Lagodne wprowadzenie do Texa - M.Doob.pdf

(553 KB) Pobierz
Lagodne wprowadzenie do TeX-a
ŁagodnewprowadzeniedoT E X-a
Podr¦cznik
Michael Doob
Department of Mathematics
The University of Manitoba
Winnipeg, Manitoba, Canada R3T 2N2
MDOOB@CCU.UMANITOBA.CA
Tłumaczenie i uzupełnienia: Stanisław Wawrykiewicz
Współpraca przy wydaniu I: Barbara Kiełczy«ska i Bogusław Jackowski
Wydanie III, poprawione i zmienione
Współpraca: Bogusław Jackowski, Tomasz Przechlewski i Dorota Zgai«ska
c forthePolishtranslation:StanisławWawrykiewicz
Sopot1991,2002
Spistre±ci
Przedmowa ........................................................................... ii
1. Zaczynamy! ....................................................................... 1
1.1. Czym T E X jest, a czym nie jest ............................................... 1
1.2. Od pliku T E X-owego do wydruku: jak wygl¡da sesja .......................... 2
1.3. Zróbmy to! ................................................................... 5
1.4. Wszystko w T E X-u jest pod kontrol¡ ......................................... 7
1.5. Czego T E X nie zrobi ......................................................... 8
2. Wszelkie znaki, du»e i małe ........................................................ 9
2.1. Niektóre znaki maj¡ szczególne znaczenie ..................................... 9
2.2. Skład z akcentami .......................................................... 10
2.3. Kropki, pauzy, cudzysłowy, . . . .............................................. 12
2.4. Ró»ne kroje pisma .......................................................... 14
3. Rzeczy nabieraj¡ kształtu ........................................................ 18
3.1. Jednostki, jednostki, jednostki ............................................... 18
3.2. Format strony .............................................................. 19
3.3. Posta¢ akapitu .............................................................. 20
3.4. Posta¢ wiersza .............................................................. 24
3.5. Przypisy .................................................................... 25
3.6. Główki i stopki ............................................................. 25
3.7. Nadmiary i niedomiary ...................................................... 26
i
4. n Grupy, grupy, { i nadal grupy } o ............................................... 29
5. Nie straszna nam matematyka! ................................................... 31
5.1. Nowe symbole .............................................................. 31
5.2. Ułamki ..................................................................... 35
5.3. Indeksy górne i dolne ....................................................... 35
5.4. Pierwiastki ................................................................. 36
5.5. Linie nad i pod wyra»eniami ................................................ 37
5.6. Przeró»ne nawiasy .......................................................... 37
5.7. Te funkcje specjalne ......................................................... 39
5.8. Popatrz, popatrz! ........................................................... 39
5.9. Macierze .................................................................... 40
5.10. Ekspozycja równa« ........................................................ 42
6. Pod sznurek . . . ................................................................... 44
6.1. Najpierw tabulacja .......................................................... 44
6.2. Ustawianie tekstu w wierszach na podstawie wzorców ........................ 47
7. Jak sobie po±cielesz . . . ........................................................... 51
7.1. Długie i krótkie ............................................................. 51
M.Doob: ... wprowadzeniedoT E X-a
Spistre±ci
7.2. Korzystajmy z parametrów .................................................. 53
7.3. Innymi słowy ............................................................... 55
8. Errare humanum est .............................................................. 56
8.1. Zapomniane bye ............................................................ 56
8.2. Przekr¦cone lub nieznane polecenie .......................................... 56
8.3. Nieprawidłowa nazwa czcionki ............................................... 58
8.4. Bł¦dnie zaznaczana matematyka ............................................ 58
8.5. Bł¦dne wstawienie nawiasów klamrowych .................................... 60
9. Na szerokie wody ................................................................. 62
9.1. Du»e pliki, małe pliki ....................................................... 62
9.2. Wi¦ksze pakiety makr ....................................................... 63
9.3. Linie poziome i pionowe ..................................................... 64
9.4. Pudełka wewn¡trz pudełek .................................................. 65
10. Przebrn¡łem z mał¡ pomoc¡ ..................................................... 70
Skorowidz ........................................................................... 79
ii
9036620.001.png
Przedmowa
Na pocz¡tek przykra wiadomo±¢: T E X jest du»ym i skomplikowanym programem, który,
w przypadku tworzenia atrakcyjnych i ró»norodnych dokumentów, rozrasta si¦ do instala-
cji wyj¡tkowych rozmiarów. Ta szczególna komplikacja prowadzi czasem do niespodzianek.
Teraz dobra wiadomo±¢: teksty tzw. gładkie mo»na składa¢ za pomoc¡ T E X-a w bardzo
prosty sposób. Mo»liwe jest zatem rozpoczynanie od tekstów łatwiejszych i dochodzenie do
publikacji bardziej wyrafinowanych pod wzgl¦dem typograficznym.
Nauk¦ T E X-a, prowadz¡c¡ do tych bardziej skomplikowanych sytuacji, rozpoczynamy
od samego pocz¡tku. Nie jest do tego potrzebna wcze±niejsza znajomo±¢ T E X-a. Stopniowe
zaznajomienie si¦ z kolejnymi rozdziałami zaowocuje umiej¦tno±ci¡ radzenia sobie z coraz
bardziej ró»norodnymi tekstami.
Oto kilka rad: w ka»dym rozdziale znajduj¡ si¦ ¢wiczenia, które nale»y wykona¢. Jedy-
nym sposobem nauczenia si¦ T E X-a jest jego u»ywanie. Jeszcze lepiej jest eksperymentowa¢
samemu; zach¦cam do wypróbowywania ró»nych wariantów ¢wicze«. Zniszczenie T E X-a ta-
kim eksperymentowaniem jest niemo»liwe. Na prawym marginesie znajduj¡ si¦ odno±niki do
podr¦cznika Donalda E. Knutha TheT E Xbook 1 . W razie potrzeby uzyskania dodatkowych
informacji na dany temat, mo»na tam po nie si¦gn¡¢.
W podr¦czniku pojawiło si¦ kilka drobnych oszustw, które słu»¡ ukryciu pewnych kom-
plikacji (traktujemy je jak co± w rodzaju licentiapoetica ). Po dokładniejszym zaznajomieniu
si¦ z T E X-em ka»dy b¦dzie umiał je odnale¹¢.
T E X w wersji ¹ródłowej jest dobrem wspólnym (tzw. programem publicdomain ), do-
st¦pnym bez »adnych opłat. Powstał w Uniwersytecie Stanforda jako du»y projekt autorstwa
Donalda E. Knutha. Na rynku nastawionym na zysk kosztowałby zapewne wiele tysi¦cy do-
larów. T E X Users Group (TUG), jako organizacja niedochodowa, rozprowadza kopie T E X-a,
aktualne oprogramowanie oraz informuje – w czasopi±mie TUGboat – o nowych osi¡gni¦ciach
zarówno w dziedzinie sprz¦tu, jak i oprogramowania. Przyst¡pienie do organizacji kosztuje
niewiele i warte jest rozwa»enia 2 . Informacje i aktualny adres TUG mo»na znale¹¢ w:
http://www.tug.org
Podr¦cznik ten nie zostałby napisany bez pomocy innych osób. Szczególnie cenne oka-
zały si¦ sugestie: Roberta Messera (Albion College), Anity Hoover (University of Delaware),
Johna Lee (Northrop Corporation), Emily H. Moore (Grinnell College) [...mo»nabytuza-
1.Addison-Wesley,Reading,Massachusetts,1986,ISBN0-201-13447-0.
2.WPolscedziałaGrupaU»ytkownikówSystemuT E X(GUST);informacjemo»naznale¹¢podadresem
http://www.gust.org.pl –przyp.tłum.
iii
9036620.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin