ESEJ:De Mintaigne1850–I tom Esseis (Próby)Naśladowca– Francis Bacon,
Georg Lucas – Esej jako najważniejsza forma dziennikarska,Temat:Dowolny, Klasycy gatunku–romantycy z kręgu Spektatora Konstrukcja-nielinearna,subiektywny
Tradycja Polskiego eseju – J.Stempowski i Stanisław Vincez
Esej XX lecia międzywojennego-Esej filozoficzny,Esej literacki
Esej emigracyjny - O doli emigranta, Esej w PRL-Był gnębiony,
GAWĘDA–od opowiadań szlacheckich.Wprowadził Henryk Rzewuski. Narrator jest uczestnikiem lub świadkiem.
Klasyk gatunku –ks. Jan Kłos (gawędy Janka Obieżyświata) Gawędy dla dzieci i dorosłych
KARYKATURA Rewolucja Francuska, PRL,Wzór karykatury – londyński tygodnik Punch,Propaganda w PRL (zapluty karzeł reakcji)
REPORTAŻ – mówi o konkretnym wydarzeniu,wynik autopsji w terenie, odkrywczy, podejmuje temat dotąd nie poruszany,wyraźne piętno autorskie. Cechy:Obiektywny,Nie tendecjny,Dwie prawdy Wańkowicza–dokumentalna-czyli na faktach i esencjonalna-łączy bohaterów,wyciąga najważniejsze rzeczy.Wstęp:narracyjny, cytat,pytajny,sumujący,opisowy,konkretny,kombinowany. Relacje proste,rozbudowane, reportaż podróżniczy i wojenny. Odmiany-szkic>środowiskowy,problemowy,portretowy,fabularny, R.Wcieleniowy-reporter wciela się w jakąś postać, R.uczestniczący- autor jest jawnym świadkiem. PRL-najlepszy okres reportażu. Recenzja-przegląd-recenzja wielu dzieł artystycznych. Recenzja-XVIw,Francja, Recenzja POL- Golańskiego,Dmochowski,Osiński,Potocki. I prawdziwy krytyk-Maurycy Mochnacki.
Formy telewizyjne:programy informacyjne,programy publicystyczne,programy oświatowe,programy rozrywkowe
Plany TV gólny,pełny,amerykański,średni (półzbliżenie), zbliżenie,detal
AnnabellePe