SCENARIUSZ ZAJĘĆ W KLASIE III PRZYGOTOWANY PRZEZ IWONĘ ONOPĘ
Ośrodek tematyczny: ZWIERZĘTA BOHATERAMI LEKTUR
Temat dnia: LAMPO – PODRÓŻNIK
Cele główne:
· kształtowanie pozytywnych postaw wobec świata zwierząt - czworonożnych przyjaciół człowieka.
· doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat uczuć i wrażeń,
· kształcenie umiejętności dokonywania opisu.
Przewidywane osiągnięcia uczniów:
Uczeń:
- zna i rozumie rolę psa w życiu człowieka,
- zna treść lektury „O psie, który jeździł koleją” Romana Pisarskiego,
- umie ułożyć z rozsypanki zdaniowej logiczną całość,
- potrafi zaznaczyć na mapie Włoch trasę podróży Lampo i miejsce jego pobytu,
· zna zasadę pisowni imion i nazw geograficznych,
· śpiewa poznaną piosenkę „Kundel bury”
· umie określić cechy psa,
· umie uzasadnić swoją wypowiedź,
· potrafi zredagować opis,
- potrafi stworzyć prace plastyczne na dany temat,
- umie współpracować z grupą,
- zna i respektuje zasady obowiązujące podczas pracy w grupie,
- jest życzliwy dla koleżanek i kolegów.
· potrafi wyszukać w książce odpowiednie fragmenty opisujące Lampo,
Metody:
- oparte na słowie (rozmowa, pokaz, obserwacja),
- oparte na działaniu i przeżyciach (zabawy, ćwiczenia),
- praca z tekstem.
Formy pracy:
- zbiorowa jednolita,
- w grupach zróżnicowana,
- indywidualna jednolita i zróżnicowana.
Środki dydaktyczne:
· lektura R. Pisarskiego O psie, który jeździł koleją,
· podręczniki i zeszyty,
· karty pracy dla poszczególnych grup i dla uczniów,
· słowniki pisarzy polskich,
· mapa Europy,
· mapki Włoch dla każdego ucznia,
· tekst piosenki Kundel bury,
· krzyżówka dla każdego ucznia,
· rebus
· środki malarskie
Przebieg lekcji:
1. Podział klasy na 6 grup. Rozwiązanie indywidualnie krzyżówki – hasło Pisarski.(zał. 1).
2. Wyszukanie w encyklopedii: Kim był Pisarski?
3. Odczytanie informacji o Romanie Pisarskim i jego utworach.
4. Zapisanie na tablicy krótkiej informacji, przepisanie do zeszytów.
5. Oglądanie strony tytułowej książki. Odczytanie informacji potrzebnych do napisania metryczki książki – zapis w podręcznikach.
6. Rozmowa na temat wrażeń z przeczytanej książki pt. „O psie, który jeździł koleją”:
Co wam się najbardziej podobało?
Które wydarzenie najbardziej was wzruszyło?
Wymieńcie postacie pierwszo- i drugoplanowe.
7. Ustalenie miejsca i czasu akcji
8. Pokazanie Włoch na mapie Europy, wskazanie stolicy państwa.
9. Odczytanie przez ucznia fragmentu tekstu i powiedzenie skąd on pochodzi.
10. Podkreślenie przymiotników w podanym fragmencie tekstu, odczytanie części mowy, uzupełnienie zdań w podręczniku.
11. Zabawa „Wycieczka po Włoszech”(zał. 2).
12. Praca w grupach – odpowiedzi na pytania związane z lekturą.(zał. 3).
13. Odczytanie odpowiedzi przez liderów grup.
14. Porządkowanie rozsypanki zdaniowej wg właściwej kolejności zdarzeń w lekturze (zał.4) .
15. Wspólne rozwiązanie rebusu.
16. Kolorowanie pól z wyrazami określającymi cechy psa Lampo.(zał. 5).
17. Ustne układanie zdań opisujących głównego bohatera wg planu(zał.6).
18. Zadanie pracy domowej – Opis psa Lampo.
19. Dyskusja nt podstawowych wartości utworu:
W jaki sposób traktowali Lampo mieszkańcy Marittimy?
Do kogo pies przywiązał się najbardziej?
W jaki sposób wykazał miłość i przywiązanie do swych opiekunów?
20. Losowanie tytułu zdarzeń przez każdego ucznia i przedstawienie go za pomocą środków plastycznych.
21. Wystawa i ocena prac.
22. Zakończenie zajęć.
ZAŁĄCZNIK 1
Rozwiąż krzyżówkę
1. Mieszkał tam zawiadowca stacji
2. Starsza córka zawiadowcy stacji
3. „Lampo” po włosku znaczy ...
4. Imię autora książki
5. Syn zawiadowcy
6. Wyspa, z której wydostał się Lampo
7. Chciał kupić Lampo za 500 dolarów
8. Stacja, do której powracał Lampo ze swoich podróży
1
2
...
Kekos