subkultury.doc

(66 KB) Pobierz
Dudek Monika, pedagogika III r/ dzienne/ gr 1

Dudek Monika, pedagogika III r/ dzienne/ gr 1

 

Subkultury M ł odzie ż owe w Polsce

 

1. Bikiniarze

Subkultura ta działała w latach 50. Bikiniarze wywodzili się głównie spośród młodzieży

inteligenckiej, odrzucali oficjalnie propagowane wzorce; cenili indywidualność i osobistą

wolność , starali się odróżniać od szarego tłumu. Przede wszystkim jednak byli zafascynowani wszelkimi przejawami zachodniej kultury. Zewnętrznym wyróżnikiem bikiniarskiego stylu życia był wygląd: włosy zaczesane do tyłu, obszerne welwetowe marynarki, kolorowe szerokie krawaty, wąski spodnie zaprasowane na kant i sięgające do kostek, kolorowe skarpetki oraz buty na grubej podeszwie. Muzyk ą wyrażającą najlepiej tęsknoty, za kolorowym wolnym światem, był jazz. Osoby, które mogły się pochwalić znajomością nowinek mody, muzyki, ta ń ca, literatury lub sztuki cieszyły się największą atrakcyjnością w subkulturowych kręgach. Prywatki były ważnym elementem bikiniarskiego stylu życia.

Charakterystyczna dla bikiniarzy by ł a równie ż duża, jak na ówczesne czasy, swoboda

obyczajowa w relacjach damsko męskich (model tych stosunków był partnerski obu stronom przyznawano równe prawa).

Po odwilży w 1956 roku przejawiającej się m. in. szerszym otwarciem Polski na ś wiat

Zachodu, subkultura bikiniarzy stopniowo zanik ł a.

2. Hipisi

Ruch ten powstał w połowie lat 60. w Stanach Zjednoczonych. Do powstania subkultury

hipisów przyczyni ł się m. in. kryzys kultury amerykańskiej.

Ruch ten w Polsce pojawił się w większych miastach pod koniec lat 60. W latach 70 moda na

hipisowanie dotarła do mniejszych miast. Ze względu na sytuację społeczno polityczną

wzorce kultury młodzieżowej Zachodu docierały do kraju głównie za pośrednictwem muzyki

rockowej i indywidualnych kontaktów. Założenia ideologii polskich hipisów by ł y

modyfikacj ą poglądów młodzieży amerykańskiej, dostosowaną do specyfiki lokalnej. Nacisk był położony na:

- sprzeciw wobec aparatu państwowego, postępu technicznego i tradycyjnych instytucji

społecznych,

- życie chwilą : „tu i teraz”, bez troszczenia się o przyszły byt,

- unikanie życia ustabilizowanego i brak dążenia do osiągnięcia lepszego statusu społecznego,

- preferowanie wolnych związków między kobietami i mężczyznami,

- traktowanie przedmiotów, należących do członków grupy jako wspólnej własności,

- unikanie powołania do wojska,

- bierne przyjmowanie społecznej krytyki życia i poglądów hipisów.

Subkultura hipisów miała w polskich warunkach ograniczone możliwości rozwoju. Jej

członkowie byli krytykowani przez opinie publiczną za uleganie zachodnim, burżuazyjnym

modom; milicja traktowała środowisko hipisowskie jako zdecydowanie kryminogenne. Hipisi

byli też atakowani przez wywodzące się z podkultury więziennej grupy gitowców. Co kilka

lat obserwuje się wzrost zainteresowania symboliką i ideologią hipisowską .

3. Git- ludzie (subkultura grypserki)

Subkultura gitowców pojawiła się w szkołach na początku lat 70. Nauczycieli i

wychowawców zaniepokoiły powtarzające się przypadki zastraszania uczniów, połączone z

wymuszaniem pieniędzy niszczeniem mienia oraz prześladowaniem kolegów. Subkultura git-

ludzi była odbiciem zjawiska „drugiego życia”, które pojawiło się w latach 50. w zakładach

wychowawczych i poprawczych oraz zakładach karnych dla młodocianych więźniów.

Młodzież , opuszczająca placówki resocjalizacyjne, przenosiła zasady funkcjonowania

subkultury na wolność . Cechą charakterystyczną subkultury gitowców było:

- kult siły, rozumianej jako sprawność fizyczna i przymioty ducha,

- odwaga i gotowość do podjęcia walki w obronie swoich racji,

- demonstrowanie przywiązania do reguł przestępczego świata i wzorca „prawdziwego

przestępcy”,

- lojalność, solidarność i uczciwość wobec członków grupy,

- spryt, bezwzględność i cynizm w kontaktach ze światem nie przestępczym; kierowanie się wyłącznie własną korzyścią i eksploatowanie „frajerów”,

- lekceważenie zasad współżycia społecznego,

- apoteoza męskości połączona z pogard ą dla wszelkich przejawów słabości,

- pogardliwy, lekceważący stosunek do kobiet.

Ciekawym elementem subkultury były rytuały: zawarcie braterstwa krwi, mającego

cementować przyjaźń między gitowcami. Ważnym elementem grupowej aktywności był o zbiorowe picie alkoholu.

Zewnętrznymi przejawami przynależności do subkultury git- ludzi były tatuaże i sznyty.

Grupą młodzieżową , którą git-ludzie prześladowali ze szczególną zaciekłością byli hipisi.

Subkultura git- ludzi zaczęła tracić znaczenie pod koniec 70. i wkrótce jej działalność

zupełnie zanikła.

4. Chuligani

Na gruncie kryminologii określa się czyny chuligańskie jako rodzaj zachowań agresywnych o charakterze irracjonalnym.

Do najważniejszych cech chuligańskiej subkultury zalicza się :

- negatywny, lekceważący stosunek do zasad współżycia społecznego,

- pozytywne wartościowanie takich przymiotów, jak odwaga, siła fizyczna, skłonność do

podejmowania ryzyka, cwaniactwo, pogardliwy stosunek do kobiet,

- popełnianie przestępstw o charakterze nieekonomicznym,

- niedojrzałość, wyrażająca się niezdolnością do odraczania gratyfikacji, nieuwzględnianiem

rezultatów własnych działań oraz brakiem planów na przyszłość .

Inne cechy grup chuligańskich to:

- działanie na określonym terytorium, niejednorodny charakter grupy,

- różny stopie ń organizacji (elita, centrum, zespół peryferyjny)

- charakter ewolucyjny; z biegiem czasu obserwuje się wzrost solidarności i dyscypliny

grupowej oraz dokonywanie coraz poważniejszych przestępstw.

5. Punki

Słowo punk oznacza śmieci, rzeczy bezwartościowe, tandetne; jest też slangowym

synonimem homoseksualisty i lumpa. Nazwa subkultury odzwierciedla jej główne cechy:

buntowniczy, prowokujący i nihilistyczny charakter. Członkowie grupy protestowali

przeciwko zastanemu porządkowi społecznemu, poddawali krytyce otaczającą ich

rzeczywistość .

Charakterystyczne cechy ideologii punków to:

- zdecydowane odrzucenie tradycyjnego systemu społecznego,

- kwestionowanie wszelkiego rodzaju autorytetów,

- sprzeciw wobec dyskryminacji, rasizmu, podziałów politycznych i ekonomicznych,

- krytyka tradycyjnych wartości i realizujących je instytucji społecznych (wojsko, policja

kościół),

- nieufność wobec mass mediów,

- nastawienie anarchistyczne, pacyfistyczne, a w części środowisk proekologiczne,

- negowanie przyszłości i przeszłości życie chwilą, teraźniejszą .

Dla subkultury punków charakterystyczny jest brak liderów, ideologów oraz sformalizowanej

struktury. Strój punka ma charakter niedbały i celowo antyestetyczny. W jego skład wchodzą

skórzana lub dżinsowa kurtka nabijana ćwiekami, dżinsowe spodnie, oraz ciężkie, wojskowe

buty. Fryzura ma postać biegnącego przez środek głowy czuba. Muzyka, tworzona i słuchana

przez punków również ma charakter antyestetyczny. Jest ogromnie dynamiczna, agresywna,

nieskomplikowana. W Polsce największa aktywność ruchu punk przypada na lata 80. Rozwój

kultury, analogicznie, jak na Zachodzie, można uznać za reakcję młodzieży na sytuację

kryzysową . Specyfiką ruchu był bunt przeciwko państwu komunistycznemu, jego agendom.

Obecnie subkultura ta ma w Polsce znaczenie marginalne. Jej wpływ można obserwować

ównie w postaci kierunków w muzyce młodzieżowej.

6. Skini (skinheadzi)

Subkultura ta pojawiła się w Anglii w połowie lat 60. Nazwa odnosi się do głównej cechy

wyglądu skina: krótkich lub ogolonych do samej skóry włosów, kurtka typu flyers, dżinsowe

spodnie z podwiniętymi nogawkami, szerokie, elastyczne szelki oraz wysokie, ciężkie i

wypastowane do połysku buty. Wygląd skina ma spełniać kilka funkcji: symbolizuje

zdecydowanie i ciągłą gotowość do walki, ma wzbudzać respekt, jest przejawem swoiście

pojmowanej przez skinów idei czystości i porządku. Wywodzą się spośród młodzieży

robotniczej. Główn ą cech ą tej subkultury jest silne przywiązanie do wąsko rozumianej

spo ł eczno ś ci lokalnej. W Polsce przejawy działalności skinów obserwuje się od około 20 lat. Ideologia ruchu ma charakter skrajne nacjonalistyczny. Propagowane hasła są przejawem

postaw wręcz faszystowskich. Celem ataków są ludzie należący do mniejszości etnicznych,

będący zaprzeczeniem swoiście pojmowanej idei siły i porządku. Przejawem odwagi i

determinacji są samookaleczenia i tatuaże. Skini uważają się za obrońców tożsamości i

tradycji narodu polskiego. Młodzi mężczyźni należący do tej grupy są zwykle wysportowani i

sprawni fizycznie Z reguły nie nadużywają alkoholu, nie używają też narkotyków. Działają w

zorganizowanych, kierowanych przez przywódców grupach wywodzących się z jednej

dzielnicy miasta. Atak kończy się zwykle ciężkim pobiciem lub okaleczeniem ofiar.

7. Sataniści

Przejaw fascynacji szatanem. Powstanie tej subkultury w Polsce przypada na środek lat 80.i

wiąże się z rosnącą w tym czasie popularnością zespołów heavy – metalowych. Podczas

koncertów można obserwować elementy symboliki i rytualnych gestów charakterystycznych

dla subkultury satanistów. Zewnętrznymi oznakami identyfikacji z satanizmem są długie

włosy, czarne skórzane, nabijane ćwiekami kurtki z malowanymi na plecach lub wyszytymi

wizerunkami diabła lub kozła oraz napisami będącymi wyrazem uwielbienia dla szatana,

pentagram, wisiorki w postaci odwróconego krzyża, trzy szóstki oraz pozdrowienie

symbolizujące rogi szatana.

Najbardziej znanym obrzędem satanistycznym jest czarna msza. Rytuał ten polega na

odwróceniu i zbezczeszczeniu porządku liturgii chrześcijańskiej. Subkultura ta zyska ł a sobie

również ponurą sławę ze względu na inne działania o charakterze przestę pczym;

dewastowanie cmentarzy, profanacje zwłok, kradzieże i akty wandalizmu w kościoł ach oraz

znęcanie się nad zwierzętami. Sataniści stali się symbolem subkultury dewiacyjnej o

charakterze kryminogennym.

Od około dziesięciu lat działalność satanistów w Polsce stopniowo zanika.

8. Rastafarianie

Ruch rastafarian ma charakter religijno - filozoficzny. Nazwa tego ruchu wywodzi się od

imion Ras Tafari Makkonena, etiopskiego księcia, który w 1930r. został cesarzem i był

później znany jako Hajle Sellasje. Zasady postępowania rastafarian to:

- nieużywanie alkoholu i narkotyków,

- spożywanie żywności czystej ekologicznie,

- wyzbycie się przemocy,

- propagowanie zasad braterstwa i równości między ludźmi,

- prowadzenie spokojnego trybu życia, wolnego od rywalizacji, agresji i stresu.

Zewnętrzną oznaką przynależności do ruchu to: akcentowanie w noszonym stroju kolorów

flagi etiopskiej, włosy – „dredy”. Ulubioną muzyk ą rastafarian to regge.(połączenie muzyki

jamajskiej, bluesa i soulu). Wykonawcą regge by ł Bob Marley.

Właśnie popularność tego rodzaju muzyki była jedną z przyczyn pojawienia się tej subkultury

w Polsce we wczesnych latach 80.

9. Graficiarze (sprejowcy)

Mianem graffiti określa się rysunki i napisy, wykonywane w miejscach publicznych. W

Polsce początki tej subkultury sięgają lat 80. Największy rozwój przypada natomiast na

początkowy okres transformacji ustrojowej. Grafficiarze najczęściej działają w grupach, w

nocy. Rysunki mogą mieć charakter własnych kompozycji lub być inspirowane.

Zdaniem opinii publicznej ich działalność przynosi szkody materialne. Według grafficiarzy-

rozjaśnia i ubarwia otaczający ich, szary świat.

Napisy i rysunki są swoistym wołaniem o zauważenie problemów i niepokojów młodzieży.

Nocne malowanie pozwala zaspokoić potrzebę ryzyka, dostarcza mocnych wrażeń i jest

okazją do wykazania się odwagą .

10. Squatersi

Nielegalnie zajmują puste niezamieszkałe budynki lub mieszkania. W Polsce subkultura ta

obecna jest od lat 80. Wspólnoty funkcjonują w  większych miastach. Grupy są tworzone

przez młodych ludzi. Pod wspólnym dachem mieszkaj ą zarówno osoby niechętnie nastawione

do społeczeństwa dorosłych, uciekinierzy z domów rodzinnych młodzież pragnąca po prostu

zakosztować niezależnego, samodzielnego życia. Wszystkich uczestników squautułą czy

przekonanie, że niezależnie od zamożności, każdy ma prawo do dachu nad głową . Wspólnoty

te są atrakcyjne dla nieletnich uciekinierów z placówek opiekuńczo- wychowawczych, osób,

które popadły w konflikt z prawem, oraz narkomanów.

11. Metalowcy

Powstała w latach 70. subkultura metalowców wzięła swoją nazwę od ciężkiej, dynamicznej

muzyki rockowej. Na wizerunek metalowca składają się długie włosy, obcisłe spodnie,

skórzane kurtki, czarne T-shirty, ćwiekowane pasy, rękawiczki z obciętymi palcami. Podczas

koncertów dominuje atmosfera tajemniczości i grozy, budowana za pomocą scenografii,

efektów specjalnych, strojów i zachowań muzyków. Subkultura metalowców nie opiera się na

żadnej spójnej ideologii. Zwykle wyróżnia się w jej obrębie dwa nurty- sataniczny i

mitologiczny. W Polsce największy rozkwit tej subkultury można było obserwować w latach

80. i na początku 90.

12. Skejci (skaterzy)

Jeżdżą na rolkach i deskorolkach. W Polsce grupy skejtów powstały pod koniec lat 80. Ich

uczestnicy wywodzili się z ruchu punk. Dla członków subkultury skateboarding jest czymś

więcej niż tylko sportem i zabawą – jest częścią ich stylu życia. Główne jego cechy to

spontaniczność , luz i podkreślanie niezależności. Przynależność do subkultury manifestowana jest przez specyficzny ubiór: czapki baseballówki lub chustki bandanki, obszerne bluzy z kapturami, luźne podkoszulki. Sympatycy subkultury mogą sprawdzić swoje umiejętności sportowe podczas zawodów, zaopatrzyć się w specjalistycznych sklepach w sprzęt i kultową odzież.

13. Technomani

Nazwa subkultury pochodzi od stylu muzycznego, opartego na monotonnym, jednostajnym,

wprowadzającym w taneczny trans rytmie. Subkultura inspirowana tego rodzaju muzyką

pojawiła się pod koniec lat 80. w USA i W. Brytanii. W Polsce uzyskała popularność w połowie następnej deka...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin