Promocja zdrowiaWykład 116.02.09r. ZDROWIE* dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie wyłącznie brak choroby lub niedomagania. (WHO)* to nie tylko brak choroby czy niedomagania, ale dobre samopoczucie oraz taki stopień przystosowania się biologicznego, psychicznego i społecznego, jaki jest osiągalny dla danej jednostki w najkorzystniejszych warunkach (M. Kasprzak)* stan optymalnej zdolności do efektywnego wykonania cenionych zadań (T. Pearson)* stan dynamicznej równowagi między społeczeństwem, jednostką i środowiskiem (Manciaux)* zdolność jednostki lub grupy do istnienia w nieprzerwanej zmianie, nie tylko po to, aby wypełniać swoje teraźniejsze funkcje, lecz po to, by przygotować się do przyszłości (Dubois)Pojęcie „promocja zdrowia” powstało w wyniku obrad Światowego Zgromadzenia Zdrowia w 1977r. Podstawy rozwoju promocji zdrowia:* brak oczekiwanych efektów (rezultatów) dotychczas podejmowanych działań, nakładów, finansów na ochronę zdrowia na świecie,* stale rosnące koszty, wynikające z rozwoju drogich technologii, technik medycznych służących diagnozowaniu, leczeniu i rehabilitacji,* konieczność większej uwagi do zachowania zdrowia poprzez jego promowanie, przy równoległym rozwoju POZ.Prekursory promocji zdrowia:- prekursorem promocji zdrowia jest „higiena”,- prekursorem działań w zakresie promocji zdrowia była Kanada (1974r.), przedstawiając obszary „pola zdrowotnego” . Zwrócono uwagę na możliwość umacniania zdrowia bez konieczności udziału medycyny naprawczej.Pola zdrowotne:1) styl życia 37%-55%,2) środowisko 17%-25%,3) genetyka 15%-17%,4) system opieki zdrowotnej 10%-15%.Historia promocji zdrowia:- Termin promocja zdrowia ukształtował się podczas obrad Światowego Zgromadzenia Zdrowia (1977),- 1984r. Regionalne Biuro ŚOZ w Kopenhadze opublikowało „Dokument dyskusyjny” na temat promocji zdrowia.Przyjęto że:- zdrowie jest zasobem jednostki, społeczności lokalnej i społeczeństwa i musi być wspierane przez konkretne inwestowanie w warunki życia, - promocja zdrowia wymaga nowej polityki zdrowia publicznego. Celem promocji zdrowia ma być poprawa zdrowia społeczeństw lokalnych przez:- obronę środowisk wspierających zdrowie,- umożliwienie społeczeństwom lokalnym i jednostkom uzyskania ich potencjału zdrowotnego,- mediacje na rzecz zdrowia w środowisku zróżnicowanych interesów.Promocja zdrowia stała się pierwszym z 4 głównych kierunków Europejskich strategii zdrowia.Wydarzenia istotne dla rozwoju promocji zdrowia:- Konferencja w Ottawie (1986),- Konferencja w Adelajdzie (1988),- Konferencja w Sandswall (1991),- Konferencja w Dżakarcie (1997), - Konferencja w Meksyku (2000),- Konferencja w Tajlandii (2005). Działania w zakresie promocji zdrowia:I WYMIAR PROMOCJI ZDROWIA* Lata 70’ orientacja na czynnikach ryzyka i chorobach, którym można zapobiegać poprzez informację i edukację (palenie, odżywianie itd.),II WYMIAR PROMOCJI ZDROWIA* Lata 80’ orientacja na działaniach uzupełniających wcześniej podjętych, tj. zdrowotna polityka społeczna:- wzmocnienie indywidualnych umiejętności jednostki,- działanie społeczności lokalnych,- świadczenie na rzecz zdrowia.III WYMIAR PROMOCJI ZDROWIA* Lata 90’ docieranie do konkretnych siedlisk i grup, sektorów, w których żyją ludzie np. miasto, szkoła, szpital, praca itp.IV WYMIAR PROMOCJI ZDROWIA * Rok 2000 zachowanie dotychczasowych trendów oraz orientacja w zakresie promocji na następujące obszary:- miejsce zamieszkania (urbanizacja, zmniejszenie trendów uprawnych),- rodziny (zmiany struktury odpowiedzialności ról członków rodziny),- praca (nowe wzorce, nowe zagrożenia, konkurencja),- starzenie się (wydłużenie czasu życia, zależność od innych),- przemoc (agresja, konflikty, ofiary, uciekinierzy),- rynek (konsumpcjonizm, prywatyzacja świadczeń),- porozumiewanie się (techniki uczenia się, przekazywanie informacji).
2
Derrak