Rola i zadania szkoły rodzenia.pdf

(46 KB) Pobierz
QPrint
ROLA I ZADANIA SZKOýY RODZENIA
Pierwsze Szkoþy Rodzenia w Polsce powstaþy w latach 1956 Î 1957 w Krakowie , ýodzi ,
Wrocþawiu, Szczecinie. Obecnie patronat nad ich rozwojem sprawuje Instytut Matki i
Dziecka w Warszawie. Podstawowym zadaniem szkþ jest przygotowanie obojga rodzicw do
porodu, rodzicielstwa, pojmowanego jako caþoksztaþt zagadnieı psychofizycznych
zwiĢzanych z ciĢŇĢ ,porodem, poþogiem i wczesnym okresem Ňycia dziecka. Czas
oczekiwania na narodziny dziecka jest etapem silnej motywacji rodzicw do poszerzania
wiedzy, dotyczĢcej zdrowia , rozwoju majĢcego pojawię siħ potomka, jak rwnieŇ kondycji
caþej rodziny. Dojrzewanie do rl rodzicielskich wiĢŇe siħ z szeregiem przemian w sferze
psychologicznej, a czasem wiĢŇe siħ takŇe z trudnoĻciami emocjonalnymi.
Zasadniczym celem szkoþy rodzenia jest przygotowanie rodzicw do Ļwiadomego i
aktywnego przeŇycia porodu. Gþwny akcent kþadzie siħ na pord naturalny, ale ksztaþcenie
obejmuje wiele wariantw jego przebiegu[ ciħcie cesarskie, naciħcie krocza czy pord ze
znieczuleniem ],po to by rodzice rozumieli to , co siħ dzieje i Ļwiadomie we wszystkim
uczestniczyli.
Pord naturalny oznacza takŇe Ò zharmonizowanĢ wspþpracħ obojga rodzicw podczas
porodu ÒStopniowo zmniejsza siħ liczba kobiet samotnie korzystajĢcych z zajħę w szkole
rodzenia , a wzrasta liczba par , ktre wsplnie chcĢ przygotowaę siħ do porodu.
SzczeglnĢ uwagħ zwraca siħ na przygotowanie ojca do aktywnego udziaþu w porodzie,
ktry polega na ; staþej obecnoĻci przy kobiecie rodzĢcej,
; obserwacji nadchodzĢcych skurczw i pomocy w prawidþowym oddychaniu,
; obserwacji czynnoĻci serca pþodu na zapisie KTG lub osþuchiwaniu,
; masaŇu okolicy krzyŇowej,
; pomocy w utrzymaniu odpowiedniej pozycji podczas parcia,
; odpħpnieniu noworodka.
Najbardziej wskazanym okresem dla rozpoczħcia zajħę w szkole rodzenia jest koniec 20
tygodnia ciĢŇy, oczywiĻcie jeĻli stan zdrowia ciħŇarnej na to pozwala.
Program szkoþy rodzenia skþada siħ zwykle z trzech etapw;;
1. spotkania , w czasie ktrych omawia siħ kolejne etapy porodu, oraz zadania, jakie
obydwoje rodzice majĢ podczas nich do speþnienia,
2. ęwiczenia gimnastyczne, ktrych celem jest zwiħkszenie sprawnoĻci , kondycji, a
takŇe gotowoĻci organizmu do wysiþku. SĢ to ęwiczenia oglnorozwojowe,
relaksacyjne i oddechowe.
3. zajħcia , podczas ktrych przedstawia siħ zasady karmienia piersiĢ oraz opieki nad
noworodkiem.
W swojej dziaþalnoĻci szkoþy rodzenia wspierajĢ fundacje i stowarzyszenia powstaþe z
inicjatywy samych kobiet, pod wsplnĢ nazwĢ ;Rodzię po ludzku ;.
Same kobiety podkreĻlajĢ korzyĻci wyniesione ze szkoþy rodzenia tzn. zmniejszenie lħku
przed porodem, uzyskanie bardziej pozytywnego nastawienia do porodu, nabranie pewnoĻci
siebie i nauczenie siħ samokontroli nad wþasnym ciaþem, zwiħkszenie poczucia wiħzi z
dzieckiem, pozytywne zmiany postawy mħŇa wobec Ňony i dziecka, lepsze przygotowanie do
opieki nad dzieckiem, zwiħkszenie motywacji do karmienia piersiĢ, dobra wspþpraca z
personelem medycznym uczestniczĢcym w porodzie.
WiħkszoĻę placwek medycznych zapewnia rooming- in, co korzystnie wpþywa na
oddziaþywanie psychoterapeutyczne w pierwszych chwilach po narodzinach dziecka. Dziħki
praktycznym radom i wskazwkom udzielanym przez personel medyczny matka nabiera
pewnoĻci w pielħgnacji noworodka. RwnieŇ moŇliwoĻę odwiedzin matki z dzieckiem przez
najbliŇszych wpþywa bardzo korzystnie na relacje z otoczeniem.
Obecnie w niektrych oĻrodkach , stosuje siħ tzw. ;immersjħ wodnĢ w trakcie porodu.
KĢpiel w wodzie podczas pierwszego/ drugiego okresu porodu jest zgodna z zaleceniami
ĺwiatowej Organizacji Zdrowia, ktra duŇy nacisk kþadzie na speþnienie Ňyczeı rodzicw,
ktrzy chcĢ by ich dzieci rodziþy siħ w sposb jak najbardziej þagodny i naturalny.
Czynnikami przemawiajĢcymi na korzyĻę immersji sĢ ; þagodzĢcy i relaksujĢcy wpþyw ciepþej
wody Î 37*C na organizm, p/ blowe dziaþanie wody, Ļrodowisko podobne do tego, w jakim
pþd przebywaþ przez okres 9 miesiħcy, co sprawia , Ňe noworodek jest w przyjaznym i
likwidujĢcym stres okoþoporodowy otoczeniu..
Szkoþy rodzenia wþĢczajĢ do swoich programw informacje o pozycjach wertykalnych w
czasie porodu tj. klħczĢce, kuczne i wiszĢce. siedzĢce i leŇĢce na boku.
Zaletami tych pozycji jest wzrastajĢca siþa, regularnoĻę i zwiħkszona czħstotliwoĻę skurczw.
W pozycjach wertykalnych dochodzi do þatwego , ale i maksymalnego rozszerzenia kanaþu
rodnego, a rozwieranie siħ szyjki macicy jest þatwiejsze i szybsze. Tþocznia brzuszna jest
wykorzystana do maksimum, a miħĻnie nienadwyrħŇone. Rozwieranie ujĻcia nastħpuje takŇe
w przerwie miħdzyskurczowej. Lepiej przystosowujĢ siħ miħĻnie dna miednicy. Miħdzy
skurczami moŇna siħ þatwiej zrelaksowaę. ZmniejszajĢ siħ dziħki temu odczucia blowe.
Obecnie w szkoþach rodzenia coraz czħĻciej uczestniczĢ mħŇczyŅni, ktrzy uzyskujĢ
informacje na temat pielħgnacji noworodka, higieny poþogu, pomocy matce w opiece nad
dzieckiem. Pozwala to na przygotowanie ich do udzielania wsparcia psychicznego w trakcie
trwania porodu. , jak rwnieŇ pomocy w trakcie wykonywania ęwiczeı gimnastycznych .
Badania wykazujĢ, Ňe kobiety przygotowane w szkole rodzenia , lepiej Ò odczytujĢÓ sygnaþy
swojego ciaþa podczas porodu i lepiej wspþpracujĢ z poþoŇnĢ i lekarzem. Czego efektem jest
np. pord krtszy o2-4 godz., rzadsze wystħpowanie zaburzeı czynnoĻci skurczowej macicy,
rzadziej nacinane krocze , rzadsze uszkodzenia szyjki macicy, lepsze dotlenienie pþodu,
mniejszy odsetek urazw okoþoporodowych u noworodkw, rzadziej wykonywane operacje
poþoŇnicze, wyŇsza ocena noworodka w skali Apgar, mniejsza utrata krwi w III okresie
porodu, szybszy powrt do peþnej sprawnoĻci po porodzie i zdecydowanie czħstsze karmienie
piersiĢ .
Zgłoś jeśli naruszono regulamin