2010_Historia wychowania: zagadnienia egzaminacyjne
1. Modele wychowania w starożytnej Grecji (spartański, ateński);
2. Myśl pedagogiczna starożytnej Grecji (sofiści, Sokrates, Platon, Arystoteles)
3. Wychowanie w starożytnym Rzymie. Okres republikański oraz cesarski (Kwintylian);
4. Renesans karoliński (Rola Karola Wielkiego w upowszechnieniu oświaty i szkolnictwa);
5. Ideały i metody wychowawcze średniowiecza. Wychowanie rycerskie, rzemieślnicze i kupieckie;
6. Powstanie i rozwój średniowiecznych uniwersytetów;
7. Szkolnictwo w Polsce średniowiecznej. Powstanie i rozwój Uniwersytetu Krakowskiego;
8. Koncepcje kształcenia i wychowania młodzieży w okresie Odrodzenia (Renesansu);
9. Geneza i rozwój renesansu w szkolnictwie włoskim;
10. Wychowanie i myśl pedagogiczna Odrodzenia w Niderlandach i Anglii (Bracia Wspólnego Życia, Erazm z Rotterdamu, Tomasz More (Morus) itd.)
11. Oświata i szkolnictwo w Europie w dobie Reformacji. Koncepcje pedagogiczne: M. Lutra i F. Melanchtona;
Gimnazjum humanistyczne J. Sturma w Strasburgu; Jana Kalwina.
12. Odrodzenie w polskiej oświacie. Poglądy pedagogiczne Sz. Marcjusza i A.F. Modrzewskiego.
13. Kontrreformacja. Szkolnictwo jezuickie: program nauczania i wychowania;
14. Myśl pedagogiczna Oświecenia (Fr. Bacon, j. R. Kartezjusz, J.A. Komeński, J. Lock, J.J. Rousseau);
15. Szkoły i wychowanie w Polsce w epoce Oświecenia (Collegium Nobilium Stanisława Konarskiego, Szkoła Rycerska króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Akademia Krakowska, Akademia Wileńska);
16. Reformy szkolne w I Rzeczypospolitej
a) reformy St. Konarskiego
b) Komisja Edukacji Narodowej: geneza i ogólna ocena jej działalności;
17. Wpływ Wielkiej Rewolucji Francuskiej na oświatę, szkolnictwo i wychowanie.
18. Europejska oświata po Kongresie Wiedeńskim.
19. Myśl pedagogiczna XIX wieku (J.H. Pestalozzi, J.F. Herbart, M. Montessori, H. Spencer, itd.)
20. Pedagogika „nowego wychowania” (J. Dewey, E. Key,);
21. Oświata i szkolnictwo na ziemiach polskich pod zaborami;
22. Szkolnictwo i wychowanie w Drugiej Rzeczypospolitej (Odbudowa systemu szkolnego; reforma szkolna J. Jędrzejewicza i jej owoce; modele wychowania w okresie II Rzeczypospolitej
23. Ideał i system wychowawczy skautingu/harcerstwa
24. Tajne nauczanie w czasach okupacji.
Przykładowe pytania egzaminacyjne
· Omów rolę Kościoła w organizacji średniowiecznej oświaty.
· Organizacja wychowania rycerskiego.
· Organizacja wychowania mieszczańskiego (rzemieślniczego).
· Omów modele funkcjonowania średniowiecznych uniwersytetów.
· Omów boloński model funkcjonowania uniwersytetu.
· Omów paryski model funkcjonowania uniwersytetu.
· Przedstaw zasługi Erazma z Rotterdamu.
· Przedstaw zasługi St. Konarskiego.
· Działalność i zasługi Komisji Edukacji Narodowej.
· Przedstaw działalność Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych.
· Reformy szkolnictwa w dopbie rewolucji francuskiej.
· Oświata i wychowanie w Polsce w okresie zaborów. Polska myśl pedagogiczna XIX wieku
· Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze pruskim.
· Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze rosyjskim.
· Przedstaw charakterystykę oświaty w zaborze austriackim.
· Przedstaw zasługi J.A. Komeńskiego.
· Przedstaw założenia systemu edukacji Jana Fryderyka Herbarta.
· Przedstaw koncepcję pedagogiki J. Deweya.
· Przedstaw idee „nowego wychowania”.
· Przedstaw zasługi zakonu benedyktynów dla oświaty.
· Przedstaw zasługi jezuitów dla oświaty.
· Przedstaw zasługi Jana Władysława Dawida.
· Działalność pedagogiczna i wychowawcza Jana Henryka Pestalozziego.
· Odbudowa systemu szkolnego w II Rzeczypospolitej.
· Szkolnictwo, ideały wychowawcze, myśl pedagogiczna w okresie II Rzeczypospolitej
· Szkolnictwo w Polsce w okresie okupacji.
· Organizacje młodzieżowe a wychowanie. Skauting, harcerstwo.
1
pedagogika.koszalin