Bożena Jarosz_Portal Nasza-klasa - fenomen wielopokoleniowy czy nasza umarła klasa.pdf

(89 KB) Pobierz
Microsoft Word - jarosz.doc
BoŇena T. Jarosz
jarosz@ap.krakow.pl
Pracownia Technologii Nauczania
Akademia Pedagogiczna im. KEN
Krakw
Portal Nasza-klasa Ï fenomen wielopokoleniowy
czy ânasza umarÿa klasaÒ?
Kilka definicji
Sewisy spoþecznoĻciowe naleŇĢ w ostatnich latach do niezwykle popularnych zjawisk
zwiĢzanych z przejawami Ňycia spoþecznego w Internecie.
Zacznijmy od zdefiniowania pojħcia spoÿecznoļĚ internetowa. W Wikipedii zostaþa
ona okreĻlona jako zbiorowoĻę ludzi, w ktrej interakcje odbywajĢ siħ za poĻrednictwem
Internetu, a do podstawowych usþug internetowych, umoŇliwiajĢcych te interakcje naleŇĢ:
grupy i listy dyskusyjne, fora dyskusyjne, kanaþy IRC, chaty, portale lub wortale internetowe,
blogi oraz gry [http://pl.wikipedia.org/wiki, 2008].
Obok tego bardzo oglnego lecz jednoczeĻnie wyczerpujĢcego okreĻlenia, warto
przytoczyę inny, lepiej oddajĢcy wszystkie wþasnoĻci spoþecznoĻci internetowej jej opis jako
grupħ ludzi posiadajĢcych wsplne zainteresowania lub cele, skupionĢ wokþ pewnego
internetowego oĻrodka umoŇliwiajĢcego realizacjħ tych celw [http://mediarun.pl, 2008].
Serwisy (portale) spoÿecznoļciowe stanowiĢ rodzaj usþugi skierowanej do
specyficznych krħgw spoþecznoĻci internetowych. Najbardziej trafnĢ Î moim zdaniem Î
definicjħ przytoczħ za M. PamuþĢ: serwis spoþecznoĻciowy to rodzaj spoþecznoĻci
internetowej, w ktrych uŇytkownicy zaspokajajĢ naturalne potrzeby kontaktw z innymi
ludŅmi, a takŇe doĻwiadczeı, informacji i zainteresowaı [Pamuþa, 2007]. Podobnie tþumaczy
tħ nazwħ M. Juza: serwisy spoþecznoĻciowe umoŇliwiajĢ zaprezentowanie szerokiemu
gronu internautw swojej osoby oraz sieci swoich kontaktw z innymi ludŅmi [Juza, 2006].
NaleŇy podkreĻlię, Ňe czħsto spotyka siħ niewþaĻciwe rozumienie tego pojħcia,
utoŇsamianego np. ze spoþecznoĻciami internetowymi lub portalami i forami tematycznymi
albo teŇ poszerzajĢce zasiħg omawianych portali na sferħ zwiĢzanĢ z biznesem.
Alternatywnymi, nie zawsze trafnymi okreĻleniami dla serwisw spoþecznoĻciowych sĢ:
spoþecznoĻci on-line, spoþecznoĻci spersonalizowane czy indywidualizm sieciowy. Gþwnym
czynnikiem, warunkujĢcym dziaþania takich serwisw, jest fakt, Ňe relacje miħdzyludzkie
mogĢ stanowię wartoĻę autotelicznĢ [Juza, 2006].
Portal Nasza klasa powstaþ we wrzeĻniu 2007. Jego zaþoŇycielem byþ 23-letni Maciej
Popowicz, student informatyki. Celem portalu byþo Î wedþug jego rzeczniczki Î stworzenie
internautom moŇliwoĻci odnowienia wygasþych szkolnych kontaktw [Potrzeba jest matkĢ
wynalazku..., 2008].
Nasza klasa jest powszechnie postrzegana jako serwis spoþecznoĻciowy.
W rzeczywistoĻci jednak posiada ona specyficzne cechy, ktre wyrŇniajĢ jĢ spoĻrd tej
1
grupy portali. Nie oznacza to, Ňe portal ten jest unikalnym zjawiskiem w cyberprzestrzeni
i nie ma swoich pierwowzorw. Na gruncie rodzimym na podobnym zamyĻle oparte sĢ
chociaŇby Szkolne lata.
Sprbujmy dokonaę zasadniczych porwnaı. Gþwnym celem przynaleŇnoĻci do
rŇnych spoþecznoĻci internetowych Î takŇe tych, ktre w zaþoŇeniu opierajĢ siħ na profilu
autoprezentacyjnym (znajomi interia, fotka.pl, czy nawet hermetyczne grono) Î jest
pozyskiwanie nowych znajomoĻci lub kontaktw w oceanie wirtualnych osobowoĻci. WiĢŇe
siħ to z kolejnym aspektem Î caþkowitĢ lub czħĻciowĢ anonimowoĻciĢ osoby ukrytej
za nickiem, a w skrajnym przypadku wrħcz mistyfikacjĢ. CzħĻciowa anonimowoĻę oznacza
tu m.in. moŇliwoĻę ujawnienia imienia (ktre, oczywiĻcie, takŇe bywa zmyĻlone) czy teŇ
fotografii bĢdŅ caþej postaci z nieczytelnĢ twarzĢ, bĢdŅ twarzy w zbliŇeniu (takiego rodzaju
portrety sĢ specyficzne np. dla portalu fotka.pl). Bywa rwnieŇ tak, Ňe anonimowe osoby
przedstawiajĢ swoje profile biznesowe, pozwalajĢce na rozpoznanie w Ļrodowisku
zawodowym.
Pod tymi wzglħdami portal Nasza klasa rŇni siħ zasadniczo od wymienionych wyŇej
struktur. Mam tu na myĻli, oczywiĻcie, pierwotny projekt portalu, ktry Î co oczywiste Î do
dziĻ ulegþ pewnym zmianom i bħdzie zapewne nadal ewoluowaþ w kierunku, jaki
spontanicznie wymuszĢ oczekiwania internautw. Nasza klasa w zaþoŇeniu miaþa bazowaę
gþwnie na kontaktach szkolnych i þĢczyę klasowych kolegw z powrotem sadzajĢc ich
w szkolnych þawkach, a im odleglejsze czasowo bħdĢ nasze wspomnienia, tym powrt
bardziej sentymentalny. Struktura portalu odzwierciadla wiħc przede wszystkim strukturħ
szkoþy podzielonej na klasy oraz uczelni podzielonej na kierunki i roczniki. W klasie szkolnej
w naturalny sposb wcielamy siħ ponownie w rolħ ucznia lub nauczyciela. Tutaj
nie przewidziano miejsca na tak popularny w wirtualnym Ļwiecie nick. Z zaþoŇenia
odkrywamy tu swoje dane personalne, dotĢd skrzħtnie skrywane podczas surfowania po
cyberoceanie. W dzienniku klasowym nasze nazwiska ukþadajĢ siħ alfabetycznie i patrzĢc
na przyjħtĢ konwencjħ nie sposb oprzeę siħ chħci ponownego uczestniczenia we
wspomnieniach, chħci odtworzenia tego, co juŇ przeminħþo.
Tyle o moim pobieŇnym spojrzeniu na NaszĢ klasħ Î spojrzeniu osoby, ktra mury
szkolne bardzo dawno pozostawiþa poza sobĢ. Osoby, ktra wciĢŇ traktuje ten portal tak
wþaĻnie, jak zostaþ on w swoich poczĢtkach zaprojektowany. Osoby, ktra zmieniaþa miejsca
zamieszkania, szkoþy (ktrych juŇ nie ujrzy), kolegw (ktrzy rozsypali siħ po Ļwiecie).
W portalu jest mj jawny profil, moje dzisiejsze, ale teŇ dawne fotografie, autentyczni
znajomi Î wyþĢcznie Ci, ktrych dobrze znaþam wczeĻniej w árealuÑ. Zdjħcia klasowych
spotkaı, powitania przybywajĢcych do klasy nowych-dawnych kolegw. áWitaj, co u Ciebie?
Tak dawno Ciħ...Ñ Gadu-gadu. Sentymenty.
Badania ankietowe
Tak postrzegaþam i nadal postrzegam NaszĢ klasħ ja i wielu moich znajomych
z pokolenia dinozaurw. Nie prowadziþam wĻrd nich badaı, swoje zdanie opieram na
spostrzeŇeniach, luŅnych obserwacjach i rozmowach.
Badania postanowiþam zrobię ána wiekowych antypodachÑ, czyli wĻrd mþodzieŇy,
ktra dopiero niedawno opuĻciþa szkolne mury. Przebadaþam 100 studentek Akademii
2
Pedagogicznej studiujĢcych rŇne kierunki pedagogiczne oraz socjologiħ. Decyzjħ
o wyborze wyþĢcznie Ňeıskiej grupy podjħþam pod wpþywem wczeĻniejszych obserwacji
zachowaı i komentarzy mþodych mħŇczyzn i kobiet na temat portalu Nasza klasa.
Przeciħtna wieku badanych kobiet wynosi prawie 20,5 lat. Wszystkie wyniki podane sĢ
w procentach.
Badania ankietowe dotyczyþy nie tylko omawianego powyŇej portalu, ale takŇe
innych portali towarzyskich umoŇliwiajĢcych autoprezentacjħ za poĻrednictwem profilu.
W badaniach staraþam siħ zawrzeę kilka interesujĢcych mnie problemw. W niniejszym
artykule przedstawiħ dane bezpoĻrednio lub poĻrednio zwiĢzane z NaszĢ klasĢ,
a dotyczĢce gþwnie rozszyfrowania celw oraz motywacji, ktrymi kierowaþy siħ osoby
zarejestrowane w portalu.
Analiza danych zawartych w tab. 1 dowodzi, jak ogromna jest popularnoĻę Naszej
klasy, pomimo niedawnych prognoz, przewidujĢcych znaczny spadek zainteresowania
portalem, a przynajmniej zanik kontaktw klasowych na rzecz kontaktw realizowanych
na tym samym áterenieÑ lecz caþkowicie odmiennych w charakterze (np. biznesowe lub
zawieranie nowych znajomoĻci).
Tabela 1. (Dane w tabeli nie muszĢ sumowaę siħ do wartoĻci 100%)
Porwnanie liczby osb znajĢcych i korzystajĢcych z popularnych
serwisw spoþecznoĻciowych
Osoby znajĢce
wymienione serwisy (%)
Osoby naleŇĢce
do wymienionych serwisw (%)
100
76
nasza klasa
74
8
fotka
24
7
grono
1
1
bebo
29
4
znajomi interia
20
16
inne
9
9
w tym studentix
Potwierdzeniem mojej ostatniej tezy sĢ takŇe wyniki zawarte w tab. 2. Dane te
ĻwiadczĢ rwnieŇ o tym, iŇ mþodzieŇ deklaruje wiħkszĢ potrzebħ istnienia tego typu
kontaktw w miarħ oddalania siħ w czasie od momentu, gdy zakoıczona zostaþa wsplna
edukacja.
Tabela 2. (Dane w tabeli nie muszĢ sumowaę siħ do wartoĻci 100%)
Osoby, ktre uwaŇajĢ, Ňe jest sens naleŇeę (%):
63
do klasy, w ktrej aktualnie jest siħ uczniem
76
do klasy, w ktrej niedawno byþo siħ uczniem
do klasy, w ktrej bardzo dawno byþo siħ uczniem
i wiħkszoĻę dawnych kontaktw wygasþa
81
11
w ogle nie ma sensu naleŇeę
3
157620119.007.png 157620119.008.png 157620119.009.png
Jak juŇ wspomniaþam, impulsem do powstania omawianego serwisu byþa idea
odnowienia dawnych kontaktw szkolnych. Osoby ankietowane rwnieŇ zwracajĢ uwagħ na
takie wþaĻnie jego przeznaczenie (tab. 3).
Tabela 3.
Odpowiedzi na pytanie
áCzy uwaŇasz, Ňe najbardziej znaczĢcĢ cechĢ serwisu Nasza klasa sĢ znajomoĻci dawne
wraz z niewielkĢ moŇliwoĻciĢ pozyskiwania nowych znajomych?Ñ (%):
tak
nie
nie mam zdania
67
11
22
W kolejnym pytaniu poszukiwaþam motywacji, ktrymi kieruje siħ mþodzieŇ decydujĢc
siħ na wspþuczestnictwo w wirtualnej klasowej wsplnocie. Analiza wynikw zawartych
w czterech pierwszych wierszach tab. 4 dowodzi, iŇ mþode kobiety zaspokajajĢ szeroko
rozumiane potrzeby wsplnotowe. Potrzeby te wyraŇone zostaþy w duŇym procencie przez
autentycznĢ, zapewne bezinteresownĢ chħę bycia i kontaktowania siħ z innymi,
wspominania dawnych zdarzeı, ale takŇe powierzchownego, plotkarskiego zainteresowania
aktualnĢ sytuacjĢ znajomych. Potwierdziþy siħ tym samym przytoczone wczeĻniej sþowa
M. Juzy o autotelicznych wartoĻciach relacji miħdzyludzkich.
NaleŇy zwrcię uwagħ, Ňe potrzeba zaistnienia w znajomym gronie (przez wpisanie
siħ do klasy), ktra mogþaby Ļwiadczyę o uleganiu pewnej modzie, zostaþa wskazana
tylko w 9% odpowiedzi, natomiast do narcystycznej chħci uzyskania lub podtrzymania
popularnoĻci przyznaþo siħ zaledwie 5% ankietowanych.
Tabela 4. (Dane w tabeli nie muszĢ sumowaę siħ do wartoĻci 100%)
JeŇeli naleŇysz do serwisu Nasza klasa, wymieı cele tej przynaleŇnoĻci:
60
wsplnotowe (poczucie autentycznej wiħzi z byþĢ klasĢ, poczucie
przynaleŇnoĻci do klasy/szkoþy, podtrzymanie kontaktw wirtualnych
i wspþuczestnictwo w spotkaniach)
66
wspomnieniowe (opisy zdarzeı, sytuacji szkolnych)
podtrzymywanie indywidualnych kontaktw z wybranymi osobami
z klasy/ze szkoþy
59
60
zaspokojenie ciekawoĻci (co sþychaę u innych)
9
potrzeba zaistnienia w znajomym gronie (przez wpisanie siħ do klasy)
potrzeba áwypowiedzeniaÑ siebie w gronie szkolnych kolegw
(np. przez forum klasy lub szkoþy)
13
5
potrzeba zdobycia/podtrzymania popularnoĻci w gronie szkolnych kolegw
poszukiwanie, nawiĢzanie kontaktw i ich podtrzymanie ze znajomymi
spoza szkþ
31
2
inne
OdpowiedŅ na kolejne pytanie zawarte w tab. 5 dowodzi, iŇ mþodzieŇ w wirtualnym
portalu, odtwarzajĢcym strukturħ klasowĢ, czyli narzuconĢ instytucjonalnie Î
4
157620119.010.png 157620119.001.png 157620119.002.png 157620119.003.png
w zdecydowanie wiħkszym stopniu docenia same relacje miħdzyludzkie, ktre tworzĢ siħ
zarwno w tej strukturze, jak teŇ i poza niĢ.
Tabela 5. (Dane w tabeli nie muszĢ sumowaę siħ do wartoĻci 100%)
Odpowiedzi na pytanie
áCo jest Î Twoim zdaniem Î waŇne w serwisie Nasza klasa lub podobnym?Ñ (%):
37
przynaleŇnoĻę do klasy
88
znajomoĻci (autentyczne, a nie ázakupioneÑ)
Z wynikw zawartych w tab. 6 moŇna wywnioskowaę, Ňe doĻę istotne znaczenie
ma forum klasowe (þĢcznie 74%). ĺwiadczy to o silnej potrzebie zbiorowej rozmowy
w klasowym (szkolnym) gronie wbrew przewidywaniom sprzed kilku miesiħcy, iŇ portal
Nasza klasa umoŇliwi dawnym szkolnym kolegom odnalezienie siħ po latach i na tym
jego rola siħ skoıczy, gdyŇ kontakty miħdzy áodnalezionymiÑ przyjaciþmi bħdĢ dalej
podtrzymywane wyþĢcznie za poĻrednictwem poczty elektronicznej lub komunikatorw,
a wiħc przeniosĢ siħ do tego obszaru usþug sieciowych, ktry sþuŇy do rozmw áw cztery
oczyÑ.
Tabela 6.
Odpowiedzi na pytanie
áJakie jest Î Twoim zdaniem Î znaczenie forum klasowego, ewentualnie szkolnego?Ñ (%):
niewielkie
Ļrednie
bardzo istotne
nie mam zdania
16
58
16
10
Zainteresowaþ mnie rwnieŇ fakt odejĻcia od anonimowoĻci w Sieci, ktre portal
Nasza klasa w pewnym sensie wymusza, a co najmniej sugeruje. Ujawnienie w tym portalu
swoich autentycznych danych personalnych oraz fotografii staþo siħ faktem oczywistym
i powszechnie zaakceptowanym. JednakŇe szereg innych serwisw autoprezentacyjnych
i towarzyskich (takŇe randkowych) wciĢŇ jeszcze, chociaŇby poprzez konstrukcjħ profilu,
pozwala na ukrycie swojej toŇsamoĻci. WyjĢtek stanowi fotografia, ktrej ujawnienie
oznacza pewne przeþamanie bariery caþkowitej anonimowoĻci. IstotĢ portalu fotka.pl jest
wþaĻnie publiczna ekspozycja wþasnego wizerunku. Z badaı wynika, Ňe w spoþecznym
odbiorze serwisu Nasza klasa oraz innych Î pozwalajĢcych zachowaę anonimowoĻę Î
serwisw istnieje wyraŅny podziaþ. Powszechna aprobata dla ujawniania w Naszej klasie
fotografii Î czħsto bardzo osobistych, nie znajduje podobnego uznania w pozostaþych
przypadkach. WiħkszoĻę ankietowanych kobiet opowiedziaþa siħ przeciwko publikowaniu
w Sieci swojej fotografii, na ktrej kaŇdy internauta moŇe zobaczyę i ewentualnie rozpoznaę
twarz (tab. 7).
5
157620119.004.png 157620119.005.png 157620119.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin