M02. Podstawy działania sieci.pdf

(576 KB) Pobierz
5898275 UNPDF
Moduł 2: Podstawy działania sieci komputerowych Wprowadzenie
Szerokość pasma ma zasadnicze znaczenie dla działania sieci komputerowej. Decyzje dotyczące szerokości pasma są
jednymi z najważniejszych, które trzeba podjąć podczas projektowania sieci. W niniejszym module omówiono znaczenie
szerokości pasma, wyjaśniono sposoby jego obliczania oraz pomiaru.
Funkcje sieci są opisywane przy użyciu modeli warstwowych. W module 2 omówiono dwa najważniejsze modele, tj. model
OSI (ang. Open System Interconnection ) i model TCP/IP (ang. Transmission Control Protocol/Internet Protocol ).
Przedstawiono także różnice i podobieństwa między nimi.
2.1 Terminologia sieciowa
2.1.1 Sieci danych
Rozwój sieci danych zawdzięczamy faktowi stosowania na mikrokomputerach aplikacji biznesowych. Z początku,
mikrokomputery nie były ze sobą połączone, podobnie jak terminale komputerów klasy mainframe, nie istniała więc
wygodna metoda wymiany danych między wieloma mikrokomputerami. Stało się oczywiste, że przenoszenie danych przy
użyciu dyskietek (stosowanie sieci Sneakernet) nie jest ani na tyle wydajne, ani oszczędne, aby nadawało się do zastosowań
w biznesie. Taki sposób przenoszenia danych sprawiał, że były one przechowywane w wielu kopiach. Każda modyfikacja
pliku pociągała za sobą konieczność jego ponownego rozpowszechnienia wśród pracowników, którym był potrzebny. W
przypadku jednoczesnego zmodyfikowania pliku przez dwie osoby próba rozpowszechnienia zmian mogła powodować
utratę jednego zbioru modyfikacji. Przedsiębiorstwa potrzebowały dobrego rozwiązanie trzech następujących problemów:
Jak uniknąć powielania urządzeń i zasobów? Jak wydajnie się komunikować? Jak zbudować sieć i zarządzać nią?
Zorientowano się, że technika sieciowa może zwiększyć wydajność przy jednoczesnym obniżeniu kosztów. Prędkość
wdrażania i upowszechniania się sieci zaczęła dorównywać tempu wprowadzania nowych technologii i produktów
sieciowych na rynek. We wczesnych latach 80. XX w. nastąpiło masowe upowszechnienie sieci komputerowych, pomimo
tego, że początkowo ich rozwój nie był zorganizowany.
W połowie lat 80. pojawiające się technologie sieciowe były tworzone na bazie różnego sprzętu i oprogramowania. Każda
firma produkująca urządzenia i oprogramowanie sieciowe stosowała własne standardy. Tworzenie indywidualnych
standardów wynikało z panującej na rynku konkurencji. W wyniku tego wiele technologii sieciowych było ze sobą
niezgodnych. Wzajemna komunikacja sieci opartych na różnych specyfikacjach stawała się coraz trudniejsza. Wdrożenie
nowego sprzętu często powodowało konieczność wymiany starych urządzeń sieciowych.
Jednym z wczesnych rozwiązań tych problemów było utworzenie standardów sieci lokalnych LAN. Ze względu na to, że
standardy LAN zawierały otwarty zbiór wytycznych dotyczących projektowania sprzętu i oprogramowania sieciowego,
urządzenia produkowane przez różne firmy mogły stawać się zgodne z systemami konkurencji. Pozwoliło to na
ustabilizowanie się implementacji sieci LAN.
W systemie LAN każdy dział firmy jest rodzajem elektronicznej wyspy. Wraz ze wzrostem znaczenia komputerów dla
przedsiębiorstw stało się jasne, że sieci LAN nie są rozwiązaniem wystarczającym.
Pojawiła się potrzeba opracowania sposobu szybkiej i wydajnej wymiany informacji nie tylko w ramach jednej firmy, ale
także między przedsiębiorstwami. Rozwiązaniem stało się utworzenie sieci miejskich MAN (ang. metropolitan-area
network ) i sieci rozległych WAN (ang. wide-area network ). Ponieważ sieci WAN pozwalały na łączenie użytkowników
rozproszonych na dużych obszarach geograficznych, możliwa stała się wzajemna komunikacja na wielkie odległości.
2.1.2 Historia sieci komputerowych
Historia sieci komputerowych jest złożona. W rozwój sieci w ciągu ostatnich 35 lat było zaangażowanych wielu ludzi z
całego świata. W tym miejscu przedstawiono skrócony opis rozwoju Internetu. Procesy tworzenia nowych rozwiązań i ich
wprowadzania na rynek są daleko bardziej skomplikowane, ale spojrzenie na podstawy rozwoju jest bardzo pomocne.
W latach 40. XX w. komputery były łatwo psującymi się, ogromnymi urządzeniami elektromechanicznymi. Wynalezienie
w 1947 roku tranzystora półprzewodnikowego otworzyło wiele możliwości budowania mniejszych i bardziej niezawodnych
komputerów. W latach pięćdziesiątych komputery klasy mainframe, które wykonywały programy zapisane na kartach
perforowanych, zaczęły być wykorzystywane przez duże instytucje. W późnych latach pięćdziesiątych wynaleziono układ
scalony, który składał się z kilku, później wielu, a obecnie z milionów tranzystorów umieszczonych na małym kawałku
półprzewodnika. W latach 60. komputery mainframe z terminalami nie były niczym niezwykłym i upowszechniły się układy
scalone. W późnych latach 60. i w trakcie następnej dekady powstały mniejsze komputery nazywane minikomputerami.
Jednak nawet tamte minikomputery były ogromne według współczesnych standardów. W roku 1977 firma Apple Computer
Company przedstawiła mikrokomputer nazywany także komputerem osobistym. W roku 1981 firma IBM zaprezentowała
swój pierwszy komputer osobisty. Przyjazny użytkownikowi komputer Mac, otwarta architektura komputera IBM PC i
dalsza miniaturyzacja układów scalonych doprowadziły do rozpowszechnienia się komputerów osobistych w domu i w
biznesie. W połowie lat 80. XX w. użytkownicy autonomicznych komputerów zaczęli wykorzystywać modemy do łączenia
się z innymi komputerami i wymiany plików. Nazywano to komunikacją punkt-punkt lub komunikacją komutowaną (dial-
up). Pomysł ten rozwinięto, wykorzystując komputery jako centralne punkty komunikacji w połączeniach komutowanych.
Komputery te nazywano biuletynami BBS (ang. bulletin boards ). Użytkownicy mogli połączyć się z biuletynem BBS i
pozostawić tam lub pobrać stamtąd wiadomości bądź pliki. Wadą takiego systemu było to, że komunikacja bezpośrednia
była ograniczona i dotyczyła tylko tych, którzy wiedzieli o danym biuletynie BBS. Inne ograniczenie stanowił fakt, że
komputer BBS wymagał jednego modemu do każdego połączenia. Tak więc jednoczesne połączenie pięciu użytkowników
wymagało pięciu modemów podłączonych do pięciu odrębnych linii telefonicznych. Wraz ze wzrostem liczby osób
chcących korzystać z systemu obsłużenie wszystkich zgłoszeń stawało się niemożliwe. Wystarczy wyobrazić sobie
sytuację, w której 500 osób chce połączyć się w tej samej chwili. W latach 60. XX w. Departament Obrony USA rozpoczął
tworzenie dużych i niezawodnych sieci WAN do celów wojskowych i naukowych. Ich rozwój był kontynuowany przez trzy
następne dekady. Ta technologia różniła się od komunikacji punkt-punkt wykorzystywanej w biuletynach BBS.
Umożliwiała wspólne połączenie wielu komputerów przy użyciu różnych ścieżek. Sposób przenoszenia danych między
komputerami był określany przez sieć. Wprowadzono możliwość komunikacji między wieloma komputerami przy użyciu
tego samego połączenia, podczas gdy wcześniej możliwa była komunikacja z zaledwie jednym komputerem w danej chwili.
Sieć WAN Departamentu Obrony USA ostatecznie przekształciła się w Internet.
2.1.3 Urządzenia sieciowe
Urządzenia przyłączane bezpośrednio do segmentu sieci dzielą się na dwie klasy. Pierwszą klasę stanowią urządzenia
końcowe. Są to komputery, drukarki, skanery i inne urządzenia, które wykonują usługi bezpośrednio dla użytkownika.
Drugą klasę stanowią urządzenia sieciowe. Są to wszystkie urządzenia, które łączą urządzenia końcowe, umożliwiając
komunikację między nimi.
Urządzenia końcowe, które umożliwiają użytkownikom połączenie z siecią, są również nazywane hostami. Urządzenia takie
pozwalają użytkownikom na współdzielenie, tworzenie i uzyskiwanie informacji. Hosty mogą istnieć bez sieci, ale wtedy
ich możliwości są znacznie ograniczone. Hosty są fizycznie przyłączone do mediów sieciowych przy użyciu karty
sieciowej. Połączenie to jest wykorzystywane do wykonywania takich zadań, jak wysyłanie poczty elektronicznej,
drukowanie dokumentów, skanowanie obrazów i uzyskiwanie dostępu do bazy danych. Karta sieciowa może mieć postać
płytki z obwodem drukowanym, który pasuje do złącza rozszerzeń na magistrali płyty głównej komputera, może także
występować w postaci urządzenia peryferyjnego. Inna nazwa karty sieciowej to adapter sieciowy. Karty sieciowe
komputerów przenośnych mają zwykle rozmiar karty PCMCIA. Do każdej karty sieciowej jest przypisany unikatowy kod
nazywany adresem MAC. Jest on używany do sterowania komunikacją hosta w sieci. Więcej informacji o adresie MAC
zostanie przedstawionych później. Jak sama nazwa wskazuje, karta
sieciowa steruje dostępem hosta do medium.
W przemyśle sieciowym nie zostały ustalone zestandaryzowane
oznaczenia urządzeń końcowych. Przypominają one kształtem
rzeczywiste urządzenia, aby można je było szybko rozpoznać.
Urządzenia sieciowe zapewniają transmisję danych przeznaczonych
do przesłania między urządzeniami końcowymi. Urządzenia sieciowe
umożliwiają rozszerzenie skali możliwych połączeń kablowych,
koncentrację połączeń, konwersję formatu danych i zarządzanie
przesyłem informacji. Przykładami urządzeń spełniających takie
funkcje są: wtórniki, koncentratory, mosty, przełączniki i routery.
Wszystkie wymienione urządzenia sieciowe będą szczegółowo
opisane w dalszej części kursu. W tym miejscu zostaną one omówione
w skrócie.
Wtórnik jest urządzeniem sieciowym używanym do regenerowania
sygnału. Wtórniki regenerują sygnał analogowy lub cyfrowy
zniekształcony przez straty transmisji powstałe w wyniku tłumienia.
Wtórnik nie podejmuje decyzji odnośnie przekazywania pakietów, jak
router lub most.
Koncentratory służą do koncentrowania połączeń. Innymi słowy,
dzięki nim grupa hostów jest postrzegana od strony sieci jako
pojedyncza jednostka. Koncentracja jest wykonywana pasywnie i nie
ma żadnego innego wpływu na transmisję danych. Koncentratory
aktywne nie tylko koncentrują hosty, lecz także regenerują sygnał.
Mosty przekształcają formaty sieciowej transmisji danych oraz
realizują podstawowe funkcje zarządzania nią. Mosty, jak sugeruje
nazwa, stanowią połączenie między sieciami LAN. Nie tylko łączą one
sieci LAN, ale także sprawdzają dane w celu określenia, czy powinny
one zostać przesłane na drugą stronę mostu, czy też nie. Dzięki temu
poszczególne części sieci funkcjonują wydajniej.
Przełączniki grup roboczych wykonują bardziej zaawansowane
funkcje zarządzania przesyłaniem danych. Nie tylko określają, czy
informacje powinny pozostać w danej sieci LAN, czy nie, ale także
mogą przesłać dane tylko do tego połączenia, w którym są one
potrzebne. Inną różnice między mostem a przełącznikiem stanowi fakt, że przełącznik nie przekształca formatów transmisji
danych.
Routery dysponują wszystkimi wymienionymi wcześniej możliwościami. Mogą one regenerować sygnały, koncentrować
wiele połączeń, przekształcać formaty transmisji danych i zarządzać transferem danych. Umożliwiają również połączenie z
siecią WAN, co pozwala na łączenie znacznie od siebie oddalonych sieci lokalnych. Żadne z pozostałych urządzeń nie
zapewnia takiego połączenia.
5898275.002.png 5898275.003.png
2.1.4 Topologia sieci
Topologia sieci określa jej strukturę. Jedną częścią definicji topologii jest topologia fizyczna, która stanowi rzeczywisty
układ przewodów lub medium transmisyjnego. Drugą częścią jest topologia logiczna, która określa sposób dostępu hosta do
medium w celu wysłania danych. Powszechnie stosowane są następujące odmiany topologii fizycznej:
Topologia magistrali , w której wykorzystywany
jest pojedynczy kabel szkieletowy na obu końcach
wyposażony w terminatory. Wszystkie hosty są
podłączone bezpośrednio do tego szkieletu.
Topologia pierścienia , w której każdy host jest
podłączony do następnego, a ostatni host jest
podłączony do pierwszego. W ten sposób tworzony
jest pierścień okablowania.
Topologia gwiazdy, w której wszystkie kable łączą
się w jednym punkcie centralnym.
Topologia gwiazdy rozszerzonej , w której
pojedyncze gwiazdy są powiązane poprzez
połączenie koncentratorów lub przełączników. Ta
topologia umożliwia rozszerzenie zasięgu i obszaru
sieci.
Topologia hierarchiczna jest podobna do
rozszerzonej gwiazdy. Jednak zamiast łączyć razem
koncentratory lub przełączniki, system jest podłączony do komputera, który steruje ruchem w tej topologii.
Topologia siatki w możliwie największym stopniu zabezpiecza przed przerwami w dostępie do usług. Świetnym
przykładem może być zastosowanie topologii siatki w sieciowym systemie sterowania elektrownią atomową. Jak widać
na rysunku, każdy host dysponuje połączeniami z wszystkimi innymi hostami. Chociaż w Internecie istnieje wiele
ścieżek do każdego miejsca, nie mamy w nim do czynienia z pełną topologią siatki.
Topologia logiczna sieci to sposób, w jaki hosty komunikują się ze sobą za pośrednictwem medium. Dwie
najpowszechniejsze topologie logiczne to rozgłaszanie i przekazywanie tokenu.
Topologia rozgłaszania oznacza po prostu, że każdy host wysyła przekazywane dane do wszystkich hostów
podłączonych do medium sieciowego. Nie ma określonej kolejności korzystania z sieci przez poszczególne stacje. Host,
który jako pierwszy wyśle dane, jest obsługiwany jako pierwszy (ang. first come, first serve ). W ten sposób działa sieć
Ethernet, co zostanie omówione w dalszej części kursu.
Drugą odmianą topologii logicznej jest przekazywanie tokenu. W tej topologii dostęp do sieci jest kontrolowany przez
przekazywanie elektronicznego tokenu kolejno do każdego hosta. Gdy host odbierze token, może wysyłać dane przez sieć.
Jeśli nie ma danych do wysłania, przekazuje token do następnego hosta i proces się powtarza. Przykładami sieci, w których
jest wykorzystywane przekazywanie tokenu, są Token Ring i FDDI. Odmianą sieci Token Ring i FDDI jest sieć Arcnet. W
sieci Arcnet token jest przekazywany w ramach topologii magistrali.
Diagram na rysunku przedstawia wiele różnych topologii w połączeniu z urządzeniami sieciowymi. Prezentuje on typową
dla szkoły lub małej firmy sieć o średnim stopniu złożoności. Znajduje się na nim wiele symboli i wiele rozwiązań
sieciowych, których poznanie będzie wymagało czasu.
2.1.5 Protokoły sieciowe
Zestawy protokołów są to zbiory protokołów, które umożliwiają sieciową komunikację między hostami. Protokół jest
formalnym opisem zestawu reguł i konwencji regulujących szczególny aspekt komunikacji między urządzeniami w sieci.
Protokoły określają format informacji, zależności czasowe, kolejność transmisji i sposób wykrywania oraz reagowania na
błędy występujące podczas komunikacji. Bez znajomości protokołów komputer nie mógłby przywrócić początkowej postaci
strumienia bitów przychodzących z innego komputera.
Protokoły regulują wszystkie aspekty komunikacji danych. Należą do nich:
budowa sieci fizycznej,
sposoby łączenia komputerów z siecią,
sposoby formatowania danych do transmisji,
sposoby wysyłania danych,
sposoby obsługi błędów.
Reguły funkcjonowania sieci są opracowywane i nadzorowane przez wiele różnych organizacji i komitetów. Należą do
nich: Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE), American National Standards Institute (ANSI),
Telecommunications Industry Association (TIA), Electronic Industries Alliance (EIA) i International Telecommunications
Union (ITU), dawniej znana pod nazwą Comité Consultatif International Téléphonique et Télégraphique (CCITT).
2.1.6 Sieci LAN składają się z następujących elementów:
komputery,
media sieciowe,
urządzenia sieciowe.
urządzenia peryferyjne,
karty sieciowe,
5898275.004.png
RingFDDI
2.1.7 Sieci WAN
Sieci WAN łączą sieci LAN, co umożliwia
dostęp do komputerów lub serwerów
plików znajdujących się w innych
miejscach. Ze względu na to, że sieci WAN
łączą sieci na dużych obszarach
geograficznych, umożliwiają komunikację
między firmami na duże odległości. Sieci
WAN umożliwiają współdzielenie
komputerów, drukarek i innych urządzeń
znajdujących się w sieci LAN z maszynami
znajdującymi się w odległych miejscach.
Pozwalają one na szybką komunikację na
dużych obszarach geograficznych.
Oprogramowanie do pracy zespołowej
umożliwia dostęp do informacji i zasobów
w czasie rzeczywistym, co pozwala na
zdalne uczestnictwo w spotkaniach, które
wcześniej wymagały fizycznej obecności uczestników. Sieci rozległe spowodowały powstanie nowej klasy pracowników
zwanych telepracownikami, którzy nie muszą wychodzić z domu, aby wykonywać swą pracę.
Zadania sieci WAN prezentują się następująco:
działanie na dużych, odległych geograficznie obszarach;
umożliwienie użytkownikom komunikacji w czasie rzeczywistym;
udostępnienie stałego połączenia zdalnych zasobów i lokalnych usług;dostęp do poczty elektronicznej, sieci WWW,
usług przesyłania plików i handlu elektronicznego.
Najpowszechniej stosowanymi technologiami WAN są:
sieci komutowane
sieci ISDN (ang. Integrated Services Digital Network )
linie DSL (ang. Digital Subscriber Line )
sieci Frame Relay
sieci Carrier Series w USA (T) i w Europie (E): sieci T1, E1, T3 i E3
sieci SONET (ang. Synchronous Optical Network )
2.1.8 Sieci MAN
Sieć MAN obejmuje swoim zasięgiem obszar miejski, taki jak centrum miasta lub przedmieście. Sieć MAN zwykle składa
się z dwóch lub więcej sieci LAN znajdujących się na wspólnym obszarze geograficznym. Sieć MAN może być na przykład
wykorzystywana przez bank mający kilka oddziałów. Zwykle dostawca usług łączy dwie lub więcej sieci LAN przy użyciu
własnych linii komunikacyjnych lub usług światłowodowych. Sieć MAN można także utworzyć przy użyciu
bezprzewodowych mostów, przesyłając sygnały przez obszary publiczne.
2.1. 9 Sieci SAN
Sieć SAN jest wydzieloną, wysoko wydajną siecią używaną do przenoszenia danych między serwerami i zasobami
służącymi do przechowywania informacji. Ponieważ jest to odrębna, wydzielona sieć, nie występują w jej przypadku
kolizje w ruchu między serwerami i klientami.
Technika SAN umożliwia szybką łączność serwer-pamięć, pamięć-pamięć i serwer-serwer. Metoda ta polega na
wykorzystaniu odrębnej infrastruktury sieci, co wyklucza problemy związane z łącznością w istniejącej sieci. Sieci SAN
mają następujące cechy:
Wydajność: Sieci SAN umożliwiają współbieżny szybki dostęp dwóch lub więcej serwerów do macierzy dyskowych
lub taśmowych, zapewniając większą wydajność systemu.
Dostępność: Sieci SAN mają wbudowaną odporność na awarie, ponieważ pozwalają na utworzenie lustrzanej kopii
danych przy użyciu sieci SAN w odległości do 10 km.
Token
Sieci LAN umożliwiają efektywne
wykorzystanie technologii komputerowych
w biznesie do lokalnego współdzielenia
plików i zapewnienia wewnętrznej
komunikacji. Dobrym przykładem takiego
rozwiązania jest poczta elektroniczna. Sieci
LAN wiążą razem dane, lokalną
komunikację i urządzenia komputerowe.
Najpowszechniej stosowanymi
technologiami sieci LAN są:
Ethernet
5898275.005.png 5898275.001.png
Skalowalność: Jak w przypadku sieci LAN i WAN, tak i tu można korzystać z różnych technologii sieciowych.
Pozwala to na łatwe przenoszenie kopii zapasowych i plików, realizowanie różnych operacji i replikację danych między
systemami.
2.1.10 Sieć VPN
Sieć VPN to prywatna sieć utworzona w ramach infrastruktury sieci publicznej, takiej jak światowa sieć Internet. Przy
użyciu sieci VPN telepracownik może za pośrednictwem Internetu uzyskać dostęp do sieci komputerowej znajdującej się w
centrali firmy, tworząc zabezpieczony tunel między własnym komputerem a routerem VPN w siedzibie firmy
2.1.11 Zalety sieci VPN
Produkty firmy Cisco obsługują najnowsze rozwiązania z zakresu technologii VPN. Sieć VPN jest usługą, która zapewnia
bezpieczną i niezawodną komunikację poprzez wspólną sieć publiczną, taką jak Internet. Reguły zabezpieczeń i zarządzania
w sieciach VPN są takie same jak w sieci prywatnej. Sieci te są najbardziej wydajną metodą nawiązywania połączeń punkt-
punkt między zdalnymi użytkownikami i siecią klienta firmy.
Wyróżnia się trzy główne typy sieci VPN:
Dostępowe sieci VPN: Dostępowe sieci VPN zapewniają łączność zdalnych pracowników i małych biur z centralą
intranetu lub ekstranetu za pośrednictwem wspólnej infrastruktury. W przypadku dostępowych sieci VPN do
bezpiecznej komunikacji przemieszczających się pracowników, telepracowników i biur terenowych używane są
techniki analogowe, komutowane, ISDN, DSL, mobile IP i kablowe.
Intranetowe sieci VPN: Intranetowe sieci VPN łączą regionalne i zdalne biura z centralą sieci wewnętrznej za
pośrednictwem wspólnej infrastruktury korzystającej z dedykowanych połączeń. Intranetowe sieci VPN różnią się
od ekstranetowych sieci VPN tym, że umożliwiają dostęp tylko pracownikom danej firmy.
Ekstranetowe sieci VPN: Ekstranetowe sieci VPN łączą partnerów firmy z centralą sieci za pośrednictwem
wspólnej infrastruktury korzystającej z dedykowanych połączeń. Ekstranetowe sieci VPN różnią się od
intranetowych sieci VPN tym, że umożliwiają dostęp użytkownikom spoza firmy
2.1.12 Intranety i ekstranety
Jedną z powszechnie stosowanych konfiguracji sieci LAN jest Intranet. Intranetowe serwery WWW różnią się tym od
publicznych serwerów WWW, że aby uzyskać dostęp z zewnątrz do Intranetu danej organizacji trzeba mieć odpowiednie
uprawnienia i hasła. Intranety są projektowane w taki sposób, aby umożliwiały dostęp tym użytkownikom, którzy mają
uprawnienia dostępu do wewnętrznej sieci LAN firmy. W intranecie są instalowane serwery WWW. Przeglądarki są
wykorzystywane jako wspólny mechanizm dostępu (fronton) do informacji przechowywanych na tych serwerach, takich jak
dane lub wykresy finansowe bądź dane tekstowe.
Terminem „ekstranet" określa się aplikacje i usługi oparte na intranecie i korzystające z rozszerzonego, zabezpieczonego
dostępu do zewnętrznych użytkowników lub firm. Dostęp ten zwykle uzyskuje się przy użyciu haseł, identyfikatorów i
innych zabezpieczeń na poziomie aplikacji. Tak więc ekstranet jest rozszerzeniem dwóch lub kilku intranetów z
zapewnieniem bezpiecznej interakcji między współpracującymi firmami i ich intranetami
2.2 Przepustowość
2.2.1 Znaczenie szerokości pasma
Szerokość pasma jest zdefiniowana jako ilość informacji, które można przesłać siecią w określonym czasie.
Zrozumienie istoty szerokości pasma podczas poznawania zagadnień sieciowych jest bardzo ważne z
następujących powodów:
Szerokość pasma jest skończona. Innymi słowy, niezależnie od medium użytego do budowy sieci ilość
informacji przenoszonych przez tę sieć jest ograniczona. Szerokość pasma jest ograniczona prawami fizyki i
technologiami umieszczania informacji w medium. Szerokość pasma zwykłego modemu jest na przykład
ograniczona do około 56 kb/s przez fizyczne właściwości skrętki telefonicznej i technologię modemu. Ta
sama skrętka telefoniczna jest wykorzystywana przez urządzenia technologii DSL, która zapewnia znacznie
większą szerokość pasma. Czasami nawet ograniczenia wynikające z praw fizyki trudno jest opisać.
Światłowód daje fizyczną możliwość uzyskania praktycznie nieograniczonej szerokości pasma. Pomimo tego
nie jesteśmy w stanie w pełni wykorzystać możliwości światłowodu, ponieważ technologie, które pozwoliłyby
na wykorzystanie całego jego potencjału, nie zostały jeszcze opracowane.
Im większa szerokość pasma, tym większy koszt. Można kupić sprzęt dla sieci LAN, który zapewni niemal
nieograniczoną szerokość pasma przez długi czas. W przypadku połączeń WAN prawie zawsze trzeba kupić
szerokość pasma od dostawcy usług. W obu przypadkach zrozumienie, czym jest szerokość pasma i skąd biorą
się zmiany zapotrzebowania na szerokość pasma w danej chwili, może pozwolić danej osobie lub firmie na
znaczące oszczędności. Menedżer sieci musi podejmować właściwe decyzje dotyczące tego, które urządzenia i
usługi zakupić.
Szerokość pasma ma kluczowe znaczenie dla analizy wydajności sieci, projektowania nowych sieci i
zrozumienia zasad działania Internetu. Osoba zawodowo zajmująca się sieciami komputerowymi musi
rozumieć ogromny wpływ, jaki na wydajność i projekt sieci ma przepustowość i szerokość pasma. Informacje
są przesyłane między komputerami na całym świecie jako ciągi bitów. Bity te reprezentują ogromne ilości
Zgłoś jeśli naruszono regulamin