Eurologistyka.doc

(180 KB) Pobierz

STRATEGIA EURODYSTRYBUCJI

Strategia eurodystrybucji

obejmuje:wszystkie decyzje i działania dotyczące dostarczania eurokonsumentom towarów we właściwym miejscu i czasie na obszarze europejskim. Są to przede wszystkim:

·         tworzenie i wybór odpowiednich kanałów zbytu,

·         fizyczny przepływ towarów.

Strategię eurodystrybucji

charakteryzuje duża dynamika rozwoju, zmierzająca do coraz większego stopnia standaryzacji dystrybucji w Europie. Wynika to z:

·         rozwoju nowych systemów eurologistycznych,

·         europeizacji handlu,

·         koncentracji handlu w Europie,

·         przyjmowania do UE krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

W ramach eurorynku występują zdyferencjonowane struktury dystrybucji między poszczególnymi rynkami lokalnymi i krajowymi.

Celem eurodystrybucji jest wybór optymalnych kanałów zbytu.

Formy dystrybucji możliwe do zastosowania na eurorynku:

·         bezpośredni i pośredni eksport lub import,

·         bezpośredni i pośredni zbyt,

·         długość szczebli zbytu,

·         jedna i wiele dróg zbytu,

·         własne i obce organy dystrybucji,

·         indywidualna i kooperacyjna droga dystrybucji.

EUROLOGISTYKA – WZROST ZNACZENIA

Eurologistyka obejmuje tę działalność przedsiębiorstw, która dotyczy transferu towarów przedsiębiorstwa od miejsca produkcji do ostatecznych odbiorców w optymalnym czasie, właściwej ilości i do odpowiedniego miejsca zbytu.

Szacuje się, ze wprowadzenie Europejskiego Rynku Wewnętrznego UE oznacza spadek wydatków przedsiębiorstw związanych z formalnościami granicznymi (opracowanie formularzy związanych ze zróżnicowaniem podatków oraz przepisami weterynaryjnymi i higienicznymi) średnio o 1,5% wartości towaru; biorąc pod uwagę czas oczekiwania na granicy, koszty firm spadają o około 2% wartości towaru.

Wraz ze zniesieniem granic wewnętrznych Unii Europejskiej profitują głównie małe i średnie firmy, których średnie koszty związane z formalnościami granicznymi były z reguły dużo wyższe niż koszty wielkich koncernów.

Obserwuje się nowe tendencje zmian w systemie eurologistyki, z formy zwanej „siatką” do formy „piasty i szprychy”, które umożliwiają scentralizowane kierowanie procesami logistycznymi w wymiarze krajowym i lokalnym. Forma ta prowadzi do lepszego wykorzystania zasobów, umożliwia eurosourcing, oszczędność kosztów, optymalizacje procesów logistycznych oraz zintegrowanie łańcucha dostaw na obszarze eurorynku.

Możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej poprzez dostosowanie przemieszczeń w łańcuchu dostaw nie tylko produkcji, ale i eurologistyki, głównie w eurosourcingu, euroskładaniu produktów, systemach just-in-time, poprzez usługi serwisowe w ramach euromarketingu.

 


 

 

EURORYNEK

 

 

Jeden szczebel

 

Wiele szczebli









 

 

 

 

 





 

Przedsiębiorstwo krajowe

 

Przedsiębiorstwo krajowe

 

 

 

 

 

 

Jedna

 

Eksporter

 

Eksporter





droga

zbytu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Importer



 

 

 

 

 

 

 

Zagraniczny konsument końcowy

 

Zagraniczny konsument końcowy



 

 

 

 

 

 

Przedsiębiorstwo krajowe

 

Przedsiębiorstwo krajowe









 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter

 

Eksporter

 

Eksporter





Wiele

 

Importer

 

 

 

¯

 

¯

dróg

 

 

 

 

 

Importer

 

Importer



zbytu

 

 

 

 

 

¯

 

 

 

 

 

 

 

 

Handel hurtowy

 

 

 

 

 

 

 

 

¯

 

 

 

 

Zagraniczny

konsument

 

Zagraniczny konsument

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin