzeba go uzna� za
drug� osobisto�� po proroku Mahomecie. Urodzi� si�
w Mekce pod koniec VI wieku. Jego ojciec Abu Talib
by� zarazem stryjem proroka islamu Mahometa, a wi�c
Mahomet i Ali byli stryjecznymi bra�mi. Wychowywali
� 7
si� razem, Mahomet bowiem w wieku lat sze�ciu zosta�
sierot� i przeszed� pod opiek� swojego stryja Abu
Taliba.
Gdy Mahomet w pocz�tkach VII wieku zacz�� g�osi�
now� religi� poddania si� jednemu Bogu � islam, Ali
zosta� jednym z jego pierwszych gor�cych zwolennik�w.
Nie podoba�o si� to Abu Talibowi, kt�ry od pocz�tku
by� przeciwnikiem idei g�oszonych przez bratanka.
Z biegiem lat przyja�� mi�dzy Alim a Mahometem
umacnia�a si�. Ali o�eni� si� z c�rk� Mahometa Fatim�.
Z tego zwi�zku urodzi�o si� dw�ch syn�w: Al-Hasan
i Al-Husajn, jedyni m�scy potomkowie Mahometa.
I cho� byli tylko jego wnukami, to jednak reprezentowali
tradycj�, kt�ra z biegiem czasu nabiera�a warto�ci. Nic
dziwnego, �e po �mierci Mahometa w 632 roku Ali
uzna�, �e w�adza nad nowo powsta�� gmin� muzu�ma�s-
k� jemu w�a�nie winna si� nale�e�. Niestety, Ali nie
odziedziczy� po Proroku jego funkcji i nie zosta� chalif�,
czyli nast�pc�, kalifem. Natomiast zebrani przy zmar-
�ym Proroku jego najbli�si wsp�pracownicy postano-
wili wybra� Abu Bakra, kt�ry od dawna by� przyjacie-
lem Proroka i jego doradc�. Abu Bakr rzeczywi�cie
doskonale nadawa� si� na funkcj� kalifa, nawet je�li nie
mia� podw�jnych prerogatyw Alego: wsp�pracownika
i krewnego.
Wyb�r Abu Bakra wywo�a� pretensje nie tylko Alego, ale
ca�ej grupy jego zwolennik�w, kt�rych zacz�to nazywa�
stronnictwem Alego, po arabsku szi'at Ali. Od wyrazu
szi'a � stronnictwo � zrodzi� si� termin szyici, kt�rym
odt�d okre�lano zwolennik�w Alego. Dalsze losy islamu
zwi�zane s� nierozerwalnie z tym kardynalnym podzia-
�em muzu�man�w na sunnit�w, czyli zwolennik�w sun-
ny � a wi�c tradycji � Proroka i szyit�w. I cho� szyit�w
zawsze by�a znakomita mniejszo�� � nie wi�cej ni�
dziesi�� procent wszystkich wyznawc�w tej religii � to
jednak wszystkim wielkim wydarzeniom w islamie to-
warzyszyli w�a�nie oni. Jak ju� widzieli�my, to w�a�nie
szyiccy Bujidzi rz�dzili w X i XI wieku w imperium
kalif�w, to szyici za�o�yli w tym samym czasie now�
dynasti� Fatymid�w w Egipcie i zbudowali Kair, to
wreszcie oni doprowadzili do powstania samodzielnych
dynastii w Iranie i Jemenie. Niema�� rol� odegrali szyici
w powstaniu wielu ruch�w mistycznych i filozoficznych
w islamie oraz przyczynili si� do rozwoju �nauk muzu�-
ma�skich", a wi�c takich jak teologia, j�zykoznawstwo
i literaturoznawstwo. Do dzi� szyici stanowi� bardzo
ruchliwy element w islamie, czasami zachowawczy i tra-
dycjonalistyczny jak w Iranie, kiedy indziej za� nowo-
czesny i reformatorski jak druzowie w Libanie czy
alawici w Syrii.
Ali d�ugo walczy� o uznanie swoich pretensji do tronu
kalifa i w ko�cu dopi�� swego. W roku 656, po �mierci
trzeciego kalifa Usmana (o kt�rego zamordowanie nie-
s�usznie go oskar�ono), wybrano go imamem wszystkich
muzu�man�w. Tak oto spe�ni�y si� �yczenia szyit�w. Ale
okres panowania Alego wcale nie oznacza� spokoju dla
rodz�cego si� pa�stwa muzu�ma�skiego. Wprost przeci-
wnie. Dla wielu jego kandydatura by�a niemo�liwa do
zaakceptowania. Dochodzi do wielkiego buntu zwanego
fitn�, kt�ry ogarnia ca�y kalifat, cho� wi�kszo�� wyda-
rze� fitny ma miejsce w Iraku i Syrii. Alemu wypowiada
pos�usze�stwo A'isza � wdowa po proroku Mahomecie
� i namiestnik Syrii Mu'awija wywodz�cy si� z bogate-
go rodu kurajszyckiego Umajjad�w. Dochodzi do poty-
czek i bitew, kt�re doprowadzaj� jedynie do tego, �e
w islamie pojawia si� nowy od�am zwany charyd�yz-
mem. Przedstawiciele tego ruchu � charyd�yci � wi-
dz�c narastaj�ce k��tnie rodowe, dochodz� do wniosku,
-      :. ��            � 9 �                .             .,�� -'.
�e jedyn� gwarancj� spokoju jest wybieranie w�adcy
spo�r�d wszystkich wiernych. Nie nale�y przy rym bra�
pod uwag� pochodzenia kandydata. Tak wi�c ani pre-
tensje Alego i szyit�w wynikaj�ce z jego przynale�no�ci
do rodu Proroka, ani pretensje Mu'awii maj�ce swoje
�r�d�o w uznawaniu zas�ug jego rodu dla gminy muzu�-
ma�skiej nie by�y w oczach charyd�yt�w powodem do
pe�nienia funkcji kalifa. Charyd�yci nie tylko polemizo-
wali ze swoimi przeciwnikami, ale stosowali terror.
W ko�cu jego ofiar� pad� sam Ali. Zosta� zabity przez
charyd�yt� w Kufie w 661 r.
Po �mierci Alego nie usta�y walki miedzy zwa�nionymi
ugrupowaniami. Charyd�yci wprawdzie z wolna odcho-
dzili w cie�, ale zanim si� to sta�o, up�yn�o kilka
wiek�w. Tymczasem w�adz� po Alim przej�� Mu'awija,
zak�adaj�c dynasti� kalif�w umajjadzkich (nazwa pocho-
dzi�a od kurajszyckiego przodka Mu'awii � Umajji).
Przez nast�pne dziewi��dziesi�t lat (661-750) w�adz�
dziedziczyli cz�onkowie tego rodu. Ale potomkowie
Alego nie zrezygnowali ze swoich pretensji i nadal
uwa�ali, �e maj� prawo do w�adzy nad ca�� gmin�
muzu�ma�sk�. Utworzyli nawet swoisty �gabinet cie-
ni", w kt�rym za kalif�w uznawano kolejnych potom-
k�w Alego; na...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin