plyny_chlodzace_pro.pdf
(
2947 KB
)
Pobierz
285007029 UNPDF
Partner konkursu
Płyny eksploatacyjne – PŁYNY CHŁODZĄCE
Płyny stosowane w układach chłodzenia silnika samochodowego pojazdów użytkowych
Badania wykazują, że niskokrzepnący płyn chłodzący do silnika jest najbardziej zaniedbywanym płynem
w pojeździe, a zaniedbywanie układu chłodzenia podaje się oicjalnie jako główną przyczynę przedwc-
zesnych awarii silników.
Warto więc przypomnieć jakie są składniki płynów chłodzących oraz wymagania im stawiane, a także
z jakimi uwarunkowaniami eksploatacyjnymi spotykają się dzisiaj właściciele lot i serwisy pojazdów
transportowych.
Ilość energii odprowadzona przez układ chłodzenia jest porównywalna z energią przekształconą w moc
mechaniczną silnika. Pośrednikiem w przekazaniu jej jest oczywiście płyn do układu chłodzenia. Nie jest
to jednak jedyne zadanie do spełnienia przez dobrej jakości płyn. Poza odprowadzeniem ok. 30% energii
cieplnej zawartej w spalonym paliwie, płyn w układzie chłodzenia musi spełnić jeszcze 3 podstawowe
funkcje:
−
Zmniejszyć możliwość wystąpienia bardzo szkodliwego dla silnika zjawiska kawitacji, ponieważ tem-
peratura wrzenia mieszaniny płynu chłodzącego z wodą jest wyższa, niż dla samej wody.
−
Zabezpieczyć przed korozją elementy silnika i układu chłodzenia wykonane z rozmaitych materiałów.
Zawartość odpowiednich składników chemicznych uniemożliwia również powstawanie bardzo szkodli-
wego dla silnika kamienia kotłowego.
−
Zabezpieczyć silnik przed zamarznięciem i poważnym uszkodzeniem w temperaturach ujemnych. Jak
wiadomo, zamarzająca czysta woda powiększa swoją objętość o 11%, co grozi „rozsadzeniem” szc-
zególnie kadłuba silnika.
Historycznie najstarszym czynnikiem wymiany ciepła w silnikach samochodów jest oczywiście woda.
Posiada ona dobre przewodnictwo i pojemność cieplną, czyli dobrze chłodzi silnik. Jej oczywistą
zaletą jest oczywiście pełne bezpieczeństwo ekologiczne i bezpieczeństwo podczas kontaktu ze skórą.
Podstawową wadą jest natomiast temperatura krzepnięcia. Woda zamarza w temperaturze 0
o
C niszcząc
nieodwracalnie silnik, daje poza tym niekorzystne własności antykorozyjne i ochronę przed przegrza-
niem (temp. wrzenia 100 stopni Celcjusza).
Partner konkursu
Podstawowym dodatkiem do płynów chłodzenia silnika jest glikol etylenowy lub propylenowy.
Przeciwdziała on zamarzaniu wody, lecz jest także substancją żrącą, a zatem w celu zneutralizowania
kwaśnych produktów dodaje się do mieszaniny inhibitory (środki przeciwkorozyjne) i dodatki. Płyny do
układów chłodzenia produkuje się także w wersji skoncentrowanej, nie występuje wówczas w składzie
woda, a zawartość glikolu to średnio od 90 do 95%.
Na pakiet dodatków (5 – 10%) składają się:
−
inhibitory korozji
−
stabilizatory
−
czynniki maskujące jony
−
dodatki antypienne
Zawartość koncentratu w wersji eksploatacyjnej płynu powinna się zawierać w granicach od 40 do 60%.
Charakterystyka izykochemiczna glikoli powoduje, iż zawartość koncentratu w objętości ok. 50% daje
najlepsze własności temperaturowe i eksploatacyjne płynu.
Obydwa składniki muszą być w dość dużym stężeniu, by zapewnić kompletną ochronę powierzchni
metalowych bez utrudniania przekazywania ciepła. Ochrona przed korozją i utrzymywanie właściwego
bilansu pH sprawia, iż koniecznym jest utrzymanie przez całą rok bez względu na ilość przejechanych
kilometrów proporcji 50/50 (glikolu/wody) w roztworze; inne proporcje mogą wynikać z zaleceń produ-
centa pojazdu.
Partner konkursu
Niewłaściwa zawartość koncentratu w płynie eksploatacyjnym grozi niewłaściwą pracą układu chłodzenia.
Jeżeli płyn jest zbyt rozcieńczony, zawartość koncentratu poniżej 30% istnieje ryzyko zamarzania płynu i
nadmiernej korozji układu. Zbyt duża zawartość koncentratu, powyżej 70%, może spowodować przegrz-
ewanie się silnika.
Obecnie dostępne na rynku płyny chłodzące na bazie glikolu są w stanie spełniać zadania w zakresie
odprowadzania ciepła i przeciwdziałania zamarzaniu, lecz ochrona przed korozją zależy od związków
chemicznych zawartych w płynie chłodzącym. Związki chemiczne tracą swoje właściwości w miarę
starzenia się płynu.
Aktualnie rozróżnia się trzy podstawowe typy dodatków do płynów chłodzących przeciwdziałających
korozji:
−
IAT (Inorganic Additive Technology - technologia dodatków nieorganicznych dodatków),
−
OAT (Organic Acid Technology - technologia dodatków organicznych dodatków),
−
HOAT (Hybrid Organic Acid Technology – hybrydowa technologia dodatków organicznych).
Każdy z tych dodatków został opracowany w celu zaspokojenia określonych potrzeb producentów
samochodów dotyczących okresów obowiązywania gwarancji i okresowych przeglądów. Napełnianie
układu chłodzenia innym typem środka chłodzącego niż ten, do stosowania, którego pojazd został
zaprojektowany może niekiedy nie zapewnić pełnej ochrony przed korozją. Radzimy więc, postępować
zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
Dodatki przeciwkorozyjne
Płyny chłodzące typu IAT zawierają krzemiany i azotyny, które tworzą ochronną barierę na wszystkim, co
jest wewnątrz układu chłodzenia – także na wężach gumowych.
Krzemiany w technologii IAT szybko odkładają się na częściach metalowych silnika; w ten sposób
zawartość krzemianów w roztworze środka chłodzącego może spaść do poziomu poniżej 20 % poziomu
początkowego i tworzyć niewielkie złogi. Jeżeli ma to miejsce pomiędzy wałkiem pompy a uszczelką, to
powstające w następstwie tego tarcie w dalszej konsekwencji powoduje przeciek. W układzie chłodzenia,
w którym ustaje dopływ płynu chłodzącego do rdzenia chłodnicy krzemiany mogą utworzyć ciągnący się
osad, który w sezonie letnim potrai zapychać rurki chłodnicy.
Dlaczego więc należy stosować krzemiany? Ponieważ są one bardzo skutecznym środkiem, szczegól-
nie w silnikach z żeliwnym blokiem i aluminiową głowicą. Dlatego właśnie niektórzy producenci wciąż
podkreślają konieczność stosowania płynów chłodzących zawierających środki przeciwkorozyjne na
bazie krzemianu.
Partner konkursu
Prawie 20 lat prac nad opracowaniem technologii OAT dało efekt w postaci bezkrzemianowego płynu
chłodzącego skutecznie zabezpieczającego przeciw korozji.
Aluminium i żelazowce tworzą warstwę powierzchniową korozji w kontakcie nawet z niewielką ilością wil-
goci w powietrzu. Płyny chłodzące OAT usuwają powstałe osady z tlenków metali i pozostawiają cienką
warstwę zabezpieczającą przed dalszymi postępami korozji.
Technologia OAT tworzy trwałą warstwę przeciwkorozyjną o grubości blisko 20-krtotnie mniejszej niż
w przypadku technologii IAT. Ma to bezpośredni wpływ na łatwość wymiany ciepła.
Płyny chłodzące oparte na technologii typu OAT powinny być stosowane jedynie w nowszych pojazdach
przystosowanych do ich wykorzystywania. Kwasy organiczne oddziałują chemicznie na lut z ołowiu
używany w chłodnicach starszych modeli pojazdów.
Najrzadziej stosowane są hybrydowe (mieszane) środki chłodzące typu HOAT, które zawierają
środki przeciwkorozyjne na bazie zarówno krzemianów, jak też kwasów organicznych. Zapewnia to
kompatybilność z technologią IAT przy możliwości wydłużeniu okresu trwałości. Niewielka ilość nieor-
ganicznych silikatów zawarta w technologii HOAT wraz z niskim stężeniem pH umożliwia znacznie lepszą
ochronę elementów aluminiowych i zabezpiecza przez korozją wżerową pomp wodnych w stosunku do
tradycyjnej.
Partner konkursu
Element pompy wodnej zużyty na skutek kawitacji
Jednak we wszystkich przypadkach, każdego z tych typów inhibitora musi być w dostatecznej ilości w
roztworze płynu chłodzącego, tak, aby wtedy, gdy jest to konieczne, płyn odtwarzał barierę ochronną.
Należy jednak pamiętać, że dodatki do płynu chłodzenia „zużywają się” w czasie eksploatacji. Dlatego
też zaleca się, aby środek chłodzący był wymieniany przynajmniej raz na 2 lata. Jeżeli płyn chłodzący
„zużyje się” i nie zostanie wymieniony, to w konsekwencji tego układ chłodzenia i silnik może zostać
poważnie uszkodzony z powodu korozji. Dodatkowo chłodnica i układ chłodzenia mogą zostać zatkane
zużytymi dodatkami i ich osadami, co kończy się przegrzaniem i ewentualnym uszkodzeniem silnika.
Możliwości m
ieszania płynów chłodzących
Ogólnie wszystkie tradycyjne płyny do układów chłodzenia na bazie glikolu etylenowego są z sobą
mieszalne. Szczególną uwagę należy natomiast zwrócić na nowoczesne formulacje bezkrzemianowe,
o innej technologii zawartych w nich środków przeciw zamarzaniu. Specyiczne składniki działają na
innych zasadach i domieszki innego rodzaju dodatków antykorozyjnych z tradycyjnych płynów mogą
powodować zasadnicze pogorszenie własności eksploatacyjnych płynu, a w skrajnych przypadkach ich
zanik.
Generalnie należy przyjąć, że mieszanie płynów chłodzących o różnych dodatkach jest niedopuszczalne.
Głównym powodem jest ich różny współczynnik pH oraz skład chemiczny. Inhibitory korozji będące
bardzo ważnymi składnikami płynu chłodzącego są aktywne tylko w wąskim zakresie współczynnika pH.
Różne płyny chłodzące zawierają różne inhibitory i dlatego współczynnik pH ich mieszaniny z wodą pow-
inien mieścić się w odpowiednich dla nich granicach. Tylko w takich warunkach inhibitory zapobiegają
korozji elementów układu chłodzenia.
Plik z chomika:
moloniewicz
Inne pliki z tego folderu:
Prestone_-_wymiana_p_ynu_do_ch_odnic(4).mp4
(21166 KB)
Wiadomosci38(4).pdf
(12932 KB)
Prestone_-_sprawdzanie_parametr_w_p_ynu_do_ch_odnic(4).mp4
(7881 KB)
Płyny chłodnicze - Skórzyński,Skaczkowski(4).pptx
(7048 KB)
Politechnika_Warszawska(4).mp4
(3891 KB)
Inne foldery tego chomika:
Oleje przekładniowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin