9195.doc

(61 KB) Pobierz
Szkoła Podstawowa Nr 2

Szkoła  Podstawowa  Nr 2

im. Św. Kingi  w  Sanoku

38-500 Sanok

ul. Rymanowska 17

 

 

 

 

 

 

PROGRAM  ROZWIJANIA ZAINTERESOWAŃ CZYTELNICZYCH

„MALI MIŁOŚNICY KSIĄŻKI”

dla  uczniów  kl. II  świetlicy szkolnej

przeznaczony  do  realizacji  w  roku  szkolnym  2010/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                              Opracowały:

                                                                                                      mgr  U. Pelc

                                                                                                      mgr  E. Gruba

                                                                                  nauczyciele– wychowawcy

                                                                          świetlicy

 

 

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

„MALI MIŁOŚNICY KSIĄŻKI”

 

 

Po staroświecku

powiem, że czytanie książek

to największa zabawa

jaką sobie ludzkość wymyśliła.

                Wisława Szymborska

 

 

Ważnym źródłem wiedzy wykorzystywanym w procesie dydaktyczno-                                -wychowawczym jest książka. Przekazuje ona wiedzę o świecie, wpływa na wolę i uczucia, kształtuje postawy życiowe i charakter. Pozwala kształtować zasady społeczno-moralne dziecka, budzi jego przeżycia estetyczne.

Książka nie tylko wzbogaca wiedzę, rozwija intelekt, ale jest także źródłem rozrywki i zabawy, może stać się drogowskazem i przyjacielem.  Dzieci, które czytają, ładniej wypowiadają się, posiadają bogatsze słownictwo, popełniają  mniej błędów ortograficznych.

„Człowiek nie rodzi się czytelnikiem, czytelnika trzeba  wychować”- dlatego też, w czasach przekazu medialnego, tak istotne jest rozwijanie i wspieranie zainteresowań czytelniczych.

   Program „Mali miłośnicy książki” powstał, by wspierać rozwój zainteresowań czytelniczych wśród wychowanków świetlicy.

Konstruując go, pragnęłyśmy odnieść się do zalet płynących  z pracy z książką. Zadania dobrano tak, by pozwoliły rozwijać zainteresowanie i motywację uczniów do czytania książek . Naszym celem między innymi jest doskonalenie umiejętności czytania, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie wyobraźni. Jednocześnie program zakłada zapoznanie dzieci z dorobkiem literackim wybranych autorów, a także terminami i pojęciami związanymi z biblioteką        i czytelnią.

Uważamy, że ciekawymi formami realizacji będą:

-         czytanie książek przez gości zaproszonych na zajęcia świetlicowe,

-         redagowanie kącika „To warto przeczytać”,

-         inscenizacje wybranych utworów,

-         przewidziane konkursy.

Zajęcia przeznaczone są dla uczniów klas II uczęszczających do świetlicy szkolnej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CELE ZAJĘĆ PROGRAMU CZYTELNICZEGO

 

 

 

              Cele ogólne:

 

·        rozwijanie zainteresowań książką,

·        rozbudzanie motywacji do czytania książek.

 

 

Cele  szczegółowe:

 

·        doskonali umiejętność czytania, wzbogaca słownictwo,

·        kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,

·        rozwijanie wyobraźni twórczej, plastycznej, teatralnej,

·        zdobywanie wiedzy o autorach książek dla dzieci i poznawanie ich twórczości,

·        kształtowanie umiejętności samodzielnego korzystania ze zbiorów bibliotecznych,

·        poznawanie terminów i pojęć związanych z biblioteką i książką,

·        wdrażanie do poszanowania książek,

·        rozwijanie pamięci, koncentracji, fantazji,

·        wyrabianie postaw świadomego i pożytecznego spędzania czasu.

 

 

 

 

 

 

METODY I FORMY PRACY

 

 

Metody:

·        praca z tekstem,

·        pogadanka z elementami dyskusji,

·        inscenizacje,

·        prezentacje,

·        prace plastyczne,

·        ćwiczenia praktyczne,

·        konkursy.

 

Formy:

·        praca indywidualna,

·        praca zbiorowa,

·        praca w grupach.

 

Współpraca:

·        biblioteka, czytelnia szkolna,

·        biblioteka publiczna,

·        nauczyciele,

·        rodzice (rodzeństwo).

 

 

 

 

 

 

ZADANIA I FORMY REALIZACJI PROGRAMU

 

 

1. Włączenie się do akcji „Cała Polska czyta dzieciom”:

·        wspólne głośne czytanie książek, czasopism,

·        zapraszanie do czytania starszych uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły itp.,

·        zorganizowanie akcji edukacyjnej dla rodziców (broszura, gazetka):

     „Dlaczego warto czytać dzieciom?”.

 

2. Wdrożenie do samodzielnego czytania:

·        stałe godziny czytelnicze,

·        czytanie lub słuchanie wybranych książek w domu i prezentowanie ich na zajęciach,

·        Konkurs Pięknego Czytania,

·        prowadzenie kącika pod hasłem „To warto przeczytać” (zamieszczanie materiałów przygotowanych przez uczniów),

·        wykorzystanie technologii informacyjnej (adaptacje filmowe znanych książek dla dzieci, słuchanie bajek z taśm magnetofonowych, itp.),

·        założenie biblioteczki świetlicowej.

 

3. Rozwijanie wyobraźni twórczej, plastycznej i teatralnej:

·        samodzielne redagowanie krótkich tekstów literackich (historyjki, komiksy, itp.),

·        inscenizowanie fragmentów tekstów, wierszy,

·        ilustrowanie tekstów literackich,

·        konkurs plastyczny,

·        przygotowanie przedstawienia teatralnego.

 

4. Poznawanie twórczości poetów i pisarzy literatury dziecięcej:

·        cykl zajęć poświęcony twórczości wybranych autorów,

·        prowadzenie dzienniczków czytelniczych,

·        konkurs recytatorski,

 

5. Współpraca z biblioteką i księgarnią:

·        lekcje biblioteczne w bibliotece i czytelni szkolnej,

·        lekcje biblioteczne w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Sanoku,

·        wycieczka do księgarni.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

 

 

·        uczeń chętnie czyta,

·        korzysta ze zbiorów bibliotecznych,

·        wypowiada się na temat przeczytanych tekstów, rozumie przeczytany tekst,

·        poznał twórczość wybranych poetów i pisarzy,

·        inscenizuje wiersze i fragmenty utworów,

·        przedstawia na ilustracji treść przeczytanych tekstów,

·        umie właściwie zachować się w bibliotece i czytelni,

·        szanuje książki,

·        zna inne formy poznawania literatury.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EWALUACJA

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin