15. Zajęcia terenowe i ich znaczenie w procesie nauczania – uczenia się..doc

(28 KB) Pobierz

15. Zajęcia terenowe i ich znaczenie w procesie nauczania – uczenia się.

Nauczanie przyrody poprzez obserwacje siebie samego, odkrywanie świata za pomocą zmysłów oraz obserwację najbliższej okolicy, pozwala na rozwijanie umiejętności postrzegania, rozumienia procesów i zjawisk przyrodniczych. Kształci u uczniów poczucie odpowiedzialności za najbliższe otoczenie.             

Lekcje w terenie przeważnie trwają stosunkowo krótko i służą realiza­cji konkretnego tematu lekcyjnego. Poświęcone są głównie kształtowaniu określonych pojęć, czy wyrabianiu umiejętności bądź badaniu niektórych wybranych zjawisk. Dzięki nim uczniowie mają możliwość konfrontowania wyników obserwacji z materiałami zawartymi w podręczniku i innych dostępnych źródłach oraz z wiedzą przekazywaną przez nauczyciela. W pracach tych powinien brać udział zarówno nauczyciel jak i uczniowie.                                                                               

Przygotowanie zajęć w terenie obejmuje głównie:

·         wyznaczenie celów lekcji i ich roli w programie nauczania,

·         dobór i opracowanie trasy przez nauczyciela i uczestników,

·         przygotowanie szczegółowego harmonogramu zajęć,

·         zorganizowanie grupy uczestników,

·         skompletowanie pomocy dydaktycznych.

Nauczyciel przewiduje trasę, tematykę ogólną lekcji, szczegółowy temat oraz metody i formy pracy. Ustala zakres materiału do opracowania w terenie i sposób powiązania go z programem przyrody oraz określa funkcję, jaką mają pełnić zajęcia terenowe w procesie nauczania- uczenia się. Planuje, które tematy zostaną utrwalone, względnie pogłębione drogą obserwacji, które wprowadzone jako nowe, a które mogą być wykorzystane dopiero w przyszłości. Przewiduje sposób robienia notatek (najlepiej w formie karty pracy - ćwiczenia, krzyżówki, zagadki, gry dydaktyczne), będących udokumentowaniem pracy ucznia.

Teren zajęć powinien nauczyciel sam dobrze znać a  przede wszystkim osobiście sprawdzić, czy teren nadaje się do wykorzystania w przewidzianym celu.

Gdy trasa i tematy zostaną dokładnie ustalone, nauczyciel informuje uczniów o obserwacjach, ćwiczeniach, pomiarach przewidzianych do wy­konania oraz wyjaśnia, jakie jest zastosowanie zdobywanych wiadomości i umiejętności w dalszej nauce.

W czasie trwania zajęć nauczyciel musi nieustannie czuwać nie tylko nad bezpieczeństwem, ale również kierować obserwacją i tokiem rozumowania uczniów, nauczyć ich terminologii oraz precyzyjnego i ostrożne­go formułowania wniosków.

Zakończenie zajęć terenowych należy podsumować wspólnym wnioskiem wyciągniętym na podstawie przeprowadzonych obserwacji i pomiarów.

Tak zorganizowane i przeprowadzone zajęcia gwarantują sukces dydaktyczny i wychowawczy.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin