Historia wychowania - Sokolowski.doc

(36 KB) Pobierz
2010_Historia wychowania: zagadnienia egzaminacyjne

2010_Historia wychowania: zagadnienia egzaminacyjne

1.       Modele wychowania w starożytnej Grecji (spartański, ateński);

2.       Myśl pedagogiczna starożytnej Grecji (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles)

3.       Wychowanie w starożytnym Rzymie. Okres republikański oraz cesarski (Kwintylian);

4.       Renesans karoliński (Rola Karola Wielkiego w upowszechnieniu oświaty i szkolnictwa);

5.       Ideały i metody wychowawcze średniowiecza. Wychowanie rycerskie, rzemieślnicze i kupieckie;

6.       Powstanie i rozwój średniowiecznych uniwersytetów;

7.       Szkolnictwo w Polsce średniowiecznej. Powstanie i rozwój Uniwersytetu Krakowskiego;

8.       Koncepcje kształcenia i wychowania młodzieży w okresie Odrodzenia (Renesansu);

9.       Geneza i rozwój renesansu w szkolnictwie włoskim;

10.   Wychowanie i myśl pedagogiczna Odrodzenia w Niderlandach i Anglii (Bracia Wspólnego Życia, Erazm z Rotterdamu, Tomasz More (Morus) itd.)

11.   Oświata i szkolnictwo w Europie w dobie Reformacji. Koncepcje pedagogiczne: M. Lutra i F. Melanchtona;

Gimnazjum humanistyczne J. Sturma w Strasburgu; Jana Kalwina.

12.   Odrodzenie w polskiej oświacie. Poglądy pedagogiczne Sz. Marcjusza i A.F. Modrzewskiego.

13.   Kontrreformacja. Szkolnictwo jezuickie: program nauczania i wychowania;

14.   Myśl pedagogiczna Oświecenia (Fr. Bacon, j. R. Kartezjusz, J.A. Komeński, J. Lock, J.J. Rousseau);

15.   Szkoły i wychowanie w Polsce w epoce Oświecenia (Collegium Nobilium Stanisława Konarskiego,  Szkoła Rycerska króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Akademia Krakowska, Akademia Wileńska);

16.   Reformy szkolne w I Rzeczypospolitej

a)      reformy St. Konarskiego

b)      Komisja Edukacji Narodowej: geneza i ogólna ocena jej działalności;

17.   Wpływ Wielkiej Rewolucji Francuskiej na oświatę, szkolnictwo i wychowanie.

18.   Europejska oświata po  Kongresie Wiedeńskim.

19.   Myśl pedagogiczna XIX wieku (J.H. Pestalozzi, J.F. Herbart, M. Montessori, H. Spencer, itd.)

20.   Pedagogika „nowego wychowania” (J. Dewey, E. Key,);

21.   Oświata i szkolnictwo na ziemiach polskich pod zaborami;

22.   Szkolnictwo i wychowanie w Drugiej Rzeczypospolitej (Odbudowa systemu szkolnego;  reforma szkolna J. Jędrzejewicza i jej owoce; modele wychowania w okresie II Rzeczypospolitej

23.   Ideał i system wychowawczy skautingu/harcerstwa

24.   Tajne nauczanie w czasach okupacji.

Przykładowe pytania egzaminacyjne

·         Omów rolę Kościoła w organizacji średniowiecznej oświaty.

·         Organizacja wychowania rycerskiego.

·         Organizacja wychowania mieszczańskiego (rzemieślniczego).

·         Omów modele funkcjonowania średniowiecznych uniwersytetów.

·         Omów boloński model funkcjonowania uniwersytetu.

·         Omów paryski model funkcjonowania uniwersytetu.

·         Przedstaw zasługi Erazma z Rotterdamu.

·         Przedstaw zasługi St. Konarskiego.

·         Działalność i zasługi Komisji Edukacji Narodowej.

·         Przedstaw działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych.

·         Reformy szkolnictwa w dopbie rewolucji francuskiej.

·         Oświata i wychowanie w Polsce w okresie zaborów. Polska myśl pedagogiczna XIX wieku

·         Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze pruskim.

·         Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze rosyjskim.

·         Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze austriackim.

·         Przedstaw zasługi J.A. Komeńskiego.

·         Przedstaw założenia systemu edukacji Jana Fryderyka Herbarta.

·         Przedstaw koncepcję pedagogiki J. Deweya.

·         Przedstaw idee „nowego wychowania”.

·         Przedstaw zasługi zakonu benedyktynów dla oświaty.

·         Przedstaw zasługi jezuitów dla oświaty.

·         Przedstaw zasługi Jana Władysława Dawida.

·         Działalność pedagogiczna i wychowawcza Jana Henryka Pestalozziego.

·         Odbudowa systemu szkolnego w II Rzeczypospolitej.

·         Szkolnictwo, ideały wychowawcze, myśl pedagogiczna w okresie II Rzeczypospolitej

·         Szkolnictwo w Polsce w okresie okupacji.

·         Organizacje młodzieżowe a wychowanie. Skauting, harcerstwo.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin