M. Mazurek - „Drzewko choinkowe”.
Cel ogólny: zapoznanie z tradycjami i zwyczajami Świąt Bożego Narodzenia
Temat tygodnia: „Zwyczaje świateczne”
Litera tygodnia: dwuznak „Ch , ch”
Zagadnienia do kręgu dyskusyjnego:
1.Co to jest Boże Narodzenie?
2.Co to są Jasełka? Kto wita Pana Jezusa?
3.Jakie potrawy spożywamy w Wigilię?
4.Z kim i dlaczego dzielimy się opłatkiem?
5.W co ubieramy choinkę?
OBSZARY EDUKACYJNE
I Poznawanie i rozumienie siebie i świata
Edukacja przyrodnicza
1. Obserwowanie pogody zimą i dzielenie się swoimi spostrzeżeniami
i przeżyciami.
Cel operacyjny: - dziecko rozumie istotę i konieczność przystosowania się
przyrody do zimy.
Działalność matematyczna:
1. Urodziny cyfry 7.
Cel operacyjny: - dziecko wie jak wygląda cyfra 7, potrafi znaleźć ją wśród
innych cyfr.
Edukacja społeczno – moralna:
1. Rozwijanie odpowiedzialności poprzez wykonywanie swoich obowiązków
domowych i przedszkolnych:
a) sprzątanie swojego pokoju,
b) sprzątanie zabawek po skończonej zabawie.
Cel operacyjny: - dziecko sprząta po sobie zabawki, umie pomóc w porządkach
domowych i przedszkolnych.
Aktywność językowa:
1.Rozmowy w kręgu dyskusyjnym –
Cel operacyjny: - dziecko potrafi śmiało i swobodnie wypowiadać się
na różne tematy, a w szczególności:
* Co to jest Boże Narodzenie?
* Co to są Jasełka? Kto wita Pana Jezusa?
* Jakie potrawy spożywamy w Wigilię?
* Z kim i dlaczego dzielimy się opłatkiem?
* W co ubieramy choinkę?
2.Urodziny litery dwuznaku „Ch , ch”
Cel operacyjny: - dziecko wie, jak wygląda litera dwuznak „Ch , ch” rozpoznaje
go na alfabecie, potrafi znaleźć wyrazy, w których występuje.
3. Wykazywanie zainteresowania książką ze Słonecznej Biblioteki podczas
czytania książek w kąciku książki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi czytać wybrane przez siebie książki
ze Słonecznej Biblioteki.
Program pisania: ( z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności )
1.Pisanie swojego imienia samodzielnie lub z wizytówką.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi samodzielnie lub korzystając z wizytówki
napisać swoje imię.
2.Uzupełnianie kart pracy z pomocą nauczycielki lub samodzielnie.
P: karty pracy do kącików edukacyjnych: czytania, pisania, alfabetycznego,
matematycznego…uwzględniające indywidualizację i stopniowanie trudności.
Cele operacyjne:
- dziecko potrafi pisać po śladzie wyrazy: choinka, bombki…
- dziecko potrafi połączyć litery w wyrazy: Wigilia, święta…
- dziecko umie wpisać brakujące litery w wyrazach związanych
z tematem kompleksowym,
3.Pisanie litery dwuznaku „Ch , ch” na sztaludze, karcie alfabetycznej – zwrócenie
uwagi na kierunek kreślonej przez dzieci litery. P: wzory litery dwuznaku
„Ch , ch”.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi napisać literę dwuznak „Ch , ch” samodzielnie
lub po śladzie.
Program czytania: (z uwzględnieniem indywidualizacji i stopniowania trudności)
1.Czytanie z całą grupą, w parach, indywidualnie, przez dziewczynki
i chłopców, od tyłu, każdej strony przez inne dziecko...samodzielnie
lub ze wsparciem nauczycielki książki „drzewko choinkowe” i karty poetyckiej
oraz innych książeczek ze Słonecznej Biblioteki.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi przeczytać książkę „drzewko choinkowe”
samodzielnie lub z pomocą nauczycielki.
2.Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa, dźwiękowa i sylabowa wyrazów:
choinka, święta, wigilia, opłatek...
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dokonywać analizy i syntezy wzrokowo-
słuchowej, dźwiękowej i sylabowej wyrazów:
choinka, święta, wigilia, opłatek…
3. Opowiadanie treści wybranej książki ze Słonecznej Biblioteki.
Edukacja zdrowotna:
1.Opanowanie umiejętności związanych z samodzielnym ubieraniem się.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi dbać o własne ubranie estetyczny wygląd.
II Nabywanie umiejętności poprzez działanie
Aktywność muzyczna:
1. Dalsza nauka piosenki „Wesoła choinka”
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zaśpiewać II zwrotkę i refren piosenki.
2. Słuchanie kolęd. Próby śpiewanie ich.
Cel operacyjny: - dziecko próbuje śpiewać kolędy.
3. Uczestniczenie w Jasełkach – przedstawieniu dla rodziców i dla społeczności
przedszkolnej.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi występować przed publicznością, potrafi
wczuwać się w świąteczny nastrój.
Aktywność plastyczna i wrażliwość estetyczna:
1. „Wesoła choinka” – aktywność twórcza.
P: dowolny materiał z kącika plastycznego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi pobudzić swoją wyobraźnię i wykonać
drzewko choinkowe
Aktywność ruchowa:
1.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – załącznik
2.Zabawy ruchowe: „Pajac i kaczuszka” – orientacyjno-porządkowa,
„Po wąskiej dróżce” – z elementem równowagi.
3.Zabawy swobodne na podwórku przedszkolnym.
4.Spacery i wycieczki do lasu, do ogródków działkowych, na pobliskie osiedle.
III Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
wspólnocie.
1. Przestrzeganie norm, zasad i reguł ustalonych w grupie.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi zgodnie zachować się podczas zabaw
oraz korzystać ze sprzętu i zabawek.
2. Rozumienie konieczności poszanowania cudzej własności.
Cel operacyjny: - dziecko wie, że nie należy niszczyć rzeczy kolegów
i koleżanek.
3. Wzmacnianie więzi rodzinnych poprzez wspólny udział w uroczystościach
związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
Cel operacyjny: dziecko czuje więź z rodziną
4. Wspólny udział w Wigilijce przedszkolnej.
Cel operacyjny: dziecko potrafi składać życzenia, rozumie potrzebę
uczestniczenia we wspólnej kolacji wigilijnej.
Aktywność dramatyczna:
1.Wykorzystanie niewerbalnych środków wyrazu: ruchy ciała, rąk, spojrzenie,
mimika, uśmiech podczas występów w Jasełkach
Cel operacyjny: - dziecko potrafi występować jako aktor.
IV Budowanie systemu wartości
1. Uwrażliwienie na piękno otaczającego świata – dekoracje świąteczne.
Cel operacyjny: - dziecko dostrzega piękno w dekoracjach świątecznych.
Zabawy:
1.Zabawa KLANZA:
- „Gra z pudełkami” – dzieci to pudełka, które otwierają się i wychodzi z nich
ozdoby na choinkę: pajacyk, kaczuszka, kucharz, małpka…
2.Zabawa tworzywami bezkształtnymi:
- „Namaluj literkę dwuznak „Ch, ch” P: kasza manna, tacki.
3. Zabawa badawcza:
- "Świąteczne tradycje” - właściwości papieru; prąd elektryczny (oświetlenie
na choinkę).
4.Zabawy konstrukcyjne:
- „Budowle dowolne” P: klocki z kącika konstrukcyjnego.
Cel operacyjny: - dziecko potrafi rozbudzić swoją wyobraźnię,
potrafi współpracować.
5.Zabawy swobodne w kącikach edukacyjnych i tematycznych.
- dziecko potrafi samodzielnie decydować o swojej zabawie oraz pomocach
do tej zabawy,
- dziecko potrafi składać obrazek pocięty na części,
- dziecko potrafi układać puzzle o różnym stopniu trudności,
- dziecko potrafi korzystać z gier, układanek, loteryjek…
6. Zabawa rozwijająca inteligencję emocjonalną:
- „Notesik kwiatuszków" - notes, w którym kwiatek to inny dobry
uczynek (kwiatki rysują dzieci i są one różnych kolorów).
7.Zabawy logopedyczne:
- ćwiczenia oddechowe.
8. Zabawa terapeutyczna:
- „ Papierowe śnieżki” - grupa podzielona na dwa zespoły, które stoją
naprzeciwko siebie. Dzieci ugniatają gazetę tworząc
kulki. Następnie uderzają rękoma w kolana i rzucają się
kulkami . Na przerwę w muzyce każdy otrzepuje się
ze śniegu.
Pomoce: arkusz gazety dla każdego dziecka
9. Zabawa dydaktyczna:
- „Powiedz, co schowałam?” - dzieci siedzą w kole. Nauczycielka rozkłada
kilka przedmiotów: bombki, łańcuch, płatek śniegu, postać
Mikołaja… i prosi dzieci, aby głośno nazwały leżące przed nią
przedmioty. Następnie prosi jedno dziecko o opuszczenie sali by
zmienić położenie przedmiotów i schować jeden z nich.
Zadanie dziecka: odgadnięcie czego brakuje.
10. Zabawy lingwistyczne:
- „Zgadywanka słowna” - zadaniem dzieci jest wychwycenie, jakie powstanie
słowo, kiedy dwa słowa spotkają się ze sobą.
Łączenie słów obrazują łączące się dłonie.
Materiał nadający się do wykorzystania w tym ćwiczeniu:
Wie-wiórki; kier-owca; koło-wrotki; śpi-wór; list-opad; wozi-woda; dusi-grosz; wino-grona; dusz-pasterz; ćwierć-finał.
11. Zabawy relaksacyjne:
- „Łańcuch całusów” – uczestnicy siedzą w kole i kolejno podają swoje imię
i przesyłają całusek do osoby, która siedzi obok z prawej strony.
Załączniki:
...
TheCheriSheri