biochemia2.pdf

(389 KB) Pobierz
Projekt „OPERACJA SUKCES – unikatowy model kształcenia na Wydziale Lekarskim Uniwersytetu Medycznego w Łodzi odpowiedzią na potrzeby
gospodarki opartej na wiedzy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego
Kapitał Ludzki.
KARTA PRZEDMIOTU
1. Nazwa przedmiotu
BIOCHEMIA
2. Numer kodowy
BCH02c
3. Język, w którym prowadzone są zajęcia
polski
4. Typ kursu
obowiązkowy
5. Grupa treści kształcenia
nauki podstawowe
6. Poziom studiów według klasyfikacji bolońskiej
studia magisterskie
7. Rok studiów/semestr
II rok/ semestr 3-4
8. Formuła przedmiotu
wykłady/seminaria/ćwiczenia
9. Liczba godzin zajęć
160
10. Rodzaj zajęć z uwzględnieniem podziału godzin
wykłady w wymiarze 72 godzin; seminaria w grupach łączonych (ćwiczenia
teoretyczne) w wymiarze 48 godzin; ćwiczenia laboratoryjne/komputerowe w
wymiarze 40 godzin.
11. Liczba punktów ECTS
17
898036157.047.png 898036157.049.png 898036157.050.png 898036157.051.png 898036157.001.png 898036157.002.png 898036157.003.png 898036157.004.png 898036157.005.png 898036157.006.png 898036157.007.png 898036157.008.png 898036157.009.png 898036157.010.png 898036157.011.png 898036157.012.png 898036157.013.png 898036157.014.png 898036157.015.png 898036157.016.png 898036157.017.png 898036157.018.png 898036157.019.png 898036157.020.png
 
12. Jednostka dydaktyczna prowadząca przedmiot
Zakład Enzymologii Medycznej
Katedra Chemii i Biochemii Medycznej
13. Imię i nazwisko osoby egzaminującej lub zaliczającej przedmiot
Dr hab. prof. nadzw. Elżbieta Hrabec
14. Osoby prowadzące zajęcia
Pracownicy kadrowi Zakładu: Dr hab. prof. nadzw. Elżbieta Hrabec , dr Zbigniew
Hrabec, dr Urszula Lewandowska, mgr inż. Karolina Szewczyk, doktoranci oraz inni
pracownicy Katedry.
15. Wymagania wstępne i wymagania równoległe
zdany egzamin z biofizyki oraz chemii z biochemią statyczną
16. Zaliczenie przedmiotu jest wymagane przed rozpoczęciem zajęć z
farmakologii, genetyki klinicznej, diagnostyki laboratoryjnej
17. Cele i założenia nauczania przedmiotu
Opanowanie podstaw funkcjonowania organizmu człowieka na poziomie
molekularnym (w warunkach fizjologicznych oraz patologicznych). Poznanie
głównych szlaków metabolicznych w organizmie człowieka oraz czynników
genetycznych i środowiskowych zaburzających ich przebieg. Poznanie
podstawowych technik laboratoryjnych. Poznanie podstawowych narzędzi
wykorzystywanych we współczesnej diagnostyce laboratoryjnej. Zdobyta wiedza i
umiejętności są niezbędne do zrozumienia fizjologii człowieka oraz patofizjologii, a
także postępowania terapeutycznego.
18. Metody dydaktyczne
Wykład (prezentacja multimedialna). Dyskusja. Debata. Ćwiczenia laboratoryjne
wykonywane indywidualnie oraz w zespołach dwuosobowych, ćwiczenia
komputerowe.
898036157.021.png 898036157.022.png 898036157.023.png 898036157.024.png 898036157.025.png 898036157.026.png 898036157.027.png 898036157.028.png 898036157.029.png 898036157.030.png 898036157.031.png 898036157.032.png 898036157.033.png 898036157.034.png 898036157.035.png
 
19. Wykaz literatury podstawowej i uzupełniającej
Literatura podstawowa:
- Biochemia Harpera. Murray RK, Granner DK, Mayes PA, Rodwell VW. PZWL, Warszawa
2004,
wydanie V.
- Biochemia Harpera ilustrowana. Murray RK, Granner DK, Rodwell VW. PZWL,
Warszawa 2008, wydanie VI.
- Biochemia. Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. PWN, Warszawa 2009, wydanie IV.
- Biochemia. Bańkowski E. Podręcznik dla studentów uczelni medycznych. Elsevier
Urban & Partner, Wrocław 2009, wydanie II .
Literatura uzupełniająca:
- Genomy. Brown TA. PWN; Warszawa 2009, wydanie II.
- Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej. Dembińska-Kieć A,
Naskalski JW. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2009, wydanie III.
- Biochemia. Ilustrowany przewodnik. Koolman J, Rohm KH. PZWL, Warszawa 2005,
wydanie I.
20. Forma i warunki zaliczenia przedmiotu, w tym zasady dopuszczenia do egzaminu
Ćwiczenia laboratoryjne: Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie teoretyczne,
wykonanie wszystkich przewidzianych planem doświadczeń oraz prawidłowe
zinterpretowanie uzyskanych wyników. W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych student
może uzyskać 10 punktów za zaliczenie indywidualnych zadań ilościowych.
Ćwiczenia teoretyczne/seminaria. Osiem sprawdzianów testowych obejmujących
materiał ćwiczeń, punktowanych w skali 0–5 punktów. Ocena za prezentację
multimedialną wybranego zagadnienia (0-5 punktów). Maksymalna suma punktów,
którą student może uzyskać na ćwiczeniach teoretycznych wynosi 45 .
Kolokwia. Program przewiduje cztery kolokwia testowe punktowane w skali 0-30.
Każde kolokwium obejmuje materiał kilku ćwiczeń teoretycznych i laboratoryjnych.
Dla każdego kolokwium przewidziany jest tylko jeden termin. Maksymalna suma
punktów, którą student może uzyskać z kolokwiów wynosi 120. W przypadku
nieobecności na kolokwium z przyczyn usprawiedliwionych, możliwe jest
przystąpienie do jednego z czterech kolokwiów w terminie dodatkowym. Kolokwium
w terminie dodatkowym zawiera wyłącznie pytania otwarte.
Warunki dopuszczenia do egzaminu . Końcowa punktowa ocena roczna jest sumą
punktów uzyskanych na sprawdzianach i maksymalnie może wynieść 175 punktów.
Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie co najmniej 95 punktów (~55%
punktów możliwych do uzyskania) oraz obecność na zajęciach, przy czym
dopuszczalna jest nieobecność bez usprawiedliwienia tylko na dwóch zajęciach.
Egzamin : I termin w sesji letniej - pisemny egzamin testowy. Suma punktów z
egzaminu może maksymalnie wynieść 100 . Do punktów uzyskanych z egzaminu
doliczana jest 1/4 uzyskanej liczby punktów powyżej limitu dopuszczającego do
egzaminu, tj. 95 punktów. Premię punktową uwzględnia się we wszystkich terminach
egzaminu. Maksymalna ilość doliczonych punktów wynosi (175-95)/4 = 20. Łączna
898036157.036.png 898036157.037.png 898036157.038.png 898036157.039.png 898036157.040.png
 
suma punktów uzyskanych przez studenta przekłada się na końcową ocenę: poniżej
60 - niedostatecznie (2); 61-70 - dostatecznie (3); 71-81 - dość dobrze (3,5); 82-92 -
dobrze (4); 93-103 - ponad dobrze (4,5); 104-120 - bardzo dobrze (5).
21. Treści merytoryczne budujące wiedzę
Enzymy . Rola kofaktorów (koenzymów) w katalizie enzymatycznej (NAD, NADP, FMN,
FAD, CoQ, kwas liponowy, pirofosforan tiaminy, fosforan pirydoksalu, koenzym A,
biotyna, czterowodorofolian, fosfoadenozynofosfosiarczan i S-adenozylometionina).
Główne cechy charakteryzujące katalizę enzymatyczną. Centra aktywne enzymów.
Mechanizmy działania enzymów – strategie katalityczne. Główne czynniki
wpływające na szybkość reakcji enzymatycznych (temperatura, pH, siła jonowa,
stężenie substratu oraz stężenie enzymu). Rodzaje kinetyki enzymatycznej
(hiperboliczna i sigmoidalna) oraz opisujące je równania (Michaelisa-Menten oraz
Hilla); pojęcie kooperatywności. Sposoby wyznaczania wartości K m . Budowa i rola
enzymów allosterycznych. Sposoby wyrażania aktywności enzymów. Przykłady
układów wieloenzymatycznych i enzymów wielofunkcyjnych. Izoenzymy.
Podstawowe mechanizmy regulacji tempa przemian biochemicznych: działanie
induktorów i represorów; zmiana tempa degradacji enzymów (turnover); hamowanie
aktywności enzymów - inhibicja odwracalna (kompetycyjna i niekompetycyjna),
hamowanie typu K i V dla enzymów allosterycznych, inhibicja nieodwracalna;
aktywatory enzymów; sprzężenie zwrotne; aktywacja i inhibicja allosteryczna;
modyfikacje kowalencyjne enzymu (fosforylacja/ defosforylacja); proteolityczna
aktywacja proenzymów. Klasy enzymów i przykłady reakcji katalizowanych przez
enzymy każdej z klas. Budowa koenzymów. Witaminy jako prekursory koenzymów;
zaburzenia metabolizmu związane z ich niedoborem. Wrodzone enzymopatie (na
przykładzie hemofilii, fenyloketonurii, alkaptonurii, choroby syropu klonowego,
homocystynurii, tyrozynemii, albinizmu, porfirii, niedokrwistości hemolitycznej). Enzymy
jako składniki jadów i toksyn. Wykorzystanie enzymów w diagnostyce medycznej
(amylaza trzustkowa, fosfataza alkaliczna, fosfataza kwaśna, aminotransferaza
alaninowa, aminotransferaza asparaginianowa, dehydrogenaza glutaminianowa,
kinaza kreatynowa, γ-glutamylotransferaza, dehydrogenaza mleczanowa,
cholinoesteraza, dehydrogenaza glukozo-6-fosforanu, 5’-nukleotydaza, lipaza).
Kwasy nukleinowe. Replikacja i naprawa DNA. Organizacja DNA w komórkach
eukariotycznych. Geny strukturalne, sekwencje powtarzające się - rozproszone i
satelitarne, telomery. Odrębność strukturalna DNA mitochondrialnego. Struktura
chromatyny ze szczególnym uwzględnieniem roli histonów w stabilizacji tej struktury
(nukleosom, solenoid). DNA bakteryjny – chromosomowy i plazmidowy. Materiał
genetyczny wirusów. Podstawowe różnice w organizacji genomu prokariotycznego i
eukariotycznego . Proces replikacji DNA: rodzaje i funkcje polimeraz DNA (pro- i
eukariotycznych). Enzymy i białka nieenzymatyczne uczestniczące w procesie
replikacji: prymazy, helikazy, topoizomerazy, białka wiążące jednoniciowy DNA, ligaza
DNA. Rola starterowego RNA, budowa widełek replikacyjnych i kierunek replikacji.
Fragmenty Okazaki. Inicjacja, elongacja i terminacja syntezy DNA. Przykłady
898036157.041.png 898036157.042.png 898036157.043.png 898036157.044.png 898036157.045.png
 
antybiotyków skierowanych przeciwko gyrazie DNA (nowobiocyna, kwas nalidyksowy,
cyprofloksacyna, kamptotecyna). Problem skracania telomerów podczas replikacji
eukariotycznego DNA. Rola telomerazy. System samokontroli procesu replikacji DNA.
Systemy naprawy DNA (naprawa bezpośrednia, naprawa przez wycinanie, naprawa
błędnie sparowanych nukleotydów, łączenie końców niehomologicznych).
Spontaniczna deaminacja cytozyny. Rola grupy metylowej w cząsteczce tyminy.
Wykrywanie potencjalnych karcynogenów za pomocą ich oddziaływania na
bakterie - test Amesa.
Kwasy nukleinowe. Transkrypcja. Rodzaje RNA i ich funkcja (mRNA, tRNA, rRNA i
snRNA, siRNA, miRNA). Budowa genu strukturalnego pro- i eukariotycznego.
Organizacja promotorów w komórkach pro- i eukariotycznych. Rodzaje polimeraz
RNA uczestniczących w procesie transkrypcji (pro- i eukariotycznych). Transkrypcja
genu (inicjacja i czynniki niezbędne w tym procesie, elongacja, mechanizm terminacji
zależnej i niezależnej od białka rho). Regulacja ekspresji genów w komórkach pro- i
eukariotycznych. Antybiotyki hamujące proces transkrypcji (ryfampicyna i
aktynomycyna D). Modyfikacje potranskrypcyjne - dojrzewanie pierwotnych
transkryptów rRNA, tRNA, mRNA. Przekształcanie heterogennych, jądrowych RNA w
mRNA. Modyfikacje 3’ i 5’ końców RNA. Usuwanie intronów i składanie eksonów.
Katalityczna funkcja cząsteczek snRNA. Alternatywny splicing jako droga do
zwiększenia różnorodności białek kodowanych przez pojedynczy gen. Redagowanie
mRNA (na przykładzie apoB-100 i apoB-48).
Kod genetyczny i biosynteza białka. Mutacje i przykłady chorób genetycznych.
Cechy kodu genetycznego i odstępstwa od tych cech. Reguła tolerancji Cricka.
Mutacje i czynniki mutagenne. Rodzaje mutacji i ich skutki: substytucja (tranzycja,
transwersja), inwersja, delecja, insercja - wzrost liczby powtórzeń tripletów
nukleotydowych (ekspansje trinukleotydowe) jako przyczyna chorób genetycznych.
Wrodzone zaburzenia funkcji kanałów jonowych. Wrodzone zespoły niedoborów
odporności. Wrodzone zaburzenia genetyczne prowadzące do rozwoju cukrzycy.
Izoakceptorowe cząsteczki tRNA. Budowa rybosomów pro- i eukariotycznych.
Polisomy. Dwuetapowy proces aktywacji aminokwasów - syntetazy aminoacylo-tRNA.
Przebieg translacji w komórkach pro- i eukariotycznych – inicjacja, elongacja,
terminacja. Enzymy i białka nieenzymatyczne (czynniki translacyjne) uczestniczące w
procesie translacji. Mechanizm powstawania wiązania peptydowego.
Peptydylotransferaza. Zużycie energii w procesie translacji (ATP i GTP). Przykłady
antybiotyków hamujących syntezę białka i molekularny mechanizm ich działania
(streptomycyna, erytromycyna, puromycyna, cykloheksymid, chloramfenikol). Wpływ
toksyny błonicy na syntezę białka w komórkach eukariotycznych. Regulacja
metabolizmu żelaza na poziomie translacji.
Kierowanie białek. Rola sekwencji sygnałowych w kierowaniu białek. Białka
opiekuńcze (chaperony). Synteza glikoprotein i rola dolicholu w tym procesie. Rola
aparatu Golgiego w procesie dojrzewania i sortowania białek. Rola białek SNAP i
SNARE w transporcie białek. Udział mannozo-6-fosforanu w syntezie enzymów
lizosomalnych. Synteza i kierowanie białek mitochondrialnych. Synteza i kierowanie
białek jądrowych i peroksysomalnych. Kierowanie białek związanych z błoną
898036157.046.png 898036157.048.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin