08.doc

(35 KB) Pobierz
ZALECENIA DLA RODZICÓW DOTYCZĄCE STYMULOWANIA ROZWOJU MOWY U MAŁEGO DZIECKA

ZALECENIA DLA RODZICÓW DOTYCZĄCE STYMULOWANIA ROZWOJU MOWY  U MAŁEGO DZIECKA

(opracowała: E. Romaszko – logopeda PPP w Gorlicach)

 

SZANOWNI RODZICE!

              Poniższe ćwiczenia i zabawy mają na celu stymulowanie i wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy małego dziecka.

 

  1. Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (język, wargi, podniebienie miękkie)-  wszystkie ćwiczenia wykonujemy z dzieckiem w formie zabawy , w wolnym tempie      z twarzą zwróconą w kierunku dziecka.

a)      ćwiczenia warg

-          szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam”

-          nadymanie policzków- zabawa w nadmuchiwanie baloników

-          cmokanie –  zabawa w posyłanie buziaków

-          parskanie wargami – zabawa w motor

-          wyraźne wymawianie samogłosek:

-          aaa – zabawa w usypianie lalki , misia

-          uuu – zabawa w lecący samolot

-          eee – zabawa w naśladowanie płaczu dziecka

e-o  - naśladowanie samochodu policyjnego

i-u  - naśladowanie karetki pogotowia

e-u  - naśladowanie straży pożarnej

 

b)     ćwiczenia języka

 

-          wysuwanie języka na brodę – zabawa „ zmęczony pies”

-          oblizywanie językiem warg ( usta szeroko otwarte można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „ głodny miś”

-          wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „ kukułka wylatuje z dziupli”

-          układanie języka w kąciki ust – zabawa „ tykający zegar”

-          oblizywanie językiem górnych zębów – zabawa „szczotka myje zęby”

-          klaskanie językiem – zabawa  w naśladowanie chodu konia

 

  1. Ćwiczenia oddechowe.

Należy zwrócić uwagę dziecku na prawidłowy sposób oddychania : powietrze nabieramy nosem ,usta są zamknięte, a wydychamy ustami.

 

-  wdech przez nos, wydech ustami

-          dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach

-          zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu

-          zabawa w wąchanie kwiatków ( wdech nosem , wydech ustami)

-          przenoszenie za pomocą rureczki  skrawków papieru

-          zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy

-          dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.

 

  1. Ćwiczenia i zabawy dźwiękonaśladowcze.

 

a)      naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta, pojazdy, przedmioty z bliskiego otoczenia dziecka. Do zabawy należy użyć zabawek lub ilustracji przedstawiających przedmioty, zwierzęta.

 

 

Polecenie: Pokazujemy dziecku zabawkę lub ilustrację np. kotka i mówimy:

 

To jest kot – kot miauczy miau, miau, miau ( następnie zachęcamy by dziecko próbowało powtórzyć tak jak robi kotek)

 

To jest pies – pies szczeka hau,hau,hau

To jest krowa – krowa muczy mu,mu,mu

To jest kura – kura gdacze ko,ko,ko

To jest piłka – piłka skacze hop, hop,hop

To jest auto – auto jedzie bum,bum,bum

 

W ten sposób bawimy się z dzieckiem w naśladowanie odgłosów wydawanych przez różne przedmioty.

 

b)     wierszyki dźwiękonaśladowcze – czytamy dziecku wierszyki i zachęcamy by próbowało naśladować słyszane w wierszu odgłosy

 

 

Co kotek miał?

Mały Jasio kotka

Przy kominku spotkał

Ukłonił się kapeluszem

Porozmawiać z kotkiem muszę:

-miał kotek siostrę?

-          miau

-          miał kotek pazurki ostre?

-          miau

-          miał kotek mamę i tatę?

-          Miau

-          Miał kotek na grzbiecie łatę?

-          Mia?

I tak sobie przez godzinkę rozmawiali przed kominkiem. ( M. Kownacka)

 

Co słychać na wsi?                                                                                    „Odgłosy”

Na łące słychać: kle,kle!                                                        Jedzie pociąg- fu,fu,fu

Na stawie: kwa,kwa!                                                                      Trąbi trąbka- tru,tru,tru

Na polu: kra, kra!                                                                      A bębenek – bum,bum,bum

Przed kurnikiem: kukuryku!                                                        Na to żabki – kum,kum,kum

Kokoko w kurniku.                                                                      Konik człapie – człap, człap, człap

Kolo budy słychać : hau!                                                        Woda z kranu – kap,kap,kap

Na progu:  miau!                                                                      Mucha bzyczy – bzy,bzy,bzy

A co słychać w domu,                                                        A wąż syczy – sy,sy,sy

Nie powiem nikomu. ( W. Chotomska)                            Baran beczy – be,be,be

                                                                                                                A owieczki – me,me,me

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozwijanie zasobu słownictwa biernego i czynnego u dziecka.

a)      wskazujemy i nazywamy w obecności dziecka różne przedmioty z najbliższego otoczenia np. ubrania, zabawki, zwierzęta, pokarmy

b)     obdarzamy komentarzem słownym każdą czynność wykonywaną razem z dzieckiem  i w obecności dziecka np.:

-          w trakcie ubierania dziecka nazywamy części garderoby: bluzka, rajstopy, sukienka, spodnie, buty, pantofle, czapka, kurtka itp.

-          w trakcie kąpieli nazywamy części ciała np. myjemy nóżki, brzuszek, rączki, buzię, uszka itp.w trakcie pobytu z dzieckiem w kuchni nazywamy pokarmy oraz przedmioty używane podczas jedzenia np.  „ biorę kubek, wlewam mleko, mleko jest smaczne, Ania będzie pić mleko itp.

-          w trakcie zabawy z dzieckiem nazywamy przedmioty którymi bawi się dziecko: np. bawimy się klockami, zbudujemy dom , dom będzie duży itp.

-          zachęcamy  dziecko do nazywania przedmiotów i  czynności z  życia codziennego związanych z jedzeniem , zabawą, myciem, ubieraniem się

-          czytamy dziecku krótkie ilustrowane bajki  a następnie zachęcamy dziecko do nazywania obrazków

-          oglądamy z dzieckiem zdjęcia rodzinne i zachęcamy do wskazywania i nazywania osób znajdujących się na zdjęciach oraz czynności wykonywanych przez dziecko

-          ćwiczenie rozumienia- zachęcanie dziecka do rozpoznawania i wskazywania części ciała przedmiotów, osób,  i czynności znanych dziecku z codziennego funkcjonowania np.

pokaż gdzie jest ...tata.......

podaj mamie .......buty........

weź do rączki ......piłkę ........

-          rysujemy wspólnie  z dzieckiem przedmioty znane z najbliższego otoczenia - rysując mówimy:

 

„ Teraz rysuję dom. Dom ma okna, drzwi, dach i komin itp. Następnie zachęcamy dziecko do wskazywania i nazywania tego co zostało narysowane.

 

 

 

Uwaga: Wypowiedzi osób z najbliższego otoczenia powinny być poprawne językowo.

Do dziecka należy mówić powoli i wyraźnie . Mówiąc budujemy krótkie zdania, używamy prostych i zrozumiałych dla dziecka zwrotów. Mówiąc do małego dziecka unikamy zdrobnień i mowy dziecięcej.

 

 

 

 

 

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin