studia I stopnia stacjonarne
Opis Modułu Specjalnościowego: Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna
1. Charakterystyka ogólna
Celem kształcenia realizowanego w ramach modułu specjalnościowego Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna jest przygotowanie pedagogów do pracy z dziećmi od 0 do 9-10lat, posiadających wiedzę o potrzebach edukacyjnych dziecka w poszczególnych okresach rozwoju, a zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, o warunkach uczenia się, a w tym także dzieci ze specjalnymi potrzebami wsparcia, zasadach tworzenia środowiska wychowawczego w klasie szkolnej oraz terapii pedagogicznej. Przygotowanie pedagogów do pełnienia funkcji nauczycieli klas początkowych i realizacji założeń systemu zintegrowanego kształcenia obejmuje przygotowanie do realizacji założeń edukacji polonistycznej, środowiskowej, matematycznej, artystyczno-technicznej i zdrowotnej. Absolwent jest także przygotowany do organizacji i prowadzenia zajęć z zakresu terapii pedagogicznej z uczniami, którzy mają nadmierne trudności w uczeniu się. Potrafi współpracować z rodzicami na rzecz tworzenia sprzyjającego dziecku środowiska edukacyjnego, jest przygotowany do organizowania i prowadzenia pracy samokształceniowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych.
Realizacja modułu wymaga uzyskania 82 punktów ECTS.
Realizacja programu umożliwia zdobycie podstawowej wiedzy pedagogicznej i psychologicznej niezbędnej do:
· organizowania zajęć wspierających rozwój dziecka, określonych podstawą programową, skoncentrowanych na dziecku
· kształtowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego rozwoju dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb, a więc nastawionego na jednostkę, na jej rozwój podmiotowy, na maksymalizację potencjału osobistego dziecka i ukierunkowanie sposobów wyrażania indywidualności dziecka zgodnie z dobrem podmiotu i dobrem społecznym
· wcielania w życie idei wielostronnego kształcenia dziecka poprzez wychowanie i kształcenie; podejmowania wczesnej diagnozy mocnych i słabych stron dziecka, połączonej z wielostronnym oddziaływaniem (i wsparciem korekcyjnym) wraz z integracją oddziaływań środowiskowych
· rozumienia założeń konstruktywizmu poznawczego i społecznego, i stosowania ich w projektowaniu edukacji szkolnej
· udzielania pomocy każdemu dziecku w podejmowaniu ważnych dla niego i sensownych zajęć/zadań szkolnych, uczenia jak uczyć się się, wytężonej pracy i zaangażowania na rzecz własnego rozwoju, pomyślnego kształtowania swoich relacji społecznych
· organizowania zajęć prowadzących do uspołecznienia uczenia się, kształtowania „kultury klasy” i wzajemnego uczenia się dzieci
· stymulowania dzieci do różnych form aktywności, określonych w podstawie programowej
· prowadzenia działań profilaktycznych i wspierających rozwój dzieci z trudnościami w uczeniu się
· współdziałania z rodziną, innymi nauczycielami w szkole, specjalistami i środowiskiem lokalnym na rzecz kształtowania pomyślnego środowiska rozwoju dziecka
· włączania technologii informacyjnej do codziennego funkcjonowania ucznia
· stałego poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności.
Pedagog o specjalności Pedagogika wczesnoszkolna i korekcyjna, zgodnie z: 1/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z dnia 27 marca 2009 r. Nr 50, Poz.400), 2/ Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z dnia 4 lutego 2011 roku, 3/ Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z dnia 2 grudnia 2010 r. Nr 228, Poz. 1487) może znaleźć zatrudnienie na stanowiskach:
1/ nauczyciela w przedszkolach, szkołach podstawowych, placówkach wychowania przedszkolnego, placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania
2/ nauczyciela-terapeuty
3/ nauczyciela-wychowawcy w świetlicach szkolnych i nauczyciela-wychowawcy w internatach prowadzonych w danym typie szkoły
4/ wychowawcy w szkolnych schroniskach młodzieżowych
5/ opiekuna w żłobkach i klubach dziecięcych sprawujących opiekę nad dziećmi do lat 3
Powyższa koncepcja kształcenia znajduje odzwierciedlenie w konstrukcji modułu specjalnościowego (MS-PWK1S). Szczegółowe umiejscowienie poszczególnych przedmiotów w toku studiów dokumentuje plan studiów (Aneks nr …).
MS-PWK1S składa się z 4 modułów przedmiotowych, realizowanych w formie przedmiotów lub rodzajów zajęć.
Realizacja MS-PWK1S obejmuje następujące moduły:
1. Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
2. Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
3. Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
4. Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Moduły są obligatoryjne dla studentów Pedagogiki wczesnoszkolnej i korekcyjnej.
2. Moduły przedmiotowe, przedmioty, wymiar godzinowy i ECTS
Moduł przedmiotowy
Przedmiot
Liczba godzin
studia stacjonarne
ECTS
PWK1S 1:
Teoretyczne podstawy wczesnej edukacji
Psychologia kliniczna dziecka
Pedagogika przedszkolna
Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej
Przygotowanie dziecka do nauki w szkole
Wychowanie i nauczanie dzieci w grupie integracyjnej
Programy i pakiety edukacyjne
30 (15w+15ćw)/E
60 (30w+30ćw)/E
30 (15ćw+15 lab.war)/ZO
30ćw/ZO
15lab.war/ZO
4
3
1
2
PWK1S 2:
Metodyczne rozwiązania w edukacji wczesnoszkolnej
Podstawy języka polskiego
Podstawy matematyki
Podstawy wiedzy o przyrodzie
Metodyka zajęć z zakresu edukacji polonistycznej
Metodyka zajęć z zakresu edukacji matematycznej
Metodyka zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej
Metodyka wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej
Metodyka kształcenia zintegrowanego
Metody zabawowe w edukacji dziecka
Metodyka edukacji muzycznej
Metodyka edukacji plastycznej
Metodyka edukacji technicznej i komputerowej
Praca z dzieckiem zdolnym
15ćw/ZO
30(15w+15ćw)/E
30(15ćw+15lab.war)/ZO
PWK1S 3:
Profilaktyka, diagnoza i terapia pedagogiczna
Podstawy pedagogiki korekcyjnej
Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Monitorowanie rozwoju dziecka
Metody wspomagania rozwoju dziecka
Diagnoza środowiska rodzinnego ucznia i współpraca z rodziną
Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów - metodyka projektowania działań
Trudności w uczeniu się czytania i pisania – diagnoza i terapia
Trudności w uczeniu się matematyki – diagnoza i terapia
Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
30(15ćw+15lab.war)/E
60(30ćw+30lab.war)/E
60(15w+30ćw+15lab.war)/E
PWK1S 4:
Rozwój osobowy i zawodowy nauczyciela
Emisja głosu
Propedeutyka praktyk pedagogicznych
Praktyka asystencka w kl. I-III szkoły podstawowej
Praktyka asystencka w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)
Praktyka asystencko-pedagogiczna w kl. I-III- szkoły podstawowej
Praktyka asystencko-pedagogiczna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)
Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w poradniach psychologiczno-pedagogicznych lub szkołach podstawowych (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne)
Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w kl. I-III szkoły podstawowej
Praktyka pedagogiczna - dyplomowa w placówkach wychowania przedszkolnego
15ćw/ZAL
1 tydz. (20 godz.)
...
kot_teofil