Poradnik Emergency.pdf

(109 KB) Pobierz
194117025 UNPDF
Emergency: Fighters for Life
{ poradnik }
Oryginalna gra strategiczna, w której gracz obejmuje rolę głównodowodzącego siłami
ratunkowymi. Na miejsca wypadków kieruje karetki pogotowia, wozy policyjne i straż pożarną.
Gdzie, kiedy i jak? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w poniższym rozwiązaniu, stanowiącym
pierwszą z dwóch części szczegółowego poradnika. I to krok po kroku!
Spis treści
Etap 1: Wypadek na szosie...................................................................................................................1
Etap 2: Pożar w bloku...........................................................................................................................2
Etap 3: Zaginiony alpinista...................................................................................................................2
Etap 4: Wyścig Formuły 1....................................................................................................................2
Etap 5: Podpalacz podkłada ogień w bloku..........................................................................................3
Etap 6: Przewrócona tratwa..................................................................................................................3
Etap 7: Wybuch gazu w centrum handlowym......................................................................................3
Etap 8: Wypadek kolejki górskiej.........................................................................................................4
Etap 9: Wypadek autobusu na autostradzie..........................................................................................4
Etap 10: Zapewnij bezpieczeństwo podczas mistrzostw piłki nożnej..................................................4
Etap 11: Przewrócona ciężarówka z benzyną.......................................................................................4
Etap 12: Szalejący pożar w lesie..........................................................................................................5
Etap 13: Katastrofa w barze szybkiej obsługi......................................................................................5
Etap 14: Transport odpadów radioaktywnych......................................................................................5
Etap 15: Pożar na stacji metra..............................................................................................................6
Etap 16: Tornado..................................................................................................................................6
Etap 17: Gwałtowne rozruchy..............................................................................................................6
Etap 18: Wybuch bomby!.....................................................................................................................6
Etap 19: Katastrofa lotnicza.................................................................................................................7
Etap 20: Wypadek w elektrowni jądrowej............................................................................................7
Etap 21: Opady deszczu zagrażają zaporze..........................................................................................7
Etap 22: Katastrofa podczas pokazów lotniczych................................................................................8
Etap 23: Pożar w fabryce broni biologicznej.......................................................................................8
Etap 24: Demonstracja.........................................................................................................................8
Etap 25: Trujący gaz w metrze.............................................................................................................9
Etap 26: Płonący luksusowy liniowiec.................................................................................................9
Etap 27: Trzęsienie ziemi.....................................................................................................................9
Etap 28: Odrzutowiec wykonał awaryjne lądowanie.........................................................................10
Etap 29: Tłumy w kwaterze dyplomatycznej.....................................................................................10
1
194117025.001.png
₪ Etap 1: Wypadek na szosie
Młody motocyklista nie dostosował szybkości do warunków panujących na jezdni, ponadto chciał
wyprzedzać na zakręcie. Przywalił w ciągnik i rozłożył się jak długi. Na miejsce akcji wyślij straż
pożarną (F104), karetkę pogotowia z sanitariuszami (F201) i samochód z lekarzem (F202). Doślij
im do pomocy pojazd pomocy drogowej (F110) oraz policję (F301). Pojazdy przyjadą na miejsce
akcji od lewej strony. Wysadź jednego z gliniarzy tuż obok miejsca wypadku i każ mu zawracać
samochody. W ten sposób rozładuje się tworzący się po prawej stronie korek. Strażak niech weźmie
gaśnicę z samochodu i zaleje pianą benzynę rozlaną na asfalcie wokół motocykla. Wówczas lekarz
będzie mógł udzielić rannemu pierwszej pomocy bez narażania się na wybuch. W tym samym
czasie sanitariusze mogą spakować traktorzystę i odwieźć go do szpitala. Gdy pojazd holujący
zabierze ciągnik, przyślij na miejsce akcji dwóch kolejnych sanitariuszy w karetce (F201) oraz
kolejny transporter (F110). Gdy lekarz opatrzy już rannego, zapakuj go do karetki i odwieź do
szpitala. Doktora odeślij do bazy, podobnież strażaka. Sprzątnij wrak motocykla, po czym zwolnij
policjanta i nakaż mu powrót do centrum dowodzenia.
₪ Etap 2: Pożar w bloku
Głowa rodziny ozdobiła drzewko świąteczne świeczkami. Niestety, ogień dość łatwo przeskoczył
na gałąź. Po chwili płonęło już całe piętro. Wyślij na miejsce policję (F301) oraz straż pożarną ze
strażackim wężem (F103). Doślij kolejny wóz, tym razem z armatką (F104). Do tego ostatniego
pojazdu zapakuj też strażaka w skafandrze. Gdy wozy dotrą pod blok, wysadź policjanta z wozu i
każ mu rozgonić gapiów. Dwóch strażaków powinno wziąć węże, przykręcić je do dwóch
hydrantów i lać wodę bezpośrednio na ogień. Ściągnij na miejsce karetkę pogotowia z
sanitariuszami (F201) i samochód z lekarzem (F202). Gdy nadciągnie trzeci wóz, ustaw go pod
budynkiem, by zapracowała armatka. Strażaka w skafandrze wyślij na trzecie piętro, niech zgarnie
poparzonego i wyniesie na ulicę. Sprawdź, czy policjant zajmuje się gapiami, następnie każ
lekarzowi zająć się rannym. Gdy strażak w skafandrze ściągnie rannego z drugiego piętra, poślij
lekarza do niego, a tego pierwszego przy pomocy sanitariuszy wywieź do szpitala. Ściągnij na
miejsce kolejną karetkę pogotowia z sanitariuszami (F201). Załaduj do niej ostatniego rannego, po
czym spakuj manatki.
₪ Etap 3: Zaginiony alpinista
Turysta wyszedł w góry i długo nie wraca. Najpewniej przydarzyło mu się coś niezbyt radosnego.
Na miejsce wypadku wyślij śmigłowiec z lekarzem i noszowymi (F203). Przyleci od lewej.
Przeszukaj góry nad autostradą, po prawej stronie rzeki. Szukaj zwłaszcza w głębokich dołach u
podnóża wzniesień. Gdy na radarze zauważysz świecący się punkcik, ustaw się bezpośrednio nad
nim. W dole pojawi się ranny. Wyląduj u góry, na polance, po czym wyślij piechotą przez góry
lekarza i noszowych. Postaraj się omijać gęste lasy i szybko dotrzeć na miejsce. Tam niech
sanitariusze wyciągną biedaka z kotliny i ułożą gdzieś na wolnym miejscu, by lekarz mógł udzielić
pierwszej pomocy. Później należy przenieść delikwenta do śmigłowca i odwieźć do szpitala.
₪ Etap 4: Wyścig Formuły 1
Musisz przygotować tor na wyścig Formuły 1. Masz na to piętnaście minut, więc musisz się
spieszyć. Wyślij na miejsce dwa wozy strażackie (F102) wraz z dwoma strażakami. W okolice toru
2
dotrzesz od prawej górnej strony. Zjedź na dół i leśną przecinką przedostań się na tor. Jeden wóz
pozostaw na trawie przy zakręcie u góry. Wysadź strażaków. Jednego wyślij pod wieżę
obserwacyjną tuż obok startu, drugiemu każ posprzątać leżące na trasie opony. Kolejny wóz poślij
pomiędzy czekające na start samochody. Wysadź strażaków i każ im schwytać gapiów, którzy
dostali się na tor. Odprowadź ich na pobocze. Wróć do wozu. Pojedź na drugi koniec prostej, tam
sprzątnij oponę, po czym zjedź trochę na dół i sprzątnij kolejne. Ustaw się na trawie,
zapakowawszy strażaków do środka. Ściągnij na miejsce trzy ambulanse z lekarzami i noszowymi
(F201), trzy pojazdy pomocy drogowej (F110) i kolejne dwa wozy strażackie (F104) z jednym
strażakiem w każdym. Ustaw je nieopodal wjazdu na trasę. Gotowe? Zatem strażak spod wieży
obserwacyjnej może zastukać do dyżurki i powiedzieć, że odwalił robotę. Rozpoczyna się wyścig.
Po kilku okrążeniach dochodzi do wypadku. Ściągnij na miejsce wszystkie wozy. Rzuć strażaków z
gaśnicami do gaszenia bolidu, który się pali. Każ lekarzowi ratować kierowcę leżącego na ziemi.
Inny strażak niech weźmie nożyce i rozetnie trzeci pojazd. Ugaszony wóz rozetnij i wyciągnij z
niego kierowcę. Przydziel mu lekarza i wywieź do szpitala. To samo zrób z pozostałymi ofiarami
wypadku.
₪ Etap 5: Podpalacz podkłada ogień w bloku
Podpalacz podłożył ogień w jednym z mieszkań w dużym wielkomiejskim bloku. Postanawiasz się
tym zająć. Ściągnij na miejsce trzy wozy strażackie (F104), z których przynajmniej w jednym jest
człowiek z maską tlenową, oraz wyślij dwie karetki z lekarzami i noszowymi (F201). Postaraj się
też o policję (F301). Gdy dojedziesz do pożaru, rozpocznij gaszenie przy użyciu armatek wodnych.
Gdy ogień przygaśnie, wprowadź do środka strażaka i przeszukaj budynek. Jednocześnie wyślij
policję na obchód. Gdy wypatrzy jakiś otwarty dom, niech podjedzie pod niego i zatrzyma się. Jeśli
w środku jest człowiek i w chwilę później wybuchnie pożar, znaczy, że to właśnie jest podpalacz.
Trzeba go schwytać i wsadzić do samochodu, a wszystkie pożary ugasić.
₪ Etap 6: Przewrócona tratwa
Nadeszło zgłoszenie od nauczyciela. Wziął uczniów na spływ tratwą w dół rzeki, jednak łajba się
przewróciła i wszyscy wpadli do wody. Wyślij na miejsce pięć karetek pogotowia z trzema
lekarzami i kompletem sanitariuszy (F201). Wesprzyj ich wozem przewożącym łódź ratunkową
(F117) oraz wozem straży pożarnej (F102) z dwoma strażakami. Gdy ci ostatni dotrą na miejsce,
zawieź ich nad kamienny mostek i każ opuścić pojazd. Kiedy przejdą na drugą stronę rzeki, niech
błyskawicznie rzucą wszystkim pięciu tonącym koła ratunkowe, jakie tam znajdą. W tym czasie
reszta wozów może przejechać na prawy róg planszy, gdzie wąska ścieżka zbiega ku rzeczce.
Rozładuj karetki. Zapakuj strażaków do wozu i ściągnij ich nad rzekę, tam gdzie stoją karetki.
Wysadź gości, każ im wziąć piły mechaniczne i poproś, by ścięli dwie sosenki blokujące zejście
nad rzekę. Następnie chłopaki muszą odłożyć piły i wziąć kłody w łapy, by je odciągnąć na bok.
Gdy dojazd do nurtu będzie już wolny, zrzuć łódź ratunkową, niech wyciągnie tonących z wody.
Gdy już wszyscy będą na brzegu, wyślij do nich lekarzy i sanitariuszy. Wyleczonych pacjentów
zanoś do karetek i rozwoź po szpitalach.
₪ Etap 7: Wybuch gazu w centrum handlowym
W dużym centrum handlowym doszło do potężnego wybuchu. Ulatniający się gaz grozi kolejnym
nieszczęściem. W dodatku po ziemi walają się kable elektryczne pod napięciem. Sprowadź na
miejsce wóz policyjny (F301) oraz dwie jednostki straży pożarnej (F103, F104) wraz ze strażakami.
3
Wysadź policjanta z wozu i nakaż mu rozgonienie gapiów. Wyprowadź ich z dala od miejsca awarii.
Wóz bez armatki wyślij do północnego wejścia. Jednego ze strażaków wprowadź do budynku, w
drzwi po lewej. Niech wyłączy prąd. Potem zaprowadź go na zewnątrz, na południowy wschód, do
niewielkiej budki z napisem GAS. Poproś go, by wyłączył dopływ gazu i zapobiegł w ten sposób
eksplozji. W międzyczasie wozem strażackim z wieżyczką ugaś płonącą przyczepę kempingową.
Ściągnij na miejsce sześć karetek z trzema lekarzami i kompletem noszowych. Zatrudnij strażaków
do uwalniania rannych spod gruzów, przynajmniej dwóch osobników zostało przywalonych jakimiś
ściankami czy drzwiami. Wyciągnij też ofiary z pokoju, który ocalał z wybuchu, lecz znajdował się
najbliżej niego. Wszystkim poszkodowanym udziel pomocy lekarskiej, a następnie przewieź ich do
szpitali.
₪ Etap 8: Wypadek kolejki górskiej
W wesołym miasteczku doszło do awarii kolejki górskiej. Są ranni i poszkodowani. Wyślij na
miejsce wóz policyjny (F301), straż pożarną wyposażoną w nożyce (F102) oraz dwie karetki z
lekarzami i sanitariuszami (F201). Po przybyciu od wschodniej strony na miejsce policjant
powinien rozpędzić gapiów i pilnować, by nie wracali. Sanitariusze niech przeniosą rannych w
pobliże karetek, gdzie zajmą się nimi lekarze. Wysadź z samochodu strażaka. Każ mu podejść do
kolejki, zerwać poręcz, a następnie usunąć słup. W ten sposób wagonik stanie się dostępny. Ściągnij
na miejsce helikopter z noszowymi (F203). Jeden z rannych, mimo udzielonej pomocy, wcale nie
będzie się czuł lepiej. Trzeba go odwieźć do szpitala śmigłowcem. Wróć strażaka po nożyce do
metalu i rozetnij powłokę wagonika. W ten sposób uwolnisz ostatniego z rannych. Udziel mu
pierwszej pomocy. Następnie wszystkich chorych odwieź do szpitala.
₪ Etap 9: Wypadek autobusu na autostradzie
Kierowca autobusu tylko na chwilę oderwał wzrok od wijącej się wstęgą szosy. Upadł mu
pojemniczek z lekami. Chciał go podnieść. Nie zdążył. Wóz wpadł na pobocze i przewrócił się.
Wyślij na miejsce dwa wozy straży pożarnej (F104), pięć karetek z noszowymi oraz 3 lekarzami
(F201) i policję (F301). Wozy dotrą leśną piaszczystą przecinką od wschodu. Wyślij policjanta na
zachód, do wajchy, którą włączy informację o korku. Dzięki temu samochody na szosie nie będą tak
pędzić. Wozy strażackie skieruj do gaszenia wraku. Zajmij się rannymi, najpierw tymi, którzy się
nie ruszają, a potem bardziej żwawymi. Odsyłaj ich karetkami do szpitali, a na ich miejsce ściągaj
nowe wozy. Odeślij też wozy straży pożarnej. Ściągnij strażaków z nożycami (F102), rozetnij
autobus oraz wóz, który wjechał w barierkę. Pewno będą jakieś ofiary, lecz nie przejmuj się, działaj
szybko. Podleczonych odsyłaj i ściągaj nowe karetki. Na koniec ściągnij transporter (F110) i
odwieź wrak z autostrady. Przywróć na niej normalny ruch.
₪ Etap 10: Zapewnij bezpieczeństwo podczas mistrzostw piłki
nożnej
Trwają mistrzostwa piłki nożnej. Właśnie skończył się mecz jednej z mniej lubianych drużyn.
Możliwe, że dojdzie do burd. Ściągnij na miejsce wóz policyjny (F301) z dwoma policjantami oraz
ciężarówkę policyjną (F302) z jednym oficerem. Wysadź gliniarzy na zewnątrz. Dwójkę ustaw tak,
by stojąc pomiędzy słupkiem zablokowali jedno z wyjść. Przypilnuj, by wszyscy grzecznie
skorzystali z drugiego i zeszli na dół, na stacje szybkiego tramwaju. Gdy pierwsze wyjście
opustoszeje, zajmij się drugim. Pamiętaj, by ewentualnych awanturników pakować do ciężarówki.
4
₪ Etap 11: Przewrócona ciężarówka z benzyną
Przewróciła się ciężarówka z benzyną. Na szczęście ogień nie zaprószył się. Całość grozi jednak
wybuchem, a przynajmniej skażeniem środowiska. Wyślij na miejsce wóz policyjny (F301) z
policjantem, karetkę pogotowia z lekarzem i sanitariuszami (F201), wóz straży pożarnej z nożycami
i jednym strażakiem (F102) oraz taki z armatką wodną (F105). Wozy będą nadciągać od
północnego zachodu. Gdy policja dotrze na miejsce, każ policjantowi odciągnąć gapiów tak daleko
jak tylko się da, ku dołowi. Ściągnij na miejsce buldożer (F117). Wyładuj go i podjedź do
ciężarówki. Zgarnij kupę piachu leżącą przy remontowanym budynku bezpośrednio na benzynę.
Pamiętaj, by nie parkować przy głównej ulicy, tej ze studzienkami. Każ strażakowi z nożycami
otworzyć wrak ciężarówki i wyciągnąć z kabiny rannego. Lekarz niech udzieli mu pierwszej
pomocy, a później - wraz z sanitariuszami - odwiezie do szpitala. Gdy nastąpi wybuch, ugaś ogień i
jeśli zajdzie potrzeba, ściągnij karetki i udziel pomocy rannym. Być może zapali się też pobliski
budynek. Nim też trzeba będzie się zająć!
₪ Etap 12: Szalejący pożar w lesie
W lesie wybuchł pożar. Ogień zagraża obozowi harcerskiemu. Błyskawicznie wyślij na miejsce
samolot ratunkowy (F111), rozkazując pilotom walkę w miejscu najbliższym obozowi. Wyślij
cztery wozy z armatką (F105) i jeden techniczny (F102). Wesprzyj go trzema pojazdami
policyjnymi (F301). Te ostatnie skieruj do obozu harcerskiego. Wysadź policjantów i ściągnij
młodych ludzi w bezpieczne miejsce, następnie popakuj do samochodów i wywieź z zagrożonego
terytorium. Przyjrzyj się mapie pożaru. Wyślij po jednej straży w każde zagrożone miejsce: do
obozu, nieopodal szlabanu, w okolice kortów tenisowych i na drugi brzeg rzeki, w okolice łódki
motorowej. Walcz tak długo, aż pożary zgasną. Wspieraj się hydrantami. W razie potrzeby ścinaj
drzewa.
₪ Etap 13: Katastrofa w barze szybkiej obsługi
Mała, dwusilnikowa awionetka spadła na bar fast-food Yum Yum przy jednej z ruchliwych
autostrad i zaczęła się palić. Są ranni, wysyłasz więc dwóch lekarzy i trzy karetki pogotowia
(F205). Dajesz im wsparcie w postaci wozu straży pożarnej (F105) oraz wozu technicznego (F102).
Ściągnij też buldożer (F117). Na miejscu straż z armatką dajesz do gaszenia budynku. Z wozu
technicznego wyciągasz strażaka, wciskasz mu w dłonie węża. Podłącza go do hydrantu u dołu i
zaczyna gasić trawnik nieopodal restauracji. Po skończonej akcji strażacy rzucają się jeszcze na
kawałek parku na południowym wschodzie. W tym czasie buldożer może sprzątnąć wrak samolotu.
Dzięki temu uda ci się wprowadzić strażaków do wnętrza budynku i wyciągnąć rannych. Na
zewnątrz lekarze powinni udzielić im pomocy, po czym w towarzystwie sanitariuszy odwieźć do
szpitali.
₪ Etap 14: Transport odpadów radioaktywnych
Wojujący ekologowie przykuli się do torów kolejowych. Transport odpadów radioaktywnych nie
może wyjechać z kraju. Wyślij na miejsce 4 trzyosobowe ciężarówki policji (F302) oraz trzy wozy
policyjne z armatkami (F303). Pojazdy przyjadą od północy. Pora rozlokować siły. Dwa wozy
policyjne skieruj w leśną przecinkę sunącą na lewo. Jeden zatrzymaj na pierwszych rozstajach i
rozładuj, drugi na drugich, tych obok fabryki. Wyproś z niego policjantów, jednemu każ otworzyć
furtkę, wejść na teren zakładu i zbiec na dół, w okolice bramy kolejowej głównej. Resztę
policjantów ustaw wzdłuż torów kolejowych, aż do pierwszego skrzyżowania. Wzmocnij ich
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin