_DZIECIĄTKO NIESIE MIŁOŚĆ.pdf

(58 KB) Pobierz
dzieciatko.doc
SCENARIUSZ PRZEDSTAWIENIA JASEŁKOWEGO
„DZIECIĄTKO NIESIE MIŁOŚĆ”
Przedstawienie jasełkowe, którego scenariusz chciałabym przedstawić
otrzymało w styczniu 2002 roku wiele nagród. Najcenniejsze z nich to
I miejsce w Przeglądzie „Jasełka po polsku” w Bytomiu (gdzie jako jedyni
reprezentowaliśmy szkolnictwo specjalne) i I-sza nagroda w kategorii szkół
specjalnych na Przeglądzie Widowisk Bożonarodzeniowych „Radlińskie
betlejki”.
ł ównym atutem naszego spektaklu było współdziałanie światła
(ultrafiolet), muzyki (dzieła literatury poważnej) i ruchu z jednoczesnym
ograniczeniem do minimum tekstu słownego. „Dzieciątko niesie miłość” to
przedstawienie tradycyjnych scen biblijnych opartych na muzyce barokowej,
przeplatanych ważnymi dla nas wydarzeniami historycznymi. Ponieważ ma
cechy pantomimy, gesty powinny być plastyczne, czytelne, dopasowane do
charakteru muzyki i rozplanowane w czasie.
Użycie światła ultrafioletowego wymagało specyficznych dekoracji,
wyeksponowanych za pomocą bieli i barw fluoroscencyjnych. Ważne jest to,
by pozostałe elementy, łącznie z osobami poruszającymi się na scenie były
całkowicie czarne – wówczas będą niewidoczne. Wydaje mi się jednak, że
równie dobrze można pominąć użycie ultrafioletu (tym bardziej, że nie
zawsze mamy do dyspozycji salę, którą można zaciemnić) i dostosować
odpowiednio scenografię wykorzystując kostiumy i oświetlenie tradycyjne.
Jasełka „Dzieciątko niesie miłość”.
Scenografia (dostosowana do ultrafioletu):
Elementem stałym jest wiszące w centralnym punkcie „Oko
Opatrzności”. Pod nim kula ziemska (na początku zasłonięta czarnym
materiałem lub tekturą trzymaną przez dwie ubrane na czarno i w czarnych
maskach osoby). Na środku sceny stoi żłóbek z Dzieciątkiem w bieli, zakryty
czarnym suknem. Przed nim klęczy Maryja w białym stroju, również zakryta.
Z boku stoi zakryte ognisko (wykonane np. z tektury oklejonej papierem
fluorescencyjnym w barwach ognia). Za żłóbkiem schowane duże serce
(różowy papier) z przywiązanymi do niego od tyłu białymi wstążkami, które
symbolizować będą promienie. W tyle stoi osoba ubrana całkowicie na
czarno, a więc niewidoczna i trzyma wysoko gwiazdę betlejemską (z białego
brystolu, na czarnym kijku).
Czas
nagrania
Sposób realizacji
Wstęp
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
184323853.004.png
0’00’’
W zupełnej ciszy i ciemności (widoczne jest tylko „Oko
Opatrzności”) narrator wygłasza cytat z Pisma Świętego: „Na
początku było Słowo, a Słowo było u Boga i Bogiem było Słowo. Ono
było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego
nic się nie stało, co się stało.” Podczas recytacji powoli odsłaniana
jest kula ziemska,
a następnie Maryja. W tym momencie włączamy muzykę .
0’14’’
Scena I – „Zwiastowanie, narodzenie” – muz. A.Corelli:
Vivace - Grave z Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8 oraz Sarabanda:
Largo z Concerto grosso B-dur op.6 nr11 (1’08” + 1’48”)
Po krótkim charakterystycznym wstępie
zza kulis z lewej strony sceny wychodzi Anioł (biała suknia,
skrzydła, gwiazda na czole) i stając przed Maryją wyraźnymi
gestami wyraża treść: „Nie bój się Maryjo (jedna ręka wyciągnięta
do przodu nad Maryją dłonią w dół), znalazłaś bowiem łaskę u Boga
(obie ręce uniesione wysoko w górę). Oto poczniesz i porodzisz
Syna (obie ręce skierowane ku Maryi dłońmi do góry), któremu
nadasz imię Jezus (ręce skrzyżowane na piersiach). Będzie On
wielki (ręce zataczają koło) i będzie nazwany Synem Najwyższego
(jedna ręka wskazuje „Oko Opatrzności).” Maryja skłania głowę,
przyjmując wolę Boga.
Anioł kłania się i wychodzi, Maryja wstaje.
Równocześnie z początkiem „Sarabandy” z przeciwnej strony sceny
wychodzi Józef (białe: tunika, chusta na głowie, laska), wita Maryję
i gestem wskazuje drogę, w którą mają wyruszyć. Maryja potakuje.
Wolnym krokiem idą wokół sceny do miejsca, gdzie stoi żłóbek.
Maryja odsłania go, bierze Dzieciątko na ręce,
podnosi wysoko oznajmiając narodzenie Jezusa
i kładzie do żłóbka.
Klękają po obu stronach. Pozostają na scenie do końca
przedstawienia.
1’08’’
1’30’’
2’14’’
2’27’’
2’36’’
Scena II – „Krzyżacy”– muz. G. Farnaby: „A Toye” z Suity na
kwintet dęty blaszany (1’15”)
2’59’’
Na scenę z przeciwnych stron wchodzi kolejno czterech
rycerzy Zakonu Krzyżackiego – 2’59’’ – 3’11’’ – 3’22’’ – 3’33’’ (białe
tylko „płaszcze” z czarnym krzyżem i miecze) i ustawiają się na
scenie tyłem do publiczności, po dwóch z każdej strony żłóbka.
Ostatni z wchodzących niesie na wyciągniętych rękach dwa miecze.
Odwracają się, gdy z tej strony co ostatni z rycerzy wchodzi król
3’3’39’’
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
184323853.005.png
3’45’’
3’50’’
3’56’’
4’08’’
(biały płaszcz i korona ozdobione barwami fluoroscencyjnymi).
Staje on również tyłem do publiczności.
Podchodzi do niego rycerz z dwoma mieczami i podaje je królowi.
Ten odwraca się
i podnosi miecze do góry na znak zwycięstwa.
Krzyżacy padają na kolana.
Zaraz potem opuszczają scenę.
Scena III – „Pasterze u żłóbka” – muz. A. Corelli: Allegro z
Concerto grosso g-moll op.6 nr 8 (2’30”)
4’17’’
Na scenę wchodzi kolejno z różnych stron trzech pasterzy –
4’17’’ – 4’30’’ – 4’38’’ (ubrani na czarno, białe czapki, szaliki,
rękawiczki, skarpety). Każdy trzyma pod ręką białą owieczkę, w
drugiej ręce biały kij.
Siadają wokół ogniska (po lewej stronie sceny) i odkrywają je.
Z prawej strony sceny wchodzi Anioł i kieruje się w stronę pasterzy.
Jeden z nich zauważa zbliżającego się Anioła. Budzi dwóch
pozostałych, klękają.
Anioł zatrzymuje się i „oznajmia” im gestami dostosowanymi do
muzyki nowinę o narodzeniu Jezusa:
„Nie bójcie się (jedna ręka wyciągnięta nad pasterzami)! Oto
zwiastuję wam radość wielką (ręce szeroko rozłożone na boki): Dziś
w mieście Dawida (wskazuje w kierunku żłóbka), narodził się wam
Zbawiciel (wykonuje gest kołysania dziecka). Chwała Bogu na
wysokościach (ręce uniesione wysoko do góry), a na ziemi pokój
ludziom jego upodobania (krzyżuje ręce na piersiach)”.
Składa ręce, odwraca się i wychodzi.
Pasterze zabierają swoje owce i idą pokłonić się Jezusowi .
Stają przed żłóbkiem, klękają (Maryja z Józefem wstają na
powitanie i klękają dopiero na koniec tej części).
Kolejno podchodzą składając w darze owieczki, kłaniają się i
odchodzą na prawą stronę sceny.
Tam klęcząc pozostają do końca przedstawienia.
4’53’’
5’07’’
5’15’’
5’28’’
5’30’’
6’07’’
6’20’’
Scena IV – „Wojny”– muz. W. A. Mozart: Lacrimosa z
Requiem d-moll (ze względu na proporcjonalność czasu trwania
poszczególnych scen skrócona do 2’30”)
6’50’’
Podobnie jak w scenie II wchodzą kolejno z przeciwnych stron
cztery osoby ubrane całkowicie na czarno - mają być niewidoczne –
7’05’’ – 7’12’’ –7’20’’ – 7’27’’ - (jeśli oświetlenie jest tradycyjne
mogą to być np. żołnierze w mundurach różnych wojsk). Trzymają
w obu rękach różnej długości szarfy (lub paski białej bibuły
pokolorowanej markerami fluorescencyjnymi w kolorach ognia -
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
184323853.006.png 184323853.007.png
7’35’’
7’49’’
8’04’’
biały, czerwony, różowy, pomarańczowy, żółty) przywiązane do
kijków. Wchodząc poruszają nimi w różnym tempie i w różne strony
co sprawia wrażenie pożaru. (Aby uzyskać najlepszy efekt,
dynamika ruchu powinna być dostosowana do muzyki.)
Ruch narasta,
maleje.
Kolejne osoby naśladują wybuchy (wyrzuty rąk z szarfami do góry)
– 8’04’’ – 8’11’’ – 8’18’’ – 8’25’’.
Przez scenę w głębi przechodzą bardzo wolnym krokiem trzy osoby
ubrane w „pasiaki” – symbolizują ofiary Oświęcimia. Szarfy
poruszają się zgodnie z muzyką.
„Ognie” stopniowo gasną i znikają za kulisami.
8’33’’
9’04’’
Scena V – „Mędrcy ze Wschodu” – muz. A. Corelli: Sarabanda
d-moll ( skrócona do 2’40”)
9’24’’
Równocześnie z początkiem utworu osoba trzymająca gwiazdę
powoli przechodzi na prawą stronę sceny, z której pojawią się Trzej
Królowie. Zatrzymuje się na chwilę.
Wraca w kierunku żłóbka obchodząc scenę dokoła. Za nią podążają
Mędrcy (ubrani na czarno z kolorowymi dodatkami symbolizującymi
bogactwo: pasy, naszyjniki, brosze, korony, turbany oraz w białych
skarpetach i rękawiczkach). Niosą dary: złoto, kadzidło i mirrę (np.
wycięte z białego brystolu i ozdobione kolorowym papierem
fluorescencyjnym).
Stają przed żłóbkiem (Maryja i Józef wstają na powitanie), składają
pokłon
i rozchodzą się na dwie strony.
Kolejno podchodzą zostawiając dary i ustawiają się po przeciwnej
stronie od pasterzy.
Gdy są już w trójkę pochylają głowy
i klękają.
Po nich klękają Maryja i Józef.
10’00’’
10’30’’
10’46’’
11’01’’
11’45’’
11’48’’
12’02’’
Scena VI – „Terroryzm” – muz. K. Penderecki: Tren „Ofiarom
Hiroszimy” (wybrany charakterystyczny środkowy fragment -
1’50”). Fabułę tej części można wymienić na inne, aktualnie ważne
wydarzenie.
12’11’’
Dwie niewidoczne osoby wnoszą na scenę dwa wieżowce
(duże, białe prostokąty z ciemnymi „oknami”) i ustawiają się w
głębi za królami.
W chwili, gdy muzyka naśladuje lot samolotów, wieżowce kolejno
szybko zostają odwrócone tyłem (po drugiej stronie ten sam
12’52’’
13’12’’
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
184323853.001.png 184323853.002.png
13’28’’
13’40’’
prostokąt z „oknami” w większej części zakryty jest płomieniami
wyciętymi z kolorowych papierów fluorescencyjnych, a w górnej
części zamalowany na czarno).
Stopniowo zakrywana jest kula ziemska, aż znika zupełnie.
Wieżowce powoli przewracają się.
Zakończenie – „Dzieciątko niesie miłość” – muz. A. Corelli:
Vivace - Grave z Concerto grosso g-moll op.6 nr 8 (1’08”)
14’06’’
Na pierwsze dźwięki odsłonięta zostaje kula ziemska.
Jednocześnie Maryja wstaje i bierze na ręce Jezusa, a Józef podnosi
duże serce. Stają obok siebie przed żłóbkiem. Dzieciątko trzymane
jest pośrodku, nad nim serce.
Sześć niewidocznych osób chwyta białe szerokie wstążki
przyczepione z tyłu do serca i nawinięte na kijki (jeśli nie mamy
ultrafioletu tymi osobami mogą być pasterze i mędrcy, w
przeciwnym wypadku klęczą oni na swoich miejscach do końca
przedstawienia). Rozwijają je po trzy w każdą stronę. Od serca
rozchodzą się promienie. Jest to obraz końcowy, który należy
wytrzymać do końca utworu, pozostając potem jeszcze chwilę w
ciszy.
14’19’’
14’19’’
Narrator zaczyna recytować po charakterystycznym wstępie:
„Była światłość prawdziwa, która oświeca każdego człowieka, gdy
na świat przychodzi. Na świecie było Słowo, a świat stał się przez
Nie, lecz świat Go nie poznał. Przyszło do swojej własności, a swoi
Go nie przyjęli. Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało
moc.”
Scenariusz, opracowanie muzyczno – ruchowe,
pomysł scenografii i kostiumów –
Henryka Frankowska.
Wykonanie dekoracji, kostiumów: E. Janoszka, E. Piontek, D. Gondek, M.
Osadnik, L. Rejdak, H. Frankowska
Czas trwania całości 15’30”.
(Dla ułatwienia utwory zostały zgrane na jedną płytę CD. Czas trwania
całości: 15’13’’. Nagranie dostępne w ZSS w Radzionkowie).
PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
184323853.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin