Nancy Lublin zacznij-od-zera.-jak-przy-mniejszym-budzecie-osiagnac-lepsze-wyniki pełna wersja.pdf

(16423 KB) Pobierz
887649044.001.png
SPIS TRECI
Wstp
7
R OZDZIA 1.
Osignij wicej, pacc mniej pracownikom
15
R OZDZIA 2.
Osignij wicej dziki swojej marce
49
R OZDZIA 3.
Osignij wicej dziki ludziom z zewntrz
77
R OZDZIA 4.
Osignij wicej
dziki mdremu formuowaniu proby
105
R OZDZIA 5.
Zrób wicej dla klientów
133
R OZDZIA 6.
Osignij wicej dziki zarzdowi
163
R OZDZIA 7.
Osignij wicej dziki pracownikom
189
R OZDZIA 8.
Osignij wicej dziki swojej historii
213
R OZDZIA 9.
Osignij wicej dziki swoim finansom
243
R OZDZIA 10. Osignij wicej
dziki handlowi wymiennemu
267
R OZDZIA 11. Osignij wicej dziki innowacji
287
Podsumowanie
313
Podzikowania
317
Skorowidz
321
ROZDZIA 7.
OSIGNIJ WICEJ
DZIKI PRACOWNIKOM
K
IEDY ROZGLDAAM SI po tej ogromnej sali konferen-
cyjnej i patrzyam na spanikowane, nieszczliwe miny pozostaych
uczestników spotkania, poczuam, e potrzebuj czekolady Advil
i dobrego psychiatry. Ci ludzie byli ywcem wyjci z Dilberta ,
Cathy i The Office : zestresowani i przeraeni. Pomylaam sobie, e
podobnie jak w przypadku wielu innych stereotypów, ten równie
ma mocne uzasadnienie: oni wanie tacy byli.
Waciwe wykorzystanie umiejtnoci pracowników jest praw-
dziwym wyzwaniem. Zatrudnianie, awansowanie i zwalnianie stao
si tak zoonym procesem, e firmy opracoway cae zestawy
przepisów i regu okrelajcych zarzdzanie tym procesem, a take
stworzyy specjalne dziay personalne, których zadaniem jest re-
alizowanie tych rozporzdze. Zanim kogo zatrudnisz, musisz
skonsultowa si ze specjalistami zawodowymi; wzi pod uwag
kwestie zwizane ze zrónicowaniem pracowników; sprawdzi,
czy kandydaci s tym, za kogo si podaj (w dzisiejszych czasach
trudno o dobre referencje); i zadecydowa, czy dana osoba pasuje
do kultury firmy. Aby zwolni pracownika, musisz zebra dowody
887649044.002.png 887649044.003.png
190
ZACZNIJ OD ZERA
i skrupulatnie spisa swoje argumenty, jednoczenie przewidujc,
w jakim procesie by moe przyjdzie Ci ich broni. Jeli chcesz
kogo awansowa, musisz wzi pod uwag wiele rónych kryteriów
— wiedz, dowiadczenie, sta pracy itd. Bardzo moliwe, e sko-
czysz z bólem gowy. A jeszcze nie wspomniaam o formularzach.
Musisz wypeni mnóstwo formularzy. Cae dziesitki.
Czy zoono procesu zatrudniania, awansowania i zwalniania
pracowników Ci irytuje? Czy zdarzyo Ci si, e najbardziej wy-
dajni pracownicy odchodzili od firmy po roku albo dwóch latach?
Czy s w Twojej firmie takie osoby, które „zaapay si” na awans
tylko dlatego, e przychodziy codziennie do pracy, a nie dlatego,
e s szczególnie utalentowane lub przydatne?
Organizacje non profit musz zmaga si z tymi samymi pro-
blemami, jednak maj one kilka sekretów. Nie wszystkie problemy
zwizane z zatrudnieniem s rozwizywane w dziale personalnym.
Najlepsze organizacje non profit umiej rozpozna due talenty,
stosujc jedno proste kryterium: pasj. W naszej dziaalnoci pasja
zawsze jest wikszym atutem ni wiedza i dowiadczenie. Oczy-
wicie nie ma nic zego w wiedzy i dowiadczeniu, jednak prze-
konalimy si wielokrotnie, e pasja przynosi duo lepsze efekty.
Jak wyglda pracownik peen pasji? To osoba, która wnosi
o przeduenie zebrania, poniewa nie chce zaakceptowa dobrego,
ale nie doskonaego pomysu, cho zyska on aprobat pozostaych
uczestników; która ryzykuje zatarg z innymi, poniewa jest prze-
konana, absolutnie przekonana, e jeli wszyscy nie poszukaj lep-
szego rozwizania, projekt upadnie; która jest tak oddana sprawie,
e trzyma obok óka notes, eby w kadej chwili móc zapisa
nowe, ciekawe pomysy; która opuci przerw na lunch i zmieni
swoje plany na wieczór, jeeli wierzy, e jest blisko rozwizania
trudnego problemu.
Osignij wicej dziki pracownikom
191
Organizacje non profit z natury przycigaj idealistów — osoby,
które wierz w dan spraw i kieruj si zasadami, a nie chci zy-
sku. Jednak nie wszyscy pracownicy tych organizacji s prawdzi-
wymi pasjonatami. Czasem s to mili ludzie, którzy chc zrobi
co dobrego, ale nie robi tego z penym przekonaniem. Z koniecz-
noci organizacje non profit musiay oddzieli pasjonatów od osób,
którym tego entuzjazmu brakuje. Tylko tych pierwszych zatrud-
niamy i awansujemy. Jeli musimy kogo zwolni, pierwsi w ko-
lejce s ci, którzy nie wykorzystuj swojego statusu na Facebooku
do promowania naszej marki.
Mówi powanie. Czy Twoja praca pochania Twoje myli
i przejmuje kontrol nad Twoim yciem osobistym? Jeeli tak, to
masz szans zosta naszym ulubionym pracownikiem. Nie zawsze
podejmujemy waciwe decyzje — nam te si zdarzaj si mierni
pracownicy. Jednak opracowalimy pewne taktyki, które poma-
gaj nam zidentyfikowa osoby naprawd oddane swojej pracy.
By moe teraz mylisz: „Poczekaj chwil. A co z weteranami,
którzy znaj bran od podszewki? Co z pracownikami, którzy
maj due umiejtnoci w danej dziedzinie? Czy te atrybuty nie s
bardziej cenne ni pasja?”.
Gdybym miaa wybiera pomidzy absolwentem najlepszej
uczelni z dziesicioletnim dowiadczeniem i wspaniaym zestawem
umiejtnoci, któremu brakuje pasji, a osob, która nie ukoczya
redniej szkoy, ma mniejsze dowiadczenie i umiejtnoci, ale jest
pena entuzjazmu do tego, co robimy, za kadym razem wybra-
abym Dawida, a nie Goliata.
Dowiadczenie jest czsto przeceniane. Pamitaj, e kto inny
wyszkoli t osob. By moe przeja ona jego stare nawyki.
A wiedza jest czym, co mona posi. Mój m by przez wiele
lat konsultantem i lubi mawia, e moe nauczy si praktycznie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin