estetyka.pdf
(
75 KB
)
Pobierz
\376\377\000e\000s\000t\000e\000t\000y\000k\000a
Estetyka czasu rzeczywistego Ï
Barbara Panek & PaweĀ Janczaruk
l
OdparulatfotografiazostałaposzerzonaonowemoŜliwościjakimjest
cyfrowa rejestracja i przetwarzanie obrazu. Nowe moŜliwości kreowania w
nielicznych przypadkach doczekały się opracowań, jednak kompleksowe
opracowanianowychtechnikjeszczeniepowstały.Oczywiściemójreferatnie
mazamiarutegouczynić,jedyniepragnęzwrócićuwagęnakilkaaspektów
jakimi róŜnią się fotografia analogowa od cyfrowej. Większość moich tez
naleŜałobyrozszerzyćirozwinąć.Mogłybyonestanowićoddzielnereferaty.
NiektórezespostrzeŜeńnaleŜałobypoddaćrównieŜbadaniom.Stanowiłoby
tozaląŜekwiększegoibardziejwartościowegoopracowanianatematnowych
mediów.
Nowe media w tym teŜ fotografia cyfrowa nie posiada przede
wszystkimwłasnejterminologii,tą którąobecnieposługujemysięprzejęta
zostaławduŜejmierzeodfotografiitradycyjnej,jednakŜebrakniektórych
pojęć i terminów został uzupełniony językiem informatycznym. RównieŜ
wszelkiegorodzajuporównaniafotografiicyfrowejkierowanesą dofotografii
analogowej.Przysparzatowwieluprzypadkachbrakzrozumienianowych
mediów.PowodemtegojestrównieŜto,Ŝeokreśleniawfotografiicyfrowejsą
wprostprzenoszonedonowychmediów.Fotografiaanalogowaodcyfrowej
jednak w zasadniczy sposób róŜnią się od siebie. Mowa tu oczywiście o
technologiiwytwarzaniaobrazu.
Musimy równieŜ pamiętać, Ŝe w dobie nowych technik zmienia się
równieŜfunkcjafotografii.UŜytkowanieobrazówpoprzezelektronicznemedia
staje się elementem powszednim jak tysiące innych czynności
wykonywanych kaŜdego dnia. Obraz cyfrowy traci rangę zjawiska
odświętnego,któretowarunkijeszczespełniatradycyjnyobrazfotograficzny.
Powolizanikamagiaoglądaniaklasycznejfotografii,czytowformiealbumów
rodzinnychczyteŜsalwystawowych.Fotografięcorazczęściejoglądasięna
monitorzekomputera.InternetdałnamcoprawdamoŜliwośćoglądaniaprac
słynnych fotografików, ale w gruncie rzeczy pozbawił obcowania z
oryginałem.
Do korzystania z nowych mediów potrzebna stała się znajomość i
sprawnośćobsługiurządzeńelektronicznych.Jednakobrazcyfrowyoferuje
widzowizaledwiesymulacjęoderwanąodrealności.Widzowinieświadomemu
w zasadzie obojętne jest natura tworzywa: cyfrowa, elektroniczna,
magnetyczna czy fotograficzna. Widz nieświadomy tego faktu, ma szansę
ujrzenia obraz wykreowany na monitorze jako oryginał, podobnie jak
odbiorcatradycyjnegoobrazufotograficznego.Jeszczewiększąrealistyczność
obrazuświataproponujenamwirtualnarzeczywistość,oszukującnietylko
zmysłwzrokualerównieŜ,pozostałezmysły:słuch,dotyk.
Jednaktowłaśniewynalazekfotografiiugruntowałpostawępoznania,
poniewaŜ w załoŜeniach powstania fotografii zakładano odzwierciedlenie
rzeczywistości. Wierne przedstawienie otaczającego nas świata poprzez
fotografie miało słuŜyć wzmocnieniu zmysłu wzroku. Tak teŜ było do
momentu kiedy to fotografia za kaŜdą cenę chciała udowadniać, Ŝe jest
sztukąizatraciłarealizm.
Musimy pamiętać, Ŝe aparat fotograficzny pod wieloma względami
przypomina oko ludzkie. Wpadające przez obiektyw światło, którego ilość
regulowanajeststopniemprzymknięciaprzysłony,tworzyobraznamatówce.
To właśnie promieniowanie jest przyczyną powstawania obrazu
fotograficznego i widzenia. Analogiczna funkcja przypada tęczówce oka.
Tworzenie obrazów analogowych rozpoczyna się od źródła światła,
bezpośredniegolubodbitego,któretopadającnaobiektrejestrowanyrysuje
nam jego obraz na matówce. Na skutek naświetlenia materiału
fotograficznegoobrazprzedmiotówzostajezarejestrowany.
Obraz jaki widzimy, to nic innego jak rozkład sygnałów świetlnych na
powierzchnidnaoka,moŜemyjednaktraktowaćgowybiórczo.InaczejniŜw
przypadku aparatu, który rejestruje wszystko na co został skierowany
obiektyw.Rejestrujeonbezwzględniewszystkonawetszczegóły,którychnie
dostrzegliśmywprocesiepostrzegania.RzeczywistośćwtychobrazachmoŜe
natomiastzostaćzafałszowananapóźniejszymetapieobróbki.Toczłowiek
decydujeodoborzerodzajumateriałuświatłoczułego,obiektywu,filtrów.Ma
to zasadniczy wpływ na powstający obraz, ale to fotografia rejestruje
rzeczywistość zachodzącą przed obiektywem. Obraz analogowy zawsze
potrzebuje oryginału, niezaleŜnie czy jest on aranŜowany czy teŜ zastany.
Inaczej rzecz się ma w obrazach cyfrowych, dla których oryginał nie jest
potrzebny.RównieŜprocesrejestracjimoŜebyćwybiórczyizapisaćwyłącznie
tocochcemyzarejestrować,anietocodziejesię przedobiektywem.Dla
fotografiicyfrowejnajistotniejszymjestmoŜliwośćprzeliczeniadanych,czyli
samproceszapisu.Wobecczegodlaobrazówcyfrowychnajistotniejszymsą
dane. NiezaleŜnie od metody wprowadzenia ich do komputera zawsze
jesteśmywstanieotrzymaćobraz.MoŜeonbyćpozbawionyoryginału,oraz
momentu rejestracji, moŜe być całkowicie niezrozumiałym w procesie
postrzegania, czy wprowadzania do komputera, ale zawsze zostanie
wygenerowanywedługzaleceńoperatoraczytwórcy.
JeŜeli obrazy analogowe wychodziły od przedmiotu i dopiero gotowy
obraz stawał się interpretacjom, to symulacje cyfrowe odwracają ten
kierunek.Wychodząoneodgotowejwizjiobrazu,któryzostajezrealizowany
wprocesietwórczym.Kontynuującporównanie,jeŜelipowstawanieobrazów
analogowych nasuwa skojarzenia z powstaniem obrazu na siatkówce oka,
obrazy cyfrowe przypominają proces psychicznego powstawania obrazów.
Przedmiotemprzetwarzanianiejestwięcsamobrazznajdującysięwpolu
widzeniatylkorzędycyfrprzeliczonychprzyuŜyciuodpowiedniegoprogramu
wpamięcikomputerabędącychkodemobrazu.Materializująsięonejedynie
wkomputerzeprzybierającpostaćwidzianejrzeczywistościbezkonieczności
odniesienia się do rzeczywistości zewnętrznej. Postać binarna obrazu
wyświetlanegonieprzypominawogóleobrazuwizualnegojestjedynieduŜym
zbioremcyfrikodów,którychjakoodbiorcyniejesteśmywstaniedostrzecw
postaci obrazu. Dopiero interpretacja poprzez odpowiedni program
l
komputerowyzamieniatecyfrywobrazwidzianyprzeznas.MoŜemymówićo
kreacjiobrazównieposiadającychswojegoodniesieniawotaczającymnas
świecie.Proceskreacjizachodzipoprzezprzetwarzaniedanychwchodzących
dokomputeraiinterpretacjęprzezodpowiedniealgorytmy,którewefekcie
dają nam obraz lecz duŜa część kreacji uzaleŜniona jest od programistów
konstruującychodpowiednieinterpretatoryczyliprogramy.Oilewychodzące
od obiektywnych sygnałów obrazy analogowe dawały moŜliwość ukazania
subiektywnego świata dzięki inscenizacji, efektom optycznym oraz
montaŜowi,otyleobrazycyfrowejuŜgenetyczniewywodząsięztegoobszaru.
MoŜliwość manipulacji na poziomie rejestracji uwalnia fotografię
cyfrową od realności i realizmowi. Zafałszowanie i łatwość manipulacji
odrealnia obraz cyfrowy wywołując poniekąd u świadomego odbiorcy
odrzucenie.WtymwypadkubrakakceptacjileŜywświadomościodbiorcyw
wyniku moŜliwości łatwego zafałszowania rzeczywistości. Rzeczywistość
przestaje być fizycznym odniesieniem. Zjawisko prawdy obiektywnej
przestajeistniećnakorzyśćsubiektywnejkreacji.Obrazyteznosządystans
wymaganywprzypadkuklasycznychobrazów,czegonajbardziejskrajnym
przypadkiemjestwirtualnarzeczywistośćcałkowiciewykreowananiemająca
odniesieniawotaczającymświecie.Prawdanieistniejezostałastworzona,
wykreowananapotrzebynieistniejącejrzeczywistości.
Nawet jeŜeli wychodzi się od parametrów istniejącego modelu bądź
obrazuanalogowego,zapiscyfrowyzrywawięziłącząceobrazzrzecząktórą
przedstawia. Obraz przekształcony w mozaikę pikseli staje się czystym
logicznym przedmiotem, który moŜna wykorzystać w róŜnych celach,
poddawać nieustannym zmianom i manipulacjom. Siła kreacji obrazów
cyfrowych pozwala na ciągłe tworzenie i metamorfozy znanych nam juŜ
obrazów.Wpewnymmomenciedochodzidosamogenerowaniasięobrazów.
WynikatorównieŜzkonstrukcjisamychprogramówprzetwarzającychdane,
czyliwtymwypadkuobrazu.FormazapisuwpostacipikselidajemoŜliwość
manipulacjiobrazempunktpopunkcie.Obrazcyfrowywyświetlanyjestna
monitorze w postaci zbioru kwadratów, wobec czego moŜliwość zamiany
danychjestnieograniczenienieskończona.Przypomocynarzędzicyfrowych
moŜna dokonać perfekcyjnych manipulacji słuŜących nieprawdzie, aŜ po
wygenerowanie w komputerze obrazu wirtualnego, całkowicie sztucznego
mogącegodozłudzeniaprzypominającegofotografię.Podczaszmianyobrazu
na piksele atom znika jako nośnik energii i pojawia się bit, który jest
niematerialny.PikseljestjednostkąmoŜnanimmanipulowaćwpojedynczą
jednostkę obrazu. W emulsji srebrowej nie jesteśmy w stanie wymienić
pojedynczego atomu. Ta istotna róŜnica określa kres przetworzeń obrazu
fotograficznego. Techniki cyfrowe pozwalają na daleko idące manipulacje
zdjęciemorazjegotreściąktóretoniekonieczniesłuŜącelomartystycznym
czy teŜ czysto uŜytkowym. Przeciętny odbiorca wcale sobie tego nie
uświadamia,aniniejestwstaniezweryfikowaćwiarygodnościtakichzdjęć.
Staje się wobec nich nieufny jego nieufność moŜe rozciągnąć się na całą
fotografię.
Dziś niemal wszystkie drukowane reprodukcje to obrazy cyfrowe.
l
Prawiecałasferareprodukcjizostałaopanowanaprzeztechnikicyfrowe.Nie
mamy wcale gwarancji, Ŝe oglądane przez nas zdjęcie na stronie
ilustrowanegopismazostałopoddanejedyniereprodukcyjnejobróbceanie
jego treści. Pewności w tej sprawie nie będziemy mieli praktycznie nigdy,
chyba,Ŝeznamyoryginałanalogowy.ZapostępwkaŜdejdziedzinietrzeba
płacić. W przypadku fotografii ceną jest wiarygodność. Fotografia cyfrowa
znajduje zastosowanie przede wszystkim w przemysłowym kontekście
produkcji,gdziewaŜnajestszybkośćimoŜliwośćmanipulacji.
Fotografia analogowa zostanie co prawda odepchnięta w swoich
wpływachilościowychleczwszechobecnaformaobrazuelektronicznegowe
wszelkiego rodzaju mass mediach cyfrowych doprowadzi do tego, Ŝe
przypisywać się będzie więcej znaczenia oryginałowi. Klasyczne obrazy
tworzoneprzypomocyŜelatynyisrebrazczasemzyskiwaćbędąnawartości.
Stanąsiędobramijednostkowymiczylibędzieichmałoibędądrogie.Ijest
topomyśliartysty.
Obrazcyfrowy,abywogólemógłbyćobrazemmusibyćpowiązanyz
ekranemmonitorakomputerowego.ObrazytenawetjeŜeliprezentująsiebie
niesądłuŜejobrazamisiebiealestająsięzaleŜneodtelewizoraczymonitora.
Owa niematerialność pozwala mówić o współczesnej epoce dryfujących
obrazów uwolnionych od trwałego odniesienia, zarówno od nośnika jak i
rzeczywistości.Obraznieistniejejakwprzypadkufotografiianalogowejw
postaci błony fotograficznej czy odbitki na papierze istnieje jedynie w
rzeczywistościekranowej.KaŜdaklatkaobrazuekranowegowkaŜdejchwili
znajdujesięwstanietworzenia,nawetjeŜelipozornieekranznajdujesięw
stanie spoczynku. Klatka filmowa jest konkretnym zapisem przeszłości,
klatka telewizyjna natomiast jest odbiciem Ŝywej bezustannie zmieniającej
sięteraźniejszości.
Obrazy cyfrowe symulują tylko siebie w czasie rzeczywistym. Ze
względu na rozwój sztuk interaktywnych mediów powoływane są dzisiaj
zupełnie nowe instytucje słuŜące funkcjonowania sztuki i kultury
artystycznej.Realizacjomartystycznychfunkcjonującymwcyberprzestrzeni
tradycyjne muzeum jest w zasadzie zbędne. Muzea zastępowane są przez
cyberkawiarnieiklubyinternetowe,gdziepoprzezłączamoŜnaodwiedzaćje
nacałymświecie.Obrazymedialne,wszczególnościcyfroweoferujątwórcy
wizualnemoŜliwości,którychniemogłyzaoferowaćdotychczasowetechnikii
technologie.Technikimechaniczne,elektroniczneicyfrowestałysięczęścią
warsztatu współczesnego twórcy wizualnego. Z tego faktu nie wynika
konkurencyjnośćmiędzysztukątworzonąmetodamitradycyjnymiinowymi.
Takwjednejidrugiejpowstanądziełachybione,jeśliichautorzyniepotrafią
przekroczyćprogufascynacjijedynienarzędziem.Senssztukitkwibowiemw
tym,abyprzypomocydowolnegonarzędzianawiązaćkontaktzodbiorcąi
przekazaćmupewnewartościestetyczne,artystyczneiduchowe.Narzędzia
nie powinny przysłaniać tego zadania. Wydaje się jednak, Ŝe w sztuce
posługującejsięmediamicyfrowymiowieletrudniejjestprzełamaćówpróg
fascynacjiwciąŜnowymjeszczenarzędziem.Noweibogateinstrumentarium
l
cyfrowe spowodowało równieŜ przemianę jakościową. Wykształcił się nowy
rodzajtwórczościwizualnej,któraniejestjuŜfotografiąwjejtradycyjnym
rozumieniu, ale nie jest równieŜ tylko grafiką komputerową. Stworzone
wobecobrazuoptycznego,przedstawiającegorealnywycinekrzeczywistości,
techniki obróbki cyfrowej pozwalają na niedostępne w tradycyjnych
technikachefekty,zmieniająctakgłębokopierwotnyobrazoptyczny,Ŝetraci
onstatusobrazufotograficznego.CzasamiowazmianamoŜebyćniewielkai
niemal niezauwaŜalna, innym razem tak duŜa, Ŝe w efekcie końcowym
trudnojestdostrzeczwiązekzobrazemoptycznyorazrealnymfragmentem
rzeczywistości.
Nowe media wprowadzają w nasz świat nowe wartości. Tradycyjne
gałęzie sztuki takie jak fotografia, film, grafika otrzymują nową jakość.
Prowadzitowefekciedoweryfikacjipoglądówwsztuce.Tworząsięnowe
kierunki.
Wtejkrótkiejwypowiedzichciałemzwrócićuwagęnakilkaaspektów
związanych z mediami elektronicznymi. Poruszyłem równieŜ kilka
problemów, którymi krytycy i teoretycy sztuki powinni się zająć. Rozwój
obrazów cyfrowych jest nieunikniony. Nowych technologii nie da się
zatrzymać.Fotografiacyfrowa,wirtualnarzeczywistość,grafikakomputerowa
jestjuŜrzeczywistościąatechnikabędzienadalrozwijaćtemedia.Postęp
wprowadza nowe rewolucje, równieŜ w sztuce. Krytyka obecnie musi to
zaakceptować i zacząć nadąŜać za nowymi trendami i technologią. Wiek
pofotograficznyjuŜnastał.
¨ Barbara Panek & PaweĀ Janczaruk
l
Plik z chomika:
flora80
Inne pliki z tego folderu:
5_krokow.pdf
(87 KB)
8_Sekretow_Sukcesu.pdf
(390 KB)
analizamud.pdf
(461 KB)
Copywriting.pdf
(843 KB)
Dlaczego_warto_pokochac_siebie.pdf
(428 KB)
Inne foldery tego chomika:
Dokumenty
fotografia
Galeria
gry
j.angielski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin