rozwój osobowości człowieka
interioryzacja
uwewnętrznianie
robię co czuję, że powinienem
robię to co wypływa ze mnie
i moich przekonań
nauka wartości i norm
unifikacja
internalizacja
norm i zachowań
robię co muszę
robię to co mi każą
WYCHOWANIE→ wiedza→ sądy→ przekonania→ postawy→ zachowania = OSOBOWOŚĆ
W wychowaniu najważniejsze jest zapewnienie indywidualnego rozwoju osobowości.
OSOBOWOŚĆ:
- sfera poznawcza: intelektualna, wiedzowa
- sfera emocjonalna: przeżycia
- strefa wolicjonalna (działaniowa): działanie
Koncepcje osobowości:
Wiem → dowiaduję się
Czuję → przeżywam (percepuję)
Działam → podejmuję działanie, zachowanie
Osobowość to dynamiczna struktura, łącząca sferę poznawczą, emocjonalną i działaniową.
Struktura aktu wychowawczego:
Wychowanek
Wychowawca
Zamiar dokonania zmian
w osobowości wychowanka
interakcja wychowawcza
W
Wychowawca mnoży swoją osobowość wychowując i odbierając działania wychowanków.
INTERAKCJA + WARUNKI = SYTUACJA WYCHOWAWCZA (warunki sprzyjające w sferze materialnej.
Ciąg jednorodnie powiązanych ze sobą sytuacji nazywamy formą wychowania (wychowanie przez sport, sztukę etc.).
Proces wychowania to wywołanie zmian w osobowości człowieka.
Akty wychowawcze dokonują się zawsze w środowisku.
Środowisko wychowawcze (teorie)
- wyznacza to czym człowiek się staje (tabula raza)
- wyzwala to co w człowieku jest zakodowane
- „światło boże”
- człowiek dzięki aktywności własnej osiąga pewne cechy
Na ukształtowanie człowieka składa się:
- genetyka (zadatki wrodzone) - BIOS
- środowisko - ETOS
- wychowanie - AGOS
- aktywność własna - LOS
ŚRODOWISKO (teorie):
- środowisko to zespół warunków w których człowiek żyje oraz zespół czynników kształtujących człowieka działających w sposób stały lub czasowy
(Redlińska)
- środowisko to zespół elementów, z którym jednostka wchodzi w kontakt bezpośrednio i pośrednio
(Rowit)
- środowisko to mniej lub bardziej trwałe warunki świata zewnętrznego w którym człowiek żyje
(Pieter)
- środowisko to te elementy otaczającej struktury przyrodniczej, społecznej, kulturalnej, które oddziałują na jednostkę stale lub przez dłuższy czas, albo krótko lub za znaczną siłą jako samorzutny lub zorganizowany system kształtujących ją podniet (bodźców)
(Kamiński)
- środowisko to otoczenie determinujące procesy życiowe człowieka
(Szczepański)
to cała zewnętrzna struktura niezależnie
- czy jest trwała czy zmienna
- czy stanowi źródło bodźców rozwojowych
to składniki struktury otaczającej jednostkę które:
- działają jako system
- wywołują określone przeżycia psychiczne
Środowisko społeczne – ludzie i stosunki między nimi
KRYTERIUM PRZESTRZENNE
(łono matki)
zmiana środowiska
ß
rodzina
podwórko
przedszkole
szkoła
dzielnica
miasto
państwo
kontynent
(...)
Czasem brak pola dla własnej aktywności życiowej prowadzi do osłabienia poczucia własnej wartości.
W wychowaniu istotna rolę odgrywają wpływy przypadkowe (niezamierzone) i właściwe (zamierzone).
ŚRODOWISKO WYCHOWAWCZE:
- naturalne
koledzy
- intencjonalne szkoła
środowisko oświaty
środowisko środowisko
opiekuńcze wspomagające rozwój
III grupy czynników kształtujących człowieka
- rzeczy materialne (np. toalety)
- wzory (wzory zachowań, postaw z literatury, sztuki itp.)
- organizacje (od organizacji struktury pomieszczenia do .... organizacji społecznych)
Wychowanie zdrowotne realizujemy poprzez III funkcje wychowawcze:
· stymulujące do życia w grupie (poprzez wzory i normy)
· adaptacyjne (w odniesieniu do socjalizacji – adaptacja formalna zewnętrzna, twórcza, aktywna, własna itp.)
· edukacyjno-kolektywna (wiedza, sądy, przekonania, umiejętności, nawyki, postawy i zachowania prozdrowotne)
Należy pamiętać, że najpierw należy poznać człowieka i środowisko, a później go wychowywać. Bez poznania nie ma wychowania.
Poznaniu służy pomiar jakościowy (miernik, norma, wzorzec, skala) nie uogólniony, dotyczący konkretnego środowiska (ankieta i kwestionariusz wywiadu środowiskowego).
Rodzina – kształtowanie postaw, nawyków kulturowych, wzorów życia emocjonalnego, norm współżycia społecznego
Szkoła – uczy akceptacji ustalonej hierarchii
Grupa rówieśnicza – kształtuje zachowania w danym środowisku
jangan