plastyka kryteria ocen gimnazjum.pdf

(38 KB) Pobierz
kryteria oceny z przedmiotów plastyka dla klasy I gimnazjum
KRYTERIA OCENY Z PRZEDMIOTU PLASTYKA
DLA KLASY I GIMNAZJUM
Ogólne kryteria oceny :
1. Gotowość ucznia do indywidualnego rozwoju w zakresie twórczym , poznawczym,
komunikacyjnym i organizacyjnym.
2. ZaangaŜowanie w pracę twórczą – przygotowanie materiałów dydaktycznych,
plastycznych, aktywność na zajęciach , koncentracja i staranne oraz estetyczne
wykonywanie zadań.
3. Chęć i stopień przyswojenia wiedzy z zakresu dziejów sztuki i problematyki plastycznej.
4. Aktywność i samodzielność ucznia w rozwiązywaniu problemów i zadań plastycznych.
5. Poziom zainteresowania sztuką – aktywne uczestnictwo w lekcji, w dyskusjach, wyraŜanie
własnych poglądów i formułowanie wniosków.
6. Wykonywanie obligatoryjnych zadań, ćwiczeń i poleceń.
7. Organizacja własnego warsztatu pracy, porządkowanie wiedzy.
8.Dbałość o efekt końcowy wykonanej pracy oraz zgodność z tematem i poleceniem
nauczyciela.
9. Umiejętność korzystania z informacji i materiałów źródłowych oraz mediów.
10. Oryginalne rozwiązania problemów i zadań plastycznych oraz humanistycznych z zakresu
percepcji sztuki.
11. Zainteresowanie i posiadanie wiedzy z zakresu innych dziedzin sztuki i nauki oraz
umiejętność myślenia przyczynowo – skutkowego i kojarzenia faktów.
12. Umiejętność pracy w grupie oraz poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe
działanie.
13. Adekwatne wykorzystywanie zdobywanej wiedzy z zakresu dziejów sztuki i środków
wyrazu artystycznego do ekspresji własnej.
14. Indywidualna dodatkowa twórczość plastyczna lub działalność kulturalna w środowisku
szkolnym i pozaszkolnym.
Ocena celująca
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą i duŜą chęć działania na lekcjach
- jest zawsze przygotowany – posiada materiały edukacyjne i plastyczne wymagane, i
nadprogramowe
- swobodnie operuje pełną wiedzą programową i ponadprogramową z zakresu dziejów sztuki
i problemów plastycznych – zna kierunki w sztuce, chronologię, wielu przedstawicieli i ich
dzieła oraz potrafi charakteryzować style w sztuce na tle społeczno – historycznym, w
kontekście innych dziedzin sztuki
- dokonuje swobodnie syntezy i analizy problemów i zdarzeń, analizy dzieła sztuki
- formułuje własne oryginalne poglądy i wnioski
- czynnie bierze udział w dyskusji
- jest zainteresowany sztuką w sposób szczególny – uczestniczy w wielu konkursach
plastycznych oraz w Ŝyciu kulturalnym klasy, szkoły, miasta, zna placówki muzealne i
galerie w Polsce i w Europie
- 2 -
- prace plastyczne i zadania lekcyjne wykonuje zgodnie z tematem, a ich rozwiązania są
ciekawe i oryginalne
- celowo stosuje wiedzę z zakresu dziejów sztuki i środków formalnych do własnej ekspresji
plastycznej
- potrafi wyszukiwać informacje we wszystkich nośnikach i mediach, posługuje się biegle
techniką komputerową i cyfrową
- zawsze odrabia prace domowe i podejmuje się dodatkowych zadań
- zeszyt prowadzi starannie i interesująco
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą i duŜą chęć do działania na lekcji
- jest zawsze przygotowany – posiada wymagane, czasem nadprogramowe, materiały
edukacyjne i plastyczne
- posiada pełną wiedzę programową i duŜą chęć do nauki i rozwoju osobistego; z zakresu
dziejów sztuki i problematyki plastycznej swobodnie operuje nazwami epok i ich
chronologią, potrafi wymienić wielu przedstawicieli kierunków w sztuce i ich dzieła,
dokonuje analizy dzieła sztuki
- celowo i prawidłowo uŜywa terminologii plastycznej w wypowiedzi ustnej i pisemnej
- posiada zdolność analizy i syntezy oraz bierze udział w dyskusjach wyraŜając swoje poglądy
i formułuje wnioski
- starannie wykonuje ćwiczenia plastyczne i zadania lekcyjne , poszukując oryginalnych
rozwiązań problemów plastycznych
- efekt końcowy pracy jest zawsze zgodny z tematem
- posługuje się technologią komputerową i cyfrową w stopniu rozszerzonym
- zeszyt prowadzi starannie
- bierze udział w Ŝyciu kulturalnym klasy i szkoły
Ocena dobra
Uczeń:
- wykazuje postawę twórczą na lekcji i chęć do działania
- jest zawsze przygotowany – posiada wymagane materiały edukacyjne i plastyczne
- posiada wymaganą wiedzę programową na poziomie dobrym, chętnie się uczy; w zakresie
dziejów sztuki i problematyki plastycznej wymienia nazwy kierunków w sztuce- potrafi je
krótko charakteryzować , zna głównych przedstawicieli i ich dzieła oraz częściowo
chronologię, dokonuje częściowej analizy dzieła sztuki
- posługuje się podstawową terminologią plastyczną w wypowiedzi ustnej i pisemnej, czasem
bierze udział w dyskusji
- starannie i estetycznie wykonuje ćwiczenia plastyczne
- posiada zdolność analizy i syntezy
- odrabia poprawnie prace domowe
- nie zawsze poprawnie i zgodnie z tematem wykonuje zadanie lekcyjne
- czasem uczestniczy w Ŝyciu kulturalnym klasy i szkoły
- posługuje się technologią komputerową w stopniu podstawowym
- prowadzi zeszyt
- 3 -
Ocena dostateczna
Uczeń:
- z reguły jest przygotowany do lekcji – posiada wymagane materiały plastyczne i edukacyjne
wykazuje postawę twórczą w działaniu na lekcji
- wykazuje się chęcią w zdobywaniu wiedzy, ale jego zasób informacji jest podstawowy z
zakresu problemów plastycznych i dziejów sztuki – potrafi wymienić część kierunków w
sztuce oraz dzieł sztuki i ich twórców, dokonuje fragmentarycznej analizy dzieła sztuki
- posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania
- posiada małą zdolność analizy i syntezy , rzadko włącza się w dyskusję i odpowiada
poprawnie na pytania
- zna tylko niektóre określenia plastyczne i rzadko ich uŜywa w wypowiedzi słownej i
pisemnej
- poprawnie wykonuje ćwiczenia plastyczne , zadania lekcyjne
- odrabia prace domowe , choć nie zawsze poprawnie
- nie zawsze dba o estetykę wykonanych prac oraz ich zgodność z zadanym tematem
- posługuje się częściowo technologią komputerową i cyfrową
- nie prowadzi na bieŜąco zeszytu.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
- jest często nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych
i plastycznych
- wykazuje minimalną postawę twórczą w działaniu na zajęciach
- wykazuje się małą chęcią w zdobywaniu wiedzy i posiada fragmentaryczną wiedzę z
dziejów sztuki i problematyki plastycznej – potrafi wymienić niektóre kierunki w sztuce
oraz pojedyncze przykłady dzieł i ich autorów, posiada śladową wiedzę z dziedzin sztuk
plastycznych
- ćwiczenia, prace plastyczne, zadania, polecenia nauczyciela wykonuje rzadko, często nie na
temat i niestarannie
- wykazuje małą wolę zmiany postawy i poprawy
- nie posiada umiejętności analizy i syntezy
- często nie odrabia prac domowych
- posługuje się niektórymi mediami w zakresie technologii komputerowej i cyfrowej
- nie prowadzi zeszytu do plastyki
Ocena semestralna i końcoworoczna nie jest średnią arytmetyczną. Podczas oceniania
nauczyciel zwraca szczególną uwagę na zainteresowanie ucznia przedmiotem,
zaangaŜowanie i chęć pracy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin