plyny_chlodzace_pro.pdf

(2947 KB) Pobierz
285007029 UNPDF
Partner konkursu
Płyny eksploatacyjne – PŁYNY CHŁODZĄCE
Płyny stosowane w układach chłodzenia silnika samochodowego pojazdów użytkowych
Badania wykazują, że niskokrzepnący płyn chłodzący do silnika jest najbardziej zaniedbywanym płynem
w pojeździe, a zaniedbywanie układu chłodzenia podaje się oicjalnie jako główną przyczynę przedwc-
zesnych awarii silników.
Warto więc przypomnieć jakie są składniki płynów chłodzących oraz wymagania im stawiane, a także
z jakimi uwarunkowaniami eksploatacyjnymi spotykają się dzisiaj właściciele lot i serwisy pojazdów
transportowych.
Ilość energii odprowadzona przez układ chłodzenia jest porównywalna z energią przekształconą w moc
mechaniczną silnika. Pośrednikiem w przekazaniu jej jest oczywiście płyn do układu chłodzenia. Nie jest
to jednak jedyne zadanie do spełnienia przez dobrej jakości płyn. Poza odprowadzeniem ok. 30% energii
cieplnej zawartej w spalonym paliwie, płyn w układzie chłodzenia musi spełnić jeszcze 3 podstawowe
funkcje:
Zmniejszyć możliwość wystąpienia bardzo szkodliwego dla silnika zjawiska kawitacji, ponieważ tem-
peratura wrzenia mieszaniny płynu chłodzącego z wodą jest wyższa, niż dla samej wody.
Zabezpieczyć przed korozją elementy silnika i układu chłodzenia wykonane z rozmaitych materiałów.
Zawartość odpowiednich składników chemicznych uniemożliwia również powstawanie bardzo szkodli-
wego dla silnika kamienia kotłowego.
Zabezpieczyć silnik przed zamarznięciem i poważnym uszkodzeniem w temperaturach ujemnych. Jak
wiadomo, zamarzająca czysta woda powiększa swoją objętość o 11%, co grozi „rozsadzeniem” szc-
zególnie kadłuba silnika.
Historycznie najstarszym czynnikiem wymiany ciepła w silnikach samochodów jest oczywiście woda.
Posiada ona dobre przewodnictwo i pojemność cieplną, czyli dobrze chłodzi silnik. Jej oczywistą
zaletą jest oczywiście pełne bezpieczeństwo ekologiczne i bezpieczeństwo podczas kontaktu ze skórą.
Podstawową wadą jest natomiast temperatura krzepnięcia. Woda zamarza w temperaturze 0 o C niszcząc
nieodwracalnie silnik, daje poza tym niekorzystne własności antykorozyjne i ochronę przed przegrza-
niem (temp. wrzenia 100 stopni Celcjusza).
285007029.049.png 285007029.059.png 285007029.069.png 285007029.080.png 285007029.001.png 285007029.002.png 285007029.003.png 285007029.004.png 285007029.005.png 285007029.006.png 285007029.007.png 285007029.008.png 285007029.009.png 285007029.010.png 285007029.011.png 285007029.012.png 285007029.013.png
 
Partner konkursu
Podstawowym dodatkiem do płynów chłodzenia silnika jest glikol etylenowy lub propylenowy.
Przeciwdziała on zamarzaniu wody, lecz jest także substancją żrącą, a zatem w celu zneutralizowania
kwaśnych produktów dodaje się do mieszaniny inhibitory (środki przeciwkorozyjne) i dodatki. Płyny do
układów chłodzenia produkuje się także w wersji skoncentrowanej, nie występuje wówczas w składzie
woda, a zawartość glikolu to średnio od 90 do 95%.
Na pakiet dodatków (5 – 10%) składają się:
inhibitory korozji
stabilizatory
czynniki maskujące jony
dodatki antypienne
Zawartość koncentratu w wersji eksploatacyjnej płynu powinna się zawierać w granicach od 40 do 60%.
Charakterystyka izykochemiczna glikoli powoduje, iż zawartość koncentratu w objętości ok. 50% daje
najlepsze własności temperaturowe i eksploatacyjne płynu.
Obydwa składniki muszą być w dość dużym stężeniu, by zapewnić kompletną ochronę powierzchni
metalowych bez utrudniania przekazywania ciepła. Ochrona przed korozją i utrzymywanie właściwego
bilansu pH sprawia, iż koniecznym jest utrzymanie przez całą rok bez względu na ilość przejechanych
kilometrów proporcji 50/50 (glikolu/wody) w roztworze; inne proporcje mogą wynikać z zaleceń produ-
centa pojazdu.
285007029.014.png 285007029.015.png 285007029.016.png 285007029.017.png 285007029.018.png 285007029.019.png 285007029.020.png 285007029.021.png 285007029.022.png 285007029.023.png 285007029.024.png 285007029.025.png 285007029.026.png 285007029.027.png 285007029.028.png 285007029.029.png 285007029.030.png 285007029.031.png
 
Partner konkursu
Niewłaściwa zawartość koncentratu w płynie eksploatacyjnym grozi niewłaściwą pracą układu chłodzenia.
Jeżeli płyn jest zbyt rozcieńczony, zawartość koncentratu poniżej 30% istnieje ryzyko zamarzania płynu i
nadmiernej korozji układu. Zbyt duża zawartość koncentratu, powyżej 70%, może spowodować przegrz-
ewanie się silnika.
Obecnie dostępne na rynku płyny chłodzące na bazie glikolu są w stanie spełniać zadania w zakresie
odprowadzania ciepła i przeciwdziałania zamarzaniu, lecz ochrona przed korozją zależy od związków
chemicznych zawartych w płynie chłodzącym. Związki chemiczne tracą swoje właściwości w miarę
starzenia się płynu.
Aktualnie rozróżnia się trzy podstawowe typy dodatków do płynów chłodzących przeciwdziałających
korozji:
IAT (Inorganic Additive Technology - technologia dodatków nieorganicznych dodatków),
OAT (Organic Acid Technology - technologia dodatków organicznych dodatków),
HOAT (Hybrid Organic Acid Technology – hybrydowa technologia dodatków organicznych).
Każdy z tych dodatków został opracowany w celu zaspokojenia określonych potrzeb producentów
samochodów dotyczących okresów obowiązywania gwarancji i okresowych przeglądów. Napełnianie
układu chłodzenia innym typem środka chłodzącego niż ten, do stosowania, którego pojazd został
zaprojektowany może niekiedy nie zapewnić pełnej ochrony przed korozją. Radzimy więc, postępować
zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Dodatki przeciwkorozyjne
Płyny chłodzące typu IAT zawierają krzemiany i azotyny, które tworzą ochronną barierę na wszystkim, co
jest wewnątrz układu chłodzenia – także na wężach gumowych.
Krzemiany w technologii IAT szybko odkładają się na częściach metalowych silnika; w ten sposób
zawartość krzemianów w roztworze środka chłodzącego może spaść do poziomu poniżej 20 % poziomu
początkowego i tworzyć niewielkie złogi. Jeżeli ma to miejsce pomiędzy wałkiem pompy a uszczelką, to
powstające w następstwie tego tarcie w dalszej konsekwencji powoduje przeciek. W układzie chłodzenia,
w którym ustaje dopływ płynu chłodzącego do rdzenia chłodnicy krzemiany mogą utworzyć ciągnący się
osad, który w sezonie letnim potrai zapychać rurki chłodnicy.
Dlaczego więc należy stosować krzemiany? Ponieważ są one bardzo skutecznym środkiem, szczegól-
nie w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Dlatego właśnie niektórzy producenci wciąż
podkreślają konieczność stosowania płynów chłodzących zawierających środki przeciwkorozyjne na
bazie krzemianu.
285007029.032.png 285007029.033.png 285007029.034.png 285007029.035.png 285007029.036.png 285007029.037.png 285007029.038.png 285007029.039.png 285007029.040.png 285007029.041.png 285007029.042.png 285007029.043.png 285007029.044.png 285007029.045.png 285007029.046.png 285007029.047.png 285007029.048.png
 
Partner konkursu
Prawie 20 lat prac nad opracowaniem technologii OAT dało efekt w postaci bezkrzemianowego płynu
chłodzącego skutecznie zabezpieczającego przeciw korozji.
Aluminium i żelazowce tworzą warstwę powierzchniową korozji w kontakcie nawet z niewielką ilością wil-
goci w powietrzu. Płyny chłodzące OAT usuwają powstałe osady z tlenków metali i pozostawiają cienką
warstwę zabezpieczającą przed dalszymi postępami korozji.
Technologia OAT tworzy trwałą warstwę przeciwkorozyjną o grubości blisko 20-krtotnie mniejszej niż
w przypadku technologii IAT. Ma to bezpośredni wpływ na łatwość wymiany ciepła.
Płyny chłodzące oparte na technologii typu OAT powinny być stosowane jedynie w nowszych pojazdach
przystosowanych do ich wykorzystywania. Kwasy organiczne oddziałują chemicznie na lut z ołowiu
używany w chłodnicach starszych modeli pojazdów.
Najrzadziej stosowane są hybrydowe (mieszane) środki chłodzące typu HOAT, które zawierają
środki przeciwkorozyjne na bazie zarówno krzemianów, jak też kwasów organicznych. Zapewnia to
kompatybilność z technologią IAT przy możliwości wydłużeniu okresu trwałości. Niewielka ilość nieor-
ganicznych silikatów zawarta w technologii HOAT wraz z niskim stężeniem pH umożliwia znacznie lepszą
ochronę elementów aluminiowych i zabezpiecza przez korozją wżerową pomp wodnych w stosunku do
tradycyjnej.
285007029.050.png 285007029.051.png 285007029.052.png 285007029.053.png 285007029.054.png 285007029.055.png 285007029.056.png 285007029.057.png 285007029.058.png 285007029.060.png 285007029.061.png 285007029.062.png 285007029.063.png 285007029.064.png 285007029.065.png 285007029.066.png 285007029.067.png 285007029.068.png
 
Partner konkursu
Element pompy wodnej zużyty na skutek kawitacji
Jednak we wszystkich przypadkach, każdego z tych typów inhibitora musi być w dostatecznej ilości w
roztworze płynu chłodzącego, tak, aby wtedy, gdy jest to konieczne, płyn odtwarzał barierę ochronną.
Należy jednak pamiętać, że dodatki do płynu chłodzenia „zużywają się” w czasie eksploatacji. Dlatego
też zaleca się, aby środek chłodzący był wymieniany przynajmniej raz na 2 lata. Jeżeli płyn chłodzący
„zużyje się” i nie zostanie wymieniony, to w konsekwencji tego układ chłodzenia i silnik może zostać
poważnie uszkodzony z powodu korozji. Dodatkowo chłodnica i układ chłodzenia mogą zostać zatkane
zużytymi dodatkami i ich osadami, co kończy się przegrzaniem i ewentualnym uszkodzeniem silnika.
Możliwości m ieszania płynów chłodzących
Ogólnie wszystkie tradycyjne płyny do układów chłodzenia na bazie glikolu etylenowego są z sobą
mieszalne. Szczególną uwagę należy natomiast zwrócić na nowoczesne formulacje bezkrzemianowe,
o innej technologii zawartych w nich środków przeciw zamarzaniu. Specyiczne składniki działają na
innych zasadach i domieszki innego rodzaju dodatków antykorozyjnych z tradycyjnych płynów mogą
powodować zasadnicze pogorszenie własności eksploatacyjnych płynu, a w skrajnych przypadkach ich
zanik.
Generalnie należy przyjąć, że mieszanie płynów chłodzących o różnych dodatkach jest niedopuszczalne.
Głównym powodem jest ich różny współczynnik pH oraz skład chemiczny. Inhibitory korozji będące
bardzo ważnymi składnikami płynu chłodzącego są aktywne tylko w wąskim zakresie współczynnika pH.
Różne płyny chłodzące zawierają różne inhibitory i dlatego współczynnik pH ich mieszaniny z wodą pow-
inien mieścić się w odpowiednich dla nich granicach. Tylko w takich warunkach inhibitory zapobiegają
korozji elementów układu chłodzenia.
285007029.070.png 285007029.071.png 285007029.072.png 285007029.073.png 285007029.074.png 285007029.075.png 285007029.076.png 285007029.077.png 285007029.078.png 285007029.079.png 285007029.081.png 285007029.082.png 285007029.083.png 285007029.084.png 285007029.085.png 285007029.086.png 285007029.087.png 285007029.088.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin