Konspekt zajęć(1).doc

(35 KB) Pobierz
Konspekt zajęć

Konspekt zajęć.

Temat:, Czym tak naprawdę jest filozofia?

 

Cele:

a.       Dydaktyczne:

-uczeń potrafi wymienić podstawowe dyscypliny filozoficzne

- potrafi określić, czym zajmują się te dyscypliny

-umieszcza pytania i problemy filozoficzne w obrębie właściwej dla nich dyscypliny

-prawidłowo stosuje w swoich wypowiedziach pojęcia filozoficzne

-potrafi odróżnić tezy od ich założeń

-umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji

b.      Wychowawcze:

- prezentacja własnego punktu widzenia i branie pod uwagę poglądów innych ludzi

- odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy

- poprawne posługiwanie się językiem ojczystym

- skuteczne porozumiewanie się

- efektywne współdziałanie w zespole

- przygotowanie do publicznych wystąpień

Tok nauczania: podający

 

Metody nauczania i formy organizacji lekcji:

Pogadanka, praca pod kierunkiem, elementy wykładu, rozmowa nauczająca, praca w parach

 

Środki dydaktyczne: tablica, pisaki, papier, plakaty lub prezentacja PowerPoint, słownik wyrazów obcych np.: Kopalińskiego

 

Plan lekcji (główne zagadnienia):

1.      Definicja filozofii.

2.      Podstawowe dyscypliny filozoficzne: metafizyka, epistemologia, logika, etyka, filozofia polityki i estetyka.

3.      Grupowanie pytań filozoficznych.

Opis przebiegu lekcji:

a.      Cześć przygotowawcza

Nauczyciel na wstępie pyta uczniów czy spotkali się już kiedyś z definicją filozofii. Zazwyczaj odpowiedź brzmi tak, ale stwarza trudność podanie tej definicji. Nauczyciel podaje losowemu uczniowi słownik wyrazów obcych np.: Kopalińskiego i prosi, aby odnalazł i odczytał definicje tego słowa. Inny uczeń notuje na tablicy etymologię tego słowa. ( w miarę możliwości technicznych ,możemy wyświetlić ją na ekranie). Po oswojeniu się z tak rozumianą filozofią przechodzimy do dalszej części zajęć. Uczący przedstawia główne założenia i cele lekcji.

b.      Cześć podstawowa

Nauczyciel prosi uczniów by spróbowali wytłumaczyć jak rozumieją filozofię i czym tak naprawdę będą się zajmować na zajęciach. Uczniowie po krótkim zastanowieniu zgłaszają swoje propozycje, które są notowane na tablicy. Następnie prowadzący przedstawia punkty widzenia najsławniejszych filozofów na ten sam temat. ( tu małe plakaty lub dalsza cześć prezentacji w PowerPoint).

Po krótkim wykładzie nauczyciel prosi uczniów by przygotowali na kartkach pytania, jakie zazwyczaj (według nich) stawiają filozofowie. Po kilku minutach prowadzący prosi o przeczytanie tych propozycji i jeśli zaistnieje potrzeba to uzupełnia je. W ten sposób można przejść do kolejnego etapu lekcji.

              Nauczyciel przedstawia (tu plakaty lub prezentacja) podstawowe dyscypliny filozoficzne i krótko mówi o każdej, zaznaczając, że szerzej będą omawiane na kolejnych zajęciach. Po tym wstępie prosi by uczniowie wykorzystali swoje kartki z pytaniami i pogrupowali je odpowiednio przypisując do przedstawionych dyscyplin. Tu mogą wyniknąć małe problemy a nawet pewien konflikt. Dlatego prowadzący musi pilnować dyscypliny i porządkować wypowiedzi. Należy tu również dodać, że niektóre pytania pasują do kilku dyscyplin. Po tej części zajęć nauczyciel zadaje kolejne pytanie, które będzie wstępem do zadania domowego i kolejnych lekcji: „czy potrafimy powiedzieć, co jest?”.

c.       Cześć końcowa

Po przedstawieniu problemu uczący prosi słuchaczy o zanotowanie jego jako zadania domowego (ustnie). Następnie zaznacza by uczniowie odpowiadając na nie kierowali się zdrowym rozsądkiem, aby wybrali tylko te odpowiedzi, które są dla nich oczywiste, niepodważalne, ale żeby robili to z rozwagą. Na koniec nauczyciel prosi by ktoś chętny przypomniał:, „czym będziemy zajmować się na lekcjach filozofii?” czyli, „co wyniesie z dzisiejszych zajęć?” Tu, jeśli jest czas lub istnieje taka potrzeba dyktujemy krótką notatkę z lekcji.

Propozycja notatki:

1.      Filozofia- grec. philos- przyjaciel, miłośnik, ktoś zżyty; sophia- mądrość

2.      Pojęcie filozofii:

a.       Koncepcja, sposób myślenia na dany temat

b.      Nauka o pierwszych zasadach i przyczynach

c.       Badanie zasad

d.      Ciekawość i zdziwienie światem.

3.      Zagadnieniem filozofii jest wszystko, co daje się poznać i co odpowiada na pytanie:, „Co jest?”.

4.      Podstawowe dyscypliny filozoficzne:

a.       Metafizyka, czyli ontologia- jest to filozofia bytu i poznania

b.      Epistemologia- teoria poznania; określa granice naszej wiedzy

c.       Logika- filozofia wnioskowania i rozumowania

d.      Etyka- filozofia wartości i moralności

e.       Filozofia polityki- filozofia państwa i obywatela

f.        Estetyka- filozofia wartości

Zadanie domowe:

Zastanów się czy potrafisz powiedzieć, co jest?

 

 

 

 

 

Opracowała:

Wioleta Żółtak-Wyrwa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin