SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W NAUCE - DYSLEKSJA, DYSGRAFIA, DYSKALKULIA
Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1992-2002
(ze zbiorów Filii w Opolu Lubelskim)
Wydawnictwa zwarte
1. Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu : poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych / Krystyna Grabałowska [et al.]. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Toruń : Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa „Dom Organizatora”, 1996. - 324 s.
2. Dzieci i młodzież w kłopocie / Julian Elliot, Maurice Place ; tł. [z ang.] Małgorzata Babiuch. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2000. - S. 202-224 : Dysleksja
3. Dziecko niepełnosprawne jego rodzina i edukacja / Kazimierz Jacek Zabłocki. - Warszawa : "Żak", 1999. - S. 191-213 : Dziecko dyslektyczne – teoria i praktyka terapeutyczna
4. Jak pokonać trudności w mówieniu, czytaniu i pisaniu / Antoni Balejko. – Białystok : „Orthdruk”, 2001. - 279 s.
5. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze / Barbara Sawa. - Wyd. 4. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 180 s.
6. Język, czytanie i dysleksja / Grażyna Krasowicz. – Lublin : Agencja Wydawniczo-Handlowa AD, 1997. - 179 s.
7. Ministerstwo Edukacji Narodowej o dysleksji czyli specyficznych trudnościach w nauce / [zeszyt oprac. Wojciech Brejnak, Teresa Opolska, Romuald Ponczek]. - Warszawa : MEN. Biuro Administracyjno-Gospodarcze, 1999. - 60 s.
8. Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu / Ewa Górniewicz. - Wyd. 3 popr. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, 1998. - 74 s.
9. Pedagogiczne problemy słuchu fonematycznego u uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu / Jadwiga Ewa Nowak ; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy. - Wyd. 3. - Bydgoszcz : Wydawnictwo Uczelniane WSP, 1992. - 195 s.
10. Praca wyrównawcza z dziećmi mającymi trudności w czytaniu i pisaniu / Teresa Gąsowska, Zofia Pietrzak-Stępkowska. - Wyd. 3 zm. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 368 s.
11. Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych / Ewa Kujawa, Maria Kurzyna. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994. - 278 s.
12. Specyfika zaburzeń emocjonalnych u dzieci z dysleksją rozwojową a proces wychowania / Beata Ledwoch // W : Dziecko w kręgu wychowania / red. Bogusława Jodłowska. - Kraków : "Impuls" , 2002. - S. 119-126
13. Trudności w czytaniu i pisaniu : modele ćwiczeń / Barbara Zakrzewska. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1996. - 248 s.
14. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole / Irena Czajkowska, Kazimierz Herda. - Wyd. 4. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2001. - 232 s.
Artykuły z czasopism
15. Czy dysleksja jest chorobą / Janina Wójtowiczowa // Życie Szkoły. - 1996, nr 8, s. 482-484
16. Czy dysleksja jest chorobą? / Elżbieta Wójtowicz // Życie Szkoły. - 1997, nr 10, s. 599-602
17. Ćwiczenia ortograficzne dla dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się : (propozycja metodyczna) / Marzanna Pietruszka-Łój // Język Polski w Szkole IV-VI. - 2001/2002, nr 1, s. 51-58
18. Diagnoza i leczenie dysleksji rozwojowej – neuropsychologiczna koncepcja D. J. Bakkera / Marta Bogdanowicz, Grażyna Krasowicz // Psychologia Wychowawcza. - 1995, nr 2, s. 116-130
19. Dyskalkulia / Urszula Oszwa // Remedium. - 2002, nr 2, s. 8-9
20. Dysleksja – specyficzna trudność w opanowaniu czytania i ortograficznego pisania, najczęstszy po alergiach problem dzieci i młodzieży / Ewa Ligięza // Wiadomości Opinie Myśli. - 2000, nr 5, s. 26-27
21. Dysleksja a badanie poziomu rozwoju umysłowego / Bożena Wszeborowska-Lipińska // Psychologia Wychowawcza. - 1996, nr 2, s. 126-133
22. Dysleksja a zdolności i style uczenia się / Bożena Wszeborowska-Lipińska // Psychologia Wychowawcza. - 1997, nr 4, s. 314-331
23. Dysleksja czyli specyficzne trudności w pisaniu i czytaniu / Justyna Dobrołowicz // Język Polski w Szkole IV-VI. - 2001/2002, nr 1, s. 7-13
24. Dysleksja w ujęciu psycholingwistycznym : przegląd badań / Marzena Dąbrowska // Psychologia Wychowawcza. - 1995, nr 4, s. 328-336/zawiera przegląd badań dotyczących przyczyn dysleksji, sposobów jej wczesnego diagnozowania oraz metod terapii/
25. Dysleksji na ratunek / Urszula Oszwa // Remedium. - 2001, nr 12, s. 8-9/dot. pracy terapeutycznej z dzieckiem dyslektycznym/
26. Dysortografia a indywidualizowanie nauczania oraz oceniania wiedzy i umiejętności uczniów z języka polskiego / Jolanta Kasprzak // Wiadomości Opinie Myśli. - 1997, nr 3, s. 9-10
27. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych w przedszkolu / Marta Bogdanowicz // Wychowanie w Przedszkolu. - 2000, nr 5, s. 259-263/dot. rozpoznawania dzieci „ryzyka dysleksji”/
28. Dziecko ryzyka dysleksji / Maria Witkoś // Edukacja i Dialog. - 2001, nr 1, s. 18-23/zawiera m.in. omówienie objawów dysleksji w poszczególnych okresach rozwojowych: od wieku niemowlęcego do klasy zerowej/
29. Dziecko z trudnościami w czytaniu i pisaniu – leniwe, niezdolne a może dyslektyk? / Elżbieta Waszkiewicz // Życie Szkoły. - 1997, nr 1, s. 54-58
30. Gdy w klasie jest dyslektyk / Renata Makarewicz // Polonistyka. - 1998, nr 2, s. 75-79
31. Gry planszowe dla dzieci dyslektycznych / Beata Wojgienica // Życie Szkoły. - 1997, nr 3, s. 157-159/zawiera propozycje gier do wykorzystania w terapii pedagogicznej dzieci dyslektycznych/
32. Jak pracować z dzieckiem dyslektycznym? / Edyta Gibas // Życie Szkoły. - 2002, nr 7, s. 430-433
33. Kilka uwag o postępowaniu z dyslektykami / Ewa Pacut // Życie Szkoły. - 2002, nr 1, s. 41-42/dot. m.in. dyskalkulii/
34. Kolory w terapii dysortografii / Aleksandra Bobrowska // Edukacja i Dialog. - 2002, nr 1, s. 24-26
35. Komputerowe wspomaganie osób z dysleksją na świecie i w Polsce / Anna Dąbrowska // Szkoła Specjalna. - 2002, nr 4, s. 229-235
36. Metoda symboli dźwiękowych / Barbara Kaja //Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1997, nr 2, s. 36-38/autorka przedstawia jedną z metod pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, u których występuje ryzyko dysleksji/
37. Metody pracy z dysleksją / Urszula Oszwa // Remedium. - 2001, nr 11, s. 10-12
38. Minitreningi percepcyjno-motoryczne / Barbara Zakrzewska // Życie Szkoły. - 2002, nr 8, s. 480-487/propozycje ćwiczeń dla dzieci dyslektycznych/
39. Młodzież ze specyficznymi trudnościami w czytaniu u pisaniu / Bożena Wszeborowska-Lipińska // Psychologia Wychowawcza. - 1995, nr 3, s. 223-234
40. ”... nam idzie o życie...” / Anna Stodolna // Warsztaty Polonistyczne. - 1996, nr 2, s. 127-129/dot. nauczania osób dyslektycznych/
41. Nim uczeń dyslektyczny napisze zadanie egzaminacyjne / Anna Ślósarz // Polonistyka. - 1994, nr 5, s. 271-274
42. O dzieciach „ryzyka dysleksji” w świetle obserwacji sześciolatków / Renata Zając // Życie Szkoły. - 1995, nr 10, s. 596-600
43. O metodzie wielofunkcyjnego działania w procesie reedukacji dziecka dyslektycznego / Barbara Zakrzewska // Życie Szkoły. - 2001, nr 1, s. 13-19
44. Piszmy ortograficznie / Barbara Zakrzewska // Życie Szkoły. - 2001, nr 10, s. 588-593/zawiera propozycje ćwiczeń do wykorzystania w pracy z dziećmi dyslektycznymi/
45. Praca z dziećmi dyslektycznymi / Irena Tarkowska // Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. - 1997, nr 6, s. 14-20
46. Problemy dzieci dyslektycznych i dysgraficznych / Elżbieta Miętka // Nauczanie Początkowe. - 1999/2000, nr 3, s. 65-79
47. Problemy z dysleksją / Janina Wójtowiczowa // Wychowanie na co Dzień. - 1996, nr 4-5, s. 17-18
48. Program zajęć dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania / Teresa Miś // Życie Szkoły. - 2001, nr 8, s. 478-480
49. Przyczyny i objawy trudności w pisaniu / Aneta Leśniak // Życie Szkoły. - 2002, nr 4, s. 244-248
50. Reedukacja i jej uwarunkowania / Irena Tarkowska // Życie Szkoły. - 1997, nr 4, s. 195-199
51. Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej w świetle najnowszych przepisów o ocenianiu i sytuacji egzaminacyjnej w szkołach publicznych / Marta Twardowska // Wiadomości Opinie Myśli. - 2001, nr 5, s. 29-30/dot. dostosowania warunków egzaminacyjnych do możliwości uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce/
52. Rola wczesnej diagnozy dysleksji – z doświadczeń pedagoga / Maria Krajewska // Wiadomości Opinie Myśli. - 2002, nr 5, s.30-31
53. Rozpoznawanie dysleksji u dzieci sześcioletnich / Teresa Koczan, Katarzyna Kafar // Wychowanie w Przedszkolu. - 1998, nr 7, s. 559-561
54. Rozwijanie percepcji wzrokowej / Barbara Zakrzewska // Życie Szkoły. - 2001, nr 8, s. 455-460/zawiera modele ćwiczeń dla dzieci z klasy zerowej ukierunkowane na rozwijanie percepcji, analizy i syntezy wzrokowej/
55. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci – nowa definicja i miejsce w klasyfikacjach międzynarodowych / Marta Bogdanowicz // Psychologia Wychowawcza. - 1996, nr 1, s. 13-22
56. Społeczne przystosowanie dzieci z ryzykiem dysleksji w klasach I-III / Aleksandra Maciarz, Ewa Dutka // Szkoła Specjalna. - 2000, nr 5, s. 227-234
57. Sygnały, których nie wolno lekceważyć / Regina Ratajczak // Edukacja i Dialog. - 1996, nr 1, s. 49-51
58. Sygnały, których nie wolno lekceważyć / Regina Ratajczak // Nowa Szkoła. - 1996, nr 1, s. 21-22
...
paolka_pl