SPIS TREŚCI
Wstęp 3
Rozdział 1
Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw 10
1.1Pojęcie i znaczenie konkurencyjności przedsiębiorstw 10
1.2Warunki i czynniki rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw 13
1.3.Źródła finansowania działalności sektora MSP 17
1.4.Bariery rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej 26Rozdział 2
Charakterystyka sektora MSP w Polsce 34
2.1Ogólne pojęcie przedsiębiorstwa, przedsiębiorcy, i przedsiębiorczości 34
2.2.Pojęcie i istota małych i średnich przedsiębiorstw 39
2.3.Rodzaje przedsiębiorstw 43
2.4 Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej 46
Rozdział 3
Wpływ sektora MSP na rozwój przedsiębiorczości Polski 50
3.1.Rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce narodowej 50
3.1.1.Liczba aktywnie działających małych i średnich przedsiębiorstw 50
3.1.2.Udział małych i średnich przedsiębiorstw w tworzeniu PKB 53
3.1.3.Udział MSP w wielkości zatrudnieniu 55
3.1.4.Udział sektora małych i średnich przedsiębiorstw w handlu zagranicznym 57
3.1.5.Zakres inwestycji prowadzonych przez MSP 60
3.1.6 Poziom innowacyjności małych i średnich przedsiębiorstw 61
Rozdział 4
Tendencje rozwojowe MSP w przekroju regionalnym 66
4.1.Rola sektora małych i średnich przedsiębiorstw w przekroju regionalnym 66
4.1.1.Liczba aktywnie działających małych i średnich przedsiębiorstw w regionach 80
4.1.2.Udział MSP w wielkości zatrudnieniu 85
4.1.3.Nakłady inwestycyjne MSP w regionach 87
Podsumowanie
Bibliografia
STRESZCZENIE
Celem niniejszej pracy jest ukazanie, jak wielką rolę nie tylko w gospodarce lokalnej, regionalnej i krajowej, ale także globalnej odgrywają firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Główne tezy pracy stwierdzają, że małe i średnie przedsiębiorstwa są nieodłącznym elementem rynku, wnoszącym istotny wkład w jego funkcjonowanie. Założono, że wnoszą one istotny wkład do tworz\enia Produktu Narodowego Brutto, mają największy w gospodarce udział w ilości zatrudnianych pracowników, ich warunki działania są trudniejsze niż firm dużych a mimo to są od nich bardziej kreatywne i łatwiej przystosowują się do zmieniających się warunków rynkowych.
W celu udowodnienia postawionych hipotez zgromadzono i przeprowadzono szczegółową analizę raportów statystycznych, dokumentów rządowych i aktów prawnych, dotyczących firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Korzystano także z materiałów organizacji pozarządowych reprezentujących przedsiębiorców z tego sektora.
W wyniku przeprowadzonych analiz wszystkie hipotezy postawione w pracy zostały potwierdzone i okazały się prawdziwe.
WSTĘP
Małe i Średnie Przedsiębiorstwa to bardzo zróżnicowany sektor gospodarki – zarówno pod względem struktury i metody działania, jak i potencjału gospodarczego. W niniejszej pracy podjęto zagadnienie uwarunkowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej. Motywem podjęcia tematu było znaczenie, jakie tego typu firmy mają zarówno w gospodarce globalnej i narodowej, jak i regionalnej.
Poznanie naukowe jest usystematyzowane, tzn. podejmowane czynności poznawcze są regulowane określonymi rygorami konsekwencji czasowej i treściowej. Jest obiektywne, tzn. niezależności wyników prawdy strzegą uznane narzędzia i sposoby poznania. Wynik nie jest zależny od nastawienia badacza ani żadnego oficjalnego czynnika. Jest sprawdzalne, tzn. może być powtarzane i przy spełnieniu określonych warunków powinno dać porównywalne wyniki. Jest utylitarne, tzn. jest sposobne do rozwiązania konkretnej trudności, wyjaśnienie określonego zjawiska, naprawienia fragmentu rzeczywistości. Jest twórcze lub destruktywne wobec zbioru twierdzeń tworzących teorię danej nauki, którą może utwierdzać i rozwijać, bądź podważać i negować (PILCH, BAUMANN 2001).
Cele badań dzielimy na eksploracyjne, opisowe i wyjaśniające. Do celów eksploracyjnych zaliczamy:
· Dążenie do rozpoznania podstawowych faktów, zbiorowości i kwestii;
· Tworzenie ogólnych intelektualnych obrazów badanych warunków;
· Formułowanie i koncentrowanie się na problemach przyszłych badań;
· Generowanie nowych idei, przypuszczeń i hipotez;
· Określanie wykonalności prowadzonych badań;
· Rozwijanie technik pomiaru i opisu przyszłych badań.
Cele opisowe badań to:
· Wytwarzanie szczegółowych, bardzo dokładnych opisów;
· Odnoszenie nowych danych do znanych poprzednio;
· Tworzenie zbioru kategorii i klasyfikacji typów;
· Przejrzysta kolejność stopni czy stadiów badań;
· Dokumentowanie procesów czy mechanizmów przyczynowych;
· Opisywanie podstaw kontekstu sytuacyjnego badań.
Wśród celów wyjaśniających rozróżniamy:
· Testowanie przesłanek i założeń teorii
· Wypracowywanie i wzbogacanie wyjaśnień teoretycznych;
· Poszerzanie teorii nowych kwestii i problemów;
· Wspieranie albo odrzucanie wyjaśnień poszczególnych przesłanek;
· Wiązanie kwestii i tematów z ogólnymi zasadami;
· Określanie, które z kilku wyjaśnień jest najlepsze (NEUMAN 2000).
Celem badań niniejszej pracy jest określenie, jaką rolę pełnią małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce krajowej i regionalnej oraz jakie elementy decydują o ich rozwoju.
Przedmiotem badań niniejszej pracy był sektor małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce.
Problem badawczy odszukujemy zawsze kiedy cos badamy. jednak zanim do tego dojdziemy musimy najpierw wybrać metodę jaka będziemy badać dane zjawisko. Przez metodę badawczą rozumiemy sposób dochodzenia do celu jaki stawia sobie nauka. Do głównych wymagań metodologicznych należą: metody badawcze i metody poznania powinny kierować się zasadami naukowej metody poznania, tj. materializmem dialektycznym i historycznym (metoda dialektyczna wymaga rozpatrywania zjawisk jako wzajemnie ze sobą powiązanych i uwarunkowanych, wymaga od badacza wszechstronnego poznania całego bogactwa konkretnego materiału faktycznego, z którego mają wynikać wnioski niezbędne dla praktyki. Materializm historyczny uczy jak wykazać ścisłą historyczną zależność wszelkich instytucji wychowawczych, takich czy innych form “świadomości społecznej”, teorii pedagogicznych, od struktury społeczno-ekonomicznej w danym okresie dziejowym). Oprócz tych ogólnych wymagań wysuwa się w pedagogice szereg postulatów metodycznych bardziej szczegółowych: poznanie i badanie całego bogactwa doświadczeń pedagogicznych może się dokonywać przy wykorzystaniu różnorodnych metod badawczych (jednostronność w stosowaniu metod prowadzi do przypadkowych i nieprawdziwych wniosków) w badaniach należy nie tylko stosować różne metody ale trzeba również umieć je stosować w sposób naukowy i znać wymagania jakim musi odpowiadać poznanie naukowe stosowane metody badawcze muszą umożliwić ustalanie i wykrywanie związków i praw rządzących przebiegiem badanych zjawisk badania powinny uwzględniać wiązanie teorii z praktyką badacz nie może w pracy kroczyć na oślep i ograniczać się wyłącznie do zbierania materiału praktycznego lecz musi być do tej pracy odpowiednio metodologicznie i teoretycznie przygotowany (PILCH, BAUMANN 2001).
Formułowanie problemów badawczych jest z pozoru prostym zabiegiem werbalnym, polegającym na precyzyjnym rozbiciu tematu na pytania, problemy. Zabieg ten musi jednak spełniać kilka warunków, jeśli chcemy aby był prawidłowy.
Otóż sformułowane problemy muszą wyczerpywać zakres naszej niewiedzy, zawarty w temacie badań. Tak więc problemy w sposób znacznie bardziej precyzyjny określają zakres naszych wątpliwości, tym samym określają teren badawczych poszukiwań.
Drugim warunkiem poprawności sformułowanych przez nas problemów, jest konieczność zawarcia w nich wszystkich generalnych zależności między zmiennymi. Dzięki temu dość ściśle będziemy mieć wyznaczony zakres badanych zjawisk.
Biorąc pod uwagę kryterium przedmiot, zakres i rolę jaką pełnią problemy, wyróżnia się następujące problemy badawcze:
1. Teoretyczne i praktyczne;
2. Ogólne i szczegółowe;
3. Podstawowe i szczątkowe (SZTUMSKI 1999).
Formułowanie problemów badawczych jest zabiegiem wymagającym głębokiej analizy i...
stary_hipis