diagnoza logopedyczna.doc

(39 KB) Pobierz

Diagnoza logopedyczna – określony sposób postępowania badawczego, którego celem jest potwierdzenie lub wykluczenie istnienia zjawisk logopedycznych oraz przewidywanie ich rozwoju na podstawie OBJAWÓW, PATOGENEZY i MATOMECHANIZMU

 

patogenezazespół przyczyn powodujących powstanie i rozwój zaburzenia

 

patomechanizmsposób powstawania zaburzenia. Wyjaśnia się go przez analizę czynników patogennych w punktu widzenia ich zależności i związków znaczeniowych
(ważny – mniej ważny) i przyczynowo-skutkowych

 

 

zasady postępowania przy stawianiu diagnozy:

·         db kontakt z pacjentem – poczucie bezpieczeństwa, bez krytyki, akceptacja

·         nie męczące! – dostosować do jednostki - dobór metod i narzędzi – do możliwości psychofizycznych

·         uzupełnić o badania specjalistyczne!

 

 

1.     postawienie problemu - CELzebranie informacji do wstępnego rozpoznania

a.      badanie wstępne – wywiad, obserwacja, orientacyjne badanie mowy

b.      badanie uzupełniające (zależne od rodzaju zaburzeń)

·          stan aparatu artykulacyjnego

·          funkcja połykowa, oddechowa

·          badanie słuchu, w tym fonematycznego

·          pamięć słuchowa / wg. Idy Kurcz zakres świeżej pamięci – ciąg 5-9 jednostek  - średnio 7 jednostek po jednokrotnym powtórzeniu /

·          kinestezja mowy / powtórzyć trudne artykulacyjne sylaby, wyrazy /

·          płynność i prozodia mowy / akcent, intonacja, rytm, płynność /

·          emisja głosu / niski/wysoki, czysty/ochrypły /

·          lateralizacja

·          praksja i gnozja

 

 

LATERALIZACJA – stronność – przewaga czynnościowa jednej ze stron ciała – dominacja jednej z półkul / prawostronna, lewostronna, skrzyżowana, nieustalona /

 

 

PRAKSJAzdolność wykonywania celowych ruchów – praksja ręki i oralna – zaciskanie pięści, marszczenie czoła, klaskanie, wysuwanie języka. przeczenie, oddawanie honorów wojskowych, udawanie ruchów np. gry na fortepianie, umiejętność ubierania, otwierania drzwi…

 

-praksja statycznaumiejętność właściwego ułożenia kończyn

-praksja dynamiczna – umiejętność wykonywania ruchów naprzemiennych lewej i prawej dłoni

-praksja konstrukcyjna – odtwarzanie ruchów z pamięci  (zapinanie guzików)

-praksja przestrzenna – naśladowanie ruchów kończyn stojącego naprzeciwko

 

GNOZJAzdolność rozpoznawania odbieranych bodźców na podstawie analizy i syntezy
-g. wzrokowa – czy poznaje kształty, barwy

-g. słuchowa – czy kojarzy dźwięki z sytuacjami, przedmiotami, odtwarza melodie, rytmy

-g. dotykowa – poznać przedmioty poprzez wyczuwanie dłonią przy zamkniętych oczach.

 

 

 

 

2.     wysunięcie hipotezy - CEL - potwierdzić wcześniejsze przypuszczenia i opracować terapię

 

a.      badanie podstawowe – badanie
rozumienia /pojedyncze słowa, połączenia słowne, zdania złożone /
mówienia / fonetyczne, leksykalne, gramatyczne, ekspresyjne /
czytania i pisania / czytanie głośne, ciche ze zrozumieniem, przepisywanie, pisanie z pamięci, ze słuchu, samodzielne pisanie na dowolny temat /

 

b.      ocena językowej sprawności sytuacyjnej, społecznej
[ jedyny w Polsce TEST SPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ Z. TARKOWSKIEGO ]
 

i.  społeczna – to jest auto, to jest porsche

ii.                       sytuacyjna – dzień dobry, cześć stara, hej

iii.                     pragmatyczna – w aptece lekarstwa czy warzywa?

 

c.      badania specjalistyczne  (neurologiczne, psychologiczne, EEG, badanie słuchu, ortodoncyjne, tomograf itd.)

 

3.     weryfikacja hipotezyCEL ustalenie programu terapii i prowadzenie jej z zgodnie z metodyką postępowania logopedycznego dla danego zaburzenia.

 

- ustalenie programu terapii

- czasu trwania spotkań

- częstotliwości

- metod i narzędzi

- prognoza

 

 

O TRAFNOŚCI HIPOTEZY ŚWIADCZĄ EFEKTY TERAPII

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin