Ecommerce w Polsce 2010 - raport Praktycy_com.pdf

(1248 KB) Pobierz
Raport
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
IX - X 2010
700816464.023.png 700816464.024.png 700816464.025.png 700816464.026.png 700816464.001.png
Wstęp
W 2009 roku sklepy internetowe w Polsce musiały zmierzyć się z nowymi wyzwaniami. Z jednej strony
spowolnienie gospodarcze i rosnąca konkurencja, z drugiej nowe możliwości: mobile i social commerce
(tzw. społeczne zakupy w m.in. zakupy grupowe) oraz ekspansja zagraniczna. Rosnącej wartości rynku
e-commerce z 12 do 15 mld zł w 2009 roku, towarzyszyła modyfikacja strategii działania sklepów,
szczególnie w obszarze marketingu i promocji.
Pomimo rozwoju oraz odnotowanemu 25% wzrostowi wartości rynku handlu internetowego w 2009
roku, przeprowadzone badania wskazują, że niekorzystna sytuacja gospodarcza w Polsce i na świecie
dotknęła także w pewnym stopniu sklepy internetowe. Z wyników zaprezentowanych w poprzednim
raporcie Praktyków E- commerce w Polsce 2009 wynika, że pod wpływem spowolnienia gospodarczego
wiele e-sklepów dokonało reorganizacji swoich strategii, zwłaszcza w obszarze marketingu. Na skutek
obniżenia dynamiki wzrostu lub wręcz, w niektórych przypadkach malejących przychodów, ograniczone
zostały także sposoby wydatkowania pieniędzy. Największe zmiany nastąpiły w sposobie wydatkowania
budżetów na działania reklamowe i wizerunkowe. Jedynie 2% badanych przez Praktycy.com sklepów
wydawało w 2009 ponad 30% rocznego przychodu na budżet marketingowy, co daje aż o 6% mniej w
porównaniu do wyniku z poprzednich badań. Z kolei podczas gdy w roku 2008 co czwarty respondent
zadeklarował przeznaczenie na to działania od 10-30%, to w roku 2009 jedynie 16% badanych (spadek o
9%). Najwięcej, bo aż 44% ankietowanych zaznaczyło, że wydatki na marketing stanowiły od 5 do 10%
zaplanowanego budżetu. Zmniejszeniu budżetów marketingowych towarzyszyły zmiany w zakresie ich
wykorzystania. Tym samym zaplanowane środki inwestowane były w działania związane z bezpośrednim i
szybkim podniesieniem wartości sprzedaży. Taka strategia implikowała rezygnacją lub ograniczeniem
działań promocyjno - wizerunkowych na rzecz marketingu efektywnościowego, a także intensyfikacją
działań związanych z poprawieniem funkcjonalności serwisów, procesu sprzedaży i realizacji zamówienia.
Sklepy internetowe częściej decydowały się na działania, które nie wymagały angażowania zasobów
finansowych lub wprost przekładały się na efekty sprzedażowe czy też możliwe były do zrealizowania
w ramach istniejących już zasobów (zwiększenie efektywności działań) . Stąd m.in. rosnąca popularność
programów partnerskich (36%), reklamy kontekstowej rozliczanej za efekt (24%), marketingu
afiliacyjnego (20%), e-PR-u (20%) czy marketingu wirusowego (12,5%). Sklepy coraz chętniej
wykorzystują działania zmierzające do podniesienia jakości obsługi klienta oraz do zatrzymania już
pozyskanych klientów, m.in. obniżka cen (74%), bezpłatna dostawa (68%), gratisy i upominki dla klientów
(56%), wyprzedaże (46%), programy lojalnościowe (24%) czy cross selling (12%).
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
700816464.002.png 700816464.003.png 700816464.004.png 700816464.005.png 700816464.006.png 700816464.007.png
 
Przyjęta strategia ograniczenia wydatków wizerunkowych oraz przesunięcia środków na działania wprost
implikujące wzrost przychodów w dużym stopniu skorelowana jest z okresem jaki sklep działa na rynku
internetowym. W prezentowanym badaniu blisko połowa ankietowanych to sklepy działające na rynku
internetowym od 2 do 5 lat . Zatem spowolnienie gospodarcze było dla nich pierwszą tego typu sytuacją
w trakcie ich działalności. Brak wcześniejszych doświadczeń sprawił, że wiele sklepów internetowych
zastosowało krótkookresową strategię cięcia kosztów . Ograniczania wydatków przez część sklepów oraz
nagłośnienie tego faktu w mediach, implikowało popularyzacją takiej strategii na rynku.
Pomimo spowolnienia gospodarczego, aż 6 na 10 sklepów była zadowolona z wyników finansowych
osiągniętych w 2009 roku (spadek o blisko 1/10 w stosunku do poprzedniego okresu). Należy także
zwrócić uwagę na fakt wzrostu liczby osób niezadowolonych z wyników finansowych osiągniętych w
2009 roku – aż 38% (wzrost o 58% w stosunku do wcześniejszego okresu). Pogorszenie nastrojów widać
także po tym, że jedynie ¼ badanych odnotowała w 2009 roku przychody przekraczające 1 milion
złotych , w tym tylko co dziesiąty większe niż 5 milionów złotych. Dla porównania, 16% badanych
zadeklarowało przychody wyższe niż 5 milionów złotych w roku 2008, co daje aż 60% więcej niż wynik
zeszłoroczny. Pomimo pogorszenia nastrojów w branży, aż 88% respondentów uważa, że przychody
sklepu w 2010 roku wzrosną, 10%, że pozostaną bez zmian, a jedynie 2%, że raczej spadną.
Poniższy raport jest oceną stanu rozwoju branży e-commerce w Polsce oraz podejścia do kwestii
marketingowych, a także próbą uchwycenia strategii przyjętej przez sklepy internetowe w kryzysie
oraz tuż po nim. W aktualnej edycji badania prezentujemy także profil typowego klienta oraz
informujemy, ile pieniędzy pozostawia on w sklepie internetowym. Ponadto, tak jak w wersji
poprzedniej, również w raporcie z 2010 roku przedstawiamy szeroki opis zagadnień składających się na
wyjątkowość branży handlu internetowego na tle tradycyjnych form działalności gospodarczej. W
raporcie po raz kolejny skupiliśmy się jedynie na sklepach internetowych. Celowo pominęliśmy serwisy
aukcyjne z uwagi na znaczną konsolidację na tym rynku i dominującą pozycję jednej platformy aukcyjnej.
Niniejszy raport został opracowany na podstawie badania przeprowadzonego przez agencję Praktycy.com
na 344 sklepach internetowych.
Życzymy przyjemnej lektury,
Zespół Praktycy.com
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
700816464.008.png 700816464.009.png 700816464.010.png 700816464.011.png 700816464.012.png
Spis treści
1. Charakterystyka sklepów.............................................................................................................5
1.1 Charakterystyka polskiego rynku e-commerce na tle innych rynków..................................5
1.2 Oferta.....................................................................................................................................5
1.3 Profil sklepu..........................................................................................................................7
1.4 Wyniki finansowe.............................................................................................................9
2. Narzędzia marketingowe ..........................................................................................................12
2.1 Wydatki na marketing.........................................................................................................12
2.2 Formy marketingu stosowane przez sklepy internetowe ...................................................13
2.2.1 Usprawnienie realizacji zamówienia ..........................................................................15
2.2.2 Mechanizmy personalizujące .....................................................................................18
2.2.3 Wykorzystanie potencjału Web 2.0.............................................................................19
2.2.4 Działania Lojalnościowe.............................................................................................20
3. Profil Klienta..............................................................................................................................21
3.1 Dane demograficzne............................................................................................................22
Praktycy.com....................................................................................................................................1
3.2 Charakterystyka zainteresowania ofertą sklepów internetowych.......................................24
PODSUMOWANIE.......................................................................................................................27
Metodologia badań........................................................................................................................27
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
700816464.013.png 700816464.014.png 700816464.015.png 700816464.016.png 700816464.017.png
1. Charakterystyka sklepów
Branża sklepów internetowych dość mocno odczuła zeszłoroczny kryzys ekonomiczny. Według
ubiegłorocznego raportu przygotowanego przez Praktycy.com oraz danych dostarczonych przez
największy katalog sklepów internetowych wynikało, iż w ciągu kilkunastu miesięcy na przełomie 2008 i
2009 liczba sklepów zwiększyła się aż o 42%. Obecnie na rynku odczuwalne jest zahamowanie wzrostu,
jednak nie można mówić o poważniejszych symptomach upadku branży e-commerce.
1.1 Charakterystyka polskiego rynku e-commerce na tle innych rynków
Minione trzy lata przyniosły gwałtowny rozwój handlu elektronicznego, a, co za tym idzie – znaczne
zwiększenie świadomości i wiedzy konsumentów. Według prognoz firmy Veronis Suhler Stevenson (VSS),
już w 2011 roku reklama internetowa stanie się bezkonkurencyjnie największym segmentem rynku
reklamy. Ogromna ilość czasu, jaką konsumenci spędzają korzystając z Internetu sprzyja rozwojowi usług
on-line, w tym – handlu.
Według badań eMarketera z 2010, to Europa Zachodnia jest liderem w handlu detalicznym on-line.
Rynek Wielkiej Brytanii ma najwięcej doświadczenia, jednak inne kraje błyskawicznie go doganiają.
Odnosząc się do danych grupy Collins Stewart, zachodnioeuropejska dominacja będzie trwała
przynajmniej do roku 2012. Wtedy właśnie detaliczna sprzedaż on-line ma przekroczyć próg 200
miliardów dolarów. Liczba sprzedawców i konsumentów nieustannie rośnie w całej Europie, da się
jednak zauważyć różnice między rynkami Wschodnimi i Zachodnimi. We Francji i Niemczech da się
zauważyć znacznie wyższy współczynnik kupujących on-line niż we Włoszech i Hiszpanii, gdzie Internet
wciąż jest tylko wycinkiem wśród wszystkich form handlu (w 2009 roku w Niemczech było to prawie 7%
całości handlu detalicznego, we Włoszech – jedyne 0.8%). Ma to swoje przyczyny w fakcie, iż w krajach
Europy Zachodniej e-handel ustabilizował się jeszcze przed recesją. Konsumenci, znając jego właściwości,
tym chętniej zaglądali do Internetu, by porównać ceny i produkty. Według badań eMarketera Polska jest
jednym z krajów, które wydają na e-handel najmniej (około 2,2 miliardów funtów), co daje 2% całego
udziału w rynku.
1.2 Oferta
Do wzięcia udziału badaniu „E-commerce w Polsce 2010” zaproszone zostały sklepy posiadające w swojej
Praktycy.com
ul. Braci Gierymskich 156, 50-950 Wrocław
tel./fax: +(48) 71 734 57 82
http://www.praktycy.com
e-mail: biuro@praktycy.com
700816464.018.png 700816464.019.png 700816464.020.png 700816464.021.png 700816464.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin