Lagodne wprowadzenie do Texa - M.Doob.pdf
(
553 KB
)
Pobierz
Lagodne wprowadzenie do TeX-a
ŁagodnewprowadzeniedoT
E
X-a
Podr¦cznik
Michael Doob
Department of Mathematics
The University of Manitoba
Winnipeg, Manitoba, Canada R3T 2N2
MDOOB@CCU.UMANITOBA.CA
Tłumaczenie i uzupełnienia: Stanisław Wawrykiewicz
Współpraca przy wydaniu I: Barbara Kiełczy«ska i Bogusław Jackowski
Wydanie III, poprawione i zmienione
Współpraca: Bogusław Jackowski, Tomasz Przechlewski i Dorota Zgai«ska
c
forthePolishtranslation:StanisławWawrykiewicz
Sopot1991,2002
Spistre±ci
Przedmowa
...........................................................................
ii
1. Zaczynamy!
.......................................................................
1
1.1. Czym T
E
X jest, a czym nie jest
...............................................
1
1.2. Od pliku T
E
X-owego do wydruku: jak wygl¡da sesja
..........................
2
1.3. Zróbmy to!
...................................................................
5
1.4. Wszystko w T
E
X-u jest pod kontrol¡
.........................................
7
1.5. Czego T
E
X nie zrobi
.........................................................
8
2. Wszelkie znaki, du»e i małe
........................................................
9
2.1. Niektóre znaki maj¡ szczególne znaczenie
.....................................
9
2.2. Skład z akcentami
..........................................................
10
2.3. Kropki, pauzy, cudzysłowy, . . .
..............................................
12
2.4. Ró»ne kroje pisma
..........................................................
14
3. Rzeczy nabieraj¡ kształtu
........................................................
18
3.1. Jednostki, jednostki, jednostki
...............................................
18
3.2. Format strony
..............................................................
19
3.3. Posta¢ akapitu
..............................................................
20
3.4. Posta¢ wiersza
..............................................................
24
3.5. Przypisy
....................................................................
25
3.6. Główki i stopki
.............................................................
25
3.7. Nadmiary i niedomiary
......................................................
26
i
4.
n
Grupy,
grupy,
{
i nadal grupy
}
o
...............................................
29
5. Nie straszna nam matematyka!
...................................................
31
5.1. Nowe symbole
..............................................................
31
5.2. Ułamki
.....................................................................
35
5.3. Indeksy górne i dolne
.......................................................
35
5.4. Pierwiastki
.................................................................
36
5.5. Linie nad i pod wyra»eniami
................................................
37
5.6. Przeró»ne nawiasy
..........................................................
37
5.7. Te funkcje specjalne
.........................................................
39
5.8. Popatrz, popatrz!
...........................................................
39
5.9. Macierze
....................................................................
40
5.10. Ekspozycja równa«
........................................................
42
6. Pod sznurek . . .
...................................................................
44
6.1. Najpierw tabulacja
..........................................................
44
6.2. Ustawianie tekstu w wierszach na podstawie wzorców
........................
47
7. Jak sobie po±cielesz . . .
...........................................................
51
7.1. Długie i krótkie
.............................................................
51
M.Doob:
...
wprowadzeniedoT
E
X-a
Spistre±ci
7.2. Korzystajmy z parametrów
..................................................
53
7.3. Innymi słowy
...............................................................
55
8. Errare humanum est
..............................................................
56
8.1. Zapomniane bye
............................................................
56
8.2. Przekr¦cone lub nieznane polecenie
..........................................
56
8.3. Nieprawidłowa nazwa czcionki
...............................................
58
8.4. Bł¦dnie zaznaczana matematyka
............................................
58
8.5. Bł¦dne wstawienie nawiasów klamrowych
....................................
60
9. Na szerokie wody
.................................................................
62
9.1. Du»e pliki, małe pliki
.......................................................
62
9.2. Wi¦ksze pakiety makr
.......................................................
63
9.3. Linie poziome i pionowe
.....................................................
64
9.4. Pudełka wewn¡trz pudełek
..................................................
65
10. Przebrn¡łem z mał¡ pomoc¡
.....................................................
70
Skorowidz
...........................................................................
79
ii
Przedmowa
Na pocz¡tek przykra wiadomo±¢: T
E
X jest du»ym i skomplikowanym programem, który,
w przypadku tworzenia atrakcyjnych i ró»norodnych dokumentów, rozrasta si¦ do instala-
cji wyj¡tkowych rozmiarów. Ta szczególna komplikacja prowadzi czasem do niespodzianek.
Teraz dobra wiadomo±¢: teksty tzw. gładkie mo»na składa¢ za pomoc¡ T
E
X-a w bardzo
prosty sposób. Mo»liwe jest zatem rozpoczynanie od tekstów łatwiejszych i dochodzenie do
publikacji bardziej wyrafinowanych pod wzgl¦dem typograficznym.
Nauk¦ T
E
X-a, prowadz¡c¡ do tych bardziej skomplikowanych sytuacji, rozpoczynamy
od samego pocz¡tku. Nie jest do tego potrzebna wcze±niejsza znajomo±¢ T
E
X-a. Stopniowe
zaznajomienie si¦ z kolejnymi rozdziałami zaowocuje umiej¦tno±ci¡ radzenia sobie z coraz
bardziej ró»norodnymi tekstami.
Oto kilka rad: w ka»dym rozdziale znajduj¡ si¦ ¢wiczenia, które nale»y wykona¢. Jedy-
nym sposobem nauczenia si¦ T
E
X-a jest jego u»ywanie. Jeszcze lepiej jest eksperymentowa¢
samemu; zach¦cam do wypróbowywania ró»nych wariantów ¢wicze«. Zniszczenie T
E
X-a ta-
kim eksperymentowaniem jest niemo»liwe. Na prawym marginesie znajduj¡ si¦ odno±niki do
podr¦cznika Donalda E. Knutha
TheT
E
Xbook
1
. W razie potrzeby uzyskania dodatkowych
informacji na dany temat, mo»na tam po nie si¦gn¡¢.
W podr¦czniku pojawiło si¦ kilka drobnych oszustw, które słu»¡ ukryciu pewnych kom-
plikacji (traktujemy je jak co± w rodzaju
licentiapoetica
). Po dokładniejszym zaznajomieniu
si¦ z T
E
X-em ka»dy b¦dzie umiał je odnale¹¢.
T
E
X w wersji ¹ródłowej jest dobrem wspólnym (tzw. programem
publicdomain
), do-
st¦pnym bez »adnych opłat. Powstał w Uniwersytecie Stanforda jako du»y projekt autorstwa
Donalda E. Knutha. Na rynku nastawionym na zysk kosztowałby zapewne wiele tysi¦cy do-
larów. T
E
X Users Group (TUG), jako organizacja niedochodowa, rozprowadza kopie T
E
X-a,
aktualne oprogramowanie oraz informuje – w czasopi±mie TUGboat – o nowych osi¡gni¦ciach
zarówno w dziedzinie sprz¦tu, jak i oprogramowania. Przyst¡pienie do organizacji kosztuje
niewiele i warte jest rozwa»enia
2
. Informacje i aktualny adres TUG mo»na znale¹¢ w:
http://www.tug.org
Podr¦cznik ten nie zostałby napisany bez pomocy innych osób. Szczególnie cenne oka-
zały si¦ sugestie: Roberta Messera (Albion College), Anity Hoover (University of Delaware),
Johna Lee (Northrop Corporation), Emily H. Moore (Grinnell College)
[...mo»nabytuza-
1.Addison-Wesley,Reading,Massachusetts,1986,ISBN0-201-13447-0.
2.WPolscedziałaGrupaU»ytkownikówSystemuT
E
X(GUST);informacjemo»naznale¹¢podadresem
http://www.gust.org.pl
–przyp.tłum.
iii
Plik z chomika:
mwt3
Inne pliki z tego folderu:
How to Typeset Equations - S.M.Moser.pdf
(247 KB)
More math into Latex - G.Gratzer.pdf
(1431 KB)
Lagodne wprowadzenie do Texa - M.Doob.pdf
(553 KB)
A beginners introduction - P.Flynn.pdf
(3564 KB)
Nie za krotkie wprowadzenie do systemu Latex - T.Oetiker.pdf
(1321 KB)
Inne foldery tego chomika:
GeoGebra
TikZ PGF
Wolfram Mathematica
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin