Martens - Podstawowe pytania.txt

(1959 KB) Pobierz
PODSTAWOWE PYTANIA
POD REDAKCJ�
E. Martensa i H. Schnadelbacha
Prze�o�y�a z j�zyka niemieckiego Krystyna Krzemieniowa
Wiedza Powszechna
Warszawa


Dane o oryginale
EI7vEfiARD MARIFfIS/IfERBEI~' SCtWADEt,BACH (HU.) Philasophie. Ein Grundkurs
Przek�ad przejrza� i przedmow� opatrzy� Jerzy Kmita
Indeksy sporz�dzi�a Krystyna Krzemieniowa Ok�adka, strony tytu�owe Krystyna Ozimowska-Paw�owicz 
Opracowanie redakcyjne Barbara Kalisz
Ludmi�a Krawccewska ��alina Pieni��ek
Sk�ad i �amanie elektroniczne �3ogdan Nawrocki
Ksi��ka dopuszczona do u�ytku szkolnego
przez Ministra Edukacji Narodowej e:
' i wpisana do zestawu ksi��ek pomocniczych o~t'~ ' _ ~ A do nauczania filozofii
na poziomie szko�y ponadpodstawowej. 'k % c=r: ~\ ~ I Numer w rejestrze 231/92. ~ ~ '- ~ �' ..
�v:.~ .~~ ~~ _,.l~�~a;' ~~i~
� Copyright 1985, 1991 hy Rowohlt 'Paschenbuch Verlag GmbH, Reibek bei Iiamburg
0 Copyright for Yolish translation by Wydawnictwo "Wiedza Powszechna", Warszawa 1995
ISBN 83-214-0928-8
Spis tre�ci
Jerzy Kmita
Przedmowa do wydania polskiego 13
Ekkehard Martens Herbert Schnadelbach
1. Przedmowa do wydania niemieckiego 30 Ekkehard Martens
Herbert Schniidelbach
2. O aktualnej sytuacji filozofii 33
2.1. O filozoficznej wsp�ezesno�ci 33
2.2. Zainteresowanie filozoficzne a zainteresowanie filozofi� 42 2.3. Ezoteryka i egzoteryka filozofii 48
2.4. Filozofia jako nauka i jako o�wiecenie 52
3. Podstawowe problemy filozoficzne 57
		Herbert Schniidelbach
	3.1.	Filozofia 57
	3.1.0.	Wprowadzenie 57
	3.1.1.	Pocz�tki 60
	3.1.2.	Paradygmat ontologiczny 66
	3.1.3.	Paradygmat mentalistyczny 79
	3.1.4.	Paradygmat lingwistyczny 89
		Herbert Schnadelbach
	3.2.	Rozum 98
	3.2.0.	Wprowadzenie 98
	3.2.1.	Rozum obiektywny i rozum subiektywny 100
	3.2.2.	Rozum i intelekt 107
	3.2.3.	Rozum teoretyczny i rozum praktyczny 114
	3.2.4.	'Ib, co racjonalne, i to, co irracjonalne 121
	3.2.5.	Rozum i historia 126


	3.2.6.	Rozum i j�zyk 129	3.5.1.2.
	Model apriorycrny i autoncnuia dzia�ania 251
	3.2.7.	W sprawie teorii racjonalno�ci 132	3.5.1.3.
	~I�oretyccny stahts teorii dzia�ania 2S9
			3.5.2.	Opis 
i identyczno�� dzia�a� 261
		WolJKung Kiinne	3.5.2.1.	`�eza 
o identyczno�ci 265
			3.5.3.
	Wyja�nianie dzia�a� 271
	3.3.	Prawda ~3~i	3.5.3.1.
	Przyczyny i motywy dzia�a� 271
	3.3.0.	Uwagi wst�pne 13H	3.5.3.2.
	1'rohlem redukcjonizmu i wolno�ci dzia�ania 277
	3.3.1.	Demarkacja 139	3.5.3.3.
	Szczeg�lne przyczyny dzia�ania i r�nice mi�dzy przyczynowym
	3.3.1.1.	Prawda, prawdom�wno�� i 
k�amstwo 139		i 
teleologicznym wyja�nianiem dzia�auia 2�2
	3.3.1.2.	Prawda rzeczowa 142	3.5.4.	Idea 
rozunutej praktyki 285
	3.3.2.	Klasyfikacja 145		
	3.3.3.	7�orie nierelacyjne 146	
	/~nnemarie L'ieper
	3.3.3.1.	Platon 146	3.6.
	Dobro 289
	3.3.3.2.	Arystoteles 150		
	3.3.3.3.	1�rege i Ramsey 156	3.6.0.
	Wprowadzenie 289
	3.3.4.	`Ieoria zgodno�ci 1S9	3.6.1.
	S�owo "dobry" i jego znaczenia 290
	3.3.4.1.	Wersje fakt�w 162	3.6.1.1.
	Arystoteles: kategorie dobra 290
	3.3.4.2.	Wersje zdarzeniowe 168	3.6.1.2.
	Metaetyka: tre�ci znaczeniowe s�owa "dohry" 293
	3.3.4.3.	rragment wersji semantycznej 170	3.6.2.
	Metafizyczne poj�cie dobra 298
	3.3.5.	Teoria semantyczna `I'arskiego 171	3.6.2.1.	Idea 
dohra u Sokratesa i Platona 298
	3.3.5.1.	Za�o�enia wyj�ciowe: metodologiczne i merytoryczne dezyderaty	3.6.2.2.
	Arystoteles: krytyka idei dobra 301
		wobec semantycznej definicji prawdy 171	3.6.2.3.
	`l�masz z Akwinu: transcendentalia 302
	3.3.5.2.	Realizacja programu: trry przyk�ady 17S	3.6.2.4.
	Leibniz: prohlem teodycei 304
	3.3.5.3.	Pytania krytyczne 179	3.6.2.5.
	Schelling: wolno�e do dobra i z�a 304
	3.3.6.	7eorie epistemiczne 183	3.6.2.6.
	Kant: teoria dobra najwyiszego 309
	3.3.6.1.	Prawda i oczywisto�� 184	3.6.3.
	Dobro moralne 312
	3.3.6.2.	Prawda i koherencja 187	3.6.3.1.
	Deontologiczne teorie dobra 313
	3.3.6.3.	Prawda i konsens 190	3.6.3.2.
	`leleologiczne teorie dobra 321
			3.6.3.3.
	Ontologiczne uzasadnienie dobra moralnego 329
			3.6.3.4.
	Krytyka dobra moralnego 330
		Wolfgang Delel		
	3.4.	Nauka 197	
	ill�ch Steinvorth
	3.4.0.	Wprowadzenie 197	3.7.
	Sprawiedliwo�� 335
	3.4.1.	Klasyczny model uprawomocniania wiedzy 198	3.7.1.
	Sprawiedliwo�e a moralno�e - przedmiot teorii sprawiedliwo�ci 335
	3.4.2.	Nowo�ytny model uprawomocniania wiedzy 204	3.7.1.1.
	Szezeg�lna pozycja sprawiedliwo�ci 33S
	3.4.3.	Rezygnacja z uzasadniaj�cego modelu nauki	3.7.1.2.
	Rozr�nienie sprawiedliwo�ci i moralno�ci 336
		i racjonalizm krytyczny 212	3.7.1.3.
	Sprawiedliwo�e i moralno�� u Platona i Paw�a 338
	3.4.4.	Przedstawienie standardowe teorii empirycznych 220	3.7.1.4.
	Okre�lenie poj�cia 339
	3.4.5.	Holistyczny zwrot w teorii poznania naukowego 224	3.7.2.	Co 
moina na sobie wzajenmie wymusza� 340
	3.4.6.	Historystyczny zwrot w teorii poznania naukowego 226	3.7.2.1.
	Stanowiska umo�liwiaj�ce klasyfikacj� teorii sprawiedliwo�ci 340
	3.4.7.	Przyrodoznawstwo i nauki spo�ec2ne 233	3.7.2.2.	Dwa 
uj�cia obszar�w zastosowania regu� sprawiedliwo�ci 342
			3.7.3.
	Dlaczego moina wymusza� sprawiedliwo�� 362
		Wilhelm I~ossenkuhl	3.7.3.1.
	Wyr�nienie poszezeg�lnych kwestii sk�adowych problemu 362
	3.5.	Praktyka 243	3.7.3.2.
	Wi���cy charakter regu�: regu�y gry i etykieta 363
			3.7.4.
	Pa�stwo, czyli jak mo�na wymusza� sprawiedliwo�� 373
	3.5.1.	`I�oria dzia�ania i filozofia praktyczna 243	3.7.4.1.	Czy 
pa�stwo moie zarz�dzi� sprawiedliwo��? 373
	3.5.1.1.	Model teleologiczny i jego przekszta�cenie w teori� dzia�ania 246	3.7.4.2.
	`I�oria i praktyka podzia�u w�adzy 375


		J�rx Zimmermann	3.t0.3.
	Antropologia (ilozoficcna w XX w. 486
	3.8.	Pl�kno 379	3.10.3.1.
	Antropologia filoro�iczua jako podstawa filozofii 487
			3.10.3.2.
	Antropologia filozoficrna jako konccpcja cz�owickv
	3.8.1.	Dialektyka pi�kna 38U	
	oparta na wiedzy naukowej 488
	3.8.2.	1'IatorSska droga po stopniach: pi�knujako ideu 385	3.10.3.3.
	Autropologia filozofic~na i za�amanie si� tradycji 49U
	3.8.3.	Subiektywizacja i indywidualizacja pi�kua w �wietle krytyki smaku 391	3.10.3.4.
	Antropologia (ilozoficzna jako spadkobierciyni �ilozulii transcendentalnej') 49l
	3.8.4.	Uhistorycznienic pi�kna w �wietle spekulatywnej filozofii historii 401	3.10.4.
	Zarys teorii cz�owieka zoricntowanej transccndentalno-krytyc~nic 496
	3.8.5.	�'oj�cia przeciwstawione pi�knu a samo�wiadomo�� moderny 413	3.10.4.1.
	Cz�owiek jako anmal syrnbolicum w (ilozofii kultury Grncsta C:ISSlrera 49fi
	3.8.6.	Do�wiadc:cenie estetyczne 4l7	3.10.4.2.
	Kuncepcja t1a11Jfu1111:IG~i filut,ufii ImuaCwiJ�lltalli�j
	3.8.7.	Pi�kno natury 421		jako 
podstawy antropologii (ilozoficcnej 497
		Klaus M. Kodalle	
	Lothar Schafer
	3.9.	B�g 428	3.11.
	Przyroda 504
	3.9.1.	Uwagi wst�prte - spos�b podej�cia do tenr.UU 428	3.11.1.
	Wprowadzenie SU4
	3.9.1.1.	O stosunku filozofii do wiary objawionej - pogl�d retrospektywny 429	3.11.2.
	Nastawienia wobec przyrody SU7
	3.9.1.2.	Odwr�t od tematu "religia" w filozo(ii wsp�czesnej 43U	3.11.3.
	Pocz:�tki i przewarto�ciowania 511
	3.9.1.3.	Cztery drogi wsp�czesnej filozofii religii 431	3.11.3.1.
	I'rzyroda zastana 511
	3.9.2.	Od substancjalnej metafizyki do absolutnej podmiotowo�ci -	3.11.3.2.
	Yrryroda, kt�r� nale�y sohie podporz�dkowa� 512
		perspektywa historyczno-filozoficzna 434	3.11.3.3.
	1'rryroda potrzchuj�ar ochrony 512
	3.9.3.	To, co absolutne, nie s�u�y �adnym celom 440	3.11.4.
	Yoj�cie przyrody 513
	3.9.3.1.	'I�ologiczna krytyka potrzeby religijnej i spo�ecznej funkcji religii 440	3.11.4.1.
	Przyroda jako spos�h bycia (typ ustrukturalizowania) 513
	3.9.3.2.	Nowo�ytna przeciwstawno�� racjonalno�ci funkcjonalnej	3.11.4.2.
	Przyroda jako dziedzina (suma zjawisk) 515
		i zasadniczej dysfunkcjonalno�ci egzystencji 441	3.11.4.3.
	1'rzyroda jako boski artefakt 516
	3.9.3.3.	Przewrotna logika �yczeniowa - konfrontacja z l�kiem 443	3.11.4.4.
	Przyroda jako norma: "zgodno�� z natur�" .518
	3.9.4.	Wolno�� jako eg~ystencjalna bezcelowo�� - do�wiadczenie absolutnej jedno�ci
	3.11.5.	Kontrastuj�ce opozycje 519
		jako osobliwego szcz�cia: Albert C'.amus 445	3.11.6.
	Historyczne uj�cia tematu "przyroda" 520
	3.9.5.	Sens poza wszelkim dzia�aniem -poznanie momentalne:	3.11.6.1.
	��ierarchiczny porz�dek przyrody: Platon 521
		Theodor W. Adorno 448	3.11.6.2.
	Teleologia przyrody: Arystoteles 525
	3.9.6.	Korektywa nadzwyczajno�ci i postulat bezintencjonalno�ci:	3.11.6.3.
	Koncepeje przyrody we wczesnej nowo�ytno�ci 529
		Walter Benjamin 449	3.11.6.4.
	Kantowska rekonstrukcja naukowego poj�cia przyrody 536
	3.9.7.	Prace nad mitem jako strategia eliminowania l�ku:	3.11.7.
	Perspektywa: ludzka historia z udzia�em przyrody 541
		Hans Blumenberg 451		
	3.9.8.	Sacrum zwi�zane z j�zykiem: Jurgen liabermas 453	
	llerbert Schnadelbach
	3.9.9.	Absolutna wsp�ezesno�e - koniec historii w historii,	3.12.
	Kultura 546
		kt�ra toczy si� nadal 456		
			3.12.0.
	Wprowadzenie 546
		Heinz Paetzold	3.12.0.1.
	Temat 546
	3.10.	Cz~owiek 464	3.12.0.2.
	Uwagi zwi�zane z u�ywanymi poj�ciami 549
			3.12.0.3.
	"Filozofia kultury"? 550
	3.10.0.	Wprowadzenie 464	3.12.0.4.
	Kultura a krytyka kultury 553
	3.10.1.	Antropologia przedfilozoficzna 464	3.12.0.5.
	Zarys dalszej tematyki 556
	3.10.2.	Szkic antropologii filozoficznej w historii 465	3.12.1.
	Kultura a natura 556
	3.10.2.1.	Aspekty teorii ez�owieka w staroiytno�ci greckiej 466	3.12.1.1.
	Uwagi o charakterze historycznym 556
	3.10.2.2.	Antropologia na progu nowoiytno�ci: G. Pico della Mirandola	3.12.1.2.
	Kultura jako wyobcowanie (Rousseau) 56U
		i godno�e ez�owieka 469	3.12.1.3.
	Wyobcowanie jako kultura (Kant) 565
	3.10.2.3.	Kantowska idea antropologii pragmatycznej 477	3.12.2.
	Kultura a cywilizacja 568
	3.10.2.4.	J�zyk jako klucx do rozumienia ez�owieka w antropologii Herdera 479	3.12.2.1.
	Kant i umoralnienie kultury 570


3.12.2.2. Nictzschc i estetyracja kultury S7Z 3.12.2.3. Spenglerowska...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin