konkurs-Brzechwa.doc

(32 KB) Pobierz
Konkurs znajomości wierszy Jana Brzechwy dla klas I-III

Konkurs znajomości wierszy Jana Brzechwy dla klas I-III

 

 

Konkurs jest podsumowaniem bloku znajomości wierszy Jana Brzechwy. Można przeprowadzić go w klasie, ale również w gronie między-klasowym. W tym przypadku klasa stanowi jedną drużynę. Wszystkie zadania uczniowie rozwiązują razem, naradzając się i podejmując wspólne decyzje. Ważne jest, aby nie były to wyścigi „na czas”. Liczy się poprawne wykonanie zadania.

 

Nauczyciel przygotowuje zestaw zadań według podanej instrukcji.

 

 

1.              Jakie warzywa rozmawiają w wierszu „Na straganie”? Wypisz ich jak najwięcej.                                       (Uczniowie otrzymują kartę z poleceniem)

 

koper, szczypiorek, kalarepka, rzepa, groch, pietruszka, seler, burak, cebula, fasola, brukselka, marchewka, kapusta

 

2.              Połącz cytaty z tytułami.             (Uczniowie otrzymują rozsypkę: cytaty i tytuły

                                                        Prawidłowe pary przyklejają na kartę)

 

„ Moja buzia tryska zdrowiem,

Jak coś powiem, to już powiem”                    Samochwała

 

„ Janek zgubił klucz, a Wacek

Zjadł ze stołu cały placek”                              Skarżypyta

 

„ A kto dzisiaj pluł i łapał?

A kto się w głowę podrapał?                           Leń                     

 

„ Taki tchórz! Taki tchórz!

Ledwo wyszedł, wrócił już”                           Koziołeczek

 

                                                                        Pomidor

„ We wtorek – w czerwonym winie,

A znowu w środę – w czerninie”                   Mucha

 

 

 

3.              Przedstaw ruchem tytuł wiersza.              

 

( Nauczyciel szeptem podaje hasło wybranej osobie z grupy. Dziecko pokazuje, pozostali uczniowie podają hasło po wcześniejszej wspólnej naradzie. Uznawana jest tylko pierwsza odpowiedź)

 

„ Leń”      „ Samochwała”       „Sum”     „ Kaczka Dziwaczka”

„Koziołeczek”       „Kwoka”      „Skarżypyta”   „ Katar”

„Na wyspach Bergamutach”     „Pomidor”      „Hipopotam”

 

4.              Krzyżówka                       (Uczniowie otrzymują kartę pracy)

 

 

 

                       1.

 

 

 

 

 

 

 

   2.

 

 

 

 

 

 

 

 

                 3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               4.

 

 

 

 

 

 

                                 5.

 

 

 

 

 

 

 

          6.

 

 

 

 

 

 

 

  7.

 

 

 

 

 

 

          8.

 

 

 

 

 

 

 

1.                    W szkole na stole stał............. wielkości arbuza

2.                    Przedrzeźniał ogrodniczkę.....

3.                    Grzebień i .........

4.                    Siedział na tapczanie

5.                    Żuraw i .......................

6.                    Kąpała się w smole, rosole

7.                    Z domkiem na grzbiecie

8.                    Spotkał Katarzynę

 

                                        HASŁO: ...................................................................

 

 

 

5.              Uzupełnij cytaty.                           (Uczniowie otrzymują kartę pracy)

 

„ Wy nie wiecie, a ja wiem,

jak rozmawiać ...................................................................

 

Bo poznałem...........................................psi,

Gdy mieszkałem w pewnej wsi”

„ Proszę pana pewna ...........................................................

Traktowała świat z wysoka.

I mówiła z przekonaniem:

„Grunt to...................................................wychowanie”

 

„ Mieszkał w Wiśle ...............................................wąsaty,

znakomity .................................................................

Krzyczał więc na całe skrzele:

„Do mnie, młodzi przyjaciele!”

 

„ Po podwórku chodzą .......................................................

wszystkie bose nieboraczki,

A w dodatku nieodziane

To są ...................................................niesłychane”

 

 

 

6.              Otocz pętlą wyrazy określające cechy Lisa Witalisa.

(Uczniowie otrzymują kartę pracy)

 

nieuczciwy, zły, dobry dla zwierząt, sprytny, uczciwy, koleżeński, przebiegły, prawdomówny, dumny, życzliwy

 

 

 

 

PUNKTACJA

 

1. Za każde warzywo 0,5p.       - max. 6,5punktów    (W wierszu jest 13 warzyw)

 

2. Za każdy prawidłowy tytuł 0,5p.       – max. 2,5punktów

 

 

3. Za każdy tytuł 1p.       ( Nauczyciel decyduje ile zagadek przypadnie na jedną grupę)

 

4. Za każde hasło 0,5p.  – max. 4punkty

 

 

5.  Za każdy prawidłowy wyraz 0,5p.       – max. 4 punkty

 

 

6. Za każdą prawidłowa cechę   0,5p.       – max. 2,5punktów

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin