Matematyka do nauki.doc

(58 KB) Pobierz
1

1.     Przynoszenie  określonej  liczby przedmiotów  ( 0-5) ,potem ( 6-10)          z coraz   większej odległości ( zapamiętywanie liczebnika).

Mamy  przygotowany szablon z określoną liczbą schematów( np. obrysy łyżek)

Polecenie  : PRZYNIEŚ TRZY ŁYŻKI! ZOBACZ TYLE ILE JEST NARYSOWANYCH!

Jeżeli przyniesiona ilość jest nieodpowiednia  mówimy – POŁÓŻ NA SCHEMATACH, ZOBACZ JEST ZA DUŻO (LUB ZA MAŁO ) 

2.Przeliczanie ilości przedmiotów  ułożonych  w pewnej  odległości- IDŹ ,POLICZ ILE JEST  KUBKÓW! Dziecko  wraca  zadajemy pytanie- iLE TAM JEST KUBKOW? 

3.To  samo  powtarzamy  z dwoma zbiorami ( różne przedmioty)

PRZYNIEŚ  DWA  NOŻE  I TRZY  WIDELCE!

POLICZ  ILE JEST  AUT  I  ILE JEST PIŁEK.

(utrzymywanie w pamięci  dwóch liczebników )

W tym wypadku również uzywamy schematów. 

4.Określenia językowe  - dużo i mało -  różne rodzaje pytań 

GDZIE  JEST DUŻO?

CZEGO JEST  DUŻO?

KTO  MA DUŻO?

JAKICH JEST DUŻO?

KOMU DAŁAM DUZO?

ILE TU JEST?  A ILE  TU? ( dwa  zbiory)

Operujemy  różnymi zbiorami -  np. mało  dużych piłek  i  dużo małych kulek. 

Po  poprawnych określeniach  językowych przystępujemy  do działania 

-  dzielenie  zbioru  na dwa podzbiory-

DAJ  MAMIE DUŻO CUKIERKÓW CUKIERKÓW TACIE  MAŁO  CUKIERKÓW.

WRZUĆ PIŁKI  DO  PUDEŁEK – DO ZIELONEGO  DUZO, DO CZERWONEGO MAŁO PIŁEK. 

Można  przyklejać elementy, rysować lub zamalowywać.

 5. Jeżeli  zadania są poprawnie wykonywane  przechodzimy do wprowadzenia pojęć WIĘCEJ,MNIEJ  -  etapy postępowania  jak wyżej.

6.Wprowadzenie  określenia  TYLE SAMO  poprzez  łączenie w pary

wybieramy  dwa  zbiory  np.  koty  i miski 

używamy  określeń- DAJ  KAŻDEMU KOTU MISKĘ 

 każdy  KOT  MA MISKĘ -  JEST TYLE  SAMO  KOTÓW  CO MISEK

KAŻDY KOT MA MISKĘ – WYSTARCZYŁO  MISEK- JEST TYLE SAMO MISEK CO KOTÓW

7.Następnie  wybieramy zbiory o różnej liczebności- ZOBACZ  ZABRAKŁO MISEK, MISEK JEST MNIEJ NIŻ KOTÓW, KOTÓW JEST WIĘCEJ NIŻ MISEK

ZOBACZ JEST  ZA DUŻO  MISEK- MISEK JEST WIĘCEJ NIŻ KOTÓW, KOTÓW JEST MNIEJ NIŻ MISEK

8.Przechodzimy  do działania-  przynoszenie, naklejanie,rysowanie-

TU   WAZONY – NARYSUJ  WIĘCEJ KWIATÓW NIŻ WAZONÓW! 

Poprawność sprawdzamy z dzieckiem łącząc elementy w pary ( nie musimy podawać liczebników) 

9.Szeregowanie  elementów wg  określonej  cechy  :grubość, długość,wielkość,szerokość, liczebność- wprowadzmy  określenia: 

-  NAJWIĘKSZY, NAJGRUBSZY, NAJMNIEJSZY  itd.

- UŁÓŻ  OD NAJGRUBSZEGO DO NAJCIEŃSZEGO

 

- ważne –układanie  zbiorów wg wzrastającej lub malejącej liczby elementów 

GDZIE  JEST NAJWIĘCEJ?  GDZIE JEST  NAJMNIEJ? 

Wykonujemy  dużo ćwiczeń rysunkowych gdyż dzieciom sprawia to trudność, najlepiej zaczynać w dwóch  rozchodzących  się  liniach.

10.Wkładanie elementu  w szereg 

Dziecko  musi  ocenić w którym miejscu  należy  rozsunąć elementy( ułożone wcześniej przez nas) , rozsunąć  i  włożyć element  do szeregu. 

DOBRZE -  TUTAJ  PASUJE-  JEST  WIĘKSZY OD TEGO ..A  MNIEJSZY  OD TEGO…

11.Dokładanie  zbiorów  o takiej samej  liczebności – narysowane  rózne przedmioty, różnej wielkości , w rozmaitych układach na planszy- stopniowo  przechodzimy  do  oznaczeń symbolicznych  -  na jednej planszy  psy, na następnej tyle samo kwadratów, a potem kresek. 

Możemy  rysować  paluszki  ale w różnych układach.

Jeżeli  dziecko  prawidłowo  dokłada  sprawdzamy wykonanie następujących poleceń:

NA STOLE  LEŻĄ  AUTA– NARYSUJ  TYLE KRESEK  ILE JEST AUT!

DAJ  MI TYLE CUKIERKÓW ILE KRESEK NARYSOWAŁAM!

12.Podczas  dokładania  zbiorów o takiej samej liczebnośći wypowiadamy  odpowiedni  liczebnik  ale nie przeliczamy  zbioru  -   TU  JEST   5 ( NP.KOTÓW)  ,GDZIE JEST  TYLE SAMO?  TAK  - TU  PIĘĆ I TU PIĘĆ

13.Podawanie  kartonów z określona liczba elementów-  DAJ  TRZY! (nie mówimy nazwy elementów)

Jeżeli zadanie jest poprawnie wykonane -  możemy  zacząć dokładanie  liczebników zapisanych literami  i  na końcu dokładanie cyfr.

14.Przeliczanie -  zaczynamy  od przedmiotów z naszego  otoczenia- musimy  nauczyć dziecko reakcji  na pytanie  ILE?  Pytanie to  powinno  zmuszać dziecko do ocenienie liczebności zbioru  wzrokowo lub rozpoczęcia przeliczania (każdy przedmiot może być tylko raz dotknięty) Nie jest potrzebne dodatkowe polecenie – POLICZ 

Jeżeli  nastąpilo poprawne przeliczenie – po chwili  pytamy- ILE  KRZESEŁ? 

15 Zabawy  w chowanie przedmiotów pod chustkę, do torby , do pudełka ,zmiany układów, przechodniości,itp.

POPATRZ  MAM  KLOCKI! ILE JEST  KLOCKÓW? Dziecko  liczy – jest 8.

TERAZ  UKŁADAMY Z TYCH KLOCKÓW WIEŻĘ- ILE TERAZ JEST KLOCKOW? 

Jeżeli  dziecko liczy jeszcze raz  wówczas-….. popatrz  nic  nie zabrałam, nic nie dołożyłam, mam tyle samo co było, ile? 

Mam  siedem  lalek każdej lalce ubierzemy  kapelusz.Ile jest kapeluszy? Na każdym  kapeluszu  jest kwiatek. Ile jest kwiatków?

16.Przynoszenie, naklejanie, rysowanie  określonej liczby elementów  wg  zapisu  - liczebnik zapisany literami lub cyfrą  i  odwrotnie  podpisywanie(lub dokładanie etykietek) do  zbiorów

17.mamy  dwa  zbiory o różnej liczebności ( zaczynamy od różnicy jednoelementowej)

CZEGO  JEST  WIĘCEJ?  UŁÓŻ  W PARY! ( klocki  i  guziki)

TAK, ZABRAKLO GUZIKÓW, KLOCKÓW JEST WIĘCEJ.  Teraz ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin