Magia wolność sztuka - eseje Johna Whiteside Parsonsa w przekładzie Anny Orzech & Krzysztofa Azarewicza (2009).pdf

(514 KB) Pobierz
701375219 UNPDF
MAGIA, WOLNOŚĆ, SZTUKA
701375219.001.png
MAGIA, WOLNOŚĆ,
SZTUKA
ESEJE
JOHNA WHITESIDE PARSONSA
W przekładzie
Anny Orzech & Krzysztofa Azarewicza
Lashtal Press
Gdynia - Londyn MMIX e.v.
An. 105
701375219.002.png
tytuł oryginału
Freedom is a Two-EdgedSword
and Other Essays
tekst © The Cameron Parsons Foundation
ilustracja O Nicole Klagsbrun Gallery
przekład
Anna Orzech
Krzysztof Azarewicz
korekta
Tomasz Janiszewski
skład
Artur Mieczkowski
copyright © for the Polish edition
by L AShT AL PRESS 2009
wydanie I
nakład: 200 ręcznie numerowanych kopii
egzemplarz nr
produkcja
Point 93, Gdynia
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO
John Whiteside Parsons (1914-1952) był niezwykłym człowiekiem zain­
teresowanym osiągnięciem Niemożliwego. Na rozwój jego wyobraźni wpłynęła
lektura opowiadań science fiction, których był wielkim miłośnikiem. Dziecięcej
fantazji i młodzieńczym ideałom zapragnął nadać skonkretyzowanych kształ­
tów już jako naukowiec pracujący nad stworzeniem paliwa rakietowego dla Jet
Propulsion Laboratory i Aerojet Corporation, do którego wyprodukowania fak¬
tycznie się przyczynił. Za osiągnięcia naukowe jego imieniem nazwano jeden
z kraterów po ciemnej stronie księżyca. Nie był to przypadek, bowiem Parsonsa
fascynowała ciemna strona nauki, jej konkurentka - magia. To właśnie dzięki
naukom tajemnym połączył w wysublimowany sposób wyobraźnię i życiowy
pragmatyzm, uznając je za podstawę „naukowego iluminizmu". Ów alchemicz¬
ny amalgamat okazał się dlań śmiertelny - Parsons zmarł w eksplozji na skutek
upuszczenia fiolki z piorunianem rtęci.
Parsons był charyzmatycznym członkiem magicznego zakonu o nazwie
Ordo Templi Orientis, a przez pewien czas mistrzem Loży Agape w Los Angeles.
Prace w obrębie tej loży, kontakty z jej członkami i wspólne eksperymenty socjo-
magiczne przyczyniły się do napisania wielu esejów i szkiców opisujących jego
doświadczenia, przemyślenia i wizje lepszego Jutra. Najdojrzalsze z tych prac
zebrano pod jednym tytułem, stanowiącym swoistego rodzaju sztandar oddający
niezwykle klarownie charakter wizji Parsonsa.
Mam wielką nadzieję, iż poruszą one Czytelnika swą prostą, aczkolwiek
wizjonerską mocą i przypieczętują narodziny indywidualnego Geniusza w każ¬
dym z nas.
Niniejszą publikację ozdabia obraz żony Parsonsa, aktorki, malarki
i poetki, Marjorie Cameron (1922-1995), zatytułowany Dark Angel, a który jest
portretem jej zmarłego tragicznie męża, któremu zresztą zadedykowała znaczną
część swej twórczości.
KrzysztofAzarewicz
Los Angeles, lato 2007 e.v.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin