Opracowała Dorota Dankowska
TEST KOMPETENCJI – KLASA II – I semestr ................................................................................................................................... Imię i nazwisko ucznia A/ Przeczytaj uważnie tekst. Postaraj się go zrozumieć. Następnie odpowiedz na pytania zaznaczając właściwą odpowiedź. - Szykujecie się znów do podróży? Odpływacie od nas? Dokąd wędrujecie? Do Australii, do Ameryki Południowej? A może aż na afrykańskie wody? Z wianuszka otaczających profesora ptaków, które stały prościutko, jeden wysunął się naprzód. Podniósł łepek i słuchał uważnie, co mówi to dziwne stworzenie, trzy razy od niego większe, które tak jak on, pingwinek Adeli, chodzi na dwu nogach. Naraz profesor stuknął palcem w czoło. - Wiem! – krzyknął. I roztrącając zdumione pingwinki pobiegł szybko w stronę zasypanego śniegiem domku. - Andrzej, Janek! Wiem już, co zrobimy! – wołał od progu. – Pozakładamy pingwinkom na łapki aluminiowe obrączki. - Po co, profesorze? – spytał z głębi izby jakiś głos. - Jak to po co? Na każdej obrączce wyryjemy napis: „Stacja imienia profesora Dobrowolskiego na wschodnich brzegach Antarktydy”, potem dzisiejszą datę i kolejny numer. Zawiadomimy przez radio wszystkich polarników, marynarzy i łowców wielorybów, pływających na morzach Antarktydy. Ktokolwiek z tych ludzi zobaczy pingwinki z obrączkami, zanotuje, gdzie i kiedy je widział, i da nam znać. A my tu będziemy na mapie zaznaczać, którędy nasze ptaki wędrują. (Centkiewiczowie „Zaczarowana zagroda”) 1. O jakich ptakach jest mowa w tekście? A/ wróblach C/ pingwinach B/ gołębiach D/ strusiach 2. Gdzie toczy się akcja opowiadania? A/ na Antarktydzie C/ w Ameryce Południowej B/ w Australii D/ w Afryce 3. Na jaki pomysł wpadł profesor? A/ będzie karmił pingwiny C/ będzie tresował pingwiny B/ będzie obrączkował pingwiny D/ będzie fotografował pingwiny 4. W jakim celu polarnicy chcą pozakładać ptakom aluminiowe obrączki? A/ aby ładnie wyglądały B/ aby nie mogły uciec C/ aby je skrzywdzić D/ aby zbadać, którędy ptaki wędrują 5. Zdanie „Dokąd wędrujecie?” jest zdaniem: A/ oznajmującym B/ rozkazującym C/ pytającym D/ wykrzyknikowym 6. W zdaniu „ Naraz profesor stuknął palcem w czoło.” czasownikiem jest wyraz : A/ profesor B/ palcem C/ stuknął D/ czoło 7. Wyraz „zamyślony” to: A/ czasownik B/ przymiotnik C/ rzeczownik D/ inny 8. W którym ciągu wyrazów znajdują się tylko rzeczowniki? A/ czekajcie, chłopcy, loowa B/ śnieżna, kulki, mroźna C/ pingwiny, wieloryb, zanotujemy D/ Andrzej, ptak, krawat 9. Które z podanych grup wyrazów występują w liczbie mnogiej? A/ idziemy, ptaki, odpłyną C/ mapa, śpiewają, domek B/ pobiegł, krzyczy, człowiek D/ zrobimy, nos, profesor 10. Pingwiny to: A/ ssaki B/ ptaki C/ gady D/ ryby 11/ Ciało pingwina pokryte jest: A/ sierścią B/ łuskami C/ piórami D/ pancerzem 12. W ilu stanach skupienia występuje woda? A/ 3 B/ 4 C/ 2 D/ 5 13. Woda zamienia się w lód w temperaturze : A/ 0° i w temperaturach ujemnych B/ 0° i w temperaturach dodatnich C/ tylko w temperaturze ujemnej D/ tylko w temperaturze dodatniej 14. Na trzech krach siedziało razem 27 pingwinów. Na każdej krze po tyle samo ptaków. Ile pingwinów siedziało na jednej krze? A/ 4 B/ 7 C/ 8 D/ 9 15. Przyrodnicy obrączkowali pingwiny przez 1godz. 27 min. Ile to minut? A/ 45 B/ 87 C/76 D/ 78 16. Przyrodnicy zaczęli obrączkować ptaki w poniedziałek. Obrączki zakładali przez trzy dni. W jaki dzień tygodnia skończyli? A/ wtorek B/ środa C/ czwartek D/ piątek 17. Nakładanie jednej obrączki trwa 5 minut. Profesor rozpoczął pracę o 10: 15, a zakończył o 10:45. Ile ptaków zaobrączkował? A/ 6 B/7 C/ 10 D/ 5
Kekos