Kl. 1tsz
Najprostszym rozwiązaniem silnika spalinowego jest silnik dwusuwowy. Silniki tego rodzaju montowane są dziś w wielu motocyklach oraz większości spalinowych pił i kosiarek do trawy. Do niedawna jeszcze używano go do napędzania małych samochodów. Cykl pracy takiego silnika składa się z dwóch etapów, zwanymi suwami. Z początku tłok porusza się w górę cylindra sprężając znajdującą nad nim mieszankę paliwowo-powietrzną. Jednocześnie do powiększającej się przestrzeni pod tłokiem jest zasysana poprzez odsłonięty otwór wlotowy nowa porcja mieszanki. Jest to tak zwany sów sprężania. W następującym po nim suwie pracy sprężona mieszanka jest zapalana od iskry elektrycznej przeskakującej między elektrodami świecy zapłonowej. Następuje gwałtowne spalanie i eksplodujące gazy popychają tłok ku dołowi. Tłok poruszając się ku dołowi przepycha znajdującą się pod nim świeżą porcję mieszanki do kanału przepływowego, łączącego przestrzeń pod i nad tłokiem. W pewnym momencie tłok odsłania otwór w ścianie cylindra, którym mieszanka z kanału przepływowego dostaje się nad tłok wypychając stamtąd jednocześnie spaliny przez odsłonięty właśnie otwór wydechowy. Cała procedura powtarza się, gdy tłok znowu rozpoczyna wędrówkę ku górze. W swym górnym położeniu tłok zasłania otwór wydechowy, tak by rozprężające się gazy spalinowe nie uciekały nim lecz popychały tłok w dół. Jednocześnie odsłonięty jest otwór wlotowy prowadzący do przestrzeni pod tłokiem, gdzie zasysana jest świeża mieszanka. W dolnym położeniu tłoka sytuacja jest odwrotna. Ruch tłoka steruje też otwieraniem się kanału przepływowego. Tłok poprzez korbowód obraca wałom korbowym. Na korbowodzie osadzone jest ciężkie koło zamachowe, które magazynuje energię uwolnioną w suwie pracy, tak by wykorzystać jej część do sprężania mieszanki. Jego obecność powoduje też, że wał korbowy nie zwalnia i przyspiesza swych obrotów podczas poszczególnych faz ruchu tłoka.
gayboy75