11_Pedag.Wczesnoszkolna i Kor_1st_stacjonarne_po_zmianach (Odzyskany).doc

(178 KB) Pobierz
studia I stopnia stacjonarne

studia I stopnia stacjonarne

Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna

1. Charakterystyka ogólna

              Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej oraz terapii pedagogicznej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent jest także  przygotowany do organizacji i prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej z uczniami, którzy mają nadmierne trudności w uczeniu się. Potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych  kompetencji zawodowych.

              Realizacja modułu wymaga uzyskania 82 punktów ECTS.

              Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:

·         organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku

·         kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym

·         wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych

·         rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej

·         udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego
i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy
i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych

·         organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci

·         stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej

·         prowadzenia działań profilaktycznych i wspierających rozwój dzieci z trudnościami w uczeniu się

·         współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka

·         włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia

·         stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.

              Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna, zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400), 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku, 3/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr 228, Poz. 1487) może znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:

1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania

2/    nauczyciela-terapeuty

3/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy
        w internatach prowadzonych w danym typie szkoły

4/    wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych

5/   opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3 

              Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PWK1S). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).

MS-PWK1S składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.

Realizacja MS-PWK1S obejmuje następujące moduły:

1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

2.  Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

 

Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki wczesnoszkolnej i korekcyjnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS

Moduł przedmiotowy

Przedmiot

Liczba godzin

studia stacjonarne

ECTS

PWK1S 1:

Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji

 

 

Psychologia kliniczna dziecka

 

Pedagogika przedszkolna

 

Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej

 

Przygotowanie dziecka do nauki w szkole

 

Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej

 

Programy i pakiety edukacyjne

 

30 (15w+15ćw)/E

 

30 (15w+15ćw)/E

 

60 (30w+30ćw)/E

 

30 (15ćw+15 lab.war)/ZO

 

 

30ćw/ZO

 

15lab.war/ZO

4

 

3

 

4

 

1

 

 

2

 

2

 

PWK1S 2:

Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej

 

Podstawy języka polskiego

 

Podstawy matematyki

 

Podstawy wiedzy o przyrodzie

 

Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej

 

Metodyka zajęć z zakresu edukacji matematycznej

 

Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej

 

Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej

 

Metodyka kształcenia zintegrowanego

 

Metody zabawowe w edukacji dziecka

 

Metodyka edukacji muzycznej

 

Metodyka edukacji plastycznej

 

Metodyka edukacji technicznej i komputerowej

 

Praca z dzieckiem zdolnym

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

 

30ćw/ZO

 

 

30ćw/ZO

 

 

15ćw/ZO

 

 

30(15w+15ćw)/E

 

30(15ćw+15lab.war)/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

30ćw/ZO

 

 

30(15ćw+15lab.war)/ZO

2

 

2

 

2

 

2

 

 

2

 

 

2

 

 

2

 

 

2

 

2

 

2

 

2

 

3

 

 

2

PWK1S 3:

Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna

Podstawy pedagogiki korekcyjnej

 

Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii

 

Monitorowanie rozwoju dziecka

 

Metody wspomagania rozwoju dziecka

 

Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów - metodyka projektowania działań

 

Trudności w uczeniu się czytania i pisania – diagnoza i terapia

 

Trudności w uczeniu się matematyki – diagnoza i terapia

 

Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci

 

30(15ćw+15lab.war)/E

 

30ćw/ZO

 

 

30ćw/ZO

 

30(15w+15ćw)/E

 

30ćw/ZO

 

60(30ćw+30lab.war)/E

 

 

60(15w+30ćw+15lab.war)/E

 

 

60(15w+30ćw+15lab.war)/E

 

 

30ćw/ZO

3

 

2

 

 

2

 

2

 

3

 

4

 

 

4

 

 

4

 

 

2

PWK1S 4:

Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela

Emisja głosu

 

Propedeutyka praktyk pedagogicznych

 

Praktyka asystencka w kl. I-III szkoły podstawowej

 

Praktyka asystencka w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna w kl. I-III- szkoły podstawowej

 

Praktyka asystencko-pedagogiczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)

 

Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)

 

Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w kl. I-III szkoły podstawowej

 

Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w placówkach wychowania przedszkolnego

 

15ćw/ZAL

 

15ćw/ZAL

 

1 tydz. (20 godz.)

 

 

1 tydz. (20 godz.)

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin