Salvador dali.rtf

(19 KB) Pobierz

 

 

Dali, Salvador

( 1904 – 1989 )

 

 

Dali, Salvador

Salvador Dali Salvador Felipe Jacinto urodził się 11.05.1904 w Figueras pod Geroną w Katalonii (północna Hiszpania) w rodzinie notariusza. Było to w osiem miesięcy po śmierci jego starszego brata, który miał także na imię Salvador. Sztuką zainteresował się wcześnie. Pierwsze swoje przybory malarskie dostał w wieku lat dziesięciu, kiedy to zauroczony jego poczynaniami artystycznymi niemiecki malarz - Siegfrid Burmann odwiedził go w jego rodzinnej posiadłości.

Sam artysta tak wspominał tamten okres swojego życia:

"Gdy miałem sześć lat, chciałem zostać Napoleonem - ale nim nie zostałem. Gdy miałem lat piętnaście, chciałem być Dalim i zostałem nim."

Już w wieku 12 lat (1916 rok) brał pierwsze lekcje rysunku. Mając lat 14 zaczął z sukcesem wystawiać swoje obrazy.

W jego wczesnych obrazach znać wpływy impresjonizmu i malarstwa hiszpańskiego XIX w. , którymi to zainteresował go kataloński artysta, malalujący w stylu impresjonistycznym, Ramon Pichot.

 

Od 1921 studiował w Akademii S. Fernando w Madrycie, gdzie zaznajomił się z techniką laserunku, która stała się charakterystyczna dla późniejszych jego prac. Interesował się wówczas sztuką prerafaelitów, twórczością J. Meissoniera oraz malarstwem metafizycznym G. Chirico i C. Carry. W okresie studiów przyjaźnił się z pisarzem Fedenco parcia Lorcą, reżyserem filmowym Luisem Buńuelem i grupą włoskich anarchistów.

W 1926 roku za szerzenie nieprawomyślnych idei wśród studentów został relegowany z Akademii. Nigdy nie podszedł do egzaminów końcowych; jego zdaniem był bardziej wykwalifikowany niż osoby, które miałyby go egzaminować.

 

Wkrótce potem, w roku 1928 udał się do Paryża, gdzie spotkał Picassa, Joana Miro i Andre Bretona, przywódcę ruchu surrealistycznego, twórcę trzech Manifestów surrealizmu, pierwszego z roku 1924. (po kilku latach Breton odwrócił się od Dalego, zarzucając mu popieranie faszyzmu, a także chciwość).

 

Pierwszy obraz Dali’ego, uznany za surrealistyczny, Krew jest słodka jak miód, pochodzi z roku 1928.

Za wstawiennictwem J. Miro został pełnoprawnym członkiem grupy surrealistycznej. W tym czasie współpracował również z Bunuelem nad dwoma filmami surrealistycznymi: ,,Pies andaluzyjski" (1929) i „Złoty wiek" (1931), których premierowa projekcja zakończyła się skandalem.

 

W 1929 poznanie Gali, miało wielki wpływ na życie i twórczość artysty. Gala była rosyjską imigrantką, straszą od Dalego o 10 lat. Kiedy ją poznał była żoną poety Paula Eluarda. Gala wybrała życie z Dalim. Stała się jego towarzyszką, muzą, miłością, modelką. Opiekowała się również finansami artysty i wprowadzała czynnik stabilizujący jego życie.

W roku 1932 Gala rozwiodła się z Paulem Eluardem, a w roku 1934 w Paryżu wzięła ślub cywilny z Dalím. Wiele lat później, w roku 1958 zawarli ślub kościelny.

 

W roku 1933 odbył się pierwszy indywidualny pokaz w Nowym Jorku prac Salvadora Dalí. Rok później odwiedził jeszcze Stany Zjednoczone, dzięki pożyczce od Pabla Picassa.

 

W 1937 Dali odwiedził Włochy. Od tej pory zaznaczyły się w jego obrazach wpływy renesansu i baroku włoskiego.

Wkrótce został wykluczony z grupy Bretona.

 

W 1940 wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie dostosował swą działalność do wymogów komercyjnego rynku. Odbyło się tam szereg głośnych wystaw, między innymi retrospektywa surrealistów w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku w 1941 roku.

Poza tworzeniem wielu wywierających silne wrażenie obrazów, Dali pozyskał uwagę mediów dzięki odgrywaniu roli surrealistycznego błazna. Sporo zarobił, co zostało przez André Bretona skwitowane pogardliwie Avida Dollars (chciwy na dolary).

Dali stał się modny wśród amerykańskich wyższych sfer. Sławy takie jak Jack Warner, czy Helena Rubinstein zamawiały u niego portrety. Dali brał też udział w kręceniu filmu razem z Alfredem Hitchcock'iem. Zajmował się również projektowaniem biżuterii oraz odzieży dla Coco Chanel. W latach 1946-47 Dali pracował razem z Waltem Disney'em nad filmem animowanym "Destino", który niestety nigdy nie został ukończony.

 

Wojna wywarła na artyście głębokie znamię. To wtedy w religii zaczął szukać on czegoś w rodzaju ukojenia. Zainteresował się sztuką sakralną, co możemy zauważyć w wielu jego obrazach, które powstały niedługo po zakończeniu II wojny światowej. Dominują w nich wątki religijne. Najsłynniejszym jest tu obraz Chrystus ś. Jana od krzyża. Poza tym należy wymienić tutaj takie dzieła jak Kuszenie św. Antoniego, Corpus hupercubus (Ukrzyżowanie) czy Ostatnia wieczerza.

 

W roku 1948 Dali wraz z Galą wracają do Europy, spędzają większość czasu w rezydencjach w Hiszpanii i Francji. Dali zaczął rozwijać swe zainteresowania nauką, szczególnie fascynował go trzeci wymiar, "fale i cząsteczki (ślepe i oślepiające światło) Boga". Badał problemy wykorzystywania cybernetyki, interesował się możliwościami zastosowania w fizyce geometrii czterowymiarowej i szykował się do podboju dziedziny, w której prowadził później najbardziej intensywne badania - widzenia stereoskopowego. Zainteresowanie obejmowało też psychologię i historię. Wiedzę czerpał z pism naukowych. Wykorzystywał ją w swojej sztuce, ale także sięgał do źródeł religijnych, szczególnie do mistycyzmu. Wyraźnie zaznaczyły się też u Dali’ego odwołania do wielkich mistrzów malarstwa, takich jak Raphael, Velasquez, czy Ingres. Dali wypowiedział wiele komentarzy na temat sztuki, w tym i taki: "Aby być surrealistą trzeba spędzić całe swoje życie na malowaniu oczu i nosów."

 

W 1955 powrócił do Hiszpanii. Związał się z kręgami franksistowskimi, na których zamówienie tworzył kompozycje religijne, np. Ostatnia Wieczerza, 1955.

 

W międzyczasie, w 1968 znalazł się w Paryżu, w czasie rewolucji majowej. Rozdawał wtedy studentom ulotki o treści: "Włączyć chwalebną prostytucję folklorystyczną, ale dorzucić do niej silną energię lubieżną i duchową!".

 

W 1972 zostało otwarte Muzeum S. Dali w Figueras, rodzinnej miejscowości artysty.

Dnia 26 maja 1978 roku Salvador został mianowany zagranicznym członkiem nadzwyczajnym Academie des Beaux-Arts de 1'Institut de France.

 

10 czerwca 1982 roku umarła Gala, zaś w maju 1983 roku Dali namalował swój ostatni obraz, Jaskółczy ogon.

Przekonany o swojej nieśmiertelności (nie o niej wspominał) umarł na serce, 23. stycznia 1989. Jego ciało obecnie spoczywa niedaleko muzeum Dalego, w Figueras. W Muzeum, które powstało jeszcze za życia artysty.

 

Malarstwo Dali’ego charakteryzuje się połączeniem ekstremalnie naturalistycznego sposobu przedstawiania z osobliwą, irracjonalną tematyką. Nawiązując do surrealistycznej metody automatyzmu, która przeciwstawiała tradycyjnej twórczości wolną grę podświadomych skojarzeń, Dali rozwinął swą własną „metodę paranoiczno-krytyczną", którą zdefiniował jako „spontaniczną metodę irracjonalnego poznania, polegającą na krytycznej interpretacji urojeń". Zainteresowanie sferą podświadomości ukształtowało się pod wpływem psychoanalizy Zygmunta Freuda, którego Dali poznał osobiście w 1938 roku.

Dziwaczne twory i absurdalne kombinacje przedmiotów w pracach Dali’ego interpretowane były jako symbole wyłaniające się z podświadomości, a sam proces tworzenia porównywany do marzenia. W 1931 powstały sławne Miękkie zegary, Trwałość pamięci (Nowy Jork, Museum of Modern Art), a w 1935 Płonąca żyrafa (Bazylea, Kunstmuseum).

Pomimo indywidualnego charakteru twórczości Daliego, w wielu jego obrazach widać wpływy G. de Chirico oraz innych malarzy surrealistów, m.in. Y. Tanguya i M. Ernsta. W jego sztuce wyraźne są również reminiscencje dawnych mistrzów, np. Rafaela i Vermeera van Delft. Podobnie jak inni surrealiści, Dali wykonywał tzw. przedmioty surrealistyczne, m.in. Dżdżysta taksówka zaprezentowana na Międzynarodowej Wystawie w Paryżu w 1938 roku.

Istotą jego twórczości była prowokacja, wywoływanie w widzu szoku, i to nie tylko za pomocą prac plastycznych, ale również poprzez epatowanie swym zachowaniem i ogłaszanymi publikacjami.

 

Opublikował autobiografię „La vie secrete de Salvador Dali", 1942-44 oraz „Dziennik geniusza", 1965.

 

Niektóre cytaty Dali’ego:

 

    * Gdy maluję - szemrze ocean. Inni malarze pluskają się w wodzie fryzjerskiej.

    * Jedyna różnica między mną a surrealistami jest taka, że to właśnie ja jestem prawdziwym surrealistą.

    * Jedyna różnica między mną a wariatem to fakt, że nie jestem wariatem.

    * Jeśli jesteś przeciętny, nawet jeżeli usiłujesz malować bardzo, ale to bardzo źle, twoja przeciętność zostanie dostrzeżona.

    * Każdego ranka kiedy się budzę, doświadczam niespotykanego zachwytu - zachwytu bycia Salvadorem Dali - i zadaję sobie pytanie, "jakiej wspaniałej rzeczy dokona dziś Salvador Dali?" :)

    * Nie obawiaj się doskonałości. Nigdy jej nie osiągniesz!

    * Wniebowzięcie jest windą, która unosi się dzięki ciężarowi martwego Chrystusa.

Fiesta w Figueras

Fiesta w Figueras 1914

Urna

Urna 1922 - 23

Portret siedzacej osoby trzymajacej list

Portret siedzacej osoby trzymajacej list 1923

Portret mojej siostry

Portret mojej siostry 1923

Piknik

Piknik 1921

Pierrot i gitara

Pierrot i gitara 1924Anioł - ok1958

Beatrice - 1960

Beatrice - 1960

bez tytułu (dla kampanii przeciw chorobom wenerycznym) - 1942

bez tytułu (dla kampanii przeciw chorobom wenerycznym) - 1942

bez tytułu (surrealistyczny anioł) - 1969

bez tytułu (surrealistyczny anioł) - 1969

bez tytułu - 1927

bez tytułu - 1927

Cadaques (widziane z Wieży Creus) - 1923

Cadaques (widziane z Wieży Creus) - 1923

Córka Wiatru Zachodniego - 1972

Córka Wiatru Zachodniego - 1972

Chrystus św. Jana od krzyża - 1951

Chrystus św. Jana od krzyża - 1951

Chrystus z 'Apokalipsy sw Jana' - 1958

Chrystus z 'Apokalipsy sw Jana' - 1958

Corpus Hypercubus (Ukrzyżowanie) - 1954

Corpus Hypercubus (Ukrzyżowanie) - 1954

Czekolada - 1930

Czekolada - 1930

Duch Vermeer'a van Delfta - 1934

Duch Vermeer'a van Delfta - 1934

Fiesta w Figueras

Fiesta w Figueras 1914

Gala - 1932

Gala - 1932

Geopolityczne Dziecko Obserwujące Narodziny Nowego Człowieka - 1943

Geopolityczne Dziecko Obserwujące Narodziny Nowego Człowieka - 1943

Głowa Kobiety - 1927

Głowa Kobiety - 1927

Hermes - 1981

Hermes - 1981

Hiszpania - 1938

Hiszpania - 1938

Jajka Na Talerzu Bez Talerza - 1932

Jajka Na Talerzu Bez Talerza - 1932

Jaskółczy Ogon - 1983

Jaskółczy Ogon - 1983

Jednorożec - 1976

Jednorożec - 1976

Kaczka - 1918

Kaczka - 1918

Kobieta z Jajkiem i Strzałami - 1978

Kobieta z Jajkiem i Strzałami - 1978

Kolos Rodyjski - 1954

Kolos Rodyjski - 1954

kompozycja (dwa harlekiny) - 1942

kompozycja (dwa harlekiny) - 1942

kompozycja - portret pani Evy Kolsman - 1946

kompozycja - portret pani Evy Kolsman - 1946

krajobraz (Cadaqués) - 1919-20

krajobraz (Cadaqués) - 1919-20

krajobraz w okolicach Figueras - 1910

krajobraz w okolicach Figueras - 1910

krajobraz z telefonami na talerzu - 1939

krajobraz z telefonami na talerzu - 1939

Królowa Motyli - 1951

Królowa Motyli - 1951

kubistyczny autoportret z 'La Publicitat' - 1923

kubistyczny autoportret z 'La Publicitat' - 1923

Kuszenie św. Antoniego - 1946

Kuszenie św. Antoniego - 1946

Latarnia Morska w Aleksandrii - 1954

Latarnia Morska w Aleksandrii - 1954

Latarnia Morska w Aleksandrii - 1954

Latarnia Morska w Aleksandrii - 1954

Lucia - ok1918

Lucia - ok1918

Łódź

Łódź ok1918

Śpiący Palacz - 1972-73

Śpiący Palacz - 1972-73

Święte Serce Jezusa - 1962

Święte Serce Jezusa - 1962

Maciezynstwo

Maciezynstwo ok1921

Madonna - 1943

Madonna - 1943

Madonna - 1960

Madonna - 1960

Marceloński Manekin - 1927

Marceloński Manekin - 1927

Maria Carbona

Maria Carbona 1925

Marilyn Monroe - 1972

Marilyn Monroe - 1972

Melancholia - 1945

Melancholia - 1945

Miód Jest Słodszy niż Krew - 1927

Miód Jest Słodszy niż Krew - 1927

Miód Jest Słodszy niż Krew - 1941

Miód Jest Słodszy niż Krew - 1941

Miękki Autoportret z Plasterkiem Pieczonego Boczku - 1941

Miękki Autoportret z Plasterkiem Pieczonego Boczku - 1941

Miekki Potwór - 1976

Miekki Potwór - 1976

Miekkie Zegary - 1933

Miekkie Zegary - 1933

Mrówki - 1936-37

Mrówki - 1936-37

Muszla - 1928

Muszla - 1928

Narodziny Bogini - 1960

Narodziny Bogini - 1960

Narodziny Nowego Świata - 1942

Narodziny Nowego Świata - 1942

Niewidzialny Człowiek - 1929

Niewidzialny Człowiek - 1929

Nostalgiczne Echo - 1935

Nostalgiczne Echo - 1935

Nuklearny Krzyż - 1952

Nuklearny Krzyż - 1952

Ogród Godzin - 1981

Ogród Godzin - 1981

okładka magazynu 'Minotaure' - 1936

okładka magazynu 'Minotaure' - 1936

Oko - 1945

Oko - 1945

Ole - 1982

Ole - 1982

Ostatnia Wieczerza - 1955

Ostatnia Wieczerza - 1955

Pałac Wiatrów - 1972-73

Pałac Wiatrów - 1972-73

Para z Głowami Pełnymi Chmur - 1936

Para z Głowami Pełnymi Chmur - 1936

Paranoja - 1944

Paranoja - 1944

Perła - 1981

Perła - 1981

Pierrot i gitara

Pierrot i gitara 1924

Piknik

Piknik 1921

Płonąca Żyrafa - 1937

Płonąca Żyrafa - 1937

Maria Carbona

Maria Carbona 1925

Maciezynstwo

Maciezynstwo ok1921

Łódź

Łódź ok1918

Więcej obrazów

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin