1. Przynoszenie określonej liczby przedmiotów ( 0-5) ,potem ( 6-10) z coraz większej odległości ( zapamiętywanie liczebnika).
Mamy przygotowany szablon z określoną liczbą schematów( np. obrysy łyżek)
Polecenie : PRZYNIEŚ TRZY ŁYŻKI! ZOBACZ TYLE ILE JEST NARYSOWANYCH!
Jeżeli przyniesiona ilość jest nieodpowiednia mówimy – POŁÓŻ NA SCHEMATACH, ZOBACZ JEST ZA DUŻO (LUB ZA MAŁO )
2.Przeliczanie ilości przedmiotów ułożonych w pewnej odległości- IDŹ ,POLICZ ILE JEST KUBKÓW! Dziecko wraca zadajemy pytanie- iLE TAM JEST KUBKOW?
3.To samo powtarzamy z dwoma zbiorami ( różne przedmioty)
PRZYNIEŚ DWA NOŻE I TRZY WIDELCE!
POLICZ ILE JEST AUT I ILE JEST PIŁEK.
(utrzymywanie w pamięci dwóch liczebników )
W tym wypadku również uzywamy schematów.
4.Określenia językowe - dużo i mało - różne rodzaje pytań
GDZIE JEST DUŻO?
CZEGO JEST DUŻO?
KTO MA DUŻO?
JAKICH JEST DUŻO?
KOMU DAŁAM DUZO?
ILE TU JEST? A ILE TU? ( dwa zbiory)
Operujemy różnymi zbiorami - np. mało dużych piłek i dużo małych kulek.
Po poprawnych określeniach językowych przystępujemy do działania
- dzielenie zbioru na dwa podzbiory-
DAJ MAMIE DUŻO CUKIERKÓW CUKIERKÓW TACIE MAŁO CUKIERKÓW.
WRZUĆ PIŁKI DO PUDEŁEK – DO ZIELONEGO DUZO, DO CZERWONEGO MAŁO PIŁEK.
Można przyklejać elementy, rysować lub zamalowywać.
5. Jeżeli zadania są poprawnie wykonywane przechodzimy do wprowadzenia pojęć WIĘCEJ,MNIEJ - etapy postępowania jak wyżej.
6.Wprowadzenie określenia TYLE SAMO poprzez łączenie w pary
wybieramy dwa zbiory np. koty i miski
używamy określeń- DAJ KAŻDEMU KOTU MISKĘ
każdy KOT MA MISKĘ - JEST TYLE SAMO KOTÓW CO MISEK
KAŻDY KOT MA MISKĘ – WYSTARCZYŁO MISEK- JEST TYLE SAMO MISEK CO KOTÓW
7.Następnie wybieramy zbiory o różnej liczebności- ZOBACZ ZABRAKŁO MISEK, MISEK JEST MNIEJ NIŻ KOTÓW, KOTÓW JEST WIĘCEJ NIŻ MISEK
ZOBACZ JEST ZA DUŻO MISEK- MISEK JEST WIĘCEJ NIŻ KOTÓW, KOTÓW JEST MNIEJ NIŻ MISEK
8.Przechodzimy do działania- przynoszenie, naklejanie,rysowanie-
TU SĄ WAZONY – NARYSUJ WIĘCEJ KWIATÓW NIŻ WAZONÓW!
Poprawność sprawdzamy z dzieckiem łącząc elementy w pary ( nie musimy podawać liczebników)
9.Szeregowanie elementów wg określonej cechy :grubość, długość,wielkość,szerokość, liczebność- wprowadzmy określenia:
- NAJWIĘKSZY, NAJGRUBSZY, NAJMNIEJSZY itd.
- UŁÓŻ OD NAJGRUBSZEGO DO NAJCIEŃSZEGO
- ważne –układanie zbiorów wg wzrastającej lub malejącej liczby elementów
GDZIE JEST NAJWIĘCEJ? GDZIE JEST NAJMNIEJ?
Wykonujemy dużo ćwiczeń rysunkowych gdyż dzieciom sprawia to trudność, najlepiej zaczynać w dwóch rozchodzących się liniach.
10.Wkładanie elementu w szereg
Dziecko musi ocenić w którym miejscu należy rozsunąć elementy( ułożone wcześniej przez nas) , rozsunąć i włożyć element do szeregu.
DOBRZE - TUTAJ PASUJE- JEST WIĘKSZY OD TEGO ..A MNIEJSZY OD TEGO…
11.Dokładanie zbiorów o takiej samej liczebności – narysowane rózne przedmioty, różnej wielkości , w rozmaitych układach na planszy- stopniowo przechodzimy do oznaczeń symbolicznych - na jednej planszy psy, na następnej tyle samo kwadratów, a potem kresek.
Możemy rysować paluszki ale w różnych układach.
Jeżeli dziecko prawidłowo dokłada sprawdzamy wykonanie następujących poleceń:
NA STOLE LEŻĄ AUTA– NARYSUJ TYLE KRESEK ILE JEST AUT!
DAJ MI TYLE CUKIERKÓW ILE KRESEK NARYSOWAŁAM!
12.Podczas dokładania zbiorów o takiej samej liczebnośći wypowiadamy odpowiedni liczebnik ale nie przeliczamy zbioru - TU JEST 5 ( NP.KOTÓW) ,GDZIE JEST TYLE SAMO? TAK - TU PIĘĆ I TU PIĘĆ
13.Podawanie kartonów z określona liczba elementów- DAJ TRZY! (nie mówimy nazwy elementów)
Jeżeli zadanie jest poprawnie wykonane - możemy zacząć dokładanie liczebników zapisanych literami i na końcu dokładanie cyfr.
14.Przeliczanie - zaczynamy od przedmiotów z naszego otoczenia- musimy nauczyć dziecko reakcji na pytanie ILE? Pytanie to powinno zmuszać dziecko do ocenienie liczebności zbioru wzrokowo lub rozpoczęcia przeliczania (każdy przedmiot może być tylko raz dotknięty) Nie jest potrzebne dodatkowe polecenie – POLICZ
Jeżeli nastąpilo poprawne przeliczenie – po chwili pytamy- ILE KRZESEŁ?
15 Zabawy w chowanie przedmiotów pod chustkę, do torby , do pudełka ,zmiany układów, przechodniości,itp.
POPATRZ MAM KLOCKI! ILE JEST KLOCKÓW? Dziecko liczy – jest 8.
TERAZ UKŁADAMY Z TYCH KLOCKÓW WIEŻĘ- ILE TERAZ JEST KLOCKOW?
Jeżeli dziecko liczy jeszcze raz wówczas-….. popatrz nic nie zabrałam, nic nie dołożyłam, mam tyle samo co było, ile?
Mam siedem lalek każdej lalce ubierzemy kapelusz.Ile jest kapeluszy? Na każdym kapeluszu jest kwiatek. Ile jest kwiatków?
16.Przynoszenie, naklejanie, rysowanie określonej liczby elementów wg zapisu - liczebnik zapisany literami lub cyfrą i odwrotnie podpisywanie(lub dokładanie etykietek) do zbiorów
17.mamy dwa zbiory o różnej liczebności ( zaczynamy od różnicy jednoelementowej)
CZEGO JEST WIĘCEJ? UŁÓŻ W PARY! ( klocki i guziki)
TAK, ZABRAKLO GUZIKÓW, KLOCKÓW JEST WIĘCEJ. Teraz ...
m.pokora