Tytuł bloku tematycznego i data „Urządzenia techniczne wokół nas ” - 20.10. – 24.11.06.
Zajęcia w
ranku
Zajęcia
główne
Sfera aktywności
dzieci
Cele operacyjne zajęć
głównych
Zajęcia popołudniowe
popołudniowych
„Wyszywanie”- zabawy i ćwiczenia z elementem skoku i podskoku.
„Pożyteczne urządzenia” -zapoznanie dzieci z pożytkiem wynikającym z używania urządzeń elektrycznych na podstawie wiersza Cz. Janczarskiego Zachęcenie do rozmowy na temat : „Dlaczego o urządzeniach technicznych mówimy „pożyteczne”?”. Wprowadzenie litery E,e na podstawie wyrazu „ekran”.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych wg K. Wlaźnik – zestaw XII
językowa
ruchowa
Dziecko:
-interesuje się światem techniki, sposobem funkcjonowania i zastosowaniem niektórych urządzeń technicznych, wyodrębnia nową głoskę w słowach,
rozpoznaje literę E,e spośród innych, rozumie zasadę bezwzględnego zakazu samodzielnego korzystania z urządzeń elektrycznych
-ćwiczy przestrzegając zasad bezpieczeństwa
„Rozmowa telefoniczna” -zabawa dydaktyczna. Wyzwalanie twórczej aktywności werbalnej.
„My twórcy i wynalazcy” – zabawy konstrukcyjne. Uruchamianie myślenia problemowego, pobudzanie wyobraźni.
-próbuje tworzyć dialog, próby obsługi aparatu telefonicznego stacjonarnego
-tworzy wg własnego pomysłu różnorodne urządzenia, nazywa je, określa ich zastosowanie, wymyśla odgłosy, jakie wydają
„Piłka dołem, piłka górą” –zabawa z elementem rzutu i toczenia.
„Głuchy telefon”– zabawa muzyczna z piosenką, nauka refrenu piosenki .(płyta nr 1), zabawa ze śpiewem „Dokończ za mnie” Przewodnik s.77
„Niezwykły telewizor” – wykonanie z dużego kartonu i kolorowych gazet odbiornika telewizyjnego.
„Więcej, mniej, równo” –zabawy matematyczne; wprowadzenie znaków: >,<,=. Przeliczanie elementów zbiorów, porównywanie ich liczebności, stosowanie poznanych znaków.
Zestaw ćwiczeń ogólnorozwojowych - Wlaźnik nr 5
muzyczna
techniczna
matema-tyczna
-koncentruje się na zadaniu, ćwiczy poczucia rytmu i koordynację ruchów
-doskonali drobne ruchy palców podczas naklejania i konstruowania urządzenia
- wykonuje chętnie różnorodne ćwiczenia
gimnastyczne demonstrowane przez nauczycielkę
„Domowe dźwięki” – ćwiczenia słuchowe, rozróżnianie i prawidłowe nazywanie źródła dźwięku, np.: odkurzacz, kapanie wody, telefon, mycie naczyń itd...
„Zabawy z gazetami „– naśladowanie szumu odkurzacza i miksera, tworzenie „swoich” dźwięków.
-prawidłowo rozróżnia i nazywa źródła dźwięku
- wymyśla różnorodne sposoby wykorzystania gazet w zabawie
„Wyścigi zaprzęgów”- zabawa ruchowa orient. - porządk.
Doskonalenie szybkiej reakcji i orientacji.
„Jak powstaje sok?” –historyjka obrazkowa. Kształcenie umiejętności dostrzegania kolejności wydarzeń , wypowiadania się na ich temat, wiązania ich ze sobą.
„Dzień i noc” – zabawy i ćwiczenia muzyczno- ruchowo- gramatyczne. Utrwalenie umiejętności dobierania wyrażeń bliskoznacznych, wyzwalanie u dzieci zróżnicowanych form ruchowych (od łagodnych do gwałtownych).
społeczna
- dostrzega ciągłość wydarzeń w historyjce, rysuje jej zakończenie, wie, jakie urządzenie jest używane do robienia soku.
-zna określenie „słowa bliskoznaczne”, używa w zabawie zmiennych określeń (np.: deszcz, deszczyk, ulewa
Zabawy teatralne : „Niezwykłe radio”, „Ulubiony program telewizyjny”.
Inspirowanie dzieci do twórczości słownej i ruchowej.
„Co zasila prąd, a co bateria?” –rozróżnianie i zaznaczanie. Praca z książką s.53.
-wczuwa się w swoją rolę i prezentuje swoją propozycję przed całą grupą
-wie, na jakiej zasadzie działają różne urządzenia techniczne
„Kto przewróci klocek- zabawa ruchowa z elem. celowania.
„Mój wiatraczek (lub wachlarz)” -zapoznanie (na podstawie ilustracji) ze sposobami wykorzystania siły wiatru: elektrownie wiatrowe, wachlarze, żaglówki, szybowce oraz z ich niszczycielską mocą, wykonanie wiatraczka lub wachlarza (do wyboru przez dziecko) z papieru wg wzoru i omówionego sposobu wykonania, ozdabianie prac dowolna techniką.
Wyjście do ogrodu przedszkolnego -zabawy wykonanymi przedmiotami .
przyrod-nicza
-wykonuje wiatraczek, samodzielnie go ozdabia, zna niektóre sposoby wykorzystania siły wiatru, jego niszczycielską moc
- bawi się wykonanymi przedmiotami w ogrodzie przedszkolnym
„Odgłosy” -praca z książką , s.64.
Zabawy badawcze z magnesem. Poznanie właściwości magnesu, sprawdzanie jakie przedmioty przyciąga. Wyciąganie wniosków.
-zaznacza rysunki z przyjemnymi odgłosami i z męczącym hałasie, układa zdania o ułożonych obrazkach
- bawi się magnesem, sprawdza jego działanie i wyciąga wnioski
Hel53land