SYLWETKA ABSOLWENTA EDUKACJI MEDIALNEJ (SPECJALNOŚĆ NIENAUCZYCIELSKA)
OPIS MODUŁU SPECJALNOŚCIOWEGO: EDUKACJA MEDIALNA
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego jest wykształcenie kompetentnych i refleksyjnych specjalistów-innowatorów w zakresie edukacji medialnej.
Równie istotnym celem jest odpowiedź środowiska akademickiego na potrzeby rynku pracy w zakresie nowych zwodów: pedagog medialny, dydaktyk aplikacji multimedialnych, metodyk edukacji na odległość, specjalista ds. uzależnień od mediów cyfrowych, zmierzająca do przygotowania absolwentów posiadających kompetencje pedagogiczne i medialne do ich wykonywania.
Program kształcenia pozwala na uzyskanie podstawowej wiedzy umożliwiającej rozumienie procesów edukacji medialnej, a następnie twórcze wykorzystanie tej wiedzy, uzyskanie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru oraz projektowania różnorodnych przekazów medialnych oraz ich efektywnego zastosowania w edukacji. W ramach kształcenia specjalnościowego studenci nabywają wiedzę i umiejętności tworzenia i stosowania przekazów medialnych w swojej pracy nie tylko w instytucjach edukacyjnych i medialnych, ale także innych placówkach, zwłaszcza tych w których funkcjonują działy medialne. Ponadto absolwent jest przygotowany do konstruowania i realizacji programu kształcenia z zakresu edukacji medialnej w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych. Dysponuje umiejętnościami przygotowywania programów szkoleniowo-metodycznych, prezentacji multimedialnych, podcastów i etiud filmowych. Opanowane w toku nauki umiejętności obejmują twórcze zastosowanie najnowszych mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w tradycyjnym kształceniu i doskonaleniu kwalifikacji, jak i w innowacyjnych rozwiązaniach edukacji na odległość.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 69 punktów ECTS.
Realizacja MS EM rozpoczyna się od zdobywania przez studenta wiedzy ogólnej i rudymentarnej, która permanentnie jest poszerzana o nowe obszary oraz aplikowana w rozwiązaniach praktycznych. Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr 5).
2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
ECTS
MS
EM1: Teoretyczny
Pedagogika medialna
45 (30w+15 ćw) ZO
3
Media masowe
30 ćw/ZO
Edukacyjne problemy społeczeństwa wiedzy
45 (15 w+30ćw)/E
Język mediów
4
Internet w edukacji
Internetowe bazy wiedzy naukowej i oświatowej
15 ćw/ZO
Telewizja w edukacji
Etyka mediów
15 w/ZO
1
Prawne aspekty mediów
(zmiana z E)
Media w edukacji specjalnej
30 (15w +15 ćw)/E
Zagrożenia mediów cyfrowych
EM2: Metodyczny
Edukacyjne zastosowanie komputerów
Komputer w badaniach naukowych
30 (15w+15Cw)
Metodyka wykorzystania mediów w edukacji
Podcast i videocast naukowy i oświatowy
30 ćw/ ZO
Projektowanie aplikacji multimedialnych
Grafika komputerowa
Media w doskonaleniu kwalifikacji nauczycieli
Nauczanie na odległość
EME3: Praktyczny
Praktyka asystencka w instytucjach medialnych
2 tyg. (40 godz.)/ZAL
2
...
kot_teofil